Bride & Prejudice (2004)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Muziek / Komedie

geregisseerd door Gurinder Chadha
met Aishwarya Rai, Martin Henderson en Daniel Gillies

Als Mrs. Bakshi uit een Indiaas dorpje tijdens een bruiloft vastberaden op zoek gaat naar geschikte huwelijkskandidaten voor haar vier dochters is het de intelligente en koppige Lalita (Aishwarya Rai) die zich daar tegen verzet. Zij wil trouwen uit liefde en dat veroorzaakt heel wat kopzorgen bij haar moeder. Dan ontmoet Lalita de rijke Amerikaan Will Darcy (Martin Henderson) en er slaat direct een vonk over. Maar zijn het vonken van liefde of van juist van minachting? Lalita vindt Darcy eigenlijk maar een Californische snob en Lalita komt op Darcy over als een mooie dame die alleen niet erg veel van de wereld weet. En net als ze beiden ten onder lijken te gaan aan hun eigen vooroordelen en aan de roddels die inmiddels verspreid worden, keert de zaak zich ten goede van de twee. Als ze hun trots de baas kunnen en hun vooroordelen opzij kunnen zetten is er eindelijk plaats voor wederzijdse liefde.

MP
Ik ben zelf van Indiase afkomst dus ik sta te popelen om deze film te gaan kijken!! Aiswarya Rai si een heel beroemde filmster in India en Martin Henderson is een HUNK uit Amerika!! Dat deze 2 verliefd op elkaaar worden vind ik zo cool!!! Een indiase en een blanke is nog steeds een taboe bij Indiase mensen. Ook bij mijn ouders dus het is vast een VETTE film!! Ik ken de regisseuse al langer en haar films zijn vet. Ik raad iedereen aan deze film te gaan kijken!!!

NL release 27 januari 2005
eenmalige voorstelling 30 oktober 2004 - Filmmuseum Amsterdam

Ik ben redelijk onbekend met bollywoord films maar Bride and Prejudice lijkt mij een leuke instapfilm in het bollywood genre voor ons westerlingen. De combinatie van verhaal, dans, zang en kleurijke sets en een overvloed aan emotie is erg leuk. En zeker de eerste 30 minuten heb ik met een glimlach op mijn mond gezeten. De overvloed aan schone indiase dames doet de film natuurlijk ook geen kwaad.

De remake van Pride and Prejudice is echter heel wat minder geslaagd. Het plot van deze film volgt zeer strak het orginele verhaal waardoor de acties ondanks de spontane dans en zangscenes volledig vastliggen. En wat in de orginele miniserie terecht 300 minuten in beslag nam verteld deze film in een schamele 110 minuten waardoor de relaties tussen alle pracht en praal ook niet de nodige tijd krijgen om te groeien en enigzins realistisch over te komen. (De screentijd van lolita en Mr Darcy samen is hoogstens 10 tot 15min).

Tevens lijken juist de wat zwakkere meer cliche plotpunten uit het orgineel juist onder het vergrootglas gelegd voor Bride and Prejudice.
(Bijvoorbeeld de moeder van mr Darcy).

Uiteindelijk heeft Bride and Prejudice meer weg van een vlot verteld sprookje op de holly/bollywood manier. Het is een sympathiek filmpje maar meer ook niet.

**1/2

En wat is die Martin Henderson een hopeloos slechte acteur met slechts twee gezichtsuitdrukkingen (blij en dom).

mstoffer schreef:

niet mee eens, maar dan nog doet hij het beter dan de rest van de cast.

echt een teleurstelling dit.
het kwam zo ongelooflijk kinderachtig en dom over, zelfs de dansjes en de muziek waren niet eens grappig..

Wat een leuke film zeg!! Eigenlijk gingen we er heen omdat er verder op dat tijdstip niks anders draaide en ik verwchte er niet heel veel van, hoewel ik bend it like Beckham ookal erg leuk vond, maar deze is echt super!

Heb erg gelachen en het is allemaal zo vrolijk!! Heerlijk zo'n Hollywood film in een Bollywood jasje....mooie meid die Rai.
Tuurlijk is het allemaal met een behoorlijke korrel zout te nemen, maar dat mocht de pret niet drukken voor een leuke avond.

Mooie beelden, felle kleuren maar absoluut niet mijn ding.
Zingen in een film nee dat hoeft niet voor mijn...

stinissen schreef:

Mooie beelden, felle kleuren maar absoluut niet mijn ding.
Zingen in een film nee dat hoeft niet voor mijn...

Mee eens, alleen voor een bollywood film was hij best aardig...

Bend it Like Beckham was een heerlijke film die op komische wijze de cultuurverschillen bloot legde.
Met deze Bride and Prejudice heb ik weinig.
Het is een gulle knipoog naar de talloze Bollywood films.
Persoonlijk vind ik het alleen maat storend als er midden in een scene ineens een liedje ontpopt.
Film slaat gelijk dood....

Voor Bollywood kenners zal het wel een herkenbare en leuke fim zijn waarschijnlijk...

avatar van Dikkie Post
Heb hem gister bekeken en vond hem erg leuk, voor zo eens tussendoor, het is niet iets wat ik volgend jaar nog eens wil zien maar wel leuk om gewoon ff je gedachten op nul te zeten en ff lekker wegkijken, 2,5 ster van mij.

avatar van SuperSideSwipe
Ja, eigenlijk de enige film in de afgelopen 3 jaar bioscoopbezoek waar ik halferwege weg ben gelopen. Wellicht leuk als je van dit soort films houd. Maar voor mij was het een tijdverspilling.

Ik zal geen 0,5 geven want dat zou niet eerlijk zijn. Als ik me verplaats in iemand die van dit soor films houd zou het waarschijnlijk een 2,5 waard zijn. (tot hoever ik het gezien heb dan)

Leuke film voor tussendoor, het is weer eens wat anders. Het zingen en dansen was voor mij iets te lang, kan ik mijn aandacht niet bij houden. Maar verder wel leuk.

Reinbo
Slappe Hollywood versie van de Bollywood film. Cliché op cliche met zeer matige liedjes.

Ben er niet echt is thuis, maar Lagaan is 100 keer beter...

avatar van soom
Onwijs toffe, geweldige, kleurrijke film over Lalita en Mr. Darcy. Ik heb zeker weten genoten. De film is echt zo geweldig, met die liedjes en de dansjes, en het verhaal dat verteld word is uitermate geschikt voor een fijn middagje film.

Ik vond hem echt zeker de moeite waard, en zag ook tot mijn grote verbazing ineens Alexis Bledel verschijnen als het zusje van Mr. Darcy. Wel tof, want ik ben wel benieuwd naar de rollen die zij en haar 'moeder,' Lauren Graham, spelen in films. Ik heb er pas een paar gezien van Alexis.. Onder andere Sin City en Tuck Everlasting.

Dat terzijde: Bride and Prejudice is een heerlijke film, een beetje 'opgeblazen' zo af en toe, maar toch zeker de moeite waard.

Martin Henderson is echt zeer op zijn plaats, je merkt gewoon het plezier waarmee hij Mr. Darcy neerzet.
Ook de bijrollen worden goed gespeeld.

Ik zou dit zelf echt heel graag willen meemaken, zo'n avontuur, en betreur het vaak, dat het er in het echte leven zo anders aan toe gaat, en dat het minder draait om liefde, zoals dit hier in deze film te zien is.

Echt een lieve meisjesachtige film. Zonder overdrijven, heeft deze film een zekere indruk op me achtergelaten. Maar dat is ook niet moeilijk. Ik hou gewoon van een beetje musicalachtige films, en dat heeft deze zeker weten. En natuurlijk ook wel een bepaalde romantische sfeer.

Vnd het een zeer leuke, relaxte, romantische film... inderdaad is het verhaal al bekend maar ze weten er toch een aardig move aan te geven.

Vooral het feit dat het grotendeels in India afspeelt vind ik wel leuk; kleurrijk en interessant om te zien hoe de cultuur daar is!? Voorzover dit ook daadwerkelijk zo is?

Wordt inderdaad iets te veel in gezongen & gedanst; had voor mij ook zonder gemogen en daarvoor in de plaats iets meer de onderlinge relaties kunnen uitdiepen.

Toch heb ik er met veel plezier naar gekeken ! en vond de film zeer zeker ROMANTISCH zonder dat er ook maar 1 kus wordt gegeven ... toch knap om die onderlinge romantische spanning zo te spelen...

avatar van paramount
Ik heb voornamelijk alleen om Aishwarya Rai gekeken. De rest was absoluut niet boeiend. Ik snap niet waarom ze in hemels naam die Martin Henderson voor die rol gekozen hebben, die bakt er echt niks van. Hunk van Amerika?!
Aishwarya Rai kan zich beter op Hindi films richten, hoewel zij het wel fantastisch deed. Goed Engels voor een Indiase! 2* alleen voor haar.

soom schreef:

Ook de bijrollen worden goed gespeeld.

Volledig mee eens. Kan er niet veel meer aan toevoegen. Zou het ook graag willen meemaken, jammer dat het er inderdaad in het echte leven er anders aan toe gaat. Ik ben gek op musicalfilms en vooral deze!

Echt een mooie verfilming, goed geacteerd door beide hoofdrolspelers maar ook de bijrollen. Normaal kijk ik niet naar films met veel gedans en gezang, maar ben verslaafd aan bijna alle P&P verfilmingen. Dit is echt een film om aan te raden!

avatar van moviegirl2
Ik vind deze film ook echt geslaagd!!! Het is echt leuk dat het zich in India afspeelt, en de muziek is erg leuk.

avatar van Lady_Movie
een hele leuke film!!
heel erg goed geacteerd.
spannend en grappig.

4.5

Dit was een van mijn eerste bollywood films die ik gezien heb.
Ik werd er wel vrolijk van.... Ik was blij dat zelfs de liedjes ondertiteld waren... dan begrijp je gelijk meer van het verhaal.

Ik vond het wel een leuke vrolijke film..heb hem inmiddels al meerdere malen gezien en ben ook meer bollywood films gaan kijken.

avatar van mikoz
Dit is geen Bollywood film...

avatar van Dianaa`
Een erg leuke film vooral de sfeer bij de liedjes zijn echt grappig. Het acteerwerk is goed en de bijrollen zijn ook goed in deze film! De bijrol met die Kholi Saab is echt lachwekkend!
't liedje in de film 'Take me to love' is wel mijn favoriet van de film.
In de film was ik ook verbaasd toen ik Alexis Bledel zag, want ik wist niet dat ze in de film speelde. Jammer genoeg kwam ze niet vaak voor..
Verder vind ik de romantische sfeer hier goed gehouden, zonder een kus te hebben gezien tussen de hoofdrolspelers.

avatar van ILDIB
4 sterren, alleen al omdat je er zo vrolijk van wordt.. Oke die gozer kan niet acteren en die langharige uit lost kan ook niet overtuigen maar voor de rest is het gewoon een dolle boel.

avatar van WanderingStar
Zo vrolijk!! Zooo vrolijk!! zO VROLIJK!!!

Ik word zo vrolijk van deze film!!

Al die mooie kleuren.. die mooie mensen.. die vrolijk dansen en zingen!
Precies zo'n film die je er weer bovenop helpt als buiten het weer zo druilerig en grijs is dat je er chagrijnig van zou worden!

Ik besef heel goed dat films als deze een realiteitsgehalte van 1% hebben, maar krijg er ook gelijk zin van om naar India op vakantie te gaan.. te kijken hoe de kleuren daar zijn..

avatar van Resh
als je bekend bent met bollywood film is dit echt zoooo een standaart bollywood film en dus heel erg voorspelbaar zelfs in het begin.

1 punt voor Aishwarya Rai en 1 punt voor de hele film

avatar van charlot
Opzich vond ik deze film wel goed voor een Bollywood film.Een vrolijk film met al die liedjes en kleuren.Ik vond het heel leuk dat Alexis Blendel en Ashanti erin speelde/zongen.Alleen die Sayid uit Lost had ik wel wat beter acteer werk verwacht.

avatar van predator
Rai is prachtig om te zien, maar dat is het dan wel.......Henderson bakt er niet veel van

avatar van Parisa
Vrolijk, kleurrijk, mooie mensen, vol met Bollywood liedjes en een komische noot. Wat willen we nog meer?