Steve + Sky (2004)

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Felix van Groeningen
met Titus de Voogdt, Delfine Bafort en Johan Heldenbergh

Sky is een bloedmooi hoertje. Ze heeft haar werkterrein aan de Kortrijksesteenweg tussen Gent en St Martens Latem. Steve is een kleine XTC-dealer die met de verkeerde dosis op zak door de politie wordt opgepakt. Ze ontmoeten elkaar in de nachtclub van Jean-Claude, een gemeenschappelijke vriend. Het klikt tussen Steve en Sky. Maar niet voldoende of net té veel. Steve wil geen lief want hij is bang zichzelf te verliezen. Zo denkt hij... Sky is té verliefd en kan niet zonder Steve. Zo denkt zij... Beats of Love... beats everything.

avatar van bioscoopzaal
Redelijk geslaagde, maar soms wat warrige en doorzichtige film, die het vooral moet hebben van zijn groezelige sfeerschepping en de uitstekende muziekkeuze van de broertjes Dewaele (aka. Soulwax). Helaas zijn de acteerprestaties (ondanks, of dankzij de grotendeels geïmproviseerde dialogen) behoorlijk onregelmatig, en valt vooral topmodel Delfine Bafort soms flink uit de toon.

Maar ondanks de overduidelijke minpunten is Steve + Sky een gedurfde en frisse wind in het anders zo magere Vlaamse filmlandschap. Meer van dit!

3 sterren

Mooie ongepolijste film over mensen die naast de samenleving staan.
De drie hoofdrolspelers zijn boeiende personen. Steve + Sky maar vooral Jean-Claude vind ik een erg maf personage. Hij heeft ook de leukste teksten. Een rol die formidabel gespeeld wordt door Johan Heldenbergh; een acteur die ik graag nog veel vaker in films zie. Hij acteert erg aanstekelijk.
Het verhaal kent helaas z'n beperkingen. De plotontwikkeling is te mager om de volle 100 minuten te boeien. De film was met een kortere lengte, zeg 85 minuten, veel beter uit geweest.
De muziek is in deze film goed, maar mijns inziens te weinig aanwezig. Een dergelijk type films heeft baat bij veel muziek. Zie ook films als Hombres Complicados en Any Way The Wind Blows.
Tot slot had ik graag gezien dat de film nog rauwer en absurder was geweest. Dan waren de karakters Steve + Sky nog beter tot hun recht gekomen.

Wat een prachtige film. Zelden een film gezien die het niet met en het niet zonder elkaar kunnen zo mooi laat zien. Een film die niet de gangbare (hollywood) paden bewandeld maar de liefde veel oprechter en complexer laat zien dan ik gewend ben. De innerlijke strijd van Steve en de afhankelijkheid van Sky spatten van het scherm en laten je de wanhoop die zij voelen regelmatig zelf ervaren. Daar komt nog eens de geweldige rol van Jean Claude bij en niet te vergeten de fantastische soundtrack. Wat mij betreft had het einde iets anders mogen zijn dat had de film nog intenser gemaakt maar vooruit dat vergeef ik hem.

Eensch. Felix van Groeningen lijkt inmiddels de conservator van alles wat maar lelijk is in Vlaanderen. Lang leve de matjes, de snorren, de scooters, de muziek, de hoeren, de vuige praat, de blauwe ogen, de blonde haren, de rolstoelen en de drank. Lang leve de heerlijke wansmaak!

avatar van belchinees
Eens herkeken. Was al geleden van bij de release op dvd.
Ondertussen wat levensjaren erbij, en de film is (nog) beter bevallen dan toen. Vond het toen ook al wel een specialleke.

Ik vind het een fantastische cast, die stuk voor stuk geweldige personages vertolken. Een dealer/dief, een hoertje en een rolstoelgebruiker die een eigen hoerenkot opstart. Tja, prachtformule!
Allemaal niet op hun mond gevallen, eigenwijs en ongeremd. Tetten bloot, dansend de straat oversteken, neuken in een zwembad terwijl de auto's voorbijrijden, toertjes lopen rond een rond punt. Zitten heerlijke dingetjes in, en dat maakt 'm voor mij zo goed.

Het korrelig beeld is te vergelijken met dat in Dirty Mind. Is niet storend, vond het eerder stijlvol en sfeer toevoegend. Heel het sfeertje zat wel lekker; muziek, montage.

Een verhoging van een volle ster. 4.5*

Gaaf kleurgebruik + sounddesign en goede score. Helaas is het verhaal niet veel bijzonders (een beetje een Vlaamse Betty Blue met personages bindingsangst en licht apatische en schuwe trekjes) en blijft de film na een vlot en sterk begin teveel doorkabbelen.

De film had net zo goed Steve + Jean-Claude kunnen heten, trouwens. Al vond ik die Jean-Claude een vervelend personage en Heldenbergh allerminst in staat daar een wat subtieler personage van te maken (en ik zie in de posts hier dat de meningen over hem verdeeld zijn). Of is dit nu de typisch Vlaamse man? Je ziet ze namelijk best vaak in dergelijke films.

avatar van maxcomthrilla
Met Dagen Zonder Lief wist Van Groeningen mij onvoldoende te pakken en te ontroeren. Hoe anders is het gesteld met deze film, die op een prachtige manier een steeds complexer wordende vriendschap, tussen 2 mensen weergeeft, die elkaar als een pot op een deksel aan weten te vullen. De scenes in de nachtclubs zijn sfeervol en de momenten dat Steve en Sky elkaar niet begrijpen voelen leeg aan, des te mooier zijn de momenten waarop het het stel wel voor de wind gaat. 4*

avatar van Zandkuiken
Derde visie en deze keer is Steve + Sky me het beste bevallen.

Zeer fraaie, korrelige beelden en sublieme kleuren. Visueel een stuk rauwer dan het latere werk van Felix van Groeningen, en voor mij ook een stuk beter.

Ook de soundtrack (was getekend: Soulwax) is top. Net als in Dagen Zonder Lief (Something van Lasgo) slaagt van Groeningen er weer in om een schijnbaar banaal liedje perfect te gebruiken. Zo'n Dromen Zijn Bedrog is inderdaad een nummer dat bij het juiste alcoholpercentage in het bloed ineens mooi begint te klinken, en dan maar uit volle borst meezingen. O ja, Zanna van de Luc Van Acker !

Maar op audiovisueel vlak kon Steve + Sky me de vorige 2 kijkbeurten eigenlijk al bekoren. Het is vooral de romance tussen de twee weirdo's die me nu pas écht te pakken kreeg. Ik zat serieus te duimen dat de twee samenblijven, ook al omwille van de erg aandoenlijke Delfine Bafort. Misschien inderdaad niet superelegant hier, maar zeer naturel.

Ik woon overigens op een boogscheut van de Kortrijksesteenweg, wat ook weer voor een extra dimensie zorgt. Elk gebouw dat de revue passeert ken ik wel, en da's toch uniek.

Verder erg grappig, vooral Heldenbergh ('t Ruikt hier naar kalf) en de Voogdt (Wat is er gebeurd?! Koffie op mijn hemd...). En om de aandacht voor Steve + Sky hier wat te vergroten: Wie de tettenkabas van de Gysel Sistahs (Zita Swoon, Arsenal) eens wil bewonderen, zit met deze prent gebeiteld .

Uitstekend, rock & roll debuut. 4,5*

avatar van maerk
Helaasheid.

Zwaar teleurgesteld. Met De Helaasheid der Dingen in mijn hoofd zette ik Steve + Sky op. Niet moeten doen.
Visueel ziet de film er nog best goed uit. Maar vanaf het begin irriteerde ik mij aan die vreemde personages en de slechte vertolkingen door de acteurs.
Twee personages waar ik me niet in kon leven in een verhaal dat geen seconde mijn aandacht trok. Tsja, dat kan bijna niet rechtgetrokken worden. De enige pluspunten die ik kon vinden waren Johan Heldenbergh die een erg goed speelt.
Daarnaast laat Van Groeningen soms wel wat talent doorschemeren. Soms zitten er een paar leuke vondsten in, zoals die dwangmatige trekjes van Sky. Als het stoplicht op rood springt voordat ik er ben, ga ik dansend de weg over. Een klein dingetje, maar erg herkenbaar, ik deed het vroeger ook heel vaak. (Alleen heeft Jean-Pierre Jeunet dit beter uitgewerkt in Un Long Dimanche de Fiançailles, maar dat boeit even niet).
De muziek in de film is ook goed gekozen en deze scènes konden me bekoren.

Dat waren de pluspunten. Misschien dat ik de film beter kan waarderen, áls ik hem ooit nog een keer bekijk. Maar dat betwijfel ik.
1,5*, snel De Helaasheid der Dingen kijken waarin Van Groeningen zijn talent volledig benut.

avatar van IcU
IcU
Grauwe maar erg mooie sfeer. Experimentele montage is het meest opvallend van het geheel. Hierdoor blijft de aandacht bij het verhaal wat meer om het lijf had mogen hebben. Regie was opvallend sterk; vind Felix van Groeningen een groot talent en het is een regisseur om naar uit te kijken.

avatar van K. V.
Het is geen typische Belgische film. In het begin komt de film nogal onsamenhangend over, maar dit veranderd wel in de loop van de film.
De muziek vond 'k ook erg sterk in deze film. Alleen een beetje jammer dat de film er zo ruw uit ziet, zo komt de film toch een stuk goedkoper over.
'k ben wel eens blij dat 'k hem heb gezien, maar 'k hoef de film geen tweede maal meer te bekijken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vond de film dan weer erg goed ogen. Veel eigenzinniger dan De Helaasheid der Dingen. De conventies die in die film zijn geslopen zitten hier nog niet. Maar toch komt ook deze niet boven die drie sterren uit. Dat komt vooral door de karikaturale personages en een niet echt overtuigend verhaal. Aan de lange kant ook. Heb The Broken Circle Breakdown nog klaarliggen, maar voorlopig is Van Groeningen zeker niet mijn favoriete Belgische regisseur.

Vond de opbouw van het verhaal, zekerlijk in het eerste gedeelte, nogal chaotisch, wat niet belet dat de film toch enkele sterke scènes bevat waarin, in dit eerste werk, het talent van Felix van Groeningen bij momenten reeds duidelijk is.
Heel denderend is het verhaal over vrienden nu eigenlijk ook niet maar de sfeerschepping vergoedt wel één en ander..

avatar van TornadoEF5
Best goed, al duurde het toch een tijdje eer ik er in kwam mede door het wat onsamenhangend overkomt, en er wat geklooid werd met de chronologie. Verder is het eraan te zien dat dit een debuutfilm was, maar zijn de typische kenmerken van Van Groeningen en zijn talent al duidelijk zichtbaar.

Het verhaal vond ik wat simpel, en soms (zeker in het begin) leek het wel op een serie grappige sketches van marginaal Vlaanderen. Zeer karikaturale personages ook, maar dat kan je wel verwachten. Het borderline-meisje (of zeg maar travestiet) en vooral Steve vond ik niet altijd interessant, maar Johan Heldenbergh maakt echt heel veel goed, en die begint toch stilaan uit te groeien tot een favoriete acteur van ik. Jammer dat de acteerprestatie van die dochter niet zo goed was, gezien het opviel en ze wat uit de toon viel.

Audiovisueel wel interessant. Ik dacht dat die filter of het ruwe beeld me zou storen doorheen de film, want dat was wel even aanpassen. Echter ging dat snel weg, en bewees het zijn meerwaarde in bepaalde scènes. De muziek was goed, alleen veel te weinig aanwezig. Al bij al goede film, maar toch zijn minste tot nu toe.

avatar van GoodOldJack
Moet ik uiteindelijk mijn mening over Van Groeningen dan toch nog wat bijstellen. Met The Broken Circle Breakdown (serieus, verdient dit dan echt die hele oscarhype enzovoort?) en De Helaasheid Der Dingen (van zo'n geweldig boek zo'n doorsnee film maken is allesbehalve een huzarenstukje) kon hij mij niet overtuigen, Dagen Zonder Lief was gewoon erg slecht.

Maar zijn debuut wist me wel te raken. Heel naturelle weergave van zoekende mensen. Mensen die niet bepaald weten wat aan te vangen met hun leven en dan maar op zoek gaan naar lotgenoten die het evenmin weten. En die zichzelf zonder het vaak zelf te beseffen alsmaar dieper in een bepaald milieu duwen.

Acteerprestaties vond ik prima, Heldenbergh heeft mij al vaker ontgoocheld dan verrast maar hier vind ik hem wel prima in. Al vanaf het hele groene opel kadet verhaal nam hij me mee in zijn manier van denken. Ook De Voogdt en Bafort spelen hun rol goed. Bepaalde visuele flair die over de film hangt kon ik heel goed trekken ook.

Voor mij veruit zijn beste werk, al moet ik Belgica nog kijken.