Ifigeneia (1977)

Alternatieve titels: Ιφιγένεια | Iphigenia

Griekenland

geregisseerd door Mihalis Kakogiannis
met Irene Papas, Tatiana Papamoschou en Kostas Kazakos

Het leger van Athene is uitgevaren naar het strijdperk, maar onderweg laat de wind het afweten. Hun leider, Koning Agamemnon, probeert het probleem van het voedseltekort aan boord te verhelpen, door samen met wat anderen aan land op herten te jagen. Hierbij doodt hij per ongeluk een heilig hert en de straf hiervoor is dat hij zijn dochter Iphigenia moet offeren.

Naar de tragedie van Euripides, die zelf uiteraard weer was gebaseerd op de beroemde Ilias van Homerus.

Een indrukwekkend uitgebreide productie met strakke regie en mooi klassiek acteerwerk. De monologen zijn dramatisch sterk, maar kenmerken zich vaak door veel herhaling, wat nog wel eens vermoeiend is. Maar dat hoort natuurlijk bij het genre.

Opvallend is overigens de sneaky rol van Odysseus in het geheel