The Flintstones (1994)

Komedie / Familie

geregisseerd door Brian Levant
met John Goodman, Rick Moranis en Elizabeth Perkins

Fred Flintstone en Barney Rubble leven in een moderne versie van het stenen tijdperk. Fred geeft Barney een som geld zodat hij met zijn vrouw Betty een kind kan adopteren. In ruil hiervoor geeft Barney Fred zijn (betere) resultaten bij een test voor een belangrijke promotie. Fred krijgt de baan, maar heeft niet door dat hij gemanipuleerd wordt door Cliff Vandercave om zo als schuldige aangewezen te kunnen worden bij een groot schandaal. Live-action versie van de klassieke tekenfilmserie.

avatar van jumpstylemovie
ik vind het toch wel een gewedige versie van de tekenfilmserie.
Veel genoten moet ik toch zeggen.
beter dan las vegas
3.5***

avatar van JohnWilliams
En daar heb je ze weer, zoals Jump etc...al hier boven zei vind ik de tekenfilmversie ook geweldig. Gewoon 4 sterretjes waard hoor!

avatar van tommykonijn
Een erg Flauwe Film waar niet veel aan was vind ik juist, De tekenfilmserie vind ik echt veel Leuker maar Goed voor één keertje te bekijken moet ik toegeven dat hij vrij Vermakelijk is.

Dirigent
De Flintstones vind ik altijd leuk om naar te kijken en het is ook voor kinderen echt een aanrader als je het mij vraagt, erg leuke personages en een leuk script dus zoals ik al zei : een aanrader.

* * * *

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik kon de dvd met deel 1 en 2 erop voor slechts 2,50,- totaal niet laten liggen, ondanks de minder positieve verhalen over deze film. Ik deel die mening maar half. Het verhaal is echt naatje, is waardeloos. Wie dat verzonnen heeft....zoiets zou in de tekenfilm nooit gebeuren.
Maar verder was de film best amusant. Men heeft erg hun best gedaan om alle grapjes en details uit de tekenfilmserie terug te brengen in de film en dat is aardig goed gelukt. Stenen documenten, dieren die een douche of afvalbak zijn, de nagespeelde intro en afsluiting van de originele tekenfilms, de kreten, het op de tenen lopen als Fred bowlt...erg leuk gedaan. Dat soort details vond ik leuk om te zien. Ook de casting was best aardig. John Goodman was een leuke Fred en ook de rest is prima gecast. Alleen Betty niet...in de serie was ze slank en leuk, in de film was die dikzak Rosie O'Donell haar vertolkster. Hele foute miscasting om die pudding Betty te laten zijn. Dino was overigens wel leuk gemaakt. Maar een aantal special effects waren ook weer waardeloos zoals de sprekende vogel.
Maar alles bij elkaar een aardige film om eens te zien. Niks meer en niks minder.

avatar van notorious_kim
Nog zo'n leuke komedie, heb ik minstens 20 keer gezien. Lachen.

Nomak
Nog zo een misbaksel van een film.
Ook al is het maar een film, ik vraag me af hoe het mogelijk is dat volwassenen zich zo onnozel kunnen gedragen als in dit gedrocht dat komedie genoemd wordt.

Alsof ze ook de meest irritante acteurs gecast hebben om in dit wanschepsel hun ding te komen doen.

avatar van misterwhite
Erg grappig en orgineel. Ik hou wel van een onschuldig familie komedie, die zijnmeestal gezellig om te zien.

avatar van tommykonijn
Oeh, wat laag beoordeeld.. Vroeger vond ik deze wel vermakelijk dus is ie wel 3* waard.

avatar van Brix
De film heeft z'n leuke momenten,al vind ik het verhaal niet echt geslaagd.
Goodman is goed als Fred, en Perkins is een goede Wilma.
De gekke beesten zijn misschien wel 't aardigst van al.
Rosie O'Donell en Rick Moranis waren helaas een foute keuze voor de rollen van Barney en Betty.

Eigenlijk is ' The Flintstones' natuurlijk gewoon een 'stenen-tijdperk' versie van de TV serie ' The Honeymooners'.
Dat was een pracht van een sit-com serie, die navolging kreeg in Nederland met ' Toen was geluk heel gewoon'.
Goodman speelt dus de rol die Jackie Gleason in ' The Honeymooners' vertolkt, net zoals Gerard Cox dat hier bij ons doet.
Maar de oorspronkelijke versie steekt toch met kop en schouders boven de andere uit.

avatar van Aapje81
Zo slecht is deze niet. De cast is echt prima, met als hoogtepunt Tayler als de oma. Toen deze in de bios was heb ik hier echt van genoten.

avatar van Drs. DAJA
Tsja, de kostuums en decors zijn hardstikke leuk maar The Flinstones blijven toch echt iets wat beter werkt in tekenfilm-vorm. Sowieso heb ik vaak moeite met filmvarianten van series omdat we dan met een totaal andere spanningsboog en vertelvorm te maken hebben dan wat we gewend zijn en wat de schermpersonages aankunnen. Is bij deze film ook het geval. Desalniettemin prima weg te kijken.

avatar van _manga_
is dit een tekenfilm of een echte speelfilm, ik dacht dat het redelijk bekend en leuk was, heb de film volgens mij wel is gezien maar kan me niet goed meer herringeren (excuses voor de foute spelling maar spelling is niet mijn sterkste kant )

avatar van movie acteurs
Vond het vroeger altijd wel een gezellig/leuke film. Vooral de decors en sets zien er erg mooi uit. Het heeft zeker iets weg van de tekenserie. Ook de casting is goed. John Goodman is een prima acteur voor de rol als Fred Flintstone. Gewoon een leuke komedie. 3,5.

88Fabian
Sorry maar dit vond ik in me jeugd wel een hele leuke film .

dominion
vond het geen geslaagde film

Dick2008
Ik heb eerst Flintstones in Viva Rock Vegas, The (2000) gekeken. Die film is mij veel beter bevallen. Dat was eerder ook wel een verrassing want mijn verwachtingen waren niet al te hoog. Vaak zijn die gespeelde films toch minder.
De tekenfilmserie vind ik wel leuk maar lang niet alle seasons. Het is ook een heel lange tekenfilmserie. De eerste season vond ik bij recentelijk herkijken niet zo geslaagd, en zover ik weet ging de serie steeds meer achteruit toen die BamBam erbij kwam.

Wordt in de tweede film weer helemaal opnieuw begonnen met De Flintstones, in deze film zijn ze juist al weer een heel stuk verder, dus met die kinderen. Deze film zit wel wat dichter bij de serie dan die andere. Visueel ziet het er dan ook helemaal niet verkeerd uit, vooral het (mis)/(ge)bruiken van allerlei dieren is grappig al ziet de gehele omgeving waarin de film zich afspeelt er toch ook mooi uit. Op dit punt is de film geslaagd. Verder is de film me nogal tegengevallen. Ben niet zo'n fan van John Goodman, al deed hij het nog redelijk, maar vaak ook wel wat overdreven. Sommige personages zijn werkelijk wel heel irritant. Kyle MacLachhan, Halle Berry en Elisabeth Taylor vind ik dan ook helemaal niet op hun plaats. Het verhaal zelf is ook niet zo geweldig, vooral aan het eind wordt het flink vervelend. Eigenlijk vind ik het maar een domme film. Wat dat betreft ga ik voor die andere film, die mag dan geflopt zijn en niet al te best scoren, ik vind dat toch een film die veel leuker is van opzet.
Een kleine 3.0.

avatar van TheLionKingFan
grappig een film van de flintstones
ik heb een knuffel van barney
ze zijn echt grappig in de tekenserie

avatar van Gastel
Jeugdsentiment, en stiekem nog altijd wel vermakelijk.
Perfecte casting, mooie decors en een helemaal niet zo onaardig script.

In zijn genre een uitstekende film!

avatar van Donkerwoud
Onterecht neergesabeld als een hele slechte film. John Goodman en Rick Moranis zijn leuk als Fred en Barney. Alleen Rosie 'O Donnel is afschuwelijk slecht gecast als Betty. De film heeft goed begrepen waar de lol van de show hem in zat: de pratende huishoudelijke apparaten. Verwacht natuurlijk geen groots plot, maar het is voldoende om een enkele geestigheid aan op te kunnen hangen.

avatar van StevenMighty
Heel erg leuke film die de tekenfilms goed benaderd.

De film zit vol leuke woordgrapjes die op het stenen tijdperk slaan, en hun manier van dagelijks leven met al die primitievere versies van hoe wij ze kennen is hilarisch: de voetmobiel, kranten op stenen tabletten, een mamoet als douche prachtig!

De personages waren ook erg goed gecast vond ik, ze hebben allemaal de maniertjes van hun cartoon evenbeeld. Liz Taylor als bekakte schoonmoeder was ook top.

Leuk waren ook de de cameo's van de bedenkers Hanna en Barbera en het dans event waarbij de B 52's (voor de gelegenheid BC 52's ) optreden.

Een uitstekende familiefilm waar goed bij gelachen kan worden!

4,5 sterren

avatar van timburton
Onderschatte familiefilm met Goodman, O'Donell en natuurlijk MacLachlan (die we normaal alleen gewend zijn in serieuze avant-garde cinema). Men moet natuurlijk niet te veel verwachten van de film, maar er zit genoeg in om de Flinstones een aardig vermakelijke verfilming te noemen van de strip en animatie. Een groot minpunt, waarschijnlijk voor velen een klein detail, was voor mij de manier hoe deze film omging met het premitiveren van moderne apparaten. De makers begrijpen niet dat de oer-versies van uitvindingen in de oude animatie altijd verklaarbaar waren (een krokodil als grasmaaier, een vogel die de noten van een plaat leest en zingt waardoor hij de rol aanneemt van platenspeler). De makers van de jaren '90 verfilming sloegen echter vaak gigantisch te plank mis. Zo komt men in de film stenen televisies tegen, die door onverklaarbare redenen zomaar uitzendingen kunnen weergeven. Niet voor iedereen een irritatie, maar voor absoluut een zeer groot minpunt dat de waardering naar beneden haalt. Gelukkig was er geen sprake van miscastingen, zaten er flauwe maar typische Flinstonesgrappen in en werd ook de jaren '50 sfeer goed naar voren gebracht. Maar toch, het waren die kleine dingen die het geheel minder goed maakte. Hoger dan 'n 3 geef ik sowieso (bijna) nooit aan een familiefilm, maar ook die waardering kan ik The Flinstones niet geven. Ach, het idee was leuk en het resultaat had eerlijk waar geslaagd kunnen zijn. Maar helaas was dat niet het geval. Laten we hopen dat spoedig een nieuwe regisseur zich aan het concept waagt die meer gevoel voor kindersentiment in zijn mars heeft.

*2,5

Dick2008
timburton schreef:
*2,5

Die zijn in de animatie-serie ook te zien, niets verkeerd daaraan.

YouTube - 'The Flintstones Season 3' DVD Clip (3 of 4): And Now, A Word From Our Sponsor

avatar van Phantasm
Wel aardig leuk bedacht allemaal, de decors zien er mooi uit en de beesten ook wel, leuk om een keertje gezien te hebben.

gisteren deel 1 en 2 gezien,

deel1:
ik vond het toch een erg leuke film,
verhaal was niet veel.
maar alle dingen die je leuk vond aan de tekenfilm serie zitten hier ook in.
met de humor zat het goed in deze film.
acteers prestaties waren gewoon goed,
met een goed gecaste john goodman ( de beste fred die er maar rond loopt).

avatar van knusse stoel
Niet goed....niet slecht.
Misschien gekeken uit jeugdsentimentele gevoelens. Wie het weet mag het zeggen.
Nu en dan wel grappig maar te veel geleund op de animaties van de Flintstones, dus niet orgineel.
Aardig.

avatar van arno74
Live-action filmversies van animatieseries spreken me op een of andere manier niet zo aan. Het is niet zo eenvoudig om mensen van vlees en bloed personages uit de animatiewereld te laten vertolken en dit overtuigend over te brengen. Ook is het natuurlijk moeilijk dat zo´n film zo´n succesvolle en langlopende serie overtreft, of ook maar iets nieuws te bieden heeft, laat staan dat het de emotie die het toendertijd bij de kijkers opwekte weet te evenaren.

Teveel risico´s om tegen te vallen dus, en deze film vormt dan ook geen uitzondering daarin wat mij betreft. Doorsnee filmpje, misschien leuk voor de jongste kijkers, maar niets bijzonders als je die serie wel gezien hebt.

Eigenlijk was de cheesy uitvoering van de "Flintstones" (was destijds ook een hit) tune door de B-52's (met de sensuele roodharige zangeres Kate Pierson) nog het leukst aan deze film, inclusief hun optreden tijdens de film.

Visueel (fraaie decors en aankleding) zag het er best allemaal fraai uit, maar de uitvoering en het verhaal slaan nergens op en de humor is meestal zeer flauw en kinderachtig. Kijk je naar de cast met o.a. John Goodman, Rosie O'Donnell, Halle Berry (zag er wel verdomde fraai uit) en oldtimer Elizabeth Taylor in een kleine rol dan mag je wel wat beters verwachten dan deze flauwe bedoeling. Gelukkig duurt de film niet al te lang waardoor hij wel nog redelijk te behappen valt.

Deze film was in 1994 zeer populair (draaide in de zomer, wat ook het beste periode is om deze film te bekijken), maar ik was blij dat ik hem destijds niet in de bioscoop gezien heb.

avatar van MizKriz
Film voor jong en oud.
Allemaal erg goed gedaan hoe ze het deden met die stenen tijdperk, de dinosaurus "gebruiken" als kranen. Zelf werd er een groen 'monster' varken werd als afvalverdelger. Hilarisch verhaal, kostuums zoals het moet zijn. Heb goed gelachen

avatar van missl
Mijn kleine nichtje vond deze heel leuk en ik ook wel, John Goodman maakt het goed.