Les Destinées Sentimentales (2000)

Alternatieve titel: Les Destinées

Frankrijk / Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Olivier Assayas
met Emmanuelle Béart, Charles Berling en Isabelle Huppert

1900. Jean Barnery is een jonge protestantse clericus in Barbazac. Hij scheidt van zijn streng gelovige vrouw, nadat hij verliefd is geworden op Pauline, het onafhankelijke vrijdenkende nichtje van een voorname parochiaan. Jean is ook de erfgenaam van een hoog aangeschreven porseleinfabriek in Limoges. Hij schenkt de rest van zijn vermogen aan zijn ex-vrouw om zijn schuldgevoel over de scheiding af te kopen. Hij weet Pauline te veroveren. Ze trouwen en leven rustig en gelukkig in Zwitserland. Als zijn familie hem vraagt om de porseleinfabriek te runnen, doet hij dit tegen de zin van Pauline in. Zijn nieuwe baan en zijn deelname aan de Eerste Wereldoorlog, veranderen hem en zijn relatie met Pauline.