Signs (2002)

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Mel Gibson, Joaquin Phoenix en Rory Culkin

Graham Hess is een voormalig geestelijke in een dorpje op het platteland van Pennsylvania. Na de dood van zijn vrouw heeft hij zijn baan opgegeven, en leidt hij samen met zijn broer en twee kinderen een rustig leven. Op een dag verschijnen er mysterieuze graancirkels in zijn land. Bij zijn zoektocht naar de waarheid achter de cirkels wordt hij in zijn geloof getest.

avatar van 606
Heb net de documentaire Alien Contact gezien uit 2017. Wat me meteen deed denken, waarom? Omdat er in de documentaire een gebeurtenis aan bod komt uit 2001, een groot graanveld vol met signs. Hoe toevallig komt deze film een jaar later. De regisseur is vast hierdoor geïnspireerd.

tegenvallende film, saai en traag, met moeite wakker gebleven

avatar van Roger Thornhill
Tja... De pluspunten van Signs (en de kracht ervan mogen we niet onderschatten) zijn de uitgesproken creepy sfeer, de zorgvuldige opbouw en de uitstekende rol van Mel Gibson. Maar dan de minpunten – de beroerd ogende aliens, het nachtkaarseinde dat bij mij het gevoel van een storm in een glas water oproept, en Mel Gibson die op het einde weer z'n priesterboord omdoet – tja, al die dingen wegen toch ook wel behoorlijk zwaar. En als ik dan op de IMDb-trivia-pagina lees dat M. Night Shyamalan denkt dat "the scariest thing in the film is that a good man could lose his connection with God" heb ik al weer gegeten en gedronken. Goed gemaakt, maar na afloop heb ik toch een sterk gevoel van "was dit nou alles?"

ben er niet helemaal uit.
De film heeft een constante spanning over zich hangen.
De aliens zien er echter niet overtuigend genoeg uit en Mel Gibson vind ik miscast.

De film vliegt wel voorbij en vermaakt prima