Captive Wild Woman (1943)

Horror

geregisseerd door Edward Dmytryk
met John Carradine, Milburn Stone en Evelyn Ankers

Dierentrainer Fred Mason (Milburn Stone) keert terug in Verenigde Staten na een lange trip in Afrika. Hij neemt gekooide jungl katten mee voor zijn circusacts, samen met een hoog intelligente vrouwelijke gorilla.

avatar van movie acteurs
Vond er vrij weinig aan. Maar het idee van het verhaal vond ik stiekem best wel leuk eigenlijk. Ook duurde de film niet lang dus krijgt het nog een 2,0.

avatar van John Milton
Een Universal horror uit de jaren ’40. Als je door een lijst bladert met Universal horrors, dan zie je meteen dat Captive Wild Woman niet de enige film is waarbij een experiment van een mad scientist uit de klauw loopt, je kan in die zin dus een klein beetje voorspellen, wat je krijgt. In deze film transplanteert Dr. Sigmund Walters (John Carradine) materiaal uit de klieren van zijn zus in een intelligente gorilla, waarna deze transformeert in een jonge vrouw. Nadat hij ook nog de hersenen van zijn secretaresse erin stopt, is het experiment compleet. En voorwaar: hij heeft een zwoele, exotische jongedame gecreëerd, die hij Paula Dupree doopt.

Paula wordt gespeeld door Acquanetta, die sinds 1942 in veel B-films uit de Universal stal speelde, waarbij de filmstudio probeerde om hier een franchise van te maken met Acquanetta als aap. Ik kan niet zeggen dat ik haar kende, voor vandaag.

De film maakt veel gebruik van archive footage uit een eerdere film, The Big Cage (1933) - IMDb. Meestal is dat geen goed teken, en inderdaad is Captive Wild Woman geen meesterwerk, verre van. Maar onkijkbaar is het evenmin, en er zitten best een paar leuke momenten en effecten in. Stiekem is het altijd wel geinig om te zien, hoe een oude film vormgeeft aan zo’n bizarre plotlijn. Want uiteraard is de transformatie niet geheel stabiel. Je verwacht het niet.

Regisseur Edward Dmytryk zou in latere jaren doorbreken met films als Murder, My Sweet (1944), Crossfire (1947) en The Caine Mutiny (1954). Maar hier is hij nog even op de B-tour. Carradine doet het overigens prima en Acquanetta heeft een goed figuur voor circuspakjes. Fred Mason werd gecast vanwege zijn gelijkenis met Clyde Beatty, die we veelvuldig in het archive footage als dompteur van de wilde leeuwen aan het werk zien. Het zal spectaculair geweest zijn voor het publiek toen, maar ik vind het altijd wat treurig, dieren in het circus, die met een zweep onder de duim gehouden moeten worden.

Geen hoogvlieger, maar wel vermakelijk.

avatar van alexspyforever
Ik ga me aansluiten bij de recensie van John Milton. Het is geen hoogvlieger, maar saai is het evenmin al helpt de korte speelduur hierbij ook wel mee.
Fijn dat je wat opzoekwerk hebt gedaan, ik was al aan het denken hoe hebben ze nu die scènes met die wilde dieren gedaan. Slim eigenlijk om een acteur te nemen die heel erg gelijkt op de echte dierentemmer.

Hoewel ik als kind wel vaker het circus heb bezocht, heb ik eigenlijk maar 1 keer in het echt een act met wilde dieren (tijgers) gezien. Tegenwoordig mag dat geloof ik niet meer. Misschien maar goed ook, wel het is inderdaad toch een beetje zielig. Maar aan de andere kant vind ik het ook weer jammer dat het klassieke circus uit mijn jeugd zo goed als verdwenen is en heeft moeten plaats maken voor spektakels als Cirque du Soleil. Dat is natuurlijk wel prachtig maar heeft niet die charme van het ouderwetse circus. Ik denk dat Brix het hier niet anders dan eens kan zijn met mij

Die Acquanetta is inderdaad een leuke verschijning. Ik ga ook nog The Jungle Woman bekijken die eigenlijk voortgaat op deze film. Zou ze daar misschien wel in spreken?

alexspyforever

Met je mening betreffende het klassieke circus ben ik het inderdaad voor een groot gedeelte eens (behalve dan de "zieligheid")
Het circus heeft veel van zijn charme verloren.
Overigens mogen roofdierennummers in landen als Duitsland en Frankrijk wel nog vertoond worden in het circus.
De controle op het houden van die dieren is intens en aan zeer strenge regels gebonden (was het hier in Nederland ook, maar door toedoen van enkele politici, in samenwerking met doorgedraaide dierenrechtenactivisten, werden roofdieren en o.a. ook olifanten in de ban gedaan.
Zonder de nodige voorkennis en zonder wettelijke basis overigens (!)

Maar soit, Acquanetta heeft een belangrijke rol (met tekst) in Tarzan and the Leopard Woman, voor geval je haar nog eens goed aan het werk wil zien.
Haar beste rol bij mijn weten.

N.B.

De opmerking van John Milton, betreffende dieren die met een zweep in bedwang moeten worden gehouden in circusnummers (en films)
Dat is allemaal voor het showeffect gedaan.
In werkelijkheid is dat helemaal niet nodig, maar de Amerikanen kickten op een spectaculaire show.
Roofdierendompteurs die met een revolver optraden (met losse flodders geladen overigens, zwaaien met stoelen en meer van die flauwekul )
De juiste benaming is "Wilde Dressuur")
Clyde Beatty was een van die show-dompteurs die zeer populair waren in de USA.
Achter de schermen kon hij knuffelen met zijn dieren.

In Europa is deze stijl van dressuur niet geliefd, en slechts bij uitzondering te zien in een circus.
Ik heb talloze roofdierennummers gezien in mijn leven, maar slechts één in die "wilde stijl", in België, in de jaren zeventig)
Leeuwen en tijgers worden niet "getemd" maar met de hand grootgebracht door de trainers.
Dat er beunhazen tussen zitten waarbij het wel eens mis ging valt niet te ontkennen.
Maar in de regel gaat het om humane ("tamme") dressuur (de term is "en douceur") en zijn de dieren aaibaar (door de trainer wel te verstaan )

avatar van alexspyforever
Brix merci voor de info maat. Ik denk dat mensen misschien snel zeggen toch zielig voor de dieren omdat ze niet weten hoe het er werkelijk aan toe gaat. Ik ben er zeker van dat in de meeste circussen de dieren ook goed werden/worden behandeld. Ik vond het dan ook al heel vreemd dat zoals in deze film een van de artiesten meeging om wilde dieren te gaan vangen in Afrika met de bedoeling deze te dresseren voor een circusact. Dat lijkt me toch een opzet waarmee je gelijk je doodsvonnis tekent.

Dat wilde dieren als pup worden grootgebracht door de trainers lijkt me dan ook veel aannemelijker, want als het op die manier zoals in de film zou gebeuren dan denk ik dat je dieren krijgt die hun trainer liever zien gaan dan komen. Het zijn natuurlijk de gevallen waarin het echt mis gaat door middel van de beunhazen tactiek zoals je aangeeft die dan worden uitvergroot en waar de dierenactivisten handig op inspelen en de onwetende buitenstaander natuurlijk wat ophitsen.

Ik erger me overigens wel eens aan de te fanatieke dierenactivisten van oa Gaia. Niet zo lang geleden had je er een aantal die een zeeleeuwentraining (geeneens een show) kwamen verstoren in de zoo van Antwerpen. En dan het voorval van de ontsnapte leeuw in zoo Plankendael, waarbij bepaalde activisten vonden dat men niet genoeg had gedaan om het dier te verdoven. Ze beseffen duidelijk niet hoe moeilijk het is om een wild dier te verdoven.

alexspyforever

Om het puntje op de i te zetten "Wildvang" werd heel vroeger inderdaad gedaan voor dierentuinen en circussen.
Er werd dan gefokt met die dieren en nakomelingen kwamen in dressuur."De "tamme dressuur" werd populair (en bedacht) door de Duitser Carl Hagenbeck (1844-1913) die tevens dierentuineigenaar was, en de eerste dierenverblijven zonder tralies ontwierp.
De roofdieren die we tegenwoordig in circussen zien zijn al vele generaties "tam".
Vandaar dat wetenschappers ook de conclusie trokken dat die niet meer als echte wilde dieren te beschouwen zijn, en wel degelijk een gelukkig leven kunnen hebben in gevangenschap, mits de juiste verzorging en behandeling)

P.S.
Heeft iemand de DVD in bezit van Captive Wild Woman; in dezelfde goede beeldkwaliteit van de versie op YouTube?

avatar van Brix
De DVD eindelijk ontvangen, en wat een haarscherpe transfer!
Het ziet eruit alsof de film gisteren pas opgenomen werd zo goed is de beeldkwaliteit.

Het verhaaltje is leuk, en het acteerwerk naar behoren, al steekt Carradine er wel een eind bovenuit (en niet alleen in lichaamslengte )
Wat een stem en performance.

De scènes met de roofdieren zijn spectaculair, zonder meer, en het verschil tussen Stone en Clyde Beatty, die het echte werk met de dieren deed, is nauwelijks zichtbaar.
Jammer dat veel opnames uit een andere film met Beatty stammen, al is dat hier niet merkbaar.
Ware dat niet het geval geweest, dan had ik de film nog een halve ster meer toebedeeld.

Beatty was een showman in hart en nieren, maar van zijn dik gedramatiseerde optreden moet je houden, ik niet.
Het is wel makkelijk genoeg om door al het theatrale gedoe van zijn optreden met de roofdieren heen te kijken wanneer je iets van dressuur weet.
Het geknal met de zweep is in feite allemaal overbodig voor de act.
Zonder zweep kon Beatty het nummer ook afwerken, maar dat viel niet zo goed bij het Amerikaanse publiek.
In een ander filmpje van zijn dressuur kun je goed zien dat geen enkele dier angst had voor die zweep.
Beatty kon hen er zelfs mee aaien, en dat laat geen dier dat angst heeft toe.
Het geknal met de met losse flodder patronen geladen revolver is ook puur showeffect.
De stoel doet dienst als speeltje waar de dieren graag naar klauwen.

Een idiote zin in de film is die waarin een medewerker van het circus tijdens de roofdieren act zegt "Ik ben vergeten ze te voederen!"
Roofdieren worden alleen maar ná de act gevoerd, want met volle buik gaan ze liggen suffen of pitten en voeren niks uit bij een optreden.

Enfin, ik voeg de link naar een filmpje met Beatty nog bij.
Let ook op zijn handbewegingen wanneer hij geen zweep in de hand heeft.
De draaiende bewegingen zijn dezelfde als mét zweep.
Dus daar reageren de dieren net zo goed op.
(lees ook het commentaar bij de clip)
Clyde Beatty Video (1954) - Circopedia

Leuke film om een keer gezien te hebben, ik heb geen spijt van de aanschaf.

N.B.

De "sensatie"van leeuwen en tijgers samen in een roofdierennummer, waarover het in de film gaat, was al een eeuwigheid geen noviteit meer in het jaar dat de film gedraaid werd.
"gemengde" roofdieren acts bestonden toen al lang, en ook puma's, (ijs)beren, panters etc. werden daarin opgenomen, samen met leeuwen en tijgers.