The Queen of Spades (1949)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Thorold Dickinson
met Anton Walbrook, Edith Evans en Yvonne Mitchell

Een bejaarde barones sluit een deal met de duivel en verkoopt haar ziel. In ruil ervoor wil ze altijd winnen met kaarten. Een leger officier, zelf fanatiek kaarter, wil achter haar geheim komen door haar te vermoorden waarna hij achtervolgd wordt door haar geest.

avatar van alexspyforever
Ik ben de eerste om een bericht te plaatsen bij deze weinig bekende Britse horrorfilm. Nuja horror echt enge scènes zul je hierin niet vinden en het duurt nogal een tijdje voor de film echt op gang komt. De sterkste scènes zijn allemaal in de laatste 20 minuten: als German probeert het geheim van de barones te ontfutselen met rampzalige gevolgen voor de barones, wanneer German dan toch het geheim te weten komt via de geest van de barones en tot slot het kaartspel waarbij German denkt dat hij niet kan verliezen maar een fout op het einde maakt hem alsnog krankzinnig. Jammer dat het eerste uur nogal moeilijk door te komen is, anders had ik deze een hogere score gegeven.