• 8.295.459 stemmen

The Queen of Spades (1949)

Fantasy / Horror | 95 minuten

Genre: Fantasy / Horror

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Thorold Dickinson

Met onder meer: Edith Evans en Yvonne Mitchell

• Netflix Vanaf 1 december op Netflix

Plot The Queen of Spades

Een bejaarde barones sluit een deal met de duivel en verkoopt haar ziel. In ruil ervoor wil ze altijd winnen met kaarten. Een leger officier, zelf fanatiek kaarter, wil achter haar geheim komen door haar te vermoorden waarna hij achtervolgd wordt door haar geest.

image

Bookseller

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19643 berichten

Ik ben de eerste om een bericht te plaatsen bij deze weinig bekende Britse horrorfilm. Nuja horror echt enge scènes zul je hierin niet vinden en het duurt nogal een tijdje voor de film echt op gang komt. De sterkste scènes zijn allemaal in de laatste 20 minuten: als German probeert het geheim van de barones te ontfutselen met rampzalige gevolgen voor de barones, wanneer German dan toch het geheim te weten komt via de geest van de barones en tot slot het kaartspel waarbij German denkt dat hij niet kan verliezen maar een fout op het einde maakt hem alsnog krankzinnig. Jammer dat het eerste uur nogal moeilijk door te komen is, anders had ik deze een hogere score gegeven.

avatar van joolstein

joolstein

Nadat ik de Russische film; Pikovaya Dama. Chyornyy Obryad (2015) had gezien en las over het korte

verhaal van Alexander Pushkin. Ben ik op zoek gegaan naar een echte verfilming van het verhaal. De oudste verfilming stamde uit 1916 maar de keuze viel op deze enigszins vergeten Britse horrorfilm van regisseur Thorold Dickinson. De film wordt geroemd door bekende regisseurs om de mooie visuele beelden. Daarnaast is er veel lof over het feit dat Dickinson pas kort voor de start van de film de regie kreeg toegewezen. Anton Walbrook, Edith Evans en Yvonne Mitchell speelde de hoofdrollen en al waren Evans en Mitchell beroemde podiumacteurs was dit hun filmdebuut. De fantastische decors van ​Russische sneeuw-landschappen, gotische slaapkamers en schunnige zigeuner-tavernes helpen perfect mee om goede sfeer te creëren. De film volgt het verhaal nauwgezet waarbij het onfortuinlijke kaartspel de climax van de film vormt. In de aanloop naar die climax wordt er veel spanning gecreëerd met zowel het acteren als ook erg mooie visuele trucjes. Het is dan ook niet te zien dat het budget niet heel hoog was. Het werd zelfs beloont met een nominatie voor de Best British Film bij de BAFTA Award. De film verdiend het om door meer te worden gezien, het is dan ook vooral jammer dat hij zo lastig is om te vinden.