Thinner (1996)

Alternatieve titel: Stephen King's Thinner

Thriller / Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Robert John Burke, Joe Mantegna en Kari Wuhrer

Een dikke advocaat rijdt een zigeunervrouw aan, maar wordt, mede door zijn contacten, vrijgesproken van alle blaam. Een zigeuner spreekt uit wraak een vloek over de betrokkenen uit. De advocaat verliest plots kilo's per dag. In het begin een godsgeschenk, maar er komt geen einde aan. De advocaat moet de zigeuner opsporen, om de vloek ongedaan te maken voor het te laat is. Naar een boek van Stephen King.

avatar van horrorfreak23
Deze film kon er wel mee door maar ik zal hem geen 2e keer bekijken. Ik vond het allemaal een beetje overdreven net zoals hierboven al gezegd werd. Eerst een lieve, loyale huisvader die daarna totaal keert. Hoewel ik het wel goed vond dat zijn vrouw dood was want ik kon haar totaal niet uitstaan!

Volgens mij is het boek ook beter dan de film.

Jaren geleden voor het eerst gezien en gisteren maar eens opnieuw boven gehaald.
Vond er eigenlijk toen al niet veel aan.

Ondanks dat de film in sneltreinvaart loopt is het zeker niet altijd even boeiend.

Het hoofdpersonage is leuk en daar blijft het min of meer wel bij.

Geen overdreven slechte horror maar ik denk niet dat ik na deze tweede keer hem ooit nog terug zie.

2 *

avatar van namingway24
heel zwakke film geen spatje bloed gezien

Daar gaat het zelden om bij Stephen King. De special effects zijn subtiel en toch wel geslaagd, het verhaal blijft boeiend, en de ontknoping is lekker zwartgallig. Raar dat ik hier nog niet op gestemd had.

Rufio
domkey schreef:
Een beetje een voorloper van Drag Me To Hell.

Idem! Maar "Drag me to Hell" is toch wat heel wat beter uitgewerkt dan deze. Ik vond dat er meer uit deze film kon gehaald worden.

avatar van mikey
Bijzonder grappig filmpje dat inderdaad later is nagedaan door Drag me to hell. Die laatste is wel wat spectaculairder. Maar deze is ook lollig en plezierig naar te kijken.
Het probleem is alleen de lengte. De film had beter kunnen blijven bij het afslank aspect net als bijvoorbeeld quitters inc uit Cat's Eye het stoppen met roken idee behandelde. Je krijgt op den duur een moeilijke plottwist en dat verhaal wordt wat langzaam uitgewerkt. Allmovie meld het ook. Een kort verhaal wordt op een meoizame manier uiteindelijk tot speelfilm duur uitgerekt.

avatar van Stewie Griffin
Is dit een horror?
Sorry hoor maar ik vind het meer een komedie zo slecht.
Er zit geen 1 spannende scene in...

Het gaat hem vooral over het macabere sfeertje die naarmate de film vordert toeneemt. Heel goede acteerprestatie van Robert John Burke en Joe Mantegna en vooral van de kleindochter van de oude zigeuner. Lekker negatief einde en nooit echt een moment gehad dat het er op lijkt dat het goed zal aflopen. Er zijn niet veel horrormomenten in (tenzij de moord op de parking, de moord op zijn vrouw en de andere 2 vervloekten) het is vooral een griezelthriller, wat we van Stephen king verhalen gewend zijn.

m1chel
avatar-freak schreef:
heel zwakke film geen spatje bloed gezien
was dat nodig dan in deze film?

Vond er persoonlijk niet zoveel aan, ben nu twaalf,kijk wel meer horror, maar om dit echt een goeie horrorfilm te noemen, dat betwijfel ik toch een beetje, nergens bloed te zien, dan is t toch gene horror, stephen king is een megagoede schrijver, gelijk 'het' , die film staat hier ook op, maar de films zijn soms een beetje mislukt, deze is dat

m1chel
lvlvlv schreef:
Net als ik al aan je voorganger vroeg, was er dan bloed nodig in deze film? Staat namelijk ook dat het een Thriller is namelijk. Wat is de definitie van horror voor jou dan?

avatar van JulesTMNT
Opzich wordt het boek redelijk nauwgezet gevolgd, maar de uitvoering had toch wat beter gekund. Het acteerwerk met name was aan de matige kant.
Toch is het allemaal wel vermakelijk en er komen een aantal sterke momenten voorbij.

Ik geef hem het voordeel van de twijfel met een kleine 6.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tussendoortje.

Een leuk horrortussendoortje naar een verhaaltje van King. Het gegeven van een vervloekte dikke man die wel erg snel afslankt, krijgt een leuke wending wanneer hij besluit in actie te komen. Erg evenwichtig of hoogstaand is het allemaal niet, maar vermakelijk wel.

Redelijk.

avatar van Drs. DAJA
Thinner staat op de nummer 22 in de Top 25 met de beste Horrorfilms van de jaren '90. Vanaf 7 oktober tellen we dagelijks af met een nieuwe titel uit de '90s Horror Top 25 om op Halloweenavond de nr. 1 vrij te geven.

Voor de video: '90s Horror Top 25 - nr. 22 Thinner

movie-edje
Miljoenen mensen kennen onderhand wel de boeken van de meester King!

En dat er tallozen boeken zijn verfilmd
mocht deze natuurlijk ook niet achterblijven!

deze film sla ik voortaan over, want de impact heeft hij niet!
dat ik liever voor de Sonja Bakker boeken ga!

avatar van Nitrouz
Deze thriller met horror elementen vond ik vroeger helemaal geweldig, en nu nog steeds is het een prima film met een leuk verhaal. Echt spannend wordt het nergens, echt eng is het ook nergens. Maar het is wel een subtiele film die uiteindelijk genadeloos toeslaat in de laatste minuten van de film.

Daarnaast bevat de film een hele sterke actiescène tegen het einde van de film, met een geweldig maffia figuur in de hoofdrol in deze scène. White Man From Town strikes again.
De acteerprestaties zijn voor de rest matig, maar gelukkig was dat niet echt het belangrijkste tijdens deze film, nergens zakt de advocaat door de mand. En de zigeuners doen het allemaal nog best aardig moet ik zeggen.

De special effects waren op de advocaat zelf na wat minder, de andere 2 die vervloekt zijn zien er niet echt tof uit, eerder lachwekkend helaas. Maar naast dat bevat het filmpje wel nog een aantal leuke personages zoals Dr.Mikey en de dokters bij de Glassman kliniek. 3,5 sterren, na zoveel jaar geniet ik gelukkig nog steeds van deze film!

neysen1985
Misschien redelijk maar dit filmpje is gewoon niet serieus te nemen.
Snap ook niet waarom ze dit nou in zo'n horror top 50 stoppen o fzo.
Aardig filmpje, maar over het algemeen meer een horror/komedie heb ik het idee.
Naar mijn persoonlijke mening dan.

avatar van K. V.
Ja, 'k vond dit wel een aanrader. Een leuk en verrassend einde ook.

goede fillm zeker weten en echt een aanrader. alleen best wel creepy

avatar van Pelagatti
Phoe wederom een beetje een B-verfilming van een King boek... Hij kijkt opzich wel leuk weg en er hangt een creepy King sfeer. Geen geweldig acteerwerk en soms zelf een beetje een irritante Robert John Burke. De manier waarop hij af en toe kijkt is zeer vervelend!

avatar van s0njaa
Het blijft vaak jammer om film te kijken na het lezen van het boek..

avatar van tattoobob
Ik vond dit vroeger wel een vette thriller......ja blijft leuk!

avatar van Boeikens
Zelfs na de zoveelste kijkbeurt nog steeds leuke King.

Mooi uitgewerkt plot, sfeervol en onderhoudend.

avatar van Roger Thornhill
Een intrigerend gegeven (zoals vrijwel altijd bij Stephen King), maar net niet echt goed of eng of sfeervol. De doodsteek wordt gegeven door de abominabele make-up: Robert John Burke's ironische stijl van acteren is geknipt voor deze rol, maar zijn verpakking van 135 kilo (of hoeveel hij in het begin dan ook wordt geacht te wegen) oogt knullig en goedkoop, en in de loop van de film wordt het er nauwelijks beter op (wel gaat hij dan steeds meer op John Lithgow lijken). Behoorlijk teleurstellend, en jammer van de aanwezigheid van Joe Mantegna en de bijzonder fraaie DVD-transfer.

avatar van Left4Dead
Erg leuk verhaal van King dat ik steeds meer waardeer. Het acteerwerk is goed alleen kun je overal een beetje het low-budget proeven zoals zo vaak bij King's verfilmingen het geval is. Een heerlijke Kari Wuhrer en een goed spelende en steeds meer satanisch wordende Robert John Burke stelen de show. Prima vermaak!

edje555
Een heerlijk King vermaak.
vond het nergens saai, het werd voor mij alleen maar interesanter.
Vond de vloek goed uitgewerkt, dat de karakter alleen maar zijn gewicht verloor.

Einde zag ik niet aankomen, maar wel terecht !

avatar van Filmkriebel
Gipsy Justice

Een King verfilming met weinig horror en meer zwarte humor dan andere van zijn werken. Een origineel idee over een man die een zigeunervloek over zich krijgt wanneer hij de dochter van een zigeunerkoning per ongeluk omver rijdt en op vrije voeten komt via corruptie. De vermageringsrace kan beginnen... Het tempo zit goed en de film kent redelijk wat actie, vooral wanneer Mantegna een handje toesteekt. Het einde is net als de aardbeientaart, om je vingers van af te likken. Burke is geweldig als een kerel, die in de film begint als een lamme goedzak en tegen het einde transformeert in een wraakzuchtige bastard. Dan ga je toch even nadenken of Halleck zijn vloek niet helemaal onterecht was en verandert het beeld dat je als kijker van hem had .Geen top Stephen King verfilming zoals Misery, Carrie en Dead Zone. De humoristische inslag (die hier helemaal naar mijn smaak was) maakte deze thriller voor mij wel tot een subtopper. Vreemd dat deze film zo slecht wordt beoordeeld.

avatar van baspls
s0njaa schreef:
Het blijft vaak jammer om film te kijken na het lezen van het boek..

Daarom kijk ik vaak eerst de film, en lees daarna het boek. Dan is het altijd prettig als je er achter komt dat het boek beter is. Wel vervelend dat je weet hoe het afloopt... Gewoon een jaar wachten, dan ben je het toch wel vergeten.

avatar van baspls
"This diet you're on, what is it? I've tried all the others, I might as well try this one."
-"I don't think you'd like it Henry. In fact, I don't think you'd like it at all."

Thinner schreef Stephen King in 1985 onder het pseudoniem Richard Bachman. Een dikke advocaat rijdt een zigeunervrouw aan. Omdat hij bevriend is met de rechter en het hoofd van de politie word de zaak snel in de doofpot gestopt. De advocaat word echter vervloekt door de vader van de zigeunervrouw. Na het ongeluk valt de advocaat steeds meer af, zonder een dieet te volgen...

Aardige Stephen King-verfilming. Zoals wel eens vaker gebeurd als regisseurs een boek verfilmen van een bekende schrijver, is Tom Holland hier zijn eigen stijl een beetje kwijt. John Carpenter had dat ook een klein beetje bij Christine. Ik denk trouwens ook niet dat Thinner een van King's meest verfilmbare boeken was.

De film begint vrij licht, hoewel we de bui al zien hangen. Daarna word het een soort mysterieuze vervloekingsfilm (met hier en daar een aantal bizarre scenes). Halverwege krijgen we ineens een wraakfilm, waarbij de zigeuners door een maffioso worden beschoten. Om vervolgens te eindigen met een lekker twisted (iet-wat afgeraffeld) Stephen King einde.

Joe Mantegna speelde wel leuk als de maffia-baas, hij had zo in een misdaad-film gekund. Robert John Burke speelt een goede hoofdrol, al is zijn make-up soms een beetje teleurstellend (die omhoog staande mondhoeken passen soms echt niet). Helaas zijn een hoop van de schokkende scenes uit de film geknipt of niet verfilmt.

Hoewel er heel wat in het concept had gezeten, en het boek naar het schijnt beter is, is het toch wel een aardige film. Het acteerwerk is prima, prima gefilmd en een leuke cameo van Stephen King zelf (misschien wel een van zijn beste staaltjes acteerwerk). De film word echter nergens erg bijzonder of onderscheidend. Een tussendoortje.

een leuke stephen king verfilming.ik vind hem wel spannend en grappig

avatar van Elchapo
Goed verhaal,typisch king...4 stars.

avatar van joolstein
Een aardige Stephen King-verfilming. Die zelf ook nog een rolletje in de film speelt. Op Robert John Burke na zijn de rest van de rollen niet heel geweldig. De meeste kracht van het verhaal zit in de sfeer en doen wel wat denken aan de serie ‘Twilight Zone’. Waarbij de kijker een weerspiegeling krijgt te zien van je eigen realiteit. Regisseur Tom Holland (‘Child’s Play’) gebruikt hiervoor ook opzettelijk de cliché’s over zigeuners om je die spiegel voor te houden. Het zijn dieven, die de hele dag drinken en snode plannen bedenken en de vrouwen zijn hitsig. Dat gezegd hebbende Kari Wuhrer als Gina Lempke was wel een hele leuke dame! Veel Gore is er niet te zien maar dat weet iedereen die weleens een King-verfilming heeft gezien. Daar draait het dan ook niet om. Verder is het een aardig film, niets bijzonders of schokkends maar gewoon leuk.

vandaag om 14:00 uur