Hero (1992)

Alternatieve titel: Accidental Hero

Komedie / Drama

geregisseerd door Stephen Frears
met Dustin Hoffman, Geena Davis en Andy Garcia

Bernie LaPlante is een kruimeldief. Op een avond ziet hij een passagiersvliegtuig neerstorten en zet hij zijn eigen leven op het spel om de inzittenden uit het brandende wrak te redden. Omdat hij zo onopvallend mogelijk wil blijven, maakt hij zich na zijn heldendaad zo snel mogelijk uit de voeten. Ongewild laat hij daarbij één van zijn schoenen achter. Op de terugweg naar de stad krijgt hij een lift van John Bubber aan wie hij de andere schoen overhandigd. TV-journaliste Gale Gayley, die ook op het vliegtuig zat, ziet in de zoektocht naar de onbekende redder een interessante uitdaging. Er wordt een oproep gedaan naar de eigenaar van de bewuste schoen. De armoedzaaier Bubber krijgt dit te horen, meldt zich als de redder en wordt zo van de ene op de andere dag een nationale held en miljonair.

neo (crew)
Vond het een erg goeie film. Dustin Hoffman is erg goed. Vond de film ook nog wel erg grappig.

Right On Neo, ik heb me dood gelachen om Dustin Hoffman. Afgezien van dat vondt ik de rest van de film ook gewoon heel leuk.

FisherKing
Goede film die blijft hangen..
Hoffman natuurlijk ook hier weer perfect als sjofele dief die toch een aantal passagiers uit een vliegtuig weet te redden..Daarna begint het mediaspektakel..
Ondergewaarde Film

Vind ik nou ook. Raar dat zo weinig mensen 'm kennen.

dit vond ik een schijtfilm
*' 1,5 op 5 *'

In de bioscoop vond ik het een geweldige film herinner ik mij. Daarna charmeert tie mij niet meer zo, maar het blijft een aardige film Over de hysterie van het 'held' zijn.

avatar van De Knip
Leuke comedy, want dit mag toch wel een heel luchtig drama worden genoemd:

***1/2

Heb hem onlangs op TV gezien, maar voor een film waarin drie topacteurs zitten vond ik hem toch nog te ongeloofwaardig.

us_raider
Manman, wat een slecht acteerwerk tot nu toe. Het was leuk toen Hoffman in de auto zat en zei 'Now what', maar die onverschilligheid bij het vliegtuig-ongeluk toen hij het realiseerde kon mij enkel irriteren en was voor mij totaal niet grappig.
Hopelijk is het vervolg wat beter.

us_raider
Gelukkig is het inderdaad iets beter geworden maar het was nog steeds echt niet goed.
Simplistisch, cliche verhaaltje dat op het eind ook nog eens prekerig wordt dat ook nog eens slecht geacteerd is.
Er zitten een paar grappige momenten in maar ook veel hopeloos gefaalde.

avatar van Purmerend
De Knip schreef:
Leuke comedy, want dit mag toch wel een heel luchtig drama worden genoemd:

***1/2

Helemaal mee eens, ik zat de hele tijd te wachten totdat hij eindelijk de eer op ging strijken. Door bijvoorbeeld kleine details te vertellen die alleen hij kon weten. Maar toch wel weer speciaal dat hij dat niet echt deed.

Leuke film! Hij spettert niet echt van het doek, maar hij is wel aardig om te zien. Prachtig moment van de film vond ik, dat hij heel nonchalant zijn dure schoenen uit deed voordat hij 't smerige water in dook om de mensen uit het vliegtuig te redden.

Beitel
Héérlijke film. Een vrij simpel verhaal dat verdomd goed werkt omdat het niet al te zwart-wit wordt uitgebeeld maar juist met wat liefde voor het verhaal en de personages. Het is de subtiele aanpak die dit een heerlijke film maken, en ik besef nu dat hoezeer ik een film als deze soms gewoon mis.

4,5/5

avatar van DragQueen
Aangename film, waarin het verhaal op een luchtige manier wordt gebracht. Hoffman acteert goed, evenals de rest van de cast. 3 Sterren.

Goeie film waarin een man een aantal mensen uit een neergestort vliegtuig redt. Ondanks een aantal ongeloofwaardige momenten toch een leuk en redelijk origineel verhaal. Ook qua toon wat onevenwichtig waardoor de mix tussen comedy en drama niet altijd even goed werkt. Maar de film is zeker wel leuk om naar te kijken en heeft een fijne cast. Een kleine 3.5 sterren.

De personages waren bewust over de top in dit helden bij toeval verhaal over een man die nog op de been bleef door leugen, diefstal en bedrog. De plotwendingen waren grappig, maar de komedie overtuigde het meest door de geestige en energieke dialogen. Dustin Hoffman bewees opnieuw een veelzijdig acteur te zijn.

avatar van Filmkriebel
Deze satire over heldhaftigheid en mediamanipulatie is bevolkt met ongeloofwaardige personages met LaPlante voorop. De afstand tussen de kleine crimineel en de liefdevolle vader leek me iets te groot. Hoffman speelt de rol van een cynische zakkenroller waarvan je onmogelijk kan geloven dat hij een held is die een hoop mensen redde uit een vliegtuigcrash. Een dakloze, Bubber, aan wie hij zijn verhaal vertelde, gaat de eer opstrijken bij de pers. Vond het allemaal wat druk en onevenwichtig overkomen.
Soms goede humor :

-Trust you? He doesn't even trust his own mother... why should he trust you?
-I'm not his mother..