Boogeyman (2005)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Stephen Kay
met Barry Watson, Emily Deschanel en Skye McCole Bartusiak

Tim lijkt een normaal en gelukkig leven te leiden in Chicago. Niets is echter minder waar, want hij wordt achterna gezeten door een angstaanjagend verleden dat te maken heeft met het monster uit de slaapkamerkast: de Boogeyman. Wanneer Tims moeder overlijdt, met wie hij geen contact meer had, keert hij terug naar zijn ouderlijk huis op het platteland. Tim moet zijn angsten onder ogen komen en ze zien te overwinnen. De enige manier om dit te bereiken is een nacht alleen door te brengen in het mysterieuze vervallen Victoriaanse huis.

avatar van RuudC
Jammer dat dit zo matig uitpakt. Iedereen zal wel eens als kind voor het slapen onder het bed en in de kast gecheckt hebben of het veilig was. Met een goed plot moet het best in staat zijn om van de Boogeyman een nieuw horroricoon te maken. Helaas, goede plotschrijvers heeft Stephen Kay niet tot zijn beschikking gehad. Het probleem zit ‘m niet in het acteerwerk (al was dat ook niet heel bijzonder, eerder degelijk) of in het camerawerk (had een sfeervolle eighties touch), maar vooral in het feit dat de schrikmomenten vooral bestonden uit plotselinge, harde geluiden of iemand die snel ergens op de achtergrond rent. Het begin was het beste. Waar velen zeggen dat de laatste acht minuten slap waren, vond ik eigenlijk de laatste tachtig minuten aan de magere kant. De Boogeyman zag er in de eerste scene gaaf uit. Het vervolg gaat behoorlijk van de hak op de tak. Bepaalde scenes waren vrij eigenaardig en sommige zaken leken volledig uit de lucht gegrepen. Het is jammer dat men niet van het geijkte pad gaat, waardoor The Boogeyman niet hoger scoort dan het gemiddelde dertien-in-een-dozijn horrorfilmpje. Het einde wordt weer iets interessanter omdat er dan eindelijk weer eens wat gebeurt, maar ik moet toegeven dat het slot inderdaad niet bijzonder goed was. Nog twee delen te gaan, maar ik heb er een hard hoofd in.

erik1677
persoonlijk vond ik dit dan wel weer goed.
Mooi camerawerk en lekker opbouwende spanning.
De openingshot alleen al, is mooi suspense-vol.
Mooi horrorfilmpje wel dit.

avatar van Chelsea94
Begon erg spannend, veel schrikmomenten.
Het eind is helaas erg nep en haalt ook meteen alle spanning weg, jammer

avatar van moviespotter
Inderdaad het einde was eigenlijk niet echt om aan te zien. Maar voor de rest was de film wel te behappen. Wel leuke schrikmomenen.

avatar van sinterklaas
Nog best een goede horrorfilm, die nog zijn best wel enge geestenmomenten heeft. De opbouw en het redelijke donkere sfeer zit goed inmekaar en ook het hele plot eromheen is knap uitgewerkt. (het zijn immers oerangsten) Boogeyman heeft de dingen die een horrorfilm hoort te hebben. Maar alleen het einde gooit nogal roet in het eten en dat is dan flink jammer. Ik had liever zo'n open einde willen zien, wat bijna alle geestenfilms hebben (en elke weet mij wel te raken) maar dat ontbrak bij deze. Ook het bombasme had wel wat minder gemogen want dat verpest altijd nog wel de sfeer

Maar voor de rest een prima horrorfilm

avatar van Angelo2
Slaapverwekkende film zeg,niet vooruit te branden. Er gebeurd amper wat. De hoofdrolspeler loopt wat rond, ziet weer wat, kijkt wat wazig voor zich uit etc etc. Het verhaal was beroerd en het einde dramatisch slecht! Met moeite kunnen afkijken. 1 ster!

avatar van Franza
Ik heb deze film gezien toen ik 14,15 jaar was voor het eerst.
En wat ik me kan herinneren is dat ik hem toen niet geweldig vond.
Maarja naar zoveel jaar toch maar een herkijkbeurt gegeven.
En ik vond em nog niet echt geweldig.
Ik heb heb nog wel veel slechter gezien maargoed.
Boogeyman, zag er echt slecht en nep eruit.
En "hij kwam uit de kast"
Het einde was trouwens ook echt heel erg slecht.

Ik ga voor 2*

avatar van tattoobob
Net aan voldoende,en dit is nog het betere deel ......

avatar van Barry83
Wat een saaie film. Ik laat deel 2 en 3 maar lekker liggen

avatar van Daan258
Ik weet nog doen deze film net uit was op dvd dat ik hem zo vaak bekeken had omdat ik het toen een erg tof filmpje vond.
Nu heb ik hem na jaren weer een keer uit de kast getrokken en gaan kijken.
Ik moet zeggen dat ik me het eerste uur er weer erg goed heb mee vermaakt. Heerlijke spanningsopbouw en een paar goede schrikmomenten.
Alleen dan heel erg jammer van het erg slecht verlept einde. Het zag er echt zo onwijs slecht uit wat erg zonde is want het eerste uur was heel vermakelijk.

avatar van mikey
Man heeft kastdeuren fobie. Dat klinkt nog spannender dan de film zelf. Het cgi monster is van extreem laag nivoo.

Boring!

Leuk maar wel traaaaaaaag

avatar van HK Senator
Niet geheel onprofessioneel gemaakt maar wel behoorlijk matig.

een leuke film.heb me best vermaakt.

avatar van Phantasm
Prima horror die lekker wegkijkt.