L'Arcidiavolo (1966)

Alternatieve titel: The Devil In Love

Italië

geregisseerd door Ettore Scola
met Vittorio Gassman, Mickey Rooney en Claudine Auger

Belfagor en Adramalek zijn afgezanten uit de hel die in het Italie tijdens de Renaissance op aarde zijn beland om wat oproer te veroorzaken. Belfagor wordt echter verliefd op de mooie Magdalena en begint zijn duivelse krachten te verliezen.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Machiavelli verfilming van Scola met Gassman, Auger en....Mickey Rooney ? Waar haalden ze die in godsnaam vandaan.
Machiavelli verfilming is trouwens een groot woord, want het kortverhaal Belphegor van de Florentijn heeft niet veel meer meze kostuumkomedie gemeen dan de naam en de figuur van de duivel, gespeeld door een wederom briljante Gassman. De ergernis die Rooney als gebruikelijk oproept past hier dan wel bij zijn rol als duiveltje Adramalek, maar dan nog had ik liever Franco Franchi in die rol gezien...Scola had trouwens meelij met zijn personages, want Adramelek is in de film zgn. slechts voor Gassman te zien.
Auger de bondgirl als Maddalena is zo vlak als je mag verwachten, en haar Lady Godiva act laat wat te veel aan de verbeelding over in deze film uit 66.
Ik vermoed dat Scola verwijzingen uit de politieke realiteit stopte in dit werkje over de duivel die zich voordoet als afgezant van de paus, maar misschien sla ik door. Ook is het mogelijk dat hij Machiavelli er slechts bijhaalde om de Florentijnen een plezier te doen, want hij kreeg toestemming om ter plaatse te filmen wat uiteraard fraaie plaatjes oplevert, met Gassman is dat de grootste troef van deze flauwe film die als hoogtepunt n.b. een voetbalwedstrijd heeft, want dit volksvermaak blijkt door de duivel zelf te zijn uitgevonden!