Berserk! (1967)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Jim O'Connolly
met Joan Crawford, Ty Hardin en Diana Dors

Monica Rivers (Joan Crawford) is de sexy eigenares van een klein reizend circus. Wanneer in het circus doden beginnen te vallen en dit openbaar wordt verdenken de mensen Monica. Of is zij het volgende slachtoffer?

avatar van Mac Hammer Fan
Blijkbaar uit op DVD in Spanje met Engelse soundtrack.
Van de maker van "Tower of Evil" aka "Horror on Snape Island". Ik ben in elk geval benieuwd.

avatar van Brix
Er is een Duitse DVD release op, met keuze uit Engelse of Duitse soundtrack, en Engelse of Duitse ondertiteling.

Berserk - Zirkus des Todes: Amazon.de: Joan Crawford, Ty Hardin, Diana Dors, Aben Kandel, Herman Cohen, John Scott, Jim O'Connolly: Filme & TV

avatar van Brix
Met de beeld -en geluidskwaliteit van de DVD (Duitse release met Engelstalige soundtrack) is helemaal niets mis.
Het ziet er prima uit allemaal
Prachtige Technicolor kleuren ook.
Maar aan het verhaal van de film scheelt er helaas nogal wat.

Veel matige dialogen, en onlogische handelingen.
Zoals bij vrijwel elke circusfilm ook hier weer belachelijke inbreng van onmogelijke circusacts, bedacht door de scriptschrijvers die niets van de circuswereld afweten, of die het gewoon ook niet kan schelen.
De echte circusacts die in de film te zien zijn fleuren het gelukkig wel wat op.
Goed gefilmd bij het grote Engelse circus van Billy Smart.

Erg jammer dat men gemeend heeft de originele circusmuziek die bij de acts hoort te moeten vervangen door minder passende flauwe filmmuziek.
Buiten de begeleidende muziek bij die acts is de score van John Scott overigens best in orde.

De acteurs en actrices dan...Crawford is goed in haar rol van keiharde circusdirectrice.
Minder had ik ook niet verwacht.
Wanneer je de verhalen over haar privéleven kent dan weet je dat zij geen katje was om zonder handschoenen aan te pakken.
De rol is haar op het lijf geschreven.

Haar circuscostume laat haar benen goed uitkomen, en die mochten, ondanks haar leeftijd (62) nog gezien worden.
Om haar ouderdom wat te verhullen werd er nogal wat "getoverd" met de belichting.

Ik blijf even bij de dames, nou dames...Diana Dors speelt weer eens een ordi rol.
Gaat haar goed af.
Judy Geeson, als de dochter van de circusbazin vond ik maar matig spelen.
Over-acting was haar niet vreemd.

De mannelijk cast heeft vooral Robert Hardy (Scotland Yard inspecteur Brooks) als pluspunt.
Dat was altijd al een uitstekend acteur, zo ook hier weer.

Ty Hardin zet de arrogante koorddanser Frank Hawkins redelijk neer.
Wat wel weer opvalt, zoals in iedere circusfilm, is de onkunde van acteurs en actrices om een geloofwaardig "compliment " te maken bij de optredens in de circuspiste.
Dat is het gebaar waarmee artiesten zich aan het publiek presenteren, of waarmee ze na afloop van de act danken.
Daarbij vallen alle acteurs steeds weer radicaal door de mand.
Knullig is de juiste benaming.

De film doet mij wat verhaal betreft sterk denken aan o.a. 'Circus of Horrors' (1960) en 'Circus of Fear' (1966)

Het einde van de film is(onbedoeld) nogal hilarisch.

Een aanrader wil ik het niet noemen.
Ik betwijfel ook of kijkers die niet zoveel met circus hebben er nog voldoende van kunnen genieten.
Crawford fans natuurlijk wel.

Voor mij zat er nog een totaal onverwachte verrassing in de film.
Ergens middenin zit er een scène met een dubbele luchtacrobatiek act.
Een artieste werkt in de nok van het circus aan een vertikaal koord.
Laat dat nou mijn ex-vriendin zijn in haar jonge jaren
(In een andere scène komt ze nogmaals, maar korter, in beeld)

Ik heb nooit geweten dat ze in die film te zien was.
Ik was wel even "perplexio ".
Drie keer opnieuw bekeken die scène, haha.
Zo heeft de aankoop van de DVD zich voor mij toch nog geloond.