Erik of Het Klein Insectenboek (2004)

Alternatieve titel: Erik of 't Klein Insectenboek

Nederland / België
Familie / Fantasy

geregisseerd door Gidi van Liempd
met Jasper Oldenhof, Alfred van den Heuvel en Serge Henri Valcke

De tienjarige Erik houdt zich liever bezig met fantaseren over zijn geheime liefde Rosalie, dan met het voorbereiden van een spreekbeurt voor school. Erik's opa, die hem na de dood van zijn vader deels opgevoed heeft, helpt hem graag en stelt als onderwerp insecten voor. Erik vindt dit maar saai en terwijl hij aan het lezen is, droomt hij weg. Dan krijgt hij plotseling de kans om zelf een kijkje te gaan nemen in de insectenwereld, waar hij de vreemdste dieren ontmoet en spannende avonturen beleeft. Hij leert veel over de insecten, maar nog meer over zijn eigen leven. Uiteindelijk verzamelt hij de moed terug te keren naar de echte wereld en daar alles anders aan te pakken.

nooit echt fan van nl films geweest . vond deze dan ook weer matig. miss. zoals wwelover zegt vor kleine kinderen. maar als je dit kijkt is het zo saai...
maar het is wel voor kleine kinderen dus 2.0 *

avatar van canciser
Niet zo heel erg slecht hoor, animatie is best te doen en het acteerwerk is ook niet slecht. De kijker wordt helaas niet heel erg serieus genomen, maar dat is vaker bij Nederlandse kinderfilms. 3*

avatar van movie acteurs
Het boek heb ik nog nooit gelezen. Zelf had ik hier wel wat leuks van verwacht, maar dat was dus niet zo. Acteerwerk is ook niet bepaald goed. De liedjes zijn ronduit irritant. Decors en kostuums zijn nog wel aardig dus een kleine 2,0.

avatar van bjerik76
wel leuk gedaan , voor kinderen en volwassenen.
de insekten zijn aangenaam om naar te kijken, zeker door de cast BN-ers die erin verstopt zitten.

avatar van Elineloves
Hartstikke leuke en lieve film voor (jongere) kinderen. De avonturen van een klein kind doen het altijd goed, zeker wanneer die avonturen mooi en kleurrijk in beeld zijn gebracht. Erik is een aandoenlijk jochie, iedereen heeft wel een 'Erik' in zijn of haar klas gehad en dat maakt het vrij herkenbaar. De opa, Jaak van Assche, is een fantastisch lieve opa, en dat straalt hij ook uit. Af en toe moest ik even gniffelen wanneer ik aan zijn Fc de Kampioenen rol dacht, maar gelukkig kon ik me daar snel van losmaken. Ook Serge Henri is een fijne aanwinst. De korte rol van de moeder kwam niet helemaal goed uit de verf, maar het verhaal gaat dan ook niet specifiek over Erik en zijn gezin, maar over de belevenissen die hij meemaakt met de insecten.

De komische noot ligt voornamelijk bij de bijrollen, want de jonge Erik is duidelijk nog erg jong. Te jong om deze film te kunnen dragen. Voor kinderen hartstikke leuk, voor een kijker met een 'getrained' oog vermakelijk om samen met de kids te kijken, maar meer ook niet.

Oh ja, die taxi-bij met zijn lachwekkende accent was wel cool.

avatar van K. V.
'k had deze al een aantal keren zien liggen en de titel intrigeerde me wel en onlangs was hij eens op tv, de uitgelezen kans om hem dus eens te bekijken.
Tja, het is een jeugdfilm en zo moet je hem dan ook maar beoordelen. De film is jeugdgericht, maar een volwassene had er toch ook nog iets aan. De film leek een beetje Alice in Wonderland achterna te gaan, maar ging toch een andere richting uit. Deze film focust vooral op het leven van de insecten. De insecten worden gespeeld door mensen met pakken aan. De outfits zagen er nog goed uit en maakten het toch een beetje realistisch. Niet alle special effects zijn even goed geslaagd (vooral de vliegscènes vielen tegen), maar de decors (het slakkenhuis) waren wel in orde. De cast is niet bijzonder, maar zeker ook niet slecht.
Af en toe waren er ook liedjes, maar meestal verstond 'k niet wat ze zongen, misschien hadden ze het beter ondertiteld.
Nu dat 'k de film heb gezien, begrijp 'k eigenlijk nog altijd de titel niet
Tja de film is me niet tegengevallen en is voor een jeugdfilm is hij wel geslaagd.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben.