Le Dîner de Cons (1998)

Alternatieve titel: The Dinner Game

Frankrijk

geregisseerd door Francis Veber
met Jacques Villeret, Thierry Lhermitte en Francis Huster

Elke week organiseren Pierre en zijn vrienden een etentje. De bedoeling is dat iedereen de meest domme persoon die hij of zij kent meebrengt als gast. Ze laten die tijdens het diner uitgebreid aan het woord over hun ideeën en opvattingen, tot groot vermaak van de gastheren. Aan het einde van de avond wordt de grootste idioot gekozen. Pierre denkt met François Pignon de show te stelen...

avatar van Melkor
Heb deze in de Franse les gezien. Leuke film met een aantal grappige wendingen, wel jammer dat ik niet alles echt volledig perfect snapte, er waren namelijk geen ondertitels .

Geweldig origineel verhaal!! Dus nu komt er meteen een remake in 't Engels..... (die Amerikanen denken alles beter te kunnen.... wil dat nog wel eens zien)

een prachtige franse comédie, origineel, grappig van het begin tot het einde met als hoogtepunt voor mij de aankomst van de vriend van Pignon , een belastingscontroleur. Iedere van fan comedies moet deze film gezien hebben!!!

avatar van Martin Van K
Op een aantal momenten na, waar ik een glimlach niet kon onderdrukken, vond ik hem allesbehalve grappig. Het plot vond ik maar flauwtjes, de over-acting werkte fel op mijn zenuwen en de grappen zag je mijlenver aankomen! 1,5*

avatar van Mug
Mug
Platte Franse klucht die echter uitermate grappig is. Mijn lachspieren raakten overbelast.

Twee minpunten. 1) De montage, die her en der wel storend is en boordevol foutjes zit doordat tegenspelers anders bewegen etc.

Het tweede minpunt is tevens ook het grootste pluspunt: de cast. Thierry Lhermitte (Pierre) heeft zo nu en dan niet in de gaten dat hij rugpijn heeft, en Francis Huster (Juste, juste Juste) heeft zo vaak de slappe lach dat het irritant begint te worden [de over-acting waar Martin al over sprak, maar goed, ook een belangrijk element in een klucht. Daarentegen spelen Jacques Villeret (idioot Pignon) en Daniel Prévost (Pignons collega, belasting-inspecteur) de sterren van de hemel. De oudjes spelen de jonkies compleet weg.

Lekkere snelle komedieklucht die helaas wat steekjes laat vallen. Het gaat voornamelijk om de lach: 3,5*.

avatar van joe black
hilarische film!! 4.5*

avatar van lykathea
Wat een geweldige film, ik heb echt genoten. En kan deze zeker rekenen tot een van de grappigste films die ik heb mogen aanschouwen.

Ik was ook niet verbaasd om te lezen dat Villeret, die Pignon speelde, deze rol al 600(!) keer eerder heeft gespeeld in 't toneelstuk, want dat was goed te zien. Hij was hilarisch.

Een aanrader!

avatar van belchinees
Kort, leuk filmpje (73 min, hoefde ook niet langer te duren)
Beetje voorspelbaar, maar heb goed kunnen lachen.
Was eigenlijk best wel een interessante plot.
Oh en de soundtrack; Lachen!

avatar van Mads Smikkelsen
Leuke film uit '98 maar je ziet het er niet aan af dat je film 10 jaar geleden is gemaakt.
Ik heb errrrrrrrrg gelachen om de belachelijke situaties die m.b.v. de telefoon ontstonden.
Er werd gebeld door Le Con om uit te vinden of de vrouw van die ander bij haar ex thuis was en toen hij ophing riep hij triomfantelijk "Ja, we hebben de exclusieve filmrechten van het boek" en hij was vergeten te vragen of zijn vrouw daar was. GEWELDIG!! Zo melig.

avatar van Betamax
Ik vond hem dus van het begin af gewoon erg saai.
Na 45 minuten geen humor was het genoeg.

avatar van pieter_kerkhof
Hoewel het af en toe begint te lijken op een klucht, komt de film op sommige momenten toch onverwacht komisch uit de hoek.

Spetterende komedie met heerlijke dialogen, origineel en met een onverbeterlijke Jacques Villeret.

avatar van La vache
Super!

een puike komische film. een maximum bijna, wegens de mooie akteerprestaties, de steengoede casting, de fantastische dialogen met een zeer hilarisch scenario. Alles erg verzorgd, maakt het dat ik de film in korte tijd 2 keer heb kunnen bekijken, enkel en alleen om nog eens van de gelaatsexpressies en de sprankelende dialogen en plotontwikkeling te kunnen genieten. In de loop van de jaren haal ik hem zeker nog eens boven!

Voordat ik deze wil kijken: welke soort humor betreft het? André van Duin of Tommy Cooper? Benny Hill of Jim Carey? Plat of diepzinnig? Of .....?

lordmars
als ik jou was zou ik deze film gewoon niet gaan kijken, zonde van je tijd! misschien af een toe een glimlachje maar verder kwam ik niet.

avatar van astonm
Ik heb zelden zo gelachen bij een film. Misschien dat het scheelt dat ik Frans kan maar deze film hoort in ieder geval zeker bij mijn favorieten.

Quel Con!

avatar van popcorn en cola
Heb het na ruim een half uur maar opgegeven, ik denk dat ik andere humor heb. GAAP!

avatar van Davidus
Wat een geweldig leuke film is dit zeg. Lekker snel, heerlijke dialogen, en een hilarisch verhaal. In eerste instantie doet het aan als een soort "theater-van-de-lach", maar daar is het veel te intelligent voor en wordt er supergoed gespeeld. Geen ellenlange uitgerekte flauwe kolederieke situaties, maar heel originele komische wendingen, en alles komt in een sneltreinvaart voorbij.
Echt een leuke komische film

avatar van frolunda
Erg grappig en tig keer beter dan die flauwe Amerikaanse remake.

Francis Veber is een meester in het schrijven en maken van films met kolderieke ontwikkelingen, die veelal gebaseerd zijn op scherp geschreven, hilarische dialogen. Deze klucht bevestigt dat nogmaals. Het verhaal komt wat aarzelend op gang, maar vanaf het moment dat Jacques Villeret –in een rol die hem op het lijf geschreven is– aankomt bij zijn gastheer is het lachen, gieren, brullen. Net als in andere films van Veber komen de grappen en bruuske wendingen in sneltreinvaart voorbij.
Jammer, maar helaas... blijkbaar heeft iemand het nodig gevonden voor het Amerikaanse publiek een remake te maken. Wat een ramp...!

avatar van flaphead
Ik had er niet veel van verwacht en wellicht daarom positief verrast. De film doet aan als een toneelklucht waar je zo Piet Bambergen en Rudi Falkenhagen de rollen ziet spelen. De maffe en ongeloofwaardige situaties blijven elkaar maar opvolgen. Je moet er tegen kunnen, want ietwat flauwig is het wel.
Gelukkig schiet het nergens echt uit de bocht, zijn de personages aardig uitgebalanceerd en de humor regelmatig genoeg voor een gulle glimlach. Minpunt is dat er op het eind toch nog een serieuze scene in gestopt moet worden. En misschien ook wel dat we nooit op het getitelde diner aankomen Vermakelijk tussendoortje.

Het zou me niet verbazen als het origineel een blijspel is voor toneel. Dit is echt zo'n typische klucht met een vaag verhaal en veel melige en simpele humor. Maar hier en daar wel amusant. Ik heb me toch zonder veel moeite vermaakt. Het heeft ook wel wat weg van een Louis de Funés film.

avatar van 93.9
Aardige komedie. Nergens echt hilarisch.

avatar van Tiany
Leuk filmpje, net lang genoeg om het boeiend te houden.