Bright Young Things (2003)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Stephen Fry
met Stephen Campbell Moore, Emily Mortimer en Peter O'Toole

De jonge Adam (Stephen Cambell Moore) maakt deel uit van een groepje excentriekelingen dat constant op zoek is naar nieuwere en snellere sensaties. Adam is tot over zijn oren verliefd op de mooie maar koele Nina (Emily Mortimer). Hij heeft goede connecties en komt op de juiste feestjes maar is in tegenstelling tot de rest helemaal platzak. Om met Nina te trouwen heeft hij geld nodig. Hij lijkt een geluksavond te hebben wanneer hij met een weddenschap veel geld wint. Adam geeft het bedrag aan een mysterieuze dronken majoor (Jim Broadbent) die belooft zijn geld in te zetten bij de paardenraces. Al snel blijkt dat de majoor er met het geld vandoor is en Adam is weer platzak. In de tussentijd heeft Nina, die toe is aan wat stabiliteit, een huwelijksaanzoek van een oude schoolvriend geaccepteerd. Wat volgt is een bijna onmogelijke jacht op het verdwenen geld en zijn geliefde Nina.

avatar van Wolkenmeter
Het regiedebuut van Stephen Fry is gewoon pretentieloos amusement: de verwaande beroemdheden worden in enkele hilarische scènes in hun hemd gezet, en tussendoor mogen enkele Britse iconen zoals Peter O' Toole en John Mills nog eens opdagen in een grappige cameo. Ik heb me alvast uitstekend vermaakt: 4 sterren

avatar van titan
Eigenlijk is de film precies wat je bij de regie van Stephen Fry mag verwachten: een bij vlagen kolderiek verhaal waar de rode draad af en toe even weg is en een script dat door Oscar Wilde geschreven had kunnen zijn. Opvallend is dat hoofdrolspeler Stephen Campbell Moore er een beetje uitziet als een jonge versie van Hugh Laurie. 3,5*

Het regiedebuut van Stephen Fry over seks, schandalen en beroemdheden en het ontstaan van de roddelpers (de oorlog met de paparazzi roept associaties op met beroemdheden van vandaag de dag. Het wat dunne verhaal doet door zijn "afleveringen" vorm denken aan een tv-serie, al doet de regisseur zijn uiterste best om niet te vervelen. Ondanks de oppervlakkige en onevenwichtige toon, is het geheel levendig, grappig, licht satirisch, vermakelijk en af en toe zelfs roerend.