Jefferson in Paris (1995)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door James Ivory
met Nick Nolte, Gwyneth Paltrow en Thandie Newton

Thomas Jefferson, is ambassadeur in Frankrijk waar een revolutie dreigt. Nadat hij verliefd is geworden op een mooie, mondaine vrouw wordt Jefferson verscheurd door de liefde voor haar en zijn stille begeerte voor een slavin. Hij raakt verstrikt in deze driehoeksverhouding en moet een van de zwaarste beslissingen van zijn leven nemen.

gimli f
Ik houd wel van geschiedenisfilms, maar deze film is geen aanrader. Vroeger gekeken, en laatst even gekeken of het dezelfde film wel was. Jawel dus: saai.
Mooie kostuums, het oude Frankrijk, veel katholieke vreugde.... maar geen bijzondere of echt leuke film.

avatar van XfofaXX
Ook heel mooie muziek, vooral dat vioolstuk.

avatar van catweasel
De film is wel realistisch. De fransen spreken frans, de Engelsen Engels. Ook de opstapeling van conflicten die uiteindelijk tot de Franse Revolutie leiden, kwamen goed in beeld. Ik vond de kostuums en de film erg mooi, maar het is niet te vergelijken met aan Dangerous Liaisons. Die film blijft toch wel mijn achtiende eeuwse topper.

avatar van Decec
Goede film!

avatar van Fran
Deze film is qua geschiedenis wel interessant om te bekijken. Ik had wat meer van de omstandigheden rond Jefferson willen zien zoals de franse revolutie maar ook al werd het wel een paar keer aangehaald bleef de film daar een beetje oppervlakkig over.

De liefdesrelaties die Jefferson had spatten nou niet bepaald van het scherm af. Ik werd er eerlijk gezegd niet warm of koud van . Gelukkig zijn de beelden wel mooi om naar te kijken maar echt inleven in het verhaal of de personen lukte me toch niet zo erg. Geen verliefde blikken, aanrakingen of iets in die richting. Want ook al staat deze film alleen omschreven als drama, het gaat toch wel degelijk om een romantisch verhaal.

Het personage van Gwynneth Paltrow was echt heel irritant om naar te kijken. Ik weet eigenlijk niet of dat de bedoeling was, maar mocht dat wel zo zijn dan heeft ze echt een hele goede rol neergezet. Verder ben ik eigenlijk niet zo onder de indruk geweest van deze film.