Another Country (1984)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Marek Kanievska
met Rupert Everett, Colin Firth en Michael Jenn

De jeugd en voornamelijk de schoolperiode van de overheidsmedewerker en homoseksuele Guy Bennett heeft aanzienlijk veel invloed op zijn manier van denken. Op een gegeven moment raakt hij betrokken bij een marxistisch spionageschandaal.

Beetje saai en traag. Verder wel een goed verhaal. 3 sterren.

In een recensie las ik het volgende: "Flijmscherpe ontleding van het onmenselijke tuchtsysteem en de vernederende hiërarchie waarmee op een deftige Britse public school rond 1932 jonge mensen gebroken werden (en nog steeds worden)."
Hiiermee wordt de essentie van de film prima weergegeven.

avatar van Filmkriebel
zzz zzz zzzz Dit vat het zo'n beetje samen. Met pijn en moeite uitgekeken. Ongrijpbare personages, stijve hoogdravende Britse dialogen, homoseksualiteit in een conservatief milieu en landverraad omdat je het systeem in eigen land niet meer accepteert... Het meest vermoeiende is dan nog dat al het hoogdravende gepraat dat landverraad moet rechtvaardigen... maar tegen dan is er amper nog iemand die er in feite nog iets van snapt Echt een film die je na 15 minuten wil uitzetten

avatar van Darbie
Te brallerig en te ballerig voor echt 'good British movie'.

Evenals Filmkriebel heb ik van deze film amper iets begrepen.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens geprobeerd, maar hij viel een beetje tegen. Het verhaal was niet zo boeiend en vond het ook nogal langdradig gebracht. De cast deed het wel niet slecht, maar dit kon toch de film niet redden.

avatar van Dievegge
Het is grappig om Colin Firth als jonge snaak te zien. Hoofdrolspeler Rupert Everett daarentegen hebben ze heel oud gemaakt voor de omkaderende proloog en epiloog. Ze spelen twee studenten op een strenge, conservatieve Engelse privéschool in de jaren '30. Thema's zijn de verborgen homoseksualiteit op zo'n jongensinternaat en de communistische sympathieën die sommige intellectuelen hadden in de tijd van de Spaanse Burgeroorlog. De dialogen en de conflictopbouw zijn goed, de acteurs getalenteerd. Aan het wat slepende tempo merk je wel dat het een bewerkt toneelstuk is.