Looking for Richard (1996)

Documentaire

geregisseerd door Al Pacino
met Alec Baldwin, Al Pacino en Winona Ryder

Regisseur Al Pacino's documentaire over het toneelstuk over Richard III. Scenes van de repetities, discussies over het stuk en interviews worden getoond.

Mza
Goed stuk dat Richard III en de uitleg erbij is ook wel redelijk handig. Maar van mij hadden al die repetities, discussies en interviews niet zo gehoeven. Het heeft niet echt geholpen. Het leidde alleen af en had niet echt een wezenlijke functie.

Zeer boeiende en leerzame docu-drama met een paar onvergetelijke quotes en erg sterk acteerwerk. Die interviews hadden inderdaad niet gehoeven maar die repetities en discussies waren noodzakelijk om je zo een 'kijk achter de schermen' te geven.

Een documentaire die me altijd zal bijblijven.

'My kingdom for a horse!'

3.5/5.0

Best wel boeiend, maar ik stoorde me ook aan de gesprekken tussendoor.

avatar van Mug
Mug
Fascinerende en uitermate amusante documentaire. Mede dankzij Pacino's rol in The Merchant of Venice was ik benieuwd naar deze docu.

Shakespeare komt goed tot zijn recht op film. Met name de innerlijke monologen hoeven dan niet op theatrale manier met luide stem gebracht te worden, zodat de tekst meer impact heeft op de toeschouwer. Gelukkig werd dit door iemand beaamd in de documentaire.

Meest interessant zijn de voorbesprekingen, interpretaties en repetities van de cast. Ik stoorde me eigenlijk zelden aan de tussendoorse gesprekken, ze waren veelal wel degelijk functioneel. Doel van de documentaire was ook Shakespeare uit te leggen voor het mainstream publiek (wat niet altijd lukt, zelfs historici moeten hier en daar 'passen'), dat gepaard gaat met humor.

De documentaire is doorspekt met een verfilming van Richard III. Met name de vrouwelijke cast imponeert. Het had een interessante volwaardige speelfilm kunnen zijn.

Grappig ook dat het grote publiek nooit gehoord heeft van Richard III, men weet niks daarover te vertellen. Maar als de phrase "A horse, a horse, my kingdom for a horse!" wordt uitgesproken, zegt iedere Shakespeare-leek: "Verrek, dat ken ik"...

avatar van xangadix
gotti schreef:
Best wel boeiend, maar ik stoorde me ook aan de gesprekken tussendoor.
Dat maakte voor mij de film juist zo interessant..!

Gigantische one man show voor Pacino, zodat andere goede acteurs als Baldwin, Spacey en Ryder nauwelijks uit de verf komen. Maar Pacino is natuurlijk een geweldig showbeest en het is fascinerend om naar hem te kijken, niet alleen in zijn rol als Richard III, maar ook in zijn rol als acteur.

'Zijn rol als acteur', dat zeg ik expres, omdat we niet moeten denken dat we hier de 'echte' Pacino aan het werk zien. Het is eenvoudig de manier waarop hij zich graag aan het publiek presenteert, en bovendien gebruikt hij die scenes om het stuk van Shakespeare voor een groter publiek uit te leggen.

De scenes van Shakespeare zijn op een mooie manier verweven met de repetities en de uitleg. Petje af.

Ik vraag me alleen af of Shakespeare nu echt zo 'moeilijk' is als ons hier telkens verteld wordt. Als kijker moet je er misschien wat meer moeite voor doen dan voor een gemiddeld avondje tv-kijken, maar als je er een beetje aandacht voor kunt opbrengen, staan zijn stukken vol met wijsheden die ook in onze tijd nog herkenbaar zijn.

AddictedToMovies
Het is leuk om te zien hoe Al Pacino grote fan is van Shakespeare. Al Pacino is weer grandioos, maar ik vond ook Kevin Spacey en Alec Baldwin erg goed. De uitleg was erg handig, daardoor snap je het stuk goed.

avatar van Pieter Montana
Een documentaire voor zowel Shakespeare-fans als leken.

Na zopas het originele toneelstuk gelezen te hebben, moest ik dit toch ook eens zien. Zoals vele hier al vermelden, is Pacino's bewondering voor Shakespeare een genot om naar te kijken. Zijn doel om Shakespeare ook naar de gewone man te brengen, wordt op zo'n leuke, frivole manier gebracht dat mijn interesse voor Shakespeare steeds meer en meer aangewakkerd word. Jammer dat de gehele film nooit in de cinemazalen is verschenen. Pacino's vertolking leek me grandioos te worden!