Body Heat (1981)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Lawrence Kasdan
met William Hurt, Kathleen Turner en Richard Crenna

Ned Racine is een advocaat in een klein dorpje in Florida. Tijdens een hittegolf ontmoet hij de getrouwde Matty Walker. Een gepassioneerde relatie volgt, maar het duurt niet lang voor ze doorkrijgen dat het enige dat tussen hen in staat Matty's rijke echtgenoot is. Ze verzinnen een plan om hem te vermoorden.

avatar van Jordy
Goede film. Verhaal zit goed in elkaar, Hurt en Turner spelen prima, en het warme weer en de zwoele muziek dragen perfect bij in het lome sfeertje dat de film heeft. 3 en een halve ster.

Geen Double Indemnity, waar de film duidelijk op geinspireerd is. Maar toch erg vermakelijk.

avatar van Armin
Ben het met Jordy eens. In die tijd was ik behoorlijk weg van Turner. Krijgt van mij daarom ****

Topper vol suspense. Kathleen op haar best. 4 sterren.

Heb deze film nog niet uitgekeken maar kan alvast zeggen dat ie behoorlijk grappig is, dat Turner en Hurt 'm van betje geven en dat de muziek prachtig is.

Heerlijk. Ik ben dol op dit soort films.

FisherKing
Vette 4 sterren dit hoor.

Diesel
Niet altijd even geloofwaardig maar wel goed geacteerd en de zalige score geeft de film zeker meerwaarde. Trouwens, wat was die Kathleen Turner vroeger toch een zeer hete vrouw zeg. Whoee. Drie sterretjes.

Sublieme film, sterk verhaal met verrassende en beklemmende wending. Waarschuwing voor elke man om voorzichtig te zijn met sommige vrouwen
Beste rollen van William Hurt en Kathleen Turner in mijn opinie. Goede soundtrack ook.

avatar van JJ_D
Wat jammer! Jammer van het geld, de plot en mijn tijd.
De film zelf heeft al weinig om het lijf en het is al snel duidelijk waar de karakters heen willen, terwijl ze pas na een dik uur echt in actie schieten. In de tussentijd toont regisseur Lawrence Kasdan vooral veel naakt om de kijker te vermaken, wat niet lukt omdat Katheleen Turner niet alleen een slecht actrice blijkt te zijn, maar ook "weinig te bieden" heeft.
Na een uur van verveling komt de film eindelijk op gang. Het verdere verloop blijft teleurstellend en oppervlakkig: de dialogen, het acteerwerk, de filmstijl, etc. Positief: de originele plot. Maar dat de scriptschrijver (Kasdan zelf) zich de moeite ontziet om een manier te vinden die plot aan de kijker voor te stellen, is rampzalig. Die allesverklarende droom (!!) bevestigt mijn vermoeden ivm Turner, dat hij blijkbaar buitenaardse krachten bezit, wat verklaart waarom hij er de hele film zo raar, bijna 'high' bijloopt. Misschien een idee om de film een science-fiction remake te geven (met liefst wat digitale bijwerking voor Katheleen Turner [Excuseert u mij mijn puberale opmerking])
Of liever gewoon geen remake, en dit de archiefkast in...

avatar van Poisonthewell
Prima neo noir in de stijl van Double Indemnity en de setting van Wild Things. Boeiend. 4*

In het begin vond ik het beetje saai maar vanaf ze de moord begonnen te plannen werd het een erg vermakelijke film met, zoals meestal in dit soort films, een erg verrassende plot.

avatar van thomzi50
Warmte wordt goed weergegeven, acteerwerk is puik. Hoewel het in het begin een beetje op gang moet komen is het verhaal ook niet goed, het wordt steeds leuker. Ook nog een verrassend einde. 3.5*

avatar van The One Ring
Ik vond het begin best sterk. Dat gesprek tussen Turner en Hurt in het café is erg leuk. Ook het einde is erg goed. Alleen het middenstuk sleepte af en toe te veel.

Dit is jammer, want verder is dit een goede, zij het niet superspeciale, neo-noir. Ik wou deze film vooral zien omdat Kathleen Turner hier een femme fatale in speelt en dat zag ik na haar über-bitchrol in The War of the Roses wel zitten. Jammergenoeg moet ze hier vanwege haar rol het grootste deel van de film een beetje braaf blijven. Maar ik vond het wel leuk hoe ze uiteindelijk Hurt erin luisde, ook al zag ik dat aankomen.

Verder een prettige film. Goede acteurs, goede sfeer, gewoon goed. Kijkt lekker weg, maar of het me nog lang zal bijblijven... Ik betwijfel het.

avatar van Goodfella_90
Ik las van de week dat Body Heat grotendeels is gebasseerd op Double Idemnity. Is deze film ook een grote spoiler of kan ik hem met een gerust hart zien zonder Wilder's film gezien te hebben?

avatar van Quentin
Gewoon kijken hoor, heb ze ook in deze volgorde gezien en deed nergens afbreuk aan.

avatar van Goodfella_90
Gelukkig, dan zit ik woensdag gewoon voor de buis. Dank voor reactie.

avatar van mikey
Na een opsomming van tientallen noir-cliches begint het moordspektakel, tevens opgebouwd uit cliches. Wel een aardig verhaaltje verder en een mooie Turner. Schijnt de aanzet tot een noir revival te zijn.

avatar van Demoniac
Heb de film net gezien op Canvas. Zeer leuke film. Spannend, maar niet echt verrassend behalve dat Matty, Matty niet blijkt te zijn

De laatste minuut vond ik wel wat zwak. Hij kon toch nooit weten waar ze zou zijn?

Ik geef 4 sterren

avatar van Turkeyloverz
Vermakelijke film. Hij kijkt lekker weg en er wordt goed geacteerd. Soms een beetje ongeloofwaardig, maar dat boeide niet. Het verhaal was ook wel voorspelbaar, want dit is al zovaak nagedaan. Echter, de beklemmende, 80' sfeer is toch altijd wel mooi bij een film. Daarom heb ik ook een zwak voor films uit die tijd. Als extra nog een bloedmooie Kathleen geeft een

Goede film, goed verhaal en zeer goed geacteerd.
De film is in zijn geheel wat traag, maar dat zal wel eigen zijn aan de tijd waarin hij is gemaakt.
Het mag je zeker niet tegen houden deze prent te bekijken, hij is zeer de moeite waard.
En de mooie Kathleen Turner is natuurlijk mooi meegenomen als extra.
Ook leuk de kleine rol van de jonge Mickey Rourke.

dragje
Film noir goes color. Dit meesterwerk met William Hurt, Kathleen Turner en Richard Crenna speelt zich af in een door een hittegolf geteisterd Florida. In soortgelijke ambiance heb ik vanavond deze film bekeken, downtown Amsterdam op een zwoele zomeravond.

Het verhaal is niet uniek, maar de uitvoering is haast subliem. Dit is, zoals de Amerikanen het zouden stellen, what it takes to make good suspence. Het heeft alle ingrediënten, subliem acteerwerk, goed plot, en een "verrassend" einde.

Maar kort gezegd, primair is het eerste waar ik aan denk om deze film te beschrijven: een heerlijke film; genieten.

4.5

avatar van Dogie_Hogan
Hurt: "Maybe you shouldn't wear that blouse." Turner: "What do you mean? This is just a blouse and skirt." Hurt: "Maybe you shouldn't wear that body." ...lol.

avatar van wibro
Uitstekende film noir. Hoe zou jij deze film anders moeten noemen? Geweldig acteerwerk van William Hurt en vooral van "femme fatale" Kathleen Turner. Wat een moordwijf is dat zeg. De uitstekende score van John Barry draagt ook bij aan de zwoele zomeravondsfeer in deze geweldige film.
"Body Heat" is voor mij een van de beste films van de jaren tachtig.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Broeierige thriller met een erotisch tintje. De suspense wordt prachtig opgevoerd en de film is zeer sfeervol. Inmiddels een klassieker. Goed.

avatar van Mac Hammer Fan
wibro schreef:
"Body Heat" is voor mij een van de beste films van de jaren tachtig.

Zo zou ik het ook typeren. Een erg genietbare zwoele film-noir met fantastische muziek van John Barry.

Mac Hammer Fan schreef:

Volledig mee eens. BODY HEAT heeft alles, wat ik in die andere neo-Noir , CHINA- TOWN (1974), zo miste.
We kunt alleen maar gissen, hoe DOUBLE INDEMNITY was geweest zonder in- menging van die verfoeilijke Production Code.
Kortom, een verdiende IMDB *9/10 (en niet verdiende laag aantal stemmen op MM.)

avatar van Dogie_Hogan
Review van de Blu-ray: regio-vrij!

avatar van Goldenskull
Leuke film met goed acteerwerk, goede muziek en een mooi sfeertje. Niet beter dan Double Indemnity of The Last Seduction, maar nog altijd de moeite waard. Mij net iets te voorspelbaar, ook erg jammer van de laatste scene.

avatar van mayhemblik
Leuke film, maar er zaten iets te veel foutjes en toevalligheden in, desondanks wel genoten.