Stonewall (1995)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Nigel Finch
met Guillermo Díaz, Fred Weller en Brandan Corbalis

Het is 1969, New York. De Vietnamoorlog is gaande, er lopen mensen op de maan en Matty (een jonge homo) is net in New York aangekomen waar The Stonewall inn (een thuisplaats voor dragqueens en later het hoofdkwartier van de Amerikaanse homo-emancipatiebeweging) net is geopend. Matty voelt zich er al gauw thuis en ontmoet daar de ware Jacob.

Speelse, komische, krachtige, subjectieve, soms tragische docudrama (half fictie), spelend in 't New York van 1969, een tijd dat homoseksualiteit bij de wet verboden was en de politie bij regelmaat invallen deed in gaybars; deze gingen gepaard met intimidatie, geweld en sadisme. Het verhaal spitst zich toe op een romance tussen een jongeman die naar New York gekomen is, om er als vrije homo te leven en een door het leven verharde, taaie draggueen, die denkt geen liefde of boosheid meer te kunnen voelen. De dialogen zijn dikwijls bijtend en de film zit vol met amusante anekdotes. Omdat hij aan de gevolgen van AIDS overleed, heeft de regisseur het eindprodukt niet meer kunnen zien.