Goldfish Memory (2003)

Ierland
Komedie / Drama

geregisseerd door Elizabeth Gill
met Sean Campion, Flora Montgomery en Jean Butler

Goudvissen onthouden maar 3 seconden van hun leven, als ze aan het einde van de kom zijn aangekomen en weer terugzwemmen, is alles weer nieuw voor ze. Dit is metaforisch voor de personages in Goldfish Memory. Ze gedragen zich hetzelfde, totaal vergetend wat verkeerd liep in hun oude relatie zodra ze aan een nieuwe beginnen. In de film wordt een dozijn karakters gevolgd, in de ontmoetingen met elkaar, hun verliefdheden, het verbreken van relaties en vervolgens weer nieuwe mensen ontmoeten. Tom, een professor Engels aan de universiteit van Dublin, bedriegt Clara met de studente Isolde. Als Clara dit bemerkt is dit het begin van een kettingreactie aan romances en hartbrekende relaties totdat de gehele cirkel weer rond is. Clara gaat in op de avances van Angie, een lesbische televisie reporter. In de tussentijd bedriegt de barkeeper David zijn vriendin met de beste vriend van Angie en valt Tom terug in zijn oude fouten.

Best gelachen om deze film, maar blijft vrij oppervlakkig. Toch de moeite van het kijken waard. 3.5*

Grappige feelgood film.
Maar niet te flauw grappig; maar gewoon leuk.
Er zit precies genoeg humor in voor een dikke glimlach op je gezicht want anders was het als snel te dramatisch geworden.
Heerlijk om een keer weer een lekker simpel filmpje te kijken

In deze film zien we realistisch en komisch hoe vreemd het vrijgezellenleven is geworden in de moderne maatschappij. Wat wil je als je alles kan krijgen? Wat moet je doen als je krijgt wat je altijd dacht te willen? Hoe weet je dat je van iemand houdt? Wanneer mag je zeggen dat je van iemand houdt? Hoe weet je of iemand de ware is? Hoeveel kan je jezelf zijn, ga je niet te snel, ga je niet te langzaam, is monogamie goed of slecht, is een relatie een doel op zich, past op ieder potje wel een dekseltje.. De wetenschap van het vrijgezellenleven in alle faccetten realistisch weergegeven..erg luchtig dus..en juist daarom zo briljant.

In deze Ierse aangename, onderhoudende, beminnelijke, luchtige en vluchtige komedie is iedereen op zoek naar liefde. Omdat je niet zonder kunt, koketteer je er voortdurend mee, of je nu hetero, homo of bi bent en het resulteert dikwijls in onbeduidende romances. En midden in een relatie val je al weer op een nieuwe vlam. De sfeer van de film is aanstekelijk, fris en positief, het slimme script speelt met cliché's en de bosa nova muziek is zonder meer leuk. Als plaatselijke VVV zou ik blij zijn met deze film: de beelden van Dublin zijn kleurrijk en mooi geschoten.

Heerlijke, frisse comedy over de liefde, over relaties, over bedrog, over het menselijk gerommel, elkaar verdriet doen, en dan maar weer verder, want je leert er niets van: de mens heeft het geheugen van een goudvis. Hoop leuke (en mooie) meiden en prachtige plaatjes van Dublin en de rivier de Liffey. Je zou zo afreizen, en wie weet kom je in de eerste de beste kroeg Clara tegen. Hoop dat ze dan net vrij is...

avatar van 93.9
Uitstekende film. Prima acteerwerk, mooie beelden. Lekker luchtig verhaal.
Eentje voor tussen door, maar wel een verdomd goede.

avatar van Boenga
Er mag eens gelachen worden in een drama, en er mag al eens iets dramatisch gebeuren in een komische film. Maar films waar ik bij het genre 'drama/komedie' lees, die geven me vaak het gevoel dat de makers geen keuze konden maken tussen de twee - terwijl ze dat dus beter gewoon wel zouden doen.

Eigenlijk is het de 'romantiek' die hier overheerst: relaties beginnen , relaties beëindigen, verliefdheid, liefde, liegen en bedriegen. Het feit dat dat allemaal gebeurt in een kader rond homo-, hetero-, en biseksualiteit: op zich toch al een vrij ernstig onderwerp in het toch nog net iets katholiekere Ierland: is dat misschien de reden waarom er niet voor een gewone romcom gekozen is ?
Nu is de humor in elk geval te karig om van een grappige film te kunnen spreken; en anderzijds wordt alles zo luchtig weergegeven én is er ook nog eens het happy end... Ver weg van pakkend of ontroerend.

Leuk om zien, maar Goldfish Memory geraakt ondanks de kleurige en fleurige stad niet boven de grijze middelmaat.