The Castle of Fu Manchu (1969)

Alternatieve titels: The Torture Chamber of Fu Manchu | El Castillo de Fu Manchu | De Folterkamer van Dr. Fu Manchu

West-Duitsland / Italië / Spanje / Verenigd Koninkrijk / Liechtenstein
Horror / Mystery

geregisseerd door Jesús Franco
met Christopher Lee, Richard Greene en Tsai Chin

De slechterik Fu Manchu heeft een machine ontwikkeld waarmee hij de hele wereld kan bevriezen. Gelukkig ontdekt de Britse agent Dr. Nayland Smith het duivelse plan op tijd en zet met behulp van Interpol de tegenaanval in.

avatar van Vinokourov
Wat een vage film met een moeilijk volgbaar verhaal. Het irritante is dat het camerawerk, acteerwerk en de dialogen in slow-motion gaat, het tempo ligt nogal traag. En ohja, de belichting schijnt ook continu een heel issue te zijn. De ene keer zie je niks, de andere keer is alles overbelicht. 1*

avatar van otherfool
Ik snapte er echt geen jota van. Buiten dat er nogal eens een scene wegvalt omdat er weer eens een licht niet goed staat afgesteld is het verhaal werkelijk niet te volgen. Wat er gebeurt is dus onduidelijk en anders zorgt het ondraaglijk lage tempo wel voor de definitieve nekslag.

Dieptepunt in de wereldcinema. 0,5*.

avatar van kirk douglas
zeer saaie film van franco zelfs de zwaar gesminkte christopher lee kan hier niks aan redden.

avatar van D-ark
Jezus wat is dit slecht zeg...van groen licht naar donkere scenes waar een lamp gesprongen lijkt te zijn en dan nog het vreselijke houten acteerwerk. Verhaal is amper te volgen(Manchu probeert de wereld te verdrinken ofzo en neemt een land ofzo over en dan krijgt hij scotland yard achter zich aan. En dan moet er iemand nog een harttransplantatie hebben.. Ook de wel erg dat de Lee een Japanse blackface en ook nog al die fezzen....

avatar van movie acteurs
Voordat ik met deze film begon, was ik gewaarschuwd voor het moeilijk te volgen verhaal. Uiteindelijk vaak in de avond gekeken en minimaal elke keer een kwartiertje gezien. Maar uiteindelijk moest ik soms gewoon stoppen want m'n ogen vielen toe. De film bestaat het merendeel uit saai geouwehoer. De knulligheid spatte er van af, met name bij de scene wanneer de mannen van Fu Manchu een kasteel gaan overnemen, en dat is uiteindelijk nog de spannendste scene van heel de film. Deze film oogt als een modern vergeten film met Christopher Lee. Maar dit is gewoon een knullig filmpje die matig en saai is.
1,5.

avatar van Richard_Voorhees
Het warrige verhaal waar hierboven over geschreven word herken ik ook wel wat terug, maar Franco heeft het al eens bonter gemaakt. Als je de aandacht er wat bij kan houden is de verhaallijn nog wel redelijk te volgen.
Franco betrekt in dit verhaal, die er in het kort op neerkomt dat Fu Manchu (Lee met wat make-up) de wereld wil overheersen/vernietigen, een hoop. Zo komen er drugs-(uiteraard opium)handel, hartkwalen, een soort hypnose en nog meer rarigheden bij elkaar.
Met al deze aspecten slaagt Franco er nog in om met een behoorlijk saai werk aan te komen zetten.
De actiescenes die erin voorkomen, zien er behoorlijk knullig uit. Daarnaast bevat de film voor een heel groot gedeelte uit pratende en stilstaande mensen. Dit zorgt voor een saaie film, waarbij het moeilijk is om de aandacht erbij te houden. Dit zorgt ervoor dat het verhaal nog warriger lijkt, doordat men plottwists mist.
Verder zou men denken dat Franck na meer dan 15 films inmiddels al wel verstand had van belichting, maar deze film bewijst het tegendeel.
De film eindigt met een open einde en er zouden volgens mij ook nog wat vervolgen komen. Ik betwijfel echter of ik die ga zien.

avatar van mrklm
Ook Christopher Lee lijkt weinig vertrouwen te hebben in deze film, gezien zijn ongeïnspireerde vertolking. Het was dan ook al de vijfde (en laatste) keer dat hij de rol op zich nam en het verhaal is warrig, soms ronduit onbegrijpelijk. Uiteraard is Fu Manchu uit op de wereldheerschappij, maar zijn handelingen bewijzen zowel zijn onbekwaamheid als die van de scenaristen. Slaapverwekkend saai.

avatar van Metalfist
A gentleman never takes his clothes off in public!

Met The Castle of Fu Manchu ben ik aan de vijfde en laatste film in de Christopher Lee cyclus gekomen. Fu Manchu is een personage dat door veel acteurs een incarnatie heeft gekregen, maar die van Lee is toch één van de meest bekendste - misschien wel zelfs de meest bekende - versies. Het waarom daarvan is me nog steeds een raadsel, want de vier voorgaande films kregen allemaal een ronkende 2* en dan ben ik volgens mij nog redelijk gul geweest. De voorgaande Fu Manchu film van Jesús Franco was dus niet veel beter dan de rest.

En deze is zowaar nog slechter. Op zich knap dat Franco het gelukt is om in 1969 liefst 7 (!) films te regisseren, daar kan Woody Allen nog iets van leren, maar de kwaliteit laat dus te wensen over. Je zou ook verwachten dat hij technisch dan wel wat mooie dingen kan laten zien, maar a) het merendeel van de scènes zijn te donker geschoten, b) een groot stuk wordt gewoon uit andere films gepikt (onder andere openingsscène met de zinkende boot maar ook de dam die barst) en c) de montage laat ook flink wat te wensen over. Sommige scènes worden wel erg abrupt afgebroken. Je zou dan ook kunnen denken dat dit zo'n soort film is die zo slecht is, dat hij terug leuk wordt en ook daar blijf je op je honger wachten. Oeverloze dialogen over één of ander geheim wapen dat water kan bevriezen en verder weer diezelfde typische Fu Manchu structuur. De film eindigt met een ontploffing en we zien het hoofd van Fu Manchu die declareert dat hij zal terugkeren.

Zo zie je maar dat onze goede vriend Manchu ook niet alwetend is aangezien het de laatste keer was dat Christopher Lee de rol op zich zou nemen. Sowieso was de populariteit van het personage blijkbaar tanende, want het zou duren tot 1980 met The Fiendish Plot of Dr. Fu Manchu vooraleer er nog eens een volwaardige film gemaakt ging worden en daarna was het helemaal gedaan. Ik keek deze reeks vooral voor Christopher Lee en die leek er per film ook minder en minder zin in te hebben. Samen met Howard Marion-Crawford en Tsai Chin zijn zij de enige acteurs die in de vijf films hebben meegespeeld maar of dat nu echt een meerwaarde biedt.. Richard Green keert na de vorige film ook nog terug als Nayland Smith en dan is het verder vooral nog een beetje genieten van de knulligheid van de handlangers van Fu. Let vooral echter ook nog op de aanwezigheid van Franco zelf als Inspector Ahmet.

Liefhebbers van de combinatie Fu Manchu en Franco (indien die er al zijn) kunnen trouwens wel hun hart ophalen aan The Seven Secrets of Sumuru. Sumuru is namelijk opnieuw een creatie van Sax Rohmer (die ook Fu Manchu maakte) en wordt beschreven als een vrouwelijke Fu Manchu. Ik ga ze aan mij voorbij laten gaan in ieder geval en ook onze besnorde vriend hoef ik de komende jaren niet meer terug te zien. Had toch meer van deze reeks verwacht.