The Castle of Fu Manchu (1969)

Alternatieve titels: The Torture Chamber of Fu Manchu | El Castillo de Fu Manchu | De Folterkamer van Dr. Fu Manchu

West-Duitsland / Italië / Spanje / Verenigd Koninkrijk / Liechtenstein
Horror / Mystery

geregisseerd door Jesús Franco
met Christopher Lee, Richard Greene en Tsai Chin

De slechterik Fu Manchu heeft een machine ontwikkeld waarmee hij de hele wereld kan bevriezen. Gelukkig ontdekt de Britse agent Dr. Nayland Smith het duivelse plan op tijd en zet met behulp van Interpol de tegenaanval in.

avatar van Vinokourov
Wat een vage film met een moeilijk volgbaar verhaal. Het irritante is dat het camerawerk, acteerwerk en de dialogen in slow-motion gaat, het tempo ligt nogal traag. En ohja, de belichting schijnt ook continu een heel issue te zijn. De ene keer zie je niks, de andere keer is alles overbelicht. 1*

avatar van otherfool
Ik snapte er echt geen jota van. Buiten dat er nogal eens een scene wegvalt omdat er weer eens een licht niet goed staat afgesteld is het verhaal werkelijk niet te volgen. Wat er gebeurt is dus onduidelijk en anders zorgt het ondraaglijk lage tempo wel voor de definitieve nekslag.

Dieptepunt in de wereldcinema. 0,5*.

avatar van kirk douglas
zeer saaie film van franco zelfs de zwaar gesminkte christopher lee kan hier niks aan redden.

avatar van D-ark
Jezus wat is dit slecht zeg...van groen licht naar donkere scenes waar een lamp gesprongen lijkt te zijn en dan nog het vreselijke houten acteerwerk. Verhaal is amper te volgen(Manchu probeert de wereld te verdrinken ofzo en neemt een land ofzo over en dan krijgt hij scotland yard achter zich aan. En dan moet er iemand nog een harttransplantatie hebben.. Ook de wel erg dat de Lee een Japanse blackface en ook nog al die fezzen....

avatar van movie acteurs
Voordat ik met deze film begon, was ik gewaarschuwd voor het moeilijk te volgen verhaal. Uiteindelijk vaak in de avond gekeken en minimaal elke keer een kwartiertje gezien. Maar uiteindelijk moest ik soms gewoon stoppen want m'n ogen vielen toe. De film bestaat het merendeel uit saai geouwehoer. De knulligheid spatte er van af, met name bij de scene wanneer de mannen van Fu Manchu een kasteel gaan overnemen, en dat is uiteindelijk nog de spannendste scene van heel de film. Deze film oogt als een modern vergeten film met Christopher Lee. Maar dit is gewoon een knullig filmpje die matig en saai is.
1,5.

avatar van Richard_Voorhees
Het warrige verhaal waar hierboven over geschreven word herken ik ook wel wat terug, maar Franco heeft het al eens bonter gemaakt. Als je de aandacht er wat bij kan houden is de verhaallijn nog wel redelijk te volgen.
Franco betrekt in dit verhaal, die er in het kort op neerkomt dat Fu Manchu (Lee met wat make-up) de wereld wil overheersen/vernietigen, een hoop. Zo komen er drugs-(uiteraard opium)handel, hartkwalen, een soort hypnose en nog meer rarigheden bij elkaar.
Met al deze aspecten slaagt Franco er nog in om met een behoorlijk saai werk aan te komen zetten.
De actiescenes die erin voorkomen, zien er behoorlijk knullig uit. Daarnaast bevat de film voor een heel groot gedeelte uit pratende en stilstaande mensen. Dit zorgt voor een saaie film, waarbij het moeilijk is om de aandacht erbij te houden. Dit zorgt ervoor dat het verhaal nog warriger lijkt, doordat men plottwists mist.
Verder zou men denken dat Franck na meer dan 15 films inmiddels al wel verstand had van belichting, maar deze film bewijst het tegendeel.
De film eindigt met een open einde en er zouden volgens mij ook nog wat vervolgen komen. Ik betwijfel echter of ik die ga zien.

avatar van mrklm
Ook Christopher Lee lijkt weinig vertrouwen te hebben in deze film, gezien zijn ongeïnspireerde vertolking. Het was dan ook al de vijfde (en laatste) keer dat hij de rol op zich nam en het verhaal is warrig, soms ronduit onbegrijpelijk. Uiteraard is Fu Manchu uit op de wereldheerschappij, maar zijn handelingen bewijzen zowel zijn onbekwaamheid als die van de scenaristen. Slaapverwekkend saai.