Murder by Decree (1979)

Verenigd Koninkrijk / Canada
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Christopher Plummer, James Mason en David Hemmings

Sherlock Holmes en dr. Watson onderzoeken de moorden gepleegd door Jack de Ripper. In het dodelijke spel, dat door Jack de Ripper wordt gespeeld, probeert Holmes het labyrint van leugens te ontrafelen.

avatar van Brix
Dit is een van de betere Holmes films.
Het plot zit geheid in elkaar, en met Jack The Ripper als tegenstander heeft Holmes zijn handen vol.
De sfeer is vaak beklemmend, passend bij het thema.

Plummer en Mason spelen hun rollen dat het een lieve lust is.
En alsof dat allemaal nog niet genoeg is barst de film ook nog van de top acteurs: Anthony Quale, Frank Finlay, Sir John Gielgud, Donald Sutherland en David Hemmings.

Vette aanrader voor de Holmes liefhebbers die de film nog niet gezien zouden hebben.
Maar ook voor andere kijkers die houden van suspense en sfeer.

kappeuter (moderator)
Viel me helaas tegen.
Ik miste toch een aantal ingrediënten die ik in Holmes films verwacht te zien.
Christopher Plummer zet geen onverdienstelijke Holmes neer, maar Dr. Watson is hier een oud mannetje dat er uit ziet alsof 'ie liever met pensioen gaat dan met Holmes op onderzoek uit te gaan.
De chemie tussen Holmes en Dr. Watson vond ik ook niet zo goed.
Wat ik vooral miste was spanning. Ook lijken de clues iets te makkelijk in Holmes schoot geworpen te worden. Ik heb toch liever een Holmes die op onnavolgbare wijze mysteries ontrafelt met briljant speurwerk.
Het verhaal en het mysterie stelde me ook wat teleur. Na afloop had ik zoiets van; is dit het nou?
Murder by Decree ziet er ook wat gedateerd uit, met overmatig gebruik van mistmachines en het ziet er regelmatig wat nep en studio-achtig uit. Heeft ongetwijfeld ook met het budget te maken.
Dat was naar verluid maar 5 miljoen dollar, de helft van het budget van The Private Life of Sherlock Holmes, mijn favoriete Sherlock Holmes film tot dusver.

avatar van baspls
The games afoot! No time to lose!

Erg goede film. Leuke Sherlock Holmes verfilming die wel een beetje apart is. Dit is omdat het verhaal dit keer niet vanuit het perspectief van Watson word veteld, de sfeer veel duisterder is dan normaal en omdat een gedeelte van de film op echte historische feiten zijn gebaseerd.

De cast was erg goed. Christopher Plummer is een erg goede Sherlock Holmes, hij lijkt net als Peter Cushing erg op wat ik voor me zie bij het personage. Ook James Mason was een goede Watson, wel komt hij hier wat ouder over dan in de andere verfilmingen.

Ik vond het een goed verhaal dat ondanks dat het wat duisterder is wel in de zelfde stijl lijkt. De dramatische ondertoon en climax vond ik ook erg mooi. Net als de meeste Sherlock mysteries is de oplossing redelijk vergezocht.

Erg vermakelijke film met goede sferische soundtrack. Mooie beelden af en toe en duistere locaties. De mate-paintings werken niet altijd even goed maar over het algemeen ziet de film er goed uit.

avatar van Ebenezer Scrooge
baspls schreef:
The games afoot! No time to lose!

Goede recensie, baspls! Was helemaal vergeten hier op te stemmen. Bij deze dan: 3,5*

avatar van Filmkriebel
Sherlock Holmes vs Jack The Ripper

Iedereen zal voor zichzelf kunnen uitmaken hoe hij het liefst Sherlock Holmes ziet : de extravagante maar vrij vlakke figuur uit de Guy Ritchie films, of de meer humane Holmes uit Murder by Decree? Ik vond Plummer een leuke Holmes neerzetten, die wat ouder is en wijzer overkwam. Het is zelfs nog een knap idee om de Jack the Ripper case aan 's werelds grootste detective toe te vertrouwen. De sensationele theorie rond de Ripper is persoonlijk één die me iets minder bevalt maar de film neemt ook elementen over die gemeenschappelijk zijn aan bijna alle andere Ripper verhalen zoals de betrokkenheid van de vrijmetselaars . De fusie van Holmes in de Ripper moorden komt hierdoor vrij geloofwaardig over en het feit dat Holmes medeverantwoordelijk is voor de dood van Mary Kelly is een twist op zich. Opvallend is ook de sfeervolle weergave van Whitechapel, met donkere, rokerige steegjes, het geluid van misthoorns en kerkklokken. Mmm, zalig dat er zoveel aandacht is gekropen in dergelijke details Een goede Holmes film.

Voor liefhebbers van de detective schijnt The Seven-per-Cent Solution... eveneens een goede Sherlock-film te zijn. Daar ontmoet hij Sigmund Freud in levende lijve.. Ben hier uitermate nieuwsgierig naar.

avatar van Left4Dead
Toch wel fan van de Holmes films, deze was weer prima. Het verhaal van The Ripper is altijd wel intrigerend.
Later zou Depp in From Hell dit verhaal ook eens doen en zeker ook niet onverdienstelijk.

avatar van mrklm
Het is jammer dat deze detectivefilm, gebaseerd op het boek "The Ripper File" maar bewerkt tot een Sherlock Holmes-mysterie, aan de lange kant is. Christopher Plummer en James Mason zijn allebei fantastisch en zetten Sherlock Holmes en Dr Watson neer als mannen van de wereld, zonder de al te opzichtige eigenaardigheden en/of tekortkomingen die andere interpretaties typeren. Met David Hemmings, Anthony Quayle, Donald Sutherland, Geneviève Bujold en John Gielgud in bijrollen, lik je bij voorbaat je vingers al af. Het acteerwerk voldoet gelukkig aan die hoge verwachtingen, evenals de reconstructie van Victoriaans Londen. Een prachtige productie met een sterk acterende cast dus, maar de uiteindelijke ontknoping van het onderzoek naar de Ripper-moorden is wel wat vergezocht en laat onnodig lang op zich wachten.