The Blood of Fu Manchu (1968)

Alternatieve titel: Kiss and Kill

Spanje / West-Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Misdaad

geregisseerd door Jesús Franco
met Christopher Lee, Götz George en Maria Rohm

De kwaadaardige Fu Manchu bedenkt een plot waarbij hij de wereldleiders probeert te vermoorden door hen te verleiden met vrouwelijke slaven met giftige lippen. Eén kus van deze schoonheden is voldoende om hen uit te schakelen.

avatar van mikey
Saaie (s)exploitation flick met een 30 minutenscenario opgerekt tot een 1,5 uur durende film. Waarschijnlijk genietbaar voor fans van girls in prison in de jungle. 1

avatar van kirk douglas
Na het zien van ''The Castle of Fu Manchu'' heb ik deze film maar in de kast laten liggen.
En ook deze was niet al te best.
Christopher Lee heeft weer weinig te doen het verhaal begon goed maar naar het einde toe steeds saaier om dan even afgeraffeld te worden.
Maar Jess Franco heeft toch noch enkele betere films met Christopher Lee gemaakt The Bloody Juge/Count Dracula en ook Eugenie waren een stuk beter.

avatar van Richard_Voorhees
Nu ben ik wel een beetje een liefhebber van pulp en foute cinema, maar zelfs ik kom weleens films tegen waar ik moeizaam door kom en deze Blood of Fu Manchu is daar een van. De aanwezigheid van Christopher Lee zorgde voor mijn interesse, maar ondanks dat hij de titelrol speelt vond ik zijn bijdrage erg minimaal. Daarnaast heb ik hem ook weleens in betere doen gezien. Hij mocht deze rol regelmatig spelen, maar ik vind het niet bepaald een rol die hem op het lijf geschreven staat. Het overige acteerwerk is over het algemeen vrij slecht en daarnaast is het verhaal ongelooflijk saai. Het concept is zeker leuk bedacht, maar de manier waarop het plot uiteengezet word is echt heel saai. Het tempo zit er vanaf het begin gewoon niet lekker in en er lijkt soms minutenlang weinig te gebeuren. Ik heb deze in een "double bill DVD met Castle of Fu Manchu, maar twijfel nu toch heel erg of ik die ook een kans moet geven. Is er ook een Fu Manchu film die wel het kijken waard is of zijn ze allemaal van deze abominabele kwaliteit?

De cast voor deze erotisch (wel niet veel van voorstellen) getinte Avontuur / Misdaad film is best indrukwekkend met o.a. Christopher Lee (in de rol van de kwaadaardige Fu Manchu) en Götz George (in de rol van Carl Jansen die het opneemt tegen Fu Manchu), maar helaas is de uitvoering van het verhaal wel beroerd en dat terwijl ik het verhaal wel leuk vond, met de vrouwelijke slaven van Fu Manchu, die beschikken over giftige lippen (toegediend door een slang), waarmee ze wereldleiders moeten uitschakelen.

Eerlijk gezegd heb ik deze film vooral gekeken omdat ik dacht dat er het nodige bloot in te zien was (mede omdat het draait om opgesloten ontvoerde vrouwen in een gevangenis), maar helaas is dat ook niet het geval (terwijl er wel een paar mooie vrouwen inzitten met o.a. Maria Rohm, Loni von Friedl en Shirley Eaton, de laatste is overigens wel topless te zien als men bij haar het slangengif toedient), in totaal zijn er iets van drie borsten te zien, waardoor deze film vooral een saaie, flauwe en langdradige (de film duurt circa 80 minuten) bedoeling is om naar te kijken. Visueel (de locaties en de decors) gezien werd alles wel aardig in beeld gebracht en ook bevat de film de nodige actie, die wel zeer goedkoop en nep-achtig uitziet. Ondanks het meespelen van Christopher Lee en Götz George (vooral natuurlijk bekend van zijn commissaris Horst Schimanski rol in de Duitse krimiserie "Tatort") acteert de cast niet al te best.

Nee, deze Avontuur / Misdaad film was het aankijken niet waard en ik had mijn tijd dan ook beter kunnen besteden.

avatar van Metalfist
Fu Manchu in de jungle

De Fu Manchu reeks met Christopher Lee is niet hetgeen ik er van had verwacht. Ik was er indertijd met goede hoop aan begonnen, maar na 3 delen leek het vet echt wel van de soep te zijn. Niet dat de reeks zo dramatisch inzakte qua kwaliteit, ze was gewoon continu even slecht. De eerste 3 delen kregen dan ook allemaal de ronkende score van 2* en dan kun je je afvragen waarom ik me nog martel met de overige delen ook nog te kijken. Wel, twee redenen eigenlijk: ik blijf een fan van Christopher Lee en ik wou ook wel eens zien wat Jesus Franco met de franchise ging doen.

Je mag 3x raden welke score dit deel krijgt... Wanneer je op 2* hebt gegokt, dan heb je juist gegokt. Het is volgens mij één van de weinige reeksen die zo consistent is van kwaliteit en hoewel Franco het hier over een andere boeg gooit, is het resultaat eigenlijk hetzelfde. Nayland Smith wordt gedegradeerd tot een weinig zeggende bijrol, Petrie is vervelender dan ooit met zijn gezaag over thee en de setting is gewijzigd naar de jungle. Dat geeft de film nog wel wat een frisse insteek met onder andere Sancho Lopez, een of andere bandiet die de nodige problemen veroorzaakt, maar het verhaal rond het gif dat kan doorgegeven worden via een kus heeft te weinig inhoud om de volledige speelduur te blijven boeien. Verder ook weer de gebruikelijke climax waar er weer iets ontploft en je Fu Manchu nog hoort verkondigen dat hij zal terugkeren. Het was al in het eerste deel een flauw einde, het is er 3 films later niet veel beter op geworden.

Christopher Lee was sowieso al niet meteen fan van de reeks, maar werd blijkbaar toch genoeg betaald om hier telkens aan mee te werken. Hij keert dus reeds voor de 4e keer terug als Fu Manchu maar het is te merken dat hij het echt puur op automatische piloot doet. Deze keer komt Richard Greene opdraven als Nayland Smith en die blijkt zowaar nog slechter te zijn dan zijn voorganger(s). Blijkbaar doet hij ook nog mee in de sequel, die direct achter dit deel is gedraaid. Hetzelfde geldt ook voor Howard Marion Crawford maar die is er dan alweer van in het begin bij. Had er voorheen geen problemen mee, maar hier is hij eerder irritant te noemen. Götz George heeft nog wel een leuke bijrol als Carl Jansen en ook Ricardo Palacios schmiert er ook nog op los als Sancho Lopez.

Kleine cameo ook voor Shirley "Goldfinger" Eaton, maar dat blijkt buiten haar wil om te zijn gedaan. Haar scène dateert namelijk uit Franco's The Seven Secrets of Sumuru die in hetzelfde jaar werd gedraaid. Soit, ik zal het laatste deel ook nog wel eens een kans geven maar ik denk dat het daarbij wel gaat blijven met betrekking tot Fu Manchu. Hoewel, die Karloff versie wil ik ook nog wel eens zien.