

Mayis Sikintisi (1999)
Genre: Drama
Speelduur: 130 minuten
Alternatieve titels: Clouds of May / Wolken in Mei / Mayıs Sıkıntısı
Oorsprong:
Turkije
Geregisseerd door: Nuri Bilge Ceylan
Met onder meer: Emin Ceylan, Muzaffer Özdemir en Fatma Ceylan
IMDb beoordeling:
7,3 (6.591)
Gesproken taal: Turks
Releasedatum: 9 november 2000
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Mayis Sikintisi
Op een dag in mei keert Muzaffer (Muzaffer Özdemir) terug naar het dorpje in Anatolië waar hij zijn kindertijd doorbracht. Muzaffer wil er onderzoek verrichten voor een nieuwe film. Zijn vader hoopt een stuk grond los te krijgen van de autoriteiten en zijn vriend Saffet mist voor de tweede keer op rij het toelatingsexamen voor de universiteit, maar Muzaffer zelf lijkt niet geïnteresseerd in de problemen van zijn familie. Als hij eindelijk met zijn ploeg ter plaatse komt om de film te draaien, beginnen de problemen pas echt...
Externe links
Acteurs en actrices
Emin, Muzzafer's father (as M. Emin Ceylan)
Muzaffer, the movie-maker
Fatma, Muzaffer's mother
Saffet (as M. Emin Toprak)
Video's en trailers
Reviews & comments

Intruder
-
- 139 berichten
- 1004 stemmen
Wat een prachtige film is dit... Het valt me ook erg moeilijk te zeggen waarom juist. Laat ik maar beginnen bij het begin.
Het verhaal is even simpel als alledaags. Ook de opbouw is vrij rechtlijnig, er zit niks dubbelzinnigs of al te symbolisch in de film, in tegenstelling met films die ik hier misschien mee zou vergelijken (die van Kiarostami en Tarkovsky). De camera volgt gewoon een paar personen doorheen schijnbaar willekeurige momenten in hun leven. Ieder met zijn problemen, zijn karakter, zijn verhaal. De onderlinge relaties en de conversaties vormen de basis van 'Clouds of May'. De verhoudingen en contrasten tussen de karakters onderling vormen in de film (net als in het echt) de kern, de essentie.
De film speelt constant op je gevoel. Vertedering, melancholie, medelijden, verlangen,... Het zijn deze klein-menselijke emoties die het leven en deze film kleuren. Elk personage heeft iets dat appeleert, dat ergens herkenbaar is. Hoewel je niet altijd akkoord gaat met wat ze doen, je kan er altijd begrip voor opbrengen.
Een film die al deze emoties wil tonen moet dat natuurlijk goed doen. Maar dat is net het sterke punt van 'Clouds of May': je rolt in het verhaal, leert de karakters kennen, leert hun verhaal kennen en je herkent er vaak ook jezelf in tot op het punt dat je voelt wat zij voelen. Heerlijk om zo door een film meegesleept te worden.
Nu even weg van het menselijke, naar een ander element dat een dragende rol heeft in de film: de natuur. De landschappen in deze prent zijn werkelijk een lust voor het oog. Het is trouwens niet alleen het beeld maar de symbiose van beeld en geluid die een ongelooflijk gevoel van vrijheid oproepen. Het woeien van de wind lijkt wel vanuit het open raam naast je te komen. Ook de muziek is steeds goed gekozen (alleen op het einde vond ik het wat ongelukkig). Stukken van Schubert, Bach,... die allen perféct aansluiten bij de toon van de film.
De camera wordt gehanteerd met een grote omzichtigheid, met een zeker respect zelfs voor hetgene wat ze observeert. Een oude man die vasthoudt aan het leven, een jongetje dat het probeert te vatten: alles is even mooi in beeld gebracht, en ook de landschappen komen werkelijk magnifiek tot hun recht.
De scènes zijn ook altijd goed gebalanceerd: niet te kort, niet te lang. Bij erg veel films heb ik soms het gevoel dat het net die seconde te lang duurt. Bij deze absoluut niet.
Tot slot nog de acteurs. Zij dragen deze film misschien wel het meest van al. Een voor een zetten ze doorleefde rollen neer. Speciaal heb ik gelet op het kleine jongetje, dat echt de pannen van het dak speelt. Ongelooflijk.
'Clouds of May' was een verademing. Een perfect natuurlijke film die me in de ban had en niet meer losliet tot het magnifieke slot. Een ode aan het leven, een ode aan de kleine dingen, een verhaal van mensen en hun levens, hun problemen, angst en verlangens.
Een pareltje.

Diesel
-
- 9412 berichten
- 0 stemmen
Ben hier nu wel erg benieuwd naar.
Mooi stuk tekst Intruder..

Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Inderdaad een hele mooie recensie.
Waar/hoe heb je de film gezien? Ik ben namelijk ook een ware Ceylan-fan aan het worden.

Intruder
-
- 139 berichten
- 1004 stemmen
Ik heb de film gezien in het filmmuseum te Antwerpen; het was de eerste voorstelling ooit in België en waarschijnlijk ook weer de laatste in lange tijd. Of de film op dvd is uitgebracht weet ik helaas niet.

Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Ceylan laat wederom zien wat voor een ragfijn gevoel hij heeft voor sentiment en humor (jazeker, ook humor). Zonder de kijker ook maar een moment te vervelen met zijn bijna homevideo-achtige verhaal, weet hij telkens de juiste snaar te raken door het geheel in uitzonderlijk mooie beelden te verpakken.
Voor degenen die Kasaba ook hebben gezien, zullen deze beelden trouwens erg bekend voorkomen: Mayis Sikintisi is als het ware 'the making of...' van de eerstgenoemde.
3,5*
Na alle 4 zijn films (inclusief korte film Koza) gezien te hebben, kan ik gerust concluderen dat Ceylan zich best in het groepje van de betere Turkse regisseurs kan scharen.

Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Eerst Uzak, daarna Kasaba en dan nu deze prachtprent. Wellicht de verkeerde volgorde, maar alle puzzelstukjes vallen nu op hun plaats. Zo gezien vormt deze film een brug, de missende link tussen de eerste en de laatste film. Erg mooi gedaan.
Alledrie de film bevatten deels dezelfde elementen. Onder andere het sublieme oog voor detail, de personages en de verteltrant. En toch zijn ze alledrie weer geheel anders in hun uitwerking.
In welke film werd ooit het draaien van de vorige film opgenomen? Ik heb het in ieder geval nog niet eerder gezien.
4*, nee ik maak er toch 4,5* van

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ceylan is briljant. Een enorm persoonlijk filmmaker. En wat doet ie hier. Het wemelt van de verwijzingen naar zijn eerdere films (en dus ook latere films).
Zijn eerste in kleur en dat kun je merken in Mei in Anatolië.
Hij blijft heel dicht bij zijn ouders en familie, en heeft daardoor een compleet unieke stem. Met merkbare invloeden van Kurasawa en vooral Tarkovski. Het is vooral de editing die dit allemaal heel erg perfect maken. Verhaalswijs dwaalt hij hier te veel af..
4*

Mug
-
- 13949 berichten
- 5968 stemmen
Kijk eens aan, Ceylan weet me te verrassen met een (gesproken) script. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!
Zoals de voorgangers reeds zeiden, een persoonlijke filmmaker, die de halve familie optrommelt om een film te maken. In deze film is dat ook de basis.
Maar ook de liefde voor het platteland, de natuur, dromen, de wind, ramen zijn terugkerende elementen in Ceylans werk, dat veelal gepaard gaat met prachtige shots, die opmerkelijk genoeg voor mijn gevoel in deze film schaars zijn.
Een kleine film qua opzet, maar een grote film qua impact.
Aanrader, maar wel het liefst te bekijken samen met de rest van de trilogie, Kasaba en Uzak. Dat geeft de film (en de trilogie) toch een ander gezicht. De beste uit de reeks, 4 sterren.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Fraaie observaties, toch net een tikkie minder dan zijn 'grote tweeluik' Uzak en Iklimler. Komt denk ik vooral door het persoonlijke, dat het minder universeel maakt. En daardoor is de katharsis uiteindelijk minder ingrijpend dan bij zijn later werk. Maar zoals gezegd wel fraai gemaakt, met een gedurfd tempo, persoonlijk onderwerp. Ceylan plaatst zich wat mij betreft in het rijtje van de beste regisseurs van dit moment (maar dan moet hij wel op dat Uzak niveau blijven - Three Monkeys was toch al weer wat conventioneler helaas).

NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Schitterend gefotografeerd, en bovendien bijzonder komisch en tegelijkertijd aangrijpend. Dit onder andere door vader Emin Ceylan, die vrijwel de hele film maakt tot wat het is.
Het laatste nieuws

'Love Story'-acteur Ryan O'Neal (82) overleden

In de ban van 'Harcore Never Dies?' Deze andere films over de ravecultuur mag je niet missen

Matthijs van Nieuwkerk maakt tv-comeback na wangedrag, Sylvia Hoeks speelt playmate Anna Nicole Smith in nieuwe film | MovieMeter Recap

Apocalyps-film 'Leave the World Behind' met Julia Roberts en Mahershala Ali vanaf vandaag te zien op Netflix
Bekijk ook

Bir Zamanlar Anadolu'da
Drama / Misdaad, 2011
114 reacties

Kis Uykusu
Drama, 2014
100 reacties

Min Dit: The Children of Diyarbakir
Drama, 2009
10 reacties

Sonbahar
Drama, 2009
4 reacties

Yeralti
Drama, 2012
7 reacties

Uzak
Drama, 2002
81 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.