Behemoth the Sea Monster (1959)

Alternatieve titel: The Giant Behemoth

Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Douglas Hickox en Eugène Lourié
met Gene Evans, André Morell en John Tumer

Een reusachtig monster wordt in zijn slaap gestoord als er in zijn buurt radioactief afval wordt gestort. Het beest is eveneens radioactief en het leger probeert hem met alle mogelijke middelen te stoppen voor hij heel Engeland besmet.

avatar van alexspyforever
Zo spectaculair als op de posters is het eigenlijk niet. Duidelijk afgekeken van Godzilla, een monster dat uit de zee komt en wat ravage gaat aanrichten in Londen. Hier moet je wel door 50 minuten van dialoog en af en toe een kleine gebeurtenis die duidt op de aanwezigheid van een Behemoth (soort dinosaurus). Naast paniek zaaien in de straten, wat auto's pletwalsen, een brug vernielen, een schip laten zinken, kan ie blijkbaar ook radioactiviteit uitstralen waardoor mensen ernstig verbrand raken. Aardig maar het wachten duurt toch veel te lang waardoor de beloning hiervoor karig is vergeleken met andere monsterfilms zoals Godzilla en "20 Million Miles to Earth."

avatar van keimpeS
Best een redelijke monsterfilm met zijn momenten, ik heb ze slechter gezien. De effecten van het monster zelf zijn ook best oké, ach ja dat het speelgoed autootjes zijn die hij plet nemen we maar voor lief en heeft ook wel zijn charme! Het monster onderscheid zich van andere monsterfiles door zijn radioactiviteit die hij kan uitstralen op mensen waardoor dezen smelten/verbranden. Wel leuk om een keer te hebben gezien maar 1 uur en 19 min. is voor zo’n film dan ook lang genoeg! Het einde is wel vaker zo met dit soort monsterfilms behoorlijk simpel en afgeraffeld...