• 8.263.067 stemmen

The Pit and the Pendulum (1991)

Horror | 97 minuten

Genre: Horror

Geregisseerd door: Stuart Gordon

Met onder meer: Lance Henriksen, Stephen Lee en William J. Norris

Plot The Pit and the Pendulum

"A bizarre descent into hell from the creator of Re-Animator."

Het is ten tijde van de Spaanse Inquisitie. Torquemada is de grote kwelgeest voor de Spaanse bevolking. De vrouw van een bakker komt, ongewild, op tegen de openbare verbrandingen. De dictator beschuldigt haar van hekserij. Ze wordt gefolterd en kan alleen maar hopen op bevrijding door haar man.

imageimageimageimage

avatar van Jakkes

Jakkes

Meest waardeloze film die ik sinds lang gezien heb. Als je jezelf echt teveel bent en eens lekker wilt zwelgen in pretentieloosheid, acteerspel dat die naam niet eens verdient, geschiedvervalsing en slechte smaak, ga zien dan die film. Als je tenminste het kleine niet eert van die grijpstuiver die je hiervoor uitgeeft (zij het koop of huur). Maar in mijn ogen ben je dan het grote ook niet weerd.:(

avatar van Waku

Waku

Ik vond het allemaal nog wel meevallen.

Het verhaal speelt zich af in de donkere kelders in de tijden van de inquisitie.

Toegegeven, het verdient allmaal geen schoonheidsprijs maar dat geldt eveneens voor die periode.

De film kent een aantal behoorlijke onfrisse scenes.

Maar ik heb me vermaakt met de norse Henriksen in deze Pit and Pendulum.

avatar van koho

koho

Beetje dubbel gevoel. Enkele absoluut goede horrormomenten (bv: fikkende heks op brandstapel is uitstekend gedaan) maar een zich in de (ik meen) 16e eeuw afspelende film met enkele acteurs die toch wel erg knauwend Amerikaans spreken kan eigenlijk nooit overtuigen.

Het einde van de film is heel erg tenenkrommend suikerzoet (die hemelse lach!!); het soort einde waarbij je bijna nog een proloog zou verwachten waarbij een goedhartige chirurg de afgeknipte tong van Maria weer succesvol op zijn plaats naait.

Aan de andere kant maakt Lance Henriksen als Torquemada weer veel goed en het gastrolletje van Oliver Reed is leuk. Maar al met al had deze film veel beter kunnen zijn.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

So So..

Geef mij maar de versie van Roger Corman in de plaats.

Onderhond

Redelijk vermakelijk.

Leuke aan Gordon's versie is dat hij makkelijk blijft entertainen. Daar zorgen zwaar over-the-top personages als Henriksen en Margolis wel voor. Vaak "slecht" acteerwerk dat best goed werkt binnen de film.

De gore is matig en er zitten nogal wat continuiteitsfouten is als het gaat om het opdrijven van de spanning. Wat het eigenlijk meteen al niet meer zo spannend maakt.

Het hele Middel-Eeuwen sfeertje overtuigt ook niet echt, wat wel overtuigt is het horror sfeertje dat Stuart in de kelder neerzet. Allemaal niet eng of goor, maar vermakelijk, bij momenten zelfs (onbedoeld?) grappig.

Heb mij er wel mee kunnen vermaken, goed vond ik de film niet echt, maar saai ook helemaal niet. Toch al heel wat.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Ik vond hem eerlijk gezegd nog best tof. Henriksen steelt vooral de show in zijn rol. Hij komt best griezelig en geschift over. Goed, de film is niet fantastisch, maar ik moet toegeven dat ik dat van alle Full Moon films vind. Alleen erg jammer dat ze bij de DVD totaal geen moeite hebben gedaan om de beeldkwaliteit ook maar een beetje te verbeteren. Rond de 50 minuten valt het beeld zelfs even helemaal weg terwijl het geluid wel gewoon doorgaat. :S

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Ik ben een enorme Full Moon fan (Puppet Master ), maar ondanks de geweldige cast slaat Gordon met deze verfilming van het klassieke Poe-verhaal de plank wat mis.

Langere recensie:

The Pit and the Pendulum (1991, Stuart Gordon) - dvd - cultmoviesreviewed.com

avatar van baspls

baspls

"I swear by all the saints I'm not a witch."

Prima acteerwerk in deze film van Stuart Gordon. Lance Henriksen speelt een meesterlijke Torquemada en Jeffrey Combs komt ook weer even opduiken als Francisco. Oliver Reed was ook grappig als de kardinaal.

De setting is gelaagd, de kostuums zien er goed uit en de film is zelfs redelijk historisch correct als ik me niet vergis. De film begint al meteen vrij sterk en heeft een goede sfeer. Toch vond ik dat het kasteel en dan met name de put met de slinger nog wel wat sfeervoller had gemogen, in de eerdere film met Vincent Price is dat bijvoorbeeld iets beter gedaan.

Erg goede muziek van Richard Band. Geeft een mooi duister sfeertje mee. Vooral de koren en Gregoriaanse zangen die erin verwerkt zitten waren erg mooi.

De make-up, gore en special effects zijn allemaal prima gedaan. En de film is goed opgenomen. Wel had het einde misschien wat meer climax mogen hebben maar toch, een sterk verhaal.

Ik ben zelf Katholiek en ik vond het dan ook goed van Gordon dat hij in deze film laat zien dat de Katholieke kerk het niet eens was met de Inquisitie, helaas is de waarheid anders. De paus heeft er zelfs opdracht voor gegeven in 1487.

Oorspronkelijk zouden Peter O'Toole, Sherilyn Fenn en Billy Dee Williams de hoofdrollen in deze film spelen (dat zou wat zijn).

Al met al een erg vermakelijke film.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19570 berichten

Ik ga de negatieve berichten over deze film volledig langs me neerleggen en ook niet de vergelijking maken met de Poe verfilming van Corman met Vincent Price. Dit is zeker geen remake van voornoemde. En al vind ik de Corman film erg goed, moet ik zeggen dat deze me toch meer heeft aangegrepen. Dit was best een helse rit van bein tot eind. Het blijft nog allemaal vrij braaf qua gore en folteringen, maar het is vooral de manier waarop en ook de machteloosheid van het volk en niet durven in te gaan tegen de Spaanse Inquisitie met voorop de gruwelijke Torquemada schitterend vertolkt door Lance Henriksen maar ook de rest van de cast deed het goed. Over de top? Neen hoor, dan moet je kijken naar Evil Dead of zo. En zelfs een vleugje fantasy. En ja hoor de pit en de pendulum komt er ook aan te pas en zorgt voor een spannende finale.

avatar van joolstein

joolstein

Stuart Gordon waagt zich aan een tweede verfilming van dit verhaal van Edgar Allan Poe. Roger Corman ging hem voor maar verder houdt het daar qua vergelijken ook wel op aangezien het vrije interpretaties zijn en dus beide ook totaal andere films. Beide films zijn dus maar gebaseerd op het verhaal en laten hierdoor niet het echte verhaal zien. In deze film speelt Lance Henriksen een super-rol als Torquemada. En volgen we in een prachtig gotische marteldecor een soort liefdesverhaal alla Romeo en Julia. De gore is netjes, op de juiste momenten en goed gedoseerd. Ook is er soms wat plaats voor wat naakt en hangt er een mooie '80 jaren sfeer in de film.(terwijl de film uit 1991 komt) Nadeel van deze film was dat de pendulum niet zo spectaculaire eindscène gaf. Echter weet Gordon er toch een heerlijke film van te maken.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ben een fan van Lance Henriksen, echter hier kon hij de zaak niet redden. Ik kom niet verder dan 2**.