Blood and Sand (1941)

geregisseerd door Rouben Mamoulian
met Tyrone Power, Linda Darnell en Rita Hayworth

Stierenvechter Juan Gallardo valt voor het high society meisje Dona Sol. Hij laat hiermee zijn geliefde Carmen achter, die niettemin Juan bij blijft staan tijdens zijn gevaren in de arena.

Matige film over een succesvolle, maar o zo arrrogante torero, die te zwak in zijn schoenen staat om zijn beroemdheid te kunnen dragen. Met uitzondering van de gedweeë echtgenote is het vrijwel onmogelijk enige empathie te ontwikkelen voor de personages. Bovendien wordt er matig geacteerd. Eigenlijk zijn de soundtrack en de settings de enige pluspunten van deze film, die wat mij betreft ook lijdt onder het feit dat ik een hekel heb aan de barbaarsestierengevechten.

avatar van Mochizuki Rokuro
Weinig enerverend - ook omdat stierenvechten nou niet echt mijn ding is, om het eufemistisch uit te drukken - en dat milieu en status me verder gestolen kan worden. Verder komt de film maar traag op gang en lijkt Tyrone Power gedurende de hele film last te hebben van obstipatie. Een andere verklaring voor dat aardappelgezicht heb ik ook niet. Blijft over de fraaie kleuren. Door de exotische setting heeft het wat weg van de films uit de Britse Korda-studios begin Jaren 40 die zich India afspelen. En verder zijn er twee bevallige dames: Linda Darnell en Rita Hayworth. De entree scene van die laatste is bijvoorbeeld heel mooi. En dan heeft ze nota bene ook nog haar hoofd bedekt... De drie films van Rouben Mamoulian die ik tot nu toe zag overtuigenden allemaal niet. Zijn beroemdste werken van eind 20-er, begin 30-er jaren heb ik evenwel nog niet gezien.