Mary Reilly (1996)

Thriller

geregisseerd door Stephen Frears
met Julia Roberts, John Malkovich en Michael Gambon

Mary Reilly is de nieuwsgierige meid in het huishouden van Dr. Jekyll (John Malkovich), een charmante werkgever die echter een groot geheim heeft waar ze maar wat graag achter wil komen. Ze weet zeker dat het geheim te maken heeft met zijn vreselijke assistent Mr. Hyde, maar ze zal tot het diepst van zijn ziel moeten gaan om uit te vinden wat het geheim is.

avatar van Sparkle
Veel drama, weinig spanning; en dat kan de bedoeling niet geweest zijn. Och ja - wie is nog perfect tegenwoordig?

FisherKing
Ja zulke filmposters heb ik meestal gehuurd.. maar.. !

avatar van BoordAppel
Zag dr allemaal mooi uit alleen t was toch een beetje bleh. Maar omdat deze film me sinds lange tijd weer n x liet schrikken 3*. En wie heeft ook ooit ns gezegd dat Julia Roberts lippen nog t meest leken op een bavianenreet? Die had iig gelijk.

gimli f
Na Angela's ashes kreeg ik dit nog te zien...

Nog ietsjes zwaarder en donkerder.
Dit filmpje had ik lang geleden al eens gezien, en toen vond ik het wel spannend, geloof ik. Vooral de "verberg-je-onder-de-houten-trap/ brug"-scene, zonder succes overigens, vond ik toen wel aardig.
Op zich had deze film zijn goede momenten wel, echter echt spannend werd het bijna nergens.

Ik geef toch een 3.

En dat over Roberts? Ik zat al jaren te denken hoe dat "geval" op haar gezicht genoemd moet worden, en nu, thanks BoordAppel, heb ik het eindelijk precies verwoord gezien...hahaha (ben niet echt Roberts-fan, zacht uitgedrukt...)!

avatar van BoordAppel
Graag gedaan .

avatar van Dragon
Visueel aantrekkelijke film dankzij de mooie duistere/nevelige beelden. Goede sfeerschepping en een overtuigende, ingetogen vertolking van Roberts. ***1/2

avatar van speedy23
Het verhaal van Dr. Jekyll & Mr. Hyde wordt verteld door de maagdelijke, naïeve Ierse dienstbode (het hoofdpersonage), gespeeld door een weinig glamoureuze Julia Roberts. John Malkovich, overvloedig aanwezig met zijn gebruikelijke zenuwtrekken en poses, is de dokter met de gespleten persoonlijkheid, die een goede en een slechte kant heeft. Scenarist Christopher Hampton, die Valerie Martins roman uit '90 bewerkte, buigt de originele meditaties van Robert Luis Stevenson over het kwaad om tot een routineromance. De vraag is niet langer hoe ontaard Jekyl is geworden, maar hoe goed hij wel is (of was). De angstpsychoses van haar meester worden beschreven door een handenwrijvende Roberts. Voor de horrorfans: regisseur Stephen Frears toont slechts één transformatiescène van de dokter...

heel goeie film vind ik,john malkovich speelt eigenlijk twee rollen ...die goed te onderscheiden zijn..ook julia roberts speelt heel goed...ik heb de film al een paar keer opnieuw gezien sins ik hem op video heb en het boeit me nog steeds..

avatar van donnie darko
geen slechte maar ook geen echt goede film, maar ik heb altijd gedacht dat dit gewoon een half vervolg was op dangerous liaisons, omdat het ook zo in dezelfde sfeer en met dezelfde acteurs lijkt. Is dat waar?

avatar van russell
Een donkere saaie film die me totaal niet boeide met een slecht verhaal. De sets zagen er mooi en mysterieus uit maar daar heb je het wel meegezegd.

charles schreef:

zo zo, 5 sterren
ik ga vanavond em maar eens kijken ^_-

Matige film. Persoonlijk vond ik Malkovic goed en zelfs Roberts vond ik goed. Helaas viel de film wat tegen.

De ontzettend aanwezige muziek irriteerde me; "Dit is spannend, dit is spannend" druipte er vanaf, maar het was niet spannend...

avatar van Renfield1976
Deze film was zonder meer 'goed' te noemen, toen ik de reacties hier las, waren mijn verwachtingen niet al te hoog.
Maar mede dankzij het fantastische spel van Malkovic en Roberts(ietsje minder) is dit een zeer fraaie prent geworden.
Over het algemeen is de 'gloomy' sfeer die de film uitademd, tekenend voor de tijd en de plaats waar het verhaal zich afspeeld....

avatar van danny61
Een matige film,niet veel speciaals maar zeker het kijken waard.

Wat mij wel een beetje stoord is dat er zogoed als geen spanning in de film zit,ook de opname van de film vind ik maar niks er hangt namelijk altijd mist in de straten en zelfs op de binnenkoer van het huis zowel overdag als s'nacht toch raar he ?

Ik geef 1,5 op 5

avatar van Julie
ondanks al de matige reacties vond ik hem best wel heel goed.
Oké, de spanning droop er inderdaad niet van af. Maar dat is niet het enige waar de film om draait toch?
Het verlangen om medicijnen te vinden om ziektes te laten verdwijnen is vaak gigantisch groot, en deze film laat je ook zien hoe groot het verlangen kan zijn, en wat je er allemaal voor over hebt.
Vanuit het standpunt van Mary Reilly gaat het dan weer over de verleiding. Ze adoreert haar werkgever maar ze is de puurheid zelve.
Mr. Hyde laat het verlangen naar die verleiding opborrelen, ook al is hij door en door slecht.

Ik vind het een goede, psygologische thriller met verscheidene, goede boodschappen achter het verhaal en last but nog least, de fantastische acteerprestatie van John Malkovich.

avatar van Aapje81
Hele sterke film met prima acteerwerk en een mooie duistere sfeer die recht doet aan het verhaal. Zeer ondergewaardeerde film die zeker een tweede kans verdiend.

avatar van Beertje45
zalige, duistere thriller met een cast om u tegen te zeggen. Glenn Close heeft een ijzersterk, maar veel te kort optreden. Moet de film nog eens herzien, maar ik herinner me dat ik hem een viertal jaren geleden nog top vond.

avatar van frolunda
Werd destijds erg lauw ontvangen maar blijkt achteraf toch een erg sfeervolle thriller waarin ook nog erg goed geacteerd wordt.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd, maar 'k wist niet direct wat te verwachten. 'k vond het geen misse film, al is de film eerder drama/mysterie dan echt thriller/horror. De film moet het dan ook meer hebben van sfeer dan schrikeffecten of zo.
Qua cast mochten we ook niet klagen en zaten ze allemaal wel goed in hun rol.
Tja, leuk om eens mee te pikken via tv of zo, maar misschien wat te lang gerekt om volledig te boeien.