Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titels: El Alamein: The Line of Fire / El Alamein
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Enzo Monteleone
Met onder meer: Paolo Briguglia, Pierfrancesco Favino en Luciano Scarpa
IMDb beoordeling: 7,1 (2.009)
Gesproken taal: Italiaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot El Alamein - La Linea del Fuoco
El Alamein, Egypte - oktober 1942. Het Britse Achtste Leger onder leiding van generaal Montgomery dwingt de As-mogendheden onder leiding van generaal Rommel om zich terug te trekken uit Egypte en Libië. Het is de eerste grote nederlaag van de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. De Italianen, bondgenoten van de Duitsers, zijn moedig, maar slecht bewapend. Ze behoren tot het kruim van het Italiaanse leger, maar leveren een verloren strijd voor een bondgenoot die hen minachtend behandelt. Na elf dagen van verschrikkelijke gevechten zijn er 25000 doden en 30000 krijgsgevangenen. De film volgt het leven van de frontsoldaten. Een verhaal van mannen die probeerden te overleven op een rantsoen van een half glas vervuild water - terwijl ze vochten tegen de dysenterie. Van mannen die hun land verdedigden ver van huis. Van kleine naamloze helden die stierven in het vergeten zand van de Egyptische woestijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Soldato Serra
Sergente Rizzo
Tenente Fiore
Soldato Spagna
Caporale De Vita
Tenente della "Folgore"vvvvvvv
Autista camion del cavallo
Soldato
Bersagliere motociclista
Cpt. Medician
Video's en trailers
Reviews & comments
zoutzak
-
- 932 berichten
- 6161 stemmen
wel aardige film, maar ik ging toch zitten voor een actierijke oorlogsfilm, en dan kom je hiermee een beetje bedrogen uit haha. maar goed geacteerd, en wel redelijk aangrijpend.
het wordt inderdaad langdradig in de woestijn, na anderhalf uur komt het zand echt je neus uit!
3*
TheMaestro
-
- 98 berichten
- 154 stemmen
Beetje traag, opzich wel mooi gefilmd. Wat ik goedkoop vind is dat je weinig de tegenstander ziet. S'nachts (heel moderne) pantserwagens etc... Best aardige film, maar er had meer ingezeten. Was mooier geweest als ze af en toe de Engelsen hadden mee gevolgd en dan switchen met de Italianen en zo de spanning opbouwen naar de veldslag.
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66792 stemmen
Film laat goed zien hoe de Italianen langzaam maar zeker ten ondergaan in deze bijna vergeten veldslag..
manic
-
- 474 berichten
- 1312 stemmen
Dramatische muziek onder scenes die van zichzelf al rampzalig genoeg zijn ontkrachten de dramatiek.
film-gek
-
- 344 berichten
- 160 stemmen
hele goede film die het vanuit de positie van de Italiaanse militairen laat zien, er is weinig actie maar dat maakt het juist zo dramatisch vindt ik, ze hebben goede dramatische muziek uit gekozen voor de film ja het is een hele goede film vind ik
4.0
Vantage
-
- 37 berichten
- 81 stemmen
Het beperkte budget nekte de film m.i.
Op zich een heel aardige film, alleen een paar scenes maakten dat ik toch een lagere waardering gaf.
En de film duurt misschien net wat te lang.
3*
Humphrey
-
- 370 berichten
- 314 stemmen
Prima produktie vind ik. Eindelijk eens een film over de andere kant van het front in Noord-Afrika, waar iedereen zeker over gehoord heeft maar lang moest wachten naar een ietwat recente prent.
Redelijk realistisch gebracht met oog voor detail (nou ja, onafgezien van sommige zaken).
Duidelijke weergave van de harde ontnuchtering van de Italianen tijdens WO II.
4,5
Lad
-
- 5700 berichten
- 0 stemmen
Redelijk oorlogsdrama, maar er zat meer in... Soms een beetje vreemd, minder en soms dan weer goed en aardig...
3*, degelijke film...
Dutchero
-
- 322 berichten
- 331 stemmen
De tragedie van een verslagen leger.....
In oorlogen zijn er altijd van die groepen mensen die nét even een beetje extra de pineut zijn. Zo ook de Pavia compagnie in deze film. Verlaten door alles en iedereen, de eigen legerleiding, de bondgenoten en soms zelfs door de vijand. Verveling, ziektes, hitte, dorst, niets blijft deze groep bespaard.
Deze elementen worden op een droge maar treffende manier neergezet door het groepje voor mij onbekende maar prima acteurs. De beelden uit de woestijn zijn mooi geschoten, en realistisch. Dit vergroot het inlevingsvermogen. Dit gecombineerd met een voortreffelijke soundtrack maakt de film een indrukwekkend drama.
De actiescenes waren helaas wat minder. Die artillerie beschietingen overdag gingen nog wel, maar 's nachts was het matig. Ook de gevechten waren niet echt overtuigend. Jammer, kost de film een echte topwaardering.
Concluderend een prachtige film, die op bijna elk vlak overtuigd en indruk maakt. Helaas waren de actiescenes van een belabberd niveau.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Best goede film hoor, soms wat langzaam. Maar wel rédelijk.
Acteer prestaties: 3.5*
Techniek/Special Effects: 4.0*
Verhaal: 4.5*
Realisme: 4.0*
Eindoordeel: 4.0*
Arrakis
-
- 41 berichten
- 1298 stemmen
Mooie oorlogsfilm, geeft goed de waanzin van oorlog weer.
het wordt inderdaad langdradig in de woestijn, na anderhalf uur komt het zand echt je neus uit!
3*
De tragedie van een verslagen leger.....
In oorlogen zijn er altijd van die groepen mensen die nét even een beetje extra de pineut zijn. Zo ook de Pavia compagnie in deze film. Verlaten door alles en iedereen, de eigen legerleiding, de bondgenoten en soms zelfs door de vijand. Verveling, ziektes, hitte, dorst, niets blijft deze groep bespaard.
Beide goede quotes. Geeft misschien ook wel weer wat de makers met deze film willen laten zien. Oorlog is niet alleen actie, het is vaak dodelijk deprimerend.
Lovely Boy
-
- 128 berichten
- 103 stemmen
Hele mooie oorlogsfilm. Weliswaar niet te vergelijken met films als Savind PR of Black HD maar doet er wat mij betreft niet voor onder
Wat ik heel mooi vind is de enorme troosteloosheid, uitzichtloosheid en wanhoop van de mannen. Ze hebben niets, ze kunnen niets en ze mogen niets. De tragedie van een verslagen leger met recht. Het doet wat dat betreft niet onder aan wat de Duitsers bij Stalingrad is overkomen. De sfeer en muziek doen me verder heel erg denken aan Full Metal Jacket. De waanzin van het hele gebeuren wordt heel goed in beeld gebracht en het einde de eenzame motorrijder, vind ik heel passend qua de woorden die ik al noemde: wanhoop, uitzichtloos en troosteloos. Het eindshot, hedendaags, in combinatie met de muziek maakt bij mij echt wat los.
Absoluut geen slechte film, als je je niet laat lijden door de megaproducties en een daar aan gekoppelde verwachtingspatroon dat vind je het vast ook nog een goede film die wat dat betreft beter een Dramafilm genoemd kan worden.
Dk2008
-
- 10396 berichten
- 746 stemmen
Ik hou helemaal niet van moderne oorlogsfilms maar dat is nog geen reden om ze dan ook niet te zien. Duidelijk een anti-oorlogsfilm wat het tegenovergestelde is van Raid on Rommel die ik onlangs nog heb herzien.
In moderne oorlogsfilms is vaak veel oog voor bloederige details, hier ook beenamputatie en Engelsen met hun baljonetten. Toch valt het wel mee en wat over blijft is een goede karakterstudie. Aardig om nou eens de Italiaanse zijde te bekijken, waarin de uitzichtloosheid maar ook de enorme nederlaag goed wordt getoond. Tussendoor mooie scenes zoals dat ze naar zee gaan, met het paard en de generaal die zijn chauffeur begraaft.
Vond deze toch een stuk beter dan Saving Private Ryan die eigenlijk ook vooral dankzij Tom Hanks nog te doen is.
Je ziet ook dat iedere keer de kracht van de natuur onderschat wordt door de mens, dan is het weer sneeuw en kou, nu hitte en droogte en zand heel veel zand. Aan het eind hadden die drie zich toch beter over kunnen geven? Waarom die Duitsers geen Duits praten begrijp ik niet en de voertuigen kloppen volgens mij ook niet helemaal maar dit zijn meestal ook nooit mijn punten van kritiek geweest bij oude oorlogsfilms. Wat ik al had verwacht bij deze film klopt ook. Ondergewaardeerd, veel te weinig stemmen. Mensen lopen veel te veel in een kudde als het gaat om films.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2544 stemmen
Een film met voor mij een goed tempo. Geen oorlogsfilm voor het vermaak met veel onecht sentiment en actie om van te smullen, dat vind ik goed. Poetisch soms, met mooie beelden. Een beetje meer zelfkritiek had wel gemogen. Het is meer een vorm van goed praten wat de Italianen hier laten zien. Kijk eens hoe we hier toch ten onder gaan zeg. Het waren tenslotte niet meer dan een stelletje fascisten, meelopers van de Duitsers waarvan we allemaal weten wat die uitgevreten hebben.
Movsin
-
- 7706 berichten
- 8097 stemmen
Sobere maar indrukmakende film over de woestijnoorlog, een aspect van WO II, die minder belicht wordt dat wat zich in West-Europa afspeelde. De film legt niet de nadruk op heldendom maar op de onmenselijke omstandigheden waarin deze oorlog werd gestreden, de vele ontberingen en de gedachte dat het allemaal tot niets diende. Het slotbeeld met het monument met de vele namen van de gesneuvelden maar ook de vele naamlozen is sprekend voor de opzet van de film, gedraaid in vaal-bruine kleur.
Alle acteurs zijn uitstekend. Emilio Solfrizzi, als de luitenant, liet op mij de grootste indruk.
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Een film die beter geclassificeerd kan worden als drama dan oorlog, er komt weinig oorlog in voor en heeft de focus meer op het menselijk lijden en slechte omstandigheden.
Erg aardige film die vooral vanuit Italiaans oogpunt een aanklacht lijkt tegen de ijdele dictator en falende legerleiding. De omstandigheden zijn slecht en de aanvoer van triviale zaken nog slechter, desondanks zien de vier soldaten die in de zee zwemen er behoorlijk doorvoed uit. Toppunt is natuurlijk het gebrek aan munitie, materiaal. voedsel en water maar ondertussen wordt er wel een vrachtwagen schoensmeer en het paard van El Duce zelf afgeleverd voor een verwachte defilé in Alexandrie. De ijdelheid en onwetendheid staat in geen verhouding tot de werkelijke armzalige situatie. De film vervolgt daarna vooral in een uitzichtloos, armoedig en ellendig beeld met beangstigende voortekenen voor een op handen zijnde offensief. Met muziek die erg veel gelijkenissen vertoont met Full Metal Jacket.
Even wordt de film halverwege opgeschrikt door de aanval die de strijd om El Alamein, Operation Lightfoot, moet voorstellen en op een paar aardige shots na ben ik blij dat het voorbij is omdat het niet is waar de film omdraait en evenmin sterk oogt. Het materiaal is niet authentiek, de Engelsen komen wel erg merkwaardig in een groepje aan, de beelden lijken in die zin heel klein alsof ze niet meer mensen tot hun beschikking hadden en het ergste; oorlogsscenes in vertraging plus kreten en geschreeuw dat klinkt alsof het in een badkamer is opgenomen. By far het dieptepunt van de film wat jammer is omdat de rest van de film in het geheel niet onaardig is. Andere aspect waar de film toch lichtjes onder lijd is het feit dat de karakters erg weinig diepte krijgen en je ze niet echt leert kennen. Daardoor blijven bepaalde emoties en binding met de karakters op de vlakte.
Een chaos en terugtrekking wordt in beeld gebracht die de Duitse troepen waarschijnlijk net zo deden in en rond Stalingrad. En tenslotte eindigt de film op een prachtige en aangrijpende wijze plus aanklacht en boodschap met Serra alleen op de motor in die uitgestrektheid in een ijdele poging tot hulp en schakelt de film over naar een herdenkingswand waar vele Italiaanse gesneuvelden staan. In combinatie met de prachtige muziek grijpt me dat iedere keer weer ongelooflijk naar de strot. Zonder twijfel een catastrofe voor de Italianen gelijk aan Stalingrad voor de Duitsers, en vooral een aanklacht tegen een falende leiding die vooral de laatste minuten binnenkomt.
Aardige film maar ook niet meer dan dat.
knusse stoel
-
- 3142 berichten
- 3751 stemmen
"El Alamein" is een film die het verdient om bekeken en gewaardeerd te worden. Ongetwijfeld een van de betere Italiaanse oorlogsfilms uit de millenniumwisseling en een passend en terecht requiem voor degenen die hun leven, of hun beste jaren, in het zand van de Sahara hebben gegeven.
Het ensemble van beelden en muziek is angstaanjagend genoeg om ons een idee te geven van wat oorlog in de woestijn was. De regisseur neemt geen definitief politiek standpunt in en beperkt zich tot het beschrijven van de dingen zoals ze historisch waren voor te veel van deze soldaten en officieren. Een jonge student-vrijwilliger, Serra, trekt opgewonden ten strijde bij het vooruitzicht Egypte te veroveren maar als een belezen, slimme jongen beseft hij al snel het falen van Mussolini's leger en de macht van de Britse en Commonwealth-vijand. De andere rollen zijn wat meer retorisch, in die zin dat ze herinneren aan enkele oude clichés: de wijze sergeant, de verdoofde luitenant, levend in een soort permanente shell-shock en verpletterd onder zijn verantwoordelijkheden.
Het beste deel van de film is de droge (we zijn in de woestijn, nietwaar?) opsomming van het leven van de soldaat, gemaakt uit verveling, hitte, viezigheid, dorst en honger en met plotselinge momenten van absolute paniek wanneer de Britten, een onheilspellende aanwezigheid op (korte) afstand, een scherpschutter vooruit sturen of willekeurige artillerie- of mortieraanvallen worden uitgevoerd. De nachtelijke vechtscènes zijn kort en hectisch, terwijl ze mijlenver verwijderd zijn van de videoclipstijl die Amerikanen zo dierbaar is. Ze worden echt griezelig gemaakt door een angstaanjagende soundtrack, plus een aantal behoorlijk bloederige en realistische afbeeldingen van wonden, shell-shock-mensen die gek worden en verdwijnen op het slagveld, enzovoort.
Het was rechtvaardig en ontnuchterend om de film te beëindigen bij de aanblik van het monument voor de gesneuvelde Italiaanse soldaten bij Alamein. Dat is wat er overblijft, van al die actie, van al die vergeefse pogingen om tegen de stroom van de geschiedenis in te zwemmen. Een tragisch verslagen land, sindsdien slechts gedeeltelijk vrij, op de een of andere manier onderworpen aan zijn veroveraars, diep verdeeld en tegelijkertijd altijd bereid om de sterkste te dienen: dat is de blijvende erfenis van het fascisme. Misschien verdienden die doden, ondanks dat ze voor de verkeerde kant hadden gevochten beter: zij waren zelf verraden door hun leiders die altijd staan te pronken over hun verantwoordelijkheden maar als het erop aankomt, de eersten zijn die de benen nemen!
Een ruime 7!
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Ferrari
Drama / Biografie, 2003
14 reacties
Victory
Drama / Oorlog, 1981
69 reacties
A.C.A.B.: All Cops Are Bastards
Misdaad / Drama, 2012
22 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.