Sweet November (2001)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Pat O'Connor
met Keanu Reeves, Charlize Theron en Jason Isaacs

Sara ontmoet de drukke zakenman Nelson, en doet hem het voorstel om voor 1 maand bij haar in te trekken. Nelson accepteert het aanbod, en na een tijdje realiseert hij zich dat er bepaalde dingen misten aan z'n drukke leven.

Maligne
Wat een walgelijke bullshit produceer jij nightbreed, het was de bedoeling dat Reeves de uitstraling van een stoeptegel over zich had; hij moest een kille zakenman voorstellen die een verantwoordelijk doch saai leven leidde. Het feit dat hij zoiets zo treffend neerzet pleit alleen maar meer voor zijn acteertalent. Om zijn voorkomen nu af te kraken op basis van gespeelde kwaliteiten vind ik zwaar onterecht. We zijn hier om films te beoordelen, en als een acteur zijn werk goed doet, mag dat niet op een negatieve manier bekritiseerd worden.

Het eerste aanderhalf uur had ik geen idee waar ik naar zat te kijken, tot het verhaal een dramatische wending kreeg. Het laatste half uur vond ik wel aangrijpend, maar daarmee wordt het nog geen topper.

Bijkomend probleem is dat ik niet zo'n Keanu Reeves-fan ben. Aan de andere kant snap ik niet dat Charlize Theron zo vaak in dergelijke middelmatige films te vinden is. Die verdient veel betere scenario's.

avatar van blurp194
Sentimenteel en tranentrekkerig drama. Nog net uit te houden door de aanwezigheid van Charlize Theron die ook nog eens best goed acteert - en ook vaak een mooie overtuigende lach inclusief lichtjes in d'r ogen laat zien. Script en camera maken daar ook dankbaar gebruik van, en met de vrolijke kleuren buiten en in Sara's huis maakt dat voor prettige beelden.

En da's ook wel nodig, want als minpunt is daar Keanu Reeves, die toch wel het slechtste acteerwerk laat zien van alle films waarin ik hem ondertussen langs heb zien komen. En dat zegt al wel wat. Je zou nog kunnen denken dat de man als een strijkplank acteert omdat de rol dat van hem vraagt in het begin van de film - maar het komt later in de film niet meer goed. En ook lijkt het teveel op het gehark wat we in andere films ook al zo vaak van hem gezien hebben. Ik ben het echt volstrekt met nightbreed eens, de man heeft hier de uitstraling van een stoeptegel. Hij kan echt wel beter dan dit, misschien met wat hulp van een sterke regisseur, maar deze film trekt hij in z'n eentje minstens een vol punt omlaag.

Jammer. Want dit was geen slechte film, en dat is het nu nog steeds niet. In het genre van films-met-een-boodschap is dit toch zeker een van de betere in het ietwat subtiel brengen ervan. En de inhoud van die boodschap is er een die me niet verkeerd ligt. Des te meer teleurstellend dat er niet net wat meer aandacht voor de regie van meneer Reeves geweest is. Of een andere acteur voor die rol.

avatar van Rott
Ik had eerlijk gezegd meer emotie van de film verwacht. Samen met mijn vriendin op de bank bekeken en zij heeft er geen traan om moeten laten (en dat terwijl ze "een huilebalk" is). Ik vond de beeldschone Charlotte Therone wel weer zeer goed acteren.

avatar van m1701
Lieve en leuke film.
en wat speelt die Theron subliem zeg!!!
Reeves viel wat tegen, maar erg leuk verhaal.
Ook erg ontroerend.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Uiteraard ook voor mij een film die ik met vrouwlief heb gezien

Tja, wat zal ik er van zeggen, echt bijzonder is het niet keurig binnen de lijntjes. Wel uiteindelijk meer drama dan romkom wat op zich een verademing is. Charlize is zoals gewoonlijk weer prachtig, zelfs met haar korte koppie (ja ze is een van de weinige vrouwen die daar mee wegkomt). San Fransisco is een gezellige en sfeervolle stad met zijn hippie verleden dus dat werkt ook in het voordeel van deze Sweet November.
Vooral de herkenning in deze film van de kant van mijn ega maakt de film net wat specialer dan ik het normaliter zou vinden waarschijnlijk.

3* lijkt me wel een terechte score en mochten we ooit een hond krijgen noemen we hem ook Ernie

Ik had het opgenomen en gister met vrouw bekeken. Wat een ongelooflijke flut-film. Onwaarschijnlijk verhaal en slechte acteerprestatie van die KR. Zoals hij die presentatie gaf over de 'hotdog', tenenkrommend. Met een acteur als Al pacino was het misschien wel wat geworden... Ik geef het een 2, alleen weet ik niet hoe dat moet...

floriaan97
De chemie tussen Keanu Reeves en Charlize Theron was aanwezig maar niet heel sterk.
Ik was ook geen grote fan van de snelheid van het verhaal, af en toe wat traag of onbelangrijk.
Met een paar leuke twists blijft de film wel vermaken, je wilt dat beide de personages gelukkig worden en voelt met ze mee.
Hou je van stoere actie films dan is dit geen aanrader.
Hou je van een niet al te complex verhaal met wat romantiek erin verwikkelt dan is dit wel een aanrader!

avatar van Passiebloempje
Ongelooflijk onrealistische situatie met meer dan verschrikkelijk acteerwerk van Keanu. (Zal ik daarom misschien altijd zijn films mijden?)
Maar nieuwsgierigheid heeft mij dit uit doen zitten, en... Tja, dan zit je ineens op 1:30, in een film waar je eigenlijk helemaal niet in wilt zitten. Het was wel fijn geweest om van tevoren even te weten dat het plots omdraait naar een (kanker) drama. Niet echt een confrontatie waar ik op zat te wachten.
Geen happy ending feel good, zoals ik dacht, maar toch eigenlijk wel een mooie film.

And guess what; het acteerwerk van Keanu lijkt halverwege steeds beter te worden...!!

Deze beslist clichématige, kitscherige, voorspelbare, noodlottige, mier- en bitterzoete liefdesfilm, met een gevoelsarme workaholic en een warme intuïtieve vrouw, had wel een goede basis. De beelden van San Francisco en omgeving waren mooi.

avatar van des1
Mee eens met een paar hierboven, en dus niet met een enkele Keanu Reeves fan... De man kan niet acteren.

avatar van 93.9
Wat een vreselijke acteur is die Reeves.
Ken 'm nauwelijks, maar idd uitstraling van een stoeptegel.

Verder best leuke film.
Maar dat is vooral door dat prachtige poppetje Charlize Theron. Kende haar niet maar wat een leuk koppie heeft zij

avatar van Boenga
Rommelige, koude, afstandelijke, en héél slecht geacteerde start.

Lichte beterschap wanneer het verhaal overgaat naar eerst romcom en daarna romdram, maar het adjectief 'goed' komt me geen moment in gedachten. Daarvoor staan het ongeloofwaardige verhaal (in de eerste plaats de onzinnige 1 maand-uitnodiging, en de snelle inkeer van Nelson), én de (ontbrekende) kwaliteiten van Reeves te zeer op de voorgrond.

Om snel te vergeten.

avatar van Marvinleeaday
Begint sterk en eindigt sterk. Tussenin niet veel soeps.