Tarzan the Magnificent (1960)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Actie

geregisseerd door Robert Day
met Gordon Scott, Jock Mahoney en Betta St. John

Tarzan heeft in de jungle bandiet Coy Banton bij de kraag gevat en zal hem laten berechten. De vader en de broers van Coy zijn vastbesloten het niet zover te laten komen en blazen de boot op waarmee zij naar de hoofdstad moeten. Tarzan staat nu voor een dubbele opdracht: Coy in de gaten houden én de vijf andere passagiers van de boot door de jungle begeleiden. De tocht is lang en zeer gevaarlijk want vijandige inboorlingen hebben de klopjacht op het groepje geopend.

avatar van speedy23
Uitstekend vervolg op Tarzan's Greatest Adventure. Spannend van het begin tot het einde. Gordon Scott kroop voor de laatste keer in de huid van de man van de jungle. Ironisch genoeg zou Jock Mahoney, hier in de rol van de schurk, in de vervolgfilms de hoofdrol van hem overnemen. Een aardig weetje is dat Scott in deze film niet één keer de overbekende en vaak geparodieerde Tarzankreet door de jungle laat galmen...

avatar van Brix
De Nederlandse titel van deze film was:'Tarzan de geweldige'.
En geweldig was deze film inderdaad!
Een van de weinige Tarzan films die van mij vijf sterren krijgt.
Ik vond de voorafgaande film met Scott in de hoofdrol, 'Tarzan's greatest adventure', nog nét iets beter.
Maar het zijn allebei toppers in de Tarzan filmgeschiedenis.
Des te vreemder dat deze juweeltjes nog steeds niet officieel op DVD verkrijgbaar zijn...
Echt een gemis.

De film heeft en uitstekende cast en filmcrew, en is grotendeels Engels werk, en dat is te zien
Geen kinderlijke benadering deze keer, maar een volwassen Tarzan film.
Scott lijkt hier, net als in de voorgaande film, op de originele Tarzan uit de boeken van Edgar Rice Burroughs.
Geen gesol met de 'leuke' chimpansee Cheetah.
Geen zeurende 'jungle-huisvrouw' 'Jane'.
Geen gebrekkig Engels sprekende Tarzan.
En geen Weissmuller 'gejodel'.
Maar stevige, en volwassen actie in een vlot verlopend verhaal.
De film werd grotendeels op locatie in Afrika opgenomen.

Jock Mahoney is heel sterk in zijn rol van bandiet Coy Banton, en speelt Scott bijna van het scherm af.
John Carradine en Lionel Jeffries zijn beiden geknipt voor hun rollen.
En ook de overige acteurs zijn uitstekend gekozen.
Al Mulock is ook weer van de partij, net als in de vorige Tarzan film.
(Wie kent zijn 'kop' niet van de begin-scène van 'Once upon a time in the west'?)

Geweldig is dan ook een heel passende benaming voor deze film.
Hopelijk gauw op DVD! Maar ik betwijfel het...

avatar van Brix
Eindelijk op DVD (Warner Home)
Helaas niet opgepept, en zonder extra's, maar wel een zeer acceptabele kopie.

Vandaag opnieuw bekeken, en de film blijft ook na talloze kijkbeurten (bioscoop, TV, video) voor 200% overeind.
Liefst zou ik nog een sterretje toevoegen, maar ik zit al aan het maximum

Tarzan films van deze kwaliteit hadden ze van mij nog jaren mogen maken.
Helaas was het na deze en de twee volgende al afgelopen.

Maar deze koester ik ,

avatar van movie acteurs
Film begint behoorlijk goed. Het spanningsgehalte zit er goed in. Ik ben alleen toch niet geheel weg van de hele film. Tarzan's Greatest Adventure is in mijn ogen veel beter. Gordon Scott doet de rol van Tarzan opvallend goed. Niet het soort van droom held, dus eigenlijk zie ik hem gewoon als een normale man die behoorlijk sterk en slim is. Ik weet niet of dit de eerste keer is, maar hier weet Tarzan een vrouw die aangevallen wordt door een leeuw NIET te redden. De bandieten worden ook behoorlijk goed gespeeld. Ik vind deze film mooi gemaakt maar niet het grootse spektakel wat ik ervan had verwacht daarom toch een 3,5. Maar ook dit is natuurlijk gewoon voldoende.

Een amusante, soms spannende avonturenwestern, waarin Tarzan (gespeeld door de gespierde en aantrekkelijke Gordon Scott) als een soort eenzame boswachter probeerde een gezochte moordenaar aan justitie over te leveren. Hij werd daarbij in de weg gezeten door vijf met hem meereizende burgers en op de hielen gezeten door schurken die de moordenaar wilden bevrijden. Vooral de opnames van de locaties in Kenia waren visueel prachtig.

avatar van Brix
Misschien nog vermeldenswaardig dat dit een van de weinige Tarzan films is die niet op een jeugdig publiek afgestemd was.
De eerste twee met Weissmuller, in de jaren dertig waren dat ook.
De voorgaande met Gordon Scott (Tarzan's Greatest Adventure 1959) was dat eveneens.
Het zou daarna nog jaren duren voordat er weer Tarzan films voor een ouder publiek geproduceerd werden, te weten Tarzan The Apeman (1980) en Greystoke, The Legend of Tarzan, Lord of The Apes (1984)

De nieuwe film van Warner 'The Legend of Tarzan" (2016) lijkt ook (gelukkig) die kant op te gaan.

De specialist
Slappe Tarzan verfilming met slordig gemonteerde Ander groot mankement is Gordon Scott. Scott, opvolger van Lex Barker. Met zijn eeuwig keurig in model gepommadeerde krulletjeskapsel (Zelfs na het zwemmen en het grootste moddergevecht), kan alleen maar geconcludeerd worden dat jij volledig miscast is als de jungleheld en lijkt hij, evenals zijn voorganger, in niets op de figuur zoals Burrough’s Tarzan indertijd gecreëerd heeft. Scott speelt of hij in een western verzeild is geraakt. Na zes Tarzanfilms hing hij zijn lendendoekje in de lianen en trok sandalen aan voor films van Italiaanse makelij.
Aan het begin van de film, staat de mededeling dat er in Africa is gefilmd, maar het grootste deel van de opnamen vonden plaats in de Shepperton studio’s, gelegen in het Engelse graafschap in Surrey. Hierdoor vallen de stockopnames van de wilde dieren behoorlijk uit de toon.

De specialist schreef:

Vervang "het grootse deel van de opnamen"door "een deel van de (binnen)opnamen"en de bewering klopt.
Het "leeuwendeel" van de opnamen is in Afrika gefilmd.

Tarzan in deze film opgescheept met een select groepje, als een blok aan zijn been bij een
tocht door de jungle om een bandiet voor het gerecht te kunnen krijgen. Hindernissen
genoeg, en op de hielen gezeten door de vader en twee broers van de bandiet; regelrecht
schorem zoals aan het begin van de film reeds duidelijk wordt. De schurkenrollen voortreffelijk
gespeeld, vooral die de vader en die de arglistige Coy Banton vertolken. Vooral aan een
lafhartige snob en zijn vrouw tussen wie het duidelijk niet meer klikt, heeft Tarzan zijn handen
vol.
Een latere film over The Ape Man, en waarin uit een heel rauwer vaatje wordt getapt. En dat
beviel mij wel. Opvallend vond ik ook dat Tarzan in deze film weinig begrip kon opbrengen
voor de in zijn beleving laffe houding bij sommigen terwijl die toch hun logische redenen
hadden om niet hun medewerking te verleden. Een beetje een onredelijke Tarzan voor
wie kennelijk de voornaamste deugd dapperheid is. Een detail die in lijn ligt bij die rauwere
benadering van deze Tarzan film.
Maar wat een borstkas hier bij Gordon Scott (Zie ook de poster). Dan geef ik toch de voorkeur
aan het natuurlijkere lijf van Lex Barker en voorzeker Weismuller die voor mij de ideale Tarzan is.
Diens haardracht, waar enkele Moviegebruikers het hier ook al op hadden gemunt, zat mij ook
een beetje dwars. Dat zijn haar na bepaalde scenes gelijk weer keurig op zijn kop zat stoorde
mij evenwel dan weer geenszins. Mierenneukerij! Het is maar een (Tarzan) film, maar bovendat
was er volgens mij ook sprake van springende sceneovergang en wanneer er met gemak uren
tussen had kunnen zitten, genoeg om bijv. zijn haren te kunnen schoonspoelen en terug te
brengen in model. 't Wordt nu wel een beetje kappersgelul. Ik vond het een fijne avonturenfilm
en voor mij was dit een van de betere Tarzanfilms die mij aangenaam wist te verrassen met
een heel andere input dan bij de oudere Tarzanfilms.
Fijne slotscene ook, wanneer Tarzan afscheid neemt. Mission Accomplished, en begeeft hij zich
als een mysterieus en door de overgeblevenen bewonderend fenomeen, richting de vertrouwde,
dichtbegroeide rimboe: Zijn thuis!

avatar van Brix
Wie had destijds kunnen denken dat de bad guy (Jock Mahoney als Coy Banton) in de twee volgende Tarzan films de rol van de aapmens zou gaan spelen!? (en nog goed ook)
Alleen producer Weintraub waarschijnlijk, ook al soliciteerde Mahoney eind jaren veertig al naar de Tarzan rol.
Lex Barker kreeg die toen, ook al was Mahoney een veel betere acteur, het uiterlijk zal de doorslag wel hebben gegeven.