Tarzan and the Trappers (1958)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Charles F. Haas en Sandy Howard
met Gordon Scott, Eve Brent en Rickie Sorensen

Er zijn al genoeg gevaren in de jungle en als er blanke jagers komen wil Tarzan ze wegjagen voor er oorlog komt.

avatar van movie acteurs
Ik wou eigenlijk de eerste Tarzan film kijken met Lex Barker. Die was te moeilijk te vinden net zoals een paar films met Gordon Scott. Ze zijn wel te koop op Amazon, maar voor elke film betaal je echt een absurd hoog bedrag (Price: 26.99 ). Dit was de enige Tarzan film die nog op het Internet te bekijken was.

Voor mij is dit de eerste Tarzan film met Scott in de hoofdrol. En het viel me eerlijk gezegd echt niet mee. De film daalt na 40 minuten echt af. Voor mij werd het te saai. Ik vond sowieso dat het wat avontuurlijker kon. Gordon Scott als Tarzan ging wel, maar de Tarzan schreeuw heb ik beter gehoord. 2,5.

@ movie acteurs:

Dit is dan ook een compilatie van 3 pilot TV afleveringen voor een geplande Tarzan serie, en geen echte speelfilm.
Nogal rommelig aan elkaar geplakt, en onsamenhangend.
Het budget was piepklein, dat is goed te zien.

De afleveringen werden kort na de opnames van 'Tarzan's Fight for Life' gemaakt, met dezelfde cast in de hoofdrollen.
De afleveringen werden nooit als zodanig op TV uitgezonden, en haalden de beeldbuis pas jaren later in deze compilatie vorm.
Inmiddels was er echter al een andere Tarzan TV serie, met Ron Ely in de hoofdrol.
Die was wereldwijd enorm populair.

De eerste film met Scott als Tarzan, 'Tarzan's Hidden Jungle'(1955) was ook zwak.
Een stuk beter was dan de tweede, 'Tarzan and the Lost Safari'.(1957)
'Met 'Tarzan's Fight for Life' wilde men weer aanknopen bij de vroegere films met Weissmuller, waarin het hele Tarzan gezin te zien was, Tarzan, Jane, zoontje, en de Chimpansee Cheetah.
Dat werd geen succes.
Daarop verkocht producent Sol Lesser (die zijn achternaam altijd eer aandeed ) de rechten van de Tarzan films aan Sy Weintraub.
Die had heel andere plannen met de koning van de jungle.
Hij wilde volwassener films maken, met een intelligenter hoofdpersonage (zoals ook in de oorspronkelijke boeken van Edgar Rice Burroughs)
En dat lukte hem uitstekend, want de beide volgende films met Scott 'Tarzan's Greatest Adventure' (1959), en 'Tarzan the Magnificent' (1960)behoren tot de absolute toppers van de hele serie.
Beide met een schitterende cast (o.a. Sean Connery, Anthony Quayle, John Carradine) prima verhalen, en daadwerkelijk in Afrika opgenomen.
Betere films zijn er tot op de dag van vandaag niet gemaakt in het genre.
Voor de echte fans zijn het de beste Tarzan films ooit.

Dicht in de buurt van die kwaliteit kwamen ook de twee volgende Tarzan producties, met in de hoofdrol Jock Mahoney. 'Tarzan Goes to India (1962) en 'Tarzan's Three Challenges'(1963)

De prijzen die je zag voor die films, bij Amazon, zijn te hoog (zijn wel Dollar prijzen zag ik)
Ze zijn ook goedkoper te vinden, rond de € 16,- (zelf nog recent twee stuks gekocht bij CDWow, en geen portokosten))
Misschien lijkt dat nog wat te duur, maar de vier genoemde zijn wel elke cent waard.

Foeilelijke poster hierboven.
Er bestaat weliswaar geen echte Amerikaanse filmposter van deze film, omdat die nooit een Amerikaanse bioscoop-release heeft gehad.
Maar er zijn wel fraaiere DVD covers dan die hierboven te vinden.
Deze bijvoorbeeld : http://img96.imageshack.us/img96/5548/61zx0aqr6pl.jpg

avatar van simonvinkie
Het poster zal in verhouding wel niet kloppen, maar anders heeft Gorden Scott echt enorme dikke armen!

avatar van Brix
Die foto is inderdaad vervormd weergegeven.
Maar Gordon's arm omvang was wel indrukwekkend

Zie: http://img340.imageshack.us/img340/6947/gs30h5.jpg

Brix schreef:

Oke, bedankt. ik wist echt niet waar ik ze anders kon vinden. Wel raar dat Amazon zegt dat de dvd's voor alle regio's zijn. Terwijl CdWow zegt dat het Regio 1 films zijn.

avatar van Brix
En nog vreemder dat Warner Home Video (USA) weigert om de dvd's aan kopers uit Europa te leveren
Maar gelukkig zijn ze via andere kanalen wél te koop.

Ik ga er van uit dat het inderdaad regio 1 versies zijn, maar die zijn op de meeste spelers van tegenwoordig wel af te spelen.

Misschien ook even bij DVD Beaver checken.
Dan kun je meteen zien hoe het zit met de beeldkwaliteit.
Volgens Amerikaanse vrienden van mij is die prima, en het beste dat er op de markt is (van deze films)
(er zijn al lang andere versies van die films te krijgen, maar niets officieel)

avatar van movie acteurs
Dat van de regio was geen groot punt. Ik heb een regio vrije dvd speler maar ik wilde het gewoon zeker weten . Ik heb trouwens net op DVDBeaver gekeken. Ik kon alleen de Weismuller Tarzan films vinden. De rest van Lex Barker etc. heb ik niet gezien. Maar nog bedankt voor de tip.

avatar van simonvinkie
Brix schreef:
Die foto is inderdaad vervormd weergegeven.
Maar Gordon's arm omvang was wel indrukwekkend

Zie: http://img340.imageshack.us/img340/6947/gs30h5.jpg

Behoorlijk ja.

avatar van Phantasm
Aardig om een keer gezien te hebben, leuk voor een keertje.

avatar van Brix
Zeker die Tarzan DVD box gekocht Phantasm? (te oordelen naar de films waarover je inmiddels je mening gaf)

Brix schreef:

Ja, dat klopt, geef mij de films van Johny Weissmuller maar, zijn een stuk leuker, maar helaas, nog geen d.v.d. box van gezien.

@ Phantasm:

Er zijn wel DVD boxen met de Tarzan films met Weissmuller.
In Nederland is er een verschenen met de eerste 6 films (met Ned. ondertiteling)
En in andere landen (USA, Engeland, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld) is er een box op de markt met de overige 6 films.
Maar de Nederlandse is nog maar moeilijk te vinden, vrijwel overal uitverkocht.
Met wat inspanning wel nog te vinden denk ik.
Er was ook een versie met luxe blikken doos verpakking te koop, o.a. bij Media Markt destijds.

En bovendien zijn er door Warner Home (US) nog andere Tarzan films uitgebracht, met Lex Barker, Gordon Scott, Jock Mahoney en Mike Henry.
Daar zitten een aantal van de beste Tarzan films ooit tussen.
Vrij eenvoudig te vinden op de sites van bijvoorbeeld CDwow, of Amazon.
Maar zonder ondertiteling)

@ Phantasm:

Er zijn wel DVD boxen met de Tarzan films met Weissmuller.
Maar de Nederlandse is nog maar moeilijk te vinden, vrijwel overal uitverkocht.
Met wat inspanning wel nog te vinden denk ik.

Daar zitten een aantal van de beste Tarzan films ooit tussen.
Vrij eenvoudig te vinden op de sites van bijvoorbeeld CDwow, of Amazon.
Maar zonder ondertiteling)

Oke, bedankt voor de tip.

Bantavoer
Ik kende maar twee acteurs die Tarzan hebben gespeeld. Uit de oude doos dan. Johnny Weismuller en Lex Barker, maar niet dat Gordon Scott er ook een paar gemaakt heeft.
Hoewel ik best een aardige film vind, vond ik Gordon Scott nou niet dé acteur voor Tarzan. Daar blijft Johnny Weismuller gewoon toch de beste Tarzan. Net als bij dr Who (Tom Baker) en Sherlock Holmes (Jeremy Brett) vind ik Johnny geknipt als Tarzan. De juiste persoon voor zo'n rol. Lex Barker ken ik meer van Karl May films en Tarzan. Wat betreft deze film. Hoewel er meerdere Tarzan films geweest zijn, vond ik deze net of het voor de eerste keer is gedaan. Toen de film net bestond. Acteren was goed, verhaal ook, maar uitvoering mocht van mij wel meer.

Bantavoer

Bekijk toch maar eens de laatste twee Tarzan films met Gordon Scott: Tarzan's Greatetst Adventure en Tarzan The Magnificent.
Dat is totaal andere koek dan deze zwakke eersteling, en voor een volwassener publiek.

Bantavoer

Dat komt nog. Ik ben eerst bezig met Johnny Weismuller, daarna Lex Baker en dan komt Gordon Scott aan de beurt en dan de rest. Deze heb ik alleen gekeken, omdat het bovenop lag.

avatar van Brix

Misschien ook goed om te weten dat dit (Tarzan and the Trappers dus) eigenlijk een aantal aan elkaar geplakte TV afleveringten zijn, en geen echte speelfilm.

Edit:
De afbeelding in het midden van bovenstaande "Poster"(eigenlijk is het de cover van de DVD box) illustreert een scène uit Tarzan The Magnificent, en heeft dus niets te maken met Tarzan and the Trappers.

Dick2008
BrixJe "boft" dat deze er nog op mag. (Bij Lassie hebben ze) dit ook zodanig gedaan dat hij toevoegbaar is. Maar veel mogen er niet op, of worden door Sherlock Holmes eraf gehaald.

avatar van Brix
Omdat het compilaties zijn bedoel je Dick?
Het is wel zo dat die (3) TV afleveringen nooit de beeldbuis als zodanig gehaald hebben destijds.
De serie werd al gestopt voordat hij uitgezonden werd.
Alleen als "plakwerk speelfilm " te zien geweest (en jaren later)

Dick2008
Zie bij niet toevoegbaar. Criteria voor toevoegbaarheid - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl. In 2010 schrijf je over tv-pilots. Die mogen er niet op, ook niet compilaties wel als het zoals je schrijft een plakwerk speelfilm is geworden. Ook hebben ze niet geleid tot een tv-serie. Klopt ook. Dus twee redenen.
(Sorry, wel lastig die regels).

Brix schreef:
Dat het geen echte speelfilm is geeft niet, zijn o.a. de vele docu's ook niet.