Western Union (1941)

Western

geregisseerd door Fritz Lang
met Robert Young, Randolph Scott en John Carradine

Amerika, ten tijde van de Burgeroorlog. Vance Shaw heeft het bandietenbestaan de rug toegekeerd, maar wordt toch achternagezeten. Hij helpt een gewonde man en ontdekt dat die de leiding heeft over de aanleg van een telegraafverbinding van Nebraska naar Utah. Shaw kan meteen bij hem in dienst treden.

avatar van Dogie_Hogan
In R-2De verschenen samen op 1 DVD met The Tall Man (1955).

Een beetje een "pieken en dalen"-film. Heerlijke actiemomenten afgewisseld met slappe romantische verwikkelingen waarin Young en Scott strijden om de gunsten van Virginia Gilmore. Het humorgedeelte is voorbehouden aan Slim Summerville als de kok van de ploeg. Geinig wel.
De actiemomenten zijn behoorlijk spectaculair in omvang, vooral als er brand uitbreekt bij de ploeg die de telegraafverbinding aanlegt... en dat in prachtig Technicolor in beeld gebracht.
Een speciale film ook wel omdat het karakter van Scott een dubieuze rol speelt en zeker niet de held van het verhaal is. Young is nota bene eigenlijk de hoofdrolspeler, alhoewel Scott meer in beeld te zien is.
Een aangename western wat mij betreft.

avatar van louisvf
Dogie_Hogan schreef:
In R-2De verschenen samen op 1 DVD met The Tall Man (1955).

Goeie kwaliteit? Kan hem niet vinden op play of amazon...

avatar van Dogie_Hogan
louisvf schreef:
Goeie kwaliteit? Kan hem niet vinden op play of amazon...
Jawel hoor; recensies: Amazon.de.

avatar van Brix
Vanmiddag heb ik, na lange tijd en voor 't eerst op DVD, weer eens kunnen genieten van deze fijne western; naar een verhaal van top westernschrijver Zane Grey.

Ik herinner mij nog heel goed dat mijn broer en ik Western Union in onze jonge jaren enkele malen op TV zagen, en hem geweldig vonden.

Robert Young was in de jaren '50 een zeer bekend acteur, vooral door de TV serie ' Father Knows Best' , waarvan we met de hele familie nooit een aflevering wilden missen.
Om hem in een western te zien was toen niet minder dan een sensatie voor ons.
Als ik het goed heb heeft hij maar in twee westerns gespeeld, maar in deze deed hij het wonderwel goed als het onervaren "groentje" Richard Blake.
Wat een schitterende combinatie met Randolph Scott vormt hij hier.
De onderlinge rivaliteit wordt prachtig uitgespeeld, met humor, maar nergens over the top..

De film had mij al meteen vanaf het begin weer helemaal in zijn greep.
Volle Technicolor kleuren komen de kamer binnenstromen en in een prachtig westernlandschap jaagt Randolph Scott (waarschijnlijk echter zijn double, vanwege de zeer gevaarlijke scène, zonder trucages) zijn paard midden door een kudde bizons, om aan achtervolgers te ontsnappen.
Dat ging bijna echt mis, want je ziet dat het paard even struikelde.

De scène die daarna volgt is voor mij meteen een van de mooiste van het hele western oeuvre.
Vance Shaw (Scott) moet zijn gewonde paard achterlaten, en wil dat van een andere man stelen, om verder te kunnen vluchten. Hij is al opgestegen als hij ziet dat de man gewond is. Zijn innerlijke tweestrijd is van korte duur, en hij besluit de man te helpen, ondanks gevaar voor eigen leven. Prachtig geacteerd door Scott en Dean Jagger.
Die laatste speelt ook verder een sterke rol.

Scott zet hier ook meteen het prototype voor zijn verdere western loopbaan neer, terwijl de rol die hij hier speelt toch ook anders is.
Hij speelt een zeer dubieus type, maar met goede inborst, en doet dat uitstekend.

Co-producent van de film was overigens Harry Joe Brown, die later met Scott samen een hele reeks westerns zou produceren.

Regisseur Fritz Lang heeft maar weinig westerns gemaakt, drie als ik mij niet vergis, des te opmerkelijker dat deze zo geslaagd is.
Knap werk, met een aantal denderende actiescènes.
De grote brand in het kamp van Western Union is een echt spektakelstuk.

De overvallen door de Indianen zijn goed in beeld gebracht.
Hilarisch zijn de momenten waarop de Indianen "lijfelijk " kennis maken met de 'sprekende draad ".
Mijn broer en ik lagen daarbij vroeger in een deuk van het lachen, en dat kon ik ook nu, zovele jaren later niet onderdrukken.

Chill Wills heeft een mooie kleine rol als de kauwtabak spugende Homer.

Hoewel er aardig wat te lachen valt is dit zeker geen komedie.
Alles is smaakvol gedoseerd.

De bad guy is Jack Slade, en die rol is bij de specialist op dat gebied, Barton MacLane in "goede" handen.
Virginia Gilmore, die enkele jaren na deze film de echtgenote van Yul Brynner zou worden, speelt de rol van Sue Creighton, de zus van Western Pacific man Edward Creighton.
Prettig en niet overdreven aanwezig.

Het einde van de film is vrij onverwacht want Vance(Scott) haalt de eindstreep niet levend. Best wel schokkend, zeker destijds voor ons.

Union Pacific heeft altijd een grote indruk op ons achtergelaten.
Die impact heeft hij nu misschien niet meer, maar een heel fijne western blijft het voor mij zeker.

De film had alleen nog in wide-screen moeten zijn, de prachtige locaties konden dat hebben.
Maar helaas bestond dat destijds nog niet.
De kleuren en prima beeldkwaliteit maken wel veel goed.

avatar van Biosguru
"The Ligthing wire is strong medicine"

avatar van trebremmit
Buiten de actiemomenten om een slappe western met flauwe humor.
De laatste schietscene vond ik meteen ook het beste van de hele film.

avatar van Brix
Dogie_Hogan

Dank voor de tip!

avatar van trebremmit
Ik heb die blu-ray, wil hem wel verkopen voor een zacht prijsje.
Er staat regiovrij, maar dat klopt niet, het is een zone b, maar die is ook gewoon afspeelbaar in Nederland, er zitten geen ondertitels bij trouwens.

avatar van mr rumson
Dit vond ik een fijne western die nog eens goed begint ook .
Wel volgde daarna een stuk in de stad wat ik wat minder vond .
Dacht dan ook even dat dit meer op een komedie uit zou draaien.
Maar mijn twijfel werd al snel weggenomen wanneer de hele groep de stad verlaat om de telegraaf lijn aan te leggen.
Er komen dan nog wel wat komisch scenes in voor waarvan er een paar zijn die zelfs nu nog leuk zijn .
Het verhaal is boeiend genoeg om te volgen .
Maar wat er het meest tussen uit springt zijn toch wel de actiescènes .
Vooral de scene waarin het kamp in lichterlaaie word gezet is een spektakel stuk om te zien.
Al denk ik wel dat de paarden met al dat vuur er zich niet op hun gemak hebben gevoelt.
Waar in veel cavalerie westerns de aanvallen met de indianen er knullig uitzien en bij bosjes neervallen . Zo ziet dat in deze western er een stuk realistischer uit .
Al met al een mooie western.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke klassieke western die jonger oogt, mede door Technicolor, over de transcontinentale aanleg van telegraafpalen. Niet zo episch als een spoorlijn natuurlijk, maar toch weer zo’n typisch onderwerp voor een western, waar de moderniteit clasht met het wilde westen.

Leuk spel van Young en Scott, wat onnodige, aarzelende romantiek die niet echt stoort, en humor die misschien wat belegen is maar toch wel goed voor een glimlach. Grootste troef zijn toch wel de verzorgde beelden, het budget lijkt toch heel behoorlijk te zijn geweest.

Doet niet onder voor Rancho Notorious.