November (2004)

2,22

Drama / Fantasy

geregisseerd door Greg Harrison
met Courteney Cox, Robert Wu en Anne Archer

Fotografe Sophie Jacobs probeert om over de dood van haar vriend, die bij een winkel-overval werd neergeschoten, heen te komen. Tijdens dit proces begint haar leven langzaam te veranderen en ze heeft geen idee wat er met haar gebeurt. De scheidslijn tussen realiteit en fantasie is nauwelijks meer te onderscheiden.

22 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Safri

Hmm, imposante trailer

Ben echter wel bang voor een clichematig filmpje en ja...Cox

Maar wie weet...

Deze film duurt slechts 65 minuten en dat is maar goed ook.

avatar van Safri

Of ze slaan weer die schizo-weg in natuurlijk...

Heb hem nog steeds niet gezien hoor. Maar Shampoo wat vond je precies slecht?

kan iemand mij uitleggen wat de clue of wat de bedoeling van deze film is??
Ik krijg in 65 minuten een paar keer het zelfde stukje te zien maar dan net weer anders.
Ik snapte er werkelijk niks van.
Wat heeft haar hoofdpijn met het verhaal te maken?
Wat heeft de politieagent er mee te maken?
Ik dacht hier antwoorden te vinden maar er zijn hier maar weinig reacties.
help!!

damon
videoot schreef:
kan iemand mij uitleggen wat de clue of wat de bedoeling van deze film is??

hmmmm...je krijgt die overval 3x te zien, maar elke keer is het steeds anders. En dan bedoel ik waar Courtney Cox op dat moment is. De 3e keer is de werkelijke scene. Dan zie je dus Cox ook stervend liggen naast haar dode? man/vriend. Op dat moment heeft ze dromen/hallucinaties, en die krijg je dan bij de eerste 2 scenes te zien. Je ziet dan in het vervolg van die 2 scenes dat ze ineens onder het bloed komt of er verschijnen bloedplekken. De foto van de uitreikende hand van de vriend/man is de rode draad.
over het waarom tast ik ook nog in het duister, maar hier moet je het maar mee doen.

Het blijft wel een interessante film die je waarschijnlijk meer dan 1x moet bekijken. Cox speelt wel goed.

Vooralsnog 3*

heb 'm nogmaals bekeken en ik vrees dat mensen laag stemmen, omdat ze het verhaal niet begrijpen (begrijpelijk)
maar als je er even moeite voor doet, is dit een uitstekende film. Verhoogd naar 3,5*

Remi
Goeie film.
Eerst snapte ik hem niet zo, maar later begreep ik hem beter, en op het laatst werd het me wel wat duidelijker.

Ik vond de film niet echt bijzonder. Ik snapte 'm eerst ook niet echt, en het werd best vervelend dat bepaalde scenes keer op keer terug kwamen, zonder dat bepaalde dingen duidelijk werden. Pas aan het end dan krijg je een klein beetje duidelijkheid, maar dat maakt de rest niet goed..

Wat een flut film, niet de moeite waard, zonde van mijn tijd

avatar van Mug
Bij het horen of zien van de naam Courteney Cox gaan er automatisch twee vingers richting keelgat...iets wat mevrouw zelf ook regelmatig doet/deed.

Cox is ook meteen de fout van deze korte low-budget film. Cox wil natuurlijk graag onder het imago uit van dat vervelende Monica-personage van de hit-serie 'Friends', maar daar had ze niet mee moeten wachten na 10 (!!) seizoenen. Als kijker zie je automatisch Cox/Monica en niet het personage Sophie Jacobs. Deze fout gaat nog verder aangezien de fans van Friends nu opgezadeld worden met een experimentele thriller [die totaal niet moeilijk is te begrijpen, daarover later meer]. En de liefhebbers van experimentele art-house-films - voor wie de film wél bedoeld is - hebben dat twee-vingers-in-mijn-keelgat vooroordeel, zodat men de film maar niet gaat bekijken door de naam Courteney Cox.

Genoeg over mevrouw en vooroordelen, over naar de film:

November is een korte [65 min. excl. een uitermate langzame aftiteling van 10 min.!!!] experimentele romantische thriller met wat horrortrekjes, geschoten met een goedkope camera, dat leidt tot vaak lelijke beelden. De film is opgedeeld in drie hoofdstukken, met steeds een andere invalshoek wat er nu precies gebeurde op 7 november. Hoe de vork in de steel zit, is eigenlijk al meteen duidelijk door de titel van het eerste hoofdstuk. Moeilijk is het niet te begrijpen. Het enige dat niet te begrijpen is, is de ideeenwereld van de scenario-schrijver en regisseur. Een aantal aanknopingspunten zijn op zo'n vervelende manier uitgewerkt, dat ik als kijker me meer afvroeg van 'waarom hebben ze dit nu zo gedaan....logica is ver te zoeken'.

De film bevat genoeg camera- en montage-trucjes om je als kijker geboeid te laten kijken. Ook de sfeer die de drie hoofdstukken [in prima combinatie met de hoofdstuk-titels] uitdragen is een pluspunt.

Idee is goed, uitwerking kan stukken beter. Ook een onbekendere actrice zou beter gepast zijn voor deze film.

Ondanks dat ik maar 3 sterren geef, zou ik toch een oproep willen plaatsen jegens liefhebbers van experimentele art-house thrillers deze film een kans te geven. Zij die Monica willen zien, gooi maar een Friends-dvd in de speler en laat dit liggen.

ik vond het een goede film al heb ik hem wel 2 keer moeten kijken voordat ik het begreep....
ik vond dat courteney cox het goed speelde maar ik vind dat ze toch beter thuis hoort in de comedy....

Aardig goede film, het laat zien hoe mensen elkaars lot in hadden hebben door de keuzes die ze in hun leven maken (weet ook niet hoe ik het beter kan uitleggen).

3 1/2 (Het einde van de film maakt alles goed)

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kan ik zeggen: "wat je allemaal wel niet verzint als t bijna te laat is" zonder t te verpesten?

Vond t eerlijk gezegd niet de moeite waard

hinie
Ik ook niet!
Vond hem oersaai..

avatar van X.MagnuM

Ik heb van deze film helaas maar een klein stukje gezien...kben in slaap gevallen :S
Maar, wat ik er van heb gezien vond ik nog best aardig!
Het zag er goed uit.

avatar van akira124
Dit gaat werkelijk nergens over.

avatar van Near_Dark
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Plot: Het koppel Sophie en Hugh stoppen 's avonds laat bij een nachtwinkel om nog snel iets te kopen.
Hugh stapt de winkel binnen terwijl Sophie op hem wacht in de wagen, druk aan't GSM'en.

Ze merkt niet dat een verdachte kerel de nachtwinkel binnengaat, even later pleegt die een gewapende overval met desastreuze gevolgen....

Wie is er vermoord en waarom duiken er achteraf vreemde foto's op met daarop scènes van deze overval.....?

Dat was weer een vreemde film, ik zou'm zelfs kunstzinnig willen noemen.
De nadruk lag op Sophie's werk, nl. Kunstfotografe en tevens lerares in de avondschool fotografie.

Het verhaal wordt een 4-tal keer herhaald, telkens met een andere wending zodat er nieuwe tip's van de sluier worden opgetild.

Waarom herinnert Sophie zich zo weinig van die avond...?
Daarop krijg je als kijker geen sluitend antwoord, maar dat vond ik niet erg, de sfeer zat goed en de soundtrack was bangelijk !

6,5/10.
De moeite om eens te bekijken, al vrees ik dat het eerder eentje is voor een cinefiel publiek die zulke vreemde films gewend zijn.

Dit ruikt sterk naar David Lynch.

Filmsite : http://www.sonyclassics.com...

avatar van td1991
echt een K*T film

avatar van jolof12345

Slechte film

avatar van Friday the 13 th
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zoals een andere gebruiker al aangeeft, deze film doet me denken aan een David Lynch film. Bovendien vond ik het interessant om Cox eens in een thriller te zien spelen. Wel zie je in vele gedragingen nog Monica uit friends, maar soit....

De film is vaag en mysterieus. Je moet hem inderdaad een paar keer (willen) bekijken om alles te begrijpen. Het merendeel begrijp ik echter wel, doch heb ik nog steeds vragen. Is zij nu gestorven en waren dit haar laatste hallucinaties wat je allemaal zag, een soort dromen... of krijgen we een verhaal over een vrouw die een trauma heeft meegemaakt, er door is gekomen, maar haar vriend niet - dit zo erg vindt en het verdringt zodat ze nergens iets meer van weet, maar dat het stilletjes allemaal begint te klaren.... Mijn tweede hypothese klinkt me aannemelijk vermits we constant de stappen te zien krijgen van de cyclus van de rouw. Mijn eerste hypothese doet me vooral denken aan de film Jacob's Ladder, vandaar dat ik even op dat spoor zat.

avatar van Triple G
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"The film presents two more different versions of these events, and Sophie must figure out which is real before she loses grip on her sanity, and her life. The second version suggests that Sophie was present at the shootings and was only spared because the shooter ran out of bullets, and the third suggests both Sophie and Hugh were killed. In the words of Cox, her character "goes through three phases. First there's denial. Then she feels guilty and sad about the situation. Then she has to learn to accept it".[4] According to Greg Harrison, the events in the film were Sophie's memories as she and Hugh lay dying on the floor of the convenience store: "Each movement of this memory was her process of coming to terms with the terrible trauma, which was that she was killed for absolutely no reason, and it was some random act of violence she couldn’t confront". He added he felt November was "open-ended" enough that he hoped viewers would "come up with the most beautiful stories themselves that are very different from how I saw it".[5]"

Van zo'n uitleg word ik ook niet echt vrolijk. Leuk geprobeerd, doch te vaag uitgewerkt.

Heb deze film gisteren voor €1,00 gekocht en voor het eerst gekeken.
Ik vind het een interessante en vreemde film met een heel experimenteel karakter. Het duurde voor mij even tot ik hem een plekje kon geven in mijn hoofd doordat ik niet wist waar ik nu precies naar gekeken had.

Achteraf vind ik dat juist het sterke punt van de film, deze film laat je zelf nadenken over wat er gebeurd is en laat je ook niet zomaar los.

Ik ga hem over een tijdje nog maar eens kijken.

avatar van starbright boy
Courteney Cox wil van haar Friends-imago af en een regisseur wil zijn licht experimentele indie-thriller verkopen. Dus vonden ze elkaar.

Het is ergens best maf dat Cox, toch echt een van de zwakkere schakels in deze matige film, 'm inderdaad heeft weten te verkopen. Want ik waag te betwijfelen of de film dan was aangekocht door de indie-afdeling van Sony en in verschillende landen een DVD-release had gekregen. Of er veel Friends-fans blij van zijn geworden weet ik niet. Maar zonder Cox was dit vast niet verder dan een handvol festivals in de VS gekomen.

Een niet al te origineel thema en een handvol interessante ideeën. Maar een nogal matige uitwerking (met veel slappe thrillerachtige toestanden) en een de lelijke look van de film (en dat ligt niet alleen aan de goedkope camera) doen deze film echt de das om.