The Sound of Insects - Record of a Mummy (2008)
Genre: Documentaire / Experimenteel
Speelduur: 87 minuten
Oorsprong:
Zwitserland
Geregisseerd door: Peter Liechti
Met onder meer: Peter Mettler en Alexander Tschernek
IMDb beoordeling: 7,0 (580)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 24 december 2009
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Sound of Insects - Record of a Mummy
Als in een onherbergzaam bosgebied een jager stuit op het gemummificeerde lichaam van een man is in eerste instantie niet duidelijk wat er is voorgevallen. Totdat blijkt dat deze het proces van zijn sterven met een haast macabere precisie heeft vastgelegd.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Grindhouse
-
- 828 berichten
- 1686 stemmen
Een bijzondere film is dit zeker. De film wordt volledig verteld door een voice-over die het dagboek van een man voorleest die zelfmoord heeft gepleegd door de natuur in te trekken en zich daar te verhongeren. De man komt niet in beeld, maar er worden afwisselend beelden van de natuur en symbolische super-8 beelden (een getoond.
Met deze stijl probeerde de filmmaker je heel dicht op de huid van de man te laten kruipen. Een interessant uitgangspunt dus, maar het wist me ook weer geen anderhalf uur lang op het puntje van mijn stoel te krijgen. Op een gegeven moment werd het wel erg veel van hetzelfde.
Spiekercoen
-
- 326 berichten
- 1417 stemmen
Een bizarre, indringende ervaring. Ik werd heel onrustig van het kijken van de film, een hele vervelende ervaring was het eigenlijk. De repeterende beelden, de vervreemdende soundtrack, de teksten die voorgelezen werden, het zorgde ervoor dat ik niet stil in mijn stoel kon zitten. Toch bleef mijn blik op het scherm gekluisterd, dwangmatig haast.
Na de film bleek dat het een enorme indruk op me had gemaakt, het duurde uren voordat ik weer wat tot rust kwam. Nog nooit reageerde ik zo op een film en ik weet nu niet wat ik ermee aanmoet. Voorlopig nog maar even geen beoordeling van mij.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Achteraf erg jammer dat ik dit gemist heb, hopelijk is hij ooit nog 'ergens anders' te zien.
starbright boy (moderator films)
-
- 21295 berichten
- 4464 stemmen
Aangekocht door filmmuseum. Dat zal dus niet echt een probleem worden.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Dank je wel. Dan ga ik hem ooit dus eens zien
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Dé film waarvan ik het meeste verwachtte. Dat komt mede doordat het gegeven zo ontzettend intrigerend is. Het gegeven is gebaseerd op de novelle ''Miira ni narumade'' van de Japanse auteur Shimada Masahiko, die zich op zijn beurt liet inspireren door dit ongelofelijke maar waargebeurde verhaal. Een man besluit na veertig jaar leven dat hij zelfmoord gaat plegen door zichzelf te laten uithongeren. De grote vraag is natuurlijk: waarom doet hij dat?
Verwacht hier geen film die zich houdt aan de speelfilmconventies, want Peter Liechti zoekt niet naar de essentiële levensvragen. Eerder zoekt hij de ervaring op hoe het moet zijn om zo de dood tegemoet te treden. Een indringende en soms echt pijnlijke ervaring waarbij je gedwongen wordt alle dagen af te lopen met de mysterieuze man. Hij brengt de man nooit tot leven in een vorm van een acteur maar weet het wel pakkend vorm te geven in de voice-over.
Dat het een bijzondere filmervaring ging worden had ik van tevoren al verwacht. Maar de film wist me helaas nergens echt in extase te brengen, iets wat ik van tevoren wel had verwacht. Dat komt ook doordat er vrijwel continu een stem te horen is. Met deze stem komt Peter Liechti een beetje in de buurt van hoe het zou moeten zijn geweest om de dood zo te betreden. Verder gebruikt hij alleen maar beelden van de natuur met heel af en toe wat oude archiefbeelden zoals de man met de zeis. Ik heb nog nooit zo gefascineerd naar insecten, takken, bomen, struiken, water et cetera gekeken en geluisterd. Het leek me zo akelig om daar te sterven. Zoals de stem van de voic-over op een gegeven moment zegt: ik kan me niet meer bewegen en ik voel me zo alleen, ik wil hier weg. Of bij dag veertig, waarneer de man zich afvraagt hoe het komt dat hij nog leeft en of er geen mensen naar hem op zoek zijn. Als hij dadelijk maar niet gevonden wordt. Veel vaker klaagt hij over de pijn van het lichaam. Ontzettende hoofdpijn, last van de maag en dat hij de benen na een twintigtal dagen al niet meer kan bewegen. Daarbij komt ook nog eens kijken dat hij door die pijn maar heel weinig slaapt en dus steeds bij bewustzijn is. Een rustig en kalm einde tegemoet gaan zit er niet in. Na dertig dagen hoort hij veel vaker de geluiden van insecten, waarnaar de titel van de film verwijst, en vanuit daar probeert hij nog een enkele pogingen te ondernemen om van de dood te ontsnappen. Maar dan is er al geen weg meer terug.
Het was een unieke ervaring, maar ik had het na een dag of vijftig wel gehad. Ik was psychisch redelijk op en fysiek zat ik er behoorlijk brak bij. Op de één of andere manier herpakte ik me wel maar ik voelde me er niet echt goed bij. Het was een rijke ervaring en een film die ik zeker nog wel eens wil bekijken op het grote doek, zonder de druk dat ik nog zoveel films moet afwerken die dag. Gewoon de film ervaren zoals Peter Liechti die bedoeld heeft. Als het goed is heeft het filmmuseum de film aangekocht. Ik zal dus mijn uiterste best gaan doen om deze film binnen te halen.
En zelfs bij het schrijven over deze film wordt het me niet goed. Ik heb een ontzettend blok in mijn maag en af en toe zie ik die verschrikkelijke beelden voor me waarover de man spreekt in zijn voice-over. Geen fijn gevoel en dat laat dan maar zien dat de film een behoorlijke impact heeft gemaakt. Het is ook geen film die ik zou aanraden bij iemand, want daarvoor maakt hij veel te veel indruk.
wolfmanrene
-
- 672 berichten
- 2784 stemmen
"De European Film Academy kondigt met trots aan dat de EUROPEAN FILM ACADEMY DOCUMENTARY 2009 Prix ARTE gaat naar
THE SOUND OF INSECTS Record of a Mummy
van Peter Liechti, Zwitserland
In samenwerking met de Europese cultuurzender ARTE eert de European Film Academy ieder jaar een bijzondere prestatie van een documentairemaker. De winnaar is gekozen door een onafhankelijke jury die dit jaar bestond uit de
documentairemaker Nino Kirtadzé uit Frankrijk / Georgië, de Oostenrijkse producent en ORF editor Franz Grabner en de Russische documentairemaker Viktor Kossakovsky. Op uitnodiging van de stad Vilnius koos de jury uit de genomineerde documentaires de uiteindelijke winnaar.
De jury besloot de Award te geven aan THE SOUND OF INSECTS ³vanwege de wijze waarop de maker met minimale middelen een buitengewoon visueel verhaal tussen leven en dood wist te scheppen².
In associatie met de Europese cultuurzender ARTE zal de Award zaterdagavond 12 december aan de winnaar worden overhandigd tijdens de 22ste European Film Awards Ceremony in Bochum / Duitsland."
Andere genomineerden waren o.a. Les Plages d'Agnes van Agnès Varda en Birma VJ.
Sound of Insects is vanaf 24 december in de Nederlandse filmtheaters te zien.
Joljols
-
- 14 berichten
- 59 stemmen
Ik zou deze film erg graag willen zien. Ik hou erg van dit soort films. Hij wordt zekerweten in de bioscoop vertoond vanaf 24 december?
wolfmanrene
-
- 672 berichten
- 2784 stemmen
zeker weten. Start in Amsterdam (Filmmuseum), Den Haag (Filmhuis) en Eindhoven (Plaza Futura)
johnhendrikos
-
- 650 berichten
- 409 stemmen
Ik zou deze film erg graag willen zien. Ik hou erg van dit soort films. Hij wordt zekerweten in de bioscoop vertoond vanaf 24 december?
je houdt erg van dit soort films? heb je er meer gezien dan, zo ja welke dan zodat ik beetje idee krijg.
mvg john
Spiekercoen
-
- 326 berichten
- 1417 stemmen
Vanaf januari ook in Utrecht ('t Hoogt).
Ik vind het wel vreemd dat de film pas een jaar na de screening op het IFFR in de bioscoop komt. Zou dat enkel door deze prijs komen?
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Nee, de release was al een paar maanden geleden op deze datum gepland.
starbright boy (moderator films)
-
- 21295 berichten
- 4464 stemmen
Er is onlangs een film gaan draaien die ik drie jaar geleden op het IFFR zag, een jaar is niet heel uitzonderlijk.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
De European Film Academy kondigt met trots aan dat de EUROPEAN FILM ACADEMY DOCUMENTARY 2009 Prix ARTE gaat naar
THE SOUND OF INSECTS Record of a Mummy
van Peter Liechti, Zwitserland
Het klopt toch dat dit de award voor de beste documentaire is? In hoeverre is dit een documentaire dan?
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Als je 24 City als documentaire beschouwt dan is dit ook een documentaire. Wat natuurlijk volstrekt onwaar is.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Discutabel, in ieder geval.
Maar iets specifieker: de natuurbeelden die de stervende man waarneemt, zullen documentair zijn. Maar wat is dan het fictie-aandeel en hoe groot is dat? (de film is hierboven als drama gelabeld)
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Misschien dat je hier wat meer mee kunt, Koekebakker?
Het is een film die je op het grote doek moet ervaren. Dus grijp je kans!
wolfmanrene
-
- 672 berichten
- 2784 stemmen
Ik vond het wel mooi dat de jury van de Arte prijs een zeer ruime definitie van documentaire heeft gehanteerd. Films als deze en ook Double Take, bevinden zich natuurlijk op een grensgebied. Het zijn filmische essays op de grens van docu en fictie. Maar ik hang er niet graag het label documentaire aan.
Joljols
-
- 14 berichten
- 59 stemmen
Prachtige film. Met kerstavond in mn eentje naar toe geweest. Hoewel het een intrigerend verhaal is, is de film niet hele emotioneel, hetgeen ik juist heel goed vind. De lange beelden en ambient achtige geluiden passen er erg goed bij.
ruudf
-
- 20 berichten
- 24 stemmen
Op papier een intrigerend verhaal, in de praktijk onwijs oninteressant om naar te kijken! Nog nét niet oersaai.
Maakte op mij totaal geen indruk.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Een jaar reikhalzend uitkijken naar een release is het wachten waard: Gister zat ik voor het eerst in een volkomen lege filmzaal. En nu lijkt me dat bij iedere film fijn, maar ik geloof dat Sound of Insects het zelfs verdient.
Liechti verfilmd de dagboekfragmenten van een man die zich vrijwillig verhongerd in een afgelegen, druilerig bos. Onder een gefabriceerd afdakje van plastic, op een strooien 'matras' luistert hij naar een op batterijen lopende radio, leest hij boeken en noteert hij dagelijks de stand van zaken (lees: hoe dicht ben ik bij de dood). Liechti registreert vooral het bos en de schuilplaats. Vaak in close-up, altijd in beweging. Het bos lijkt zich steeds verder van de bewoonde wereld te begeven. Een voice-over leest het dagboek voor, dag na dag, tot het einde daar is.
Het is van meet af aan duidelijk dat het plot rechtlijnig zal verlopen, ik had geen twijfel over de uitkomst. En dat is een pré, het geeft ruimte om echt in te gaan op de geestelijke en lichamelijke gesteldheid van de schrijvende. Geen poespas of melodrama dat afleidt, een rechtdoorzee en indringend document van een man die zijn einde tegemoet schrijft.
Maar blijft Liechti hier helemaal trouw aan? Wat mij betreft net niet helemaal. Want wat mij vooraf vooral interessant leek, is uiteindelijk een manco te noemen: secundaire opnames, bestaand uit documentair geschoten scènes en archiefmateriaal, vullen de shots van het bos aan. Dit ter ondersteuning of illustratie van geschreven metaforen (over de oversteek naar de dood, over de terugkeer naar de bewoonde wereld). Tijdens het kijken vond ik het zelden echt goed werken en meermaals haalde het me uit de flow van de film. Alsof je je in het bos begeeft en plotsklaps weer in een stad wordt geslingerd, de bewoonde wereld in. Het leidde af van de geconcentreerde en minutieuze beschrijvingen en de beleving die ik hierbij voelde.
Wat mij betreft had het de film goed gedaan de concentratie volledig op het hier en nu te richten. Op de omgeving waar de man zijn einde vond. Om die omgeving nauwkeurig in kaart te brengen, zowel close-up als in zijn totaliteit.
Het is in ieder geval een project dat me aan het hart gaat en ik heb gefascineerd zitten kijken. Er zat een meesterwerk vanjewelste in, nu is het helaas (maar nog steeds gelukkig) een héél boeiende en soms hypnotiserende film geworden.
aSMoDeuS
-
- 1065 berichten
- 4890 stemmen
Ik snap dat veel mensen deze film goed (zullen) vinden.
Mij stoorden echter twee dingen zo erg, dat ik tot dit aantal sterren ben gekomen:
- De stem van de verteller. Niet prettig. Nu snap ik best dat je hier geen vrolijke clownstem moet verwachten, maar dit trok ik echt niet. Net of een flamboyante nicht gedwongen wordt iets zo monotoon mogelijk te vertellen.
- De 'artsy fartsy' beelden tussendoor. Sorry, maar ik raak niet ontroerd bij het zien van een schimmel die door hoog gras loopt of door klaprozen, wuivend in de wind. En al helemaal niet als daar een vaal jaren-60-home-video kleurtje overheen geplakt wordt.
Overigens vond ik de muziek erg voorspelbaar.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Haha, hilarisch, aSMoDeuS. Mij stoorden een aantal dingen ook zo erg, dat ik ook tot deze nog lagere waardering kwam. Maar ik ben het compleet oneens met jouw beweegredenen.
Maar voordat ik me daarover verder uitlaat, wil ik eerst duidelijk maken dat deze docudrama toch hoog op mijn to-see lijstje stond. Blijkbaar waren mijn verwachtingen te hoog...of beter gezegd: zou ik gekozen hebben voor een andere aanpak. Op papier een zeer interessant thema waar veel mee gedaan kan worden onder de noemer 'sfeer'. En dat ontbrak.
Ik had totaal geen problemen met de stem van de verteller (Canvas zond de Engelstalige versie uit). Het enige sfeervolle (duister) wat de film te bieden had samen met verschillende verhalen die hij vertelt.
Maar dan, het audiovisuele aspect. Ook daar kun je sfeer mee creëren. Qua beeld was het een allegaartje. Fijn pixelig donkere beelden (ja!!!) tot en met veel te veel HD-cam beelden (getsie!!! sfeerdodend). Want juist die HD-cam beelden met veel in- en uit-zoom praktijken haalden mij steevast uit de film. Ik begon zelfs te vloeken. Vreselijk lelijk, en vaak waren de beelden (hoe associatief ze soms wel niet bedoeld waren) ook nog eens oninteressant.
En dan de muziek. Voorspelbaar? Nee, verre van. Als onze hoofdpersoon vertelt dat ie naar Bach luistert, doet de muziek haar intrede. Een of ander vaag Zwitsers pseudo-experimentele jazzgroep met een vadsige en zwetende zanger die Duitse keelklanken produceert (en dat zien we ook nog eens in close-up in HD-cam beelden lieve mensen, zeer associatief). En ze blijven maar terug komen.
In het laatste half uur gaat het opeens de goede kant op voor 10 minuten. Eindelijk wist de film me mee te voeren. Maar ja, opeens waren daar weer lelijk gefilmde HD-cam beelden van wuivende halmsprieten. Flikker toch op!
Ik had dit project toch anders aangepakt....
Drazix
-
- 4 berichten
- 2 stemmen
Toen ik hem zag was ik heel erg onder de indruk, ik ging er vanuit dat het een documentaire was (en het verhaal dus waargebeurd). Achteraf ben ik wat meer informatie gaan opzoeken, en het verhaal is dus niet waargebeurd Geen documentaire dus, maar gewoon fictie! Voor veel mensen zal dit misschien weinig uitmaken, maar bij mij het verschil tussen 3 of 5 sterren.
melanostalgia
-
- 35 berichten
- 42 stemmen
zondag 16 en 23 september te zien in het auditorium van het Museum voor Moderne Kunsten Arnhem i.s.m met Focus in het kader van Biënale Gelderland. Ik ben erg benieuwd naar de film, klinkt wel als iets wat helemaal in mijn straatje past, maar gezien de kritieken zal ik er maar niet al te hoge verwachtingen van hebben..
Het laatste nieuws
Oscarwinnaar Louis Gossett Jr. (87), die historische prestatie neerzette, overleden
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Bekijk ook
Karamazovi
Drama, 2008
10 reacties
La Sconosciuta
Drama / Thriller, 2006
103 reacties
Woodstock
Documentaire / Muziek, 2019
2 reacties
Una Pura Formalità
Misdaad / Thriller, 1994
11 reacties
Takeshis'
Mystery / Komedie, 2005
100 reacties
24 Wochen
Drama, 2016
12 reacties
Gerelateerde tags
artfilm
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.