Karamazovi (2008)

Alternatieve titels: The Karamazov Brothers | Bracia Karamazow | The Karamazovs

Tsjechië / Polen

geregisseerd door Petr Zelenka
met Ivan Trojan, Igor Chmela en Martin Mysicka

Een theatergroep uit Praag arriveert in Polen om een uitvoering te spelen van Dostojevski's beroemde stuk 'De gebroeders Karamazov'. De productie moet worden opgevoerd op een ongebruikelijke locatie: de lokale staalfabriek. Tijdens de dagenlange voorbereiding volgen we de acteurs en hun problemen, die zich verweven met Dostojevski's 'grote thema's' zelf.

avatar van Mochizuki Rokuro
Te zien op het IFFR (zoals alle eerdere Zelenka's) en ik ga zeker proberen 'm in te roosteren. Heerlijke films altijd!

avatar van Arkadi.
Ws. is de titel wat misleidend en zal het boek niet zo zeer ter sprake komen maar meer Dostojevski met al zijn bekende thema's.

Daar het mijn op 1 na beste boek is wat ik ooit onder ogen heb gezien zal ik deze zeker gaan kijken.

Het komt een beetje op me over als een soort 'O Thiasos' . Een raamvertelling waarbinnen het toneelstuk wordt gespeeld en je de acteurs verder volgt in hun eigen leven, terwijl de thema's uit die levens overeenkomen met die uit het stuk.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
kos schreef:

Lang niet zo goed als O Thiassos, maar de omschrijving klopt aardig. Al ligt de nadruk veel meer op (slechts één) repetitie van het toneelstuk, komt de vertaling naar het leven van de acteurs maar matig uit de verf en is de toon veel minder zwaar, met, vooral in het begin, een hoop komische scenes (volgens Mochizuki Rukero, die bij me in de zaal zat waren de andere films van Zelenka veel komischer).

Ik vond de film een beetje geforceerd en nogal nadrukkelijk literair en daardoor niet zo interessant uiteindelijk.

avatar van Zavo
Ik ben het wel met bovenstaande kritiek van SB eens. Maar uiteindelijk heb ik toch wel met plezier gekeken, mooie beelden van de oude fabriek en mooie muziek. Ik kom een halfje hoger uit. 3*

avatar van Mochizuki Rokuro
Ietwat té literair drama wat mij betreft. Hoewel gezegd moet worden dat Zelenka met vlag en wimpel slaagt om het verhaal van Dostojevski (toch niet iemand die zich kenmerkt door bondigheid) begrijpelijk voor het voetlicht te brengen. Het literaire zit hem dan ook met name in de verhouding tussen de repetitie in de fabriekshal van De gebroeders Karamazov en de persoonlijke verhaallijnen en drama'tjes die daar doorheen lopen: die balans is gewoon zoek. Wat verder opvalt zijn de nogal aanwezige, maar veelal prachtige, muziek van Jan Kaczmarek en de prima acteerprestaties van de acteurs en actrices van het Dejvicke Theater in Praag. Het is duidelijk dat dit een zeer geroutineerde en ingespeelde groep is.

En zoals SB al aangeeft is het absurde droogkomische van Zelenka uit zijn eerde films als Rok Dabla en Priheby Obycejneho Silenstvi ver te zoeken. Daarom is er toch ook een tikkie teleurstelling.

avatar van Tommeh
Wat een lauwe reacties hier. Het boek ken ik niet, maar ik heb toch erg genoten van deze ode aan het acteursgilde. Ik ben het dan ook niet eens met de kritiek dat de balans zoek is. De wisselingen tussen de persoonlijke gebeurtenissen en de repetities vond ik zelfs erg boeiend, ook omdat de overgangen af en toe erg subtiel waren.

Het acteerwerk was niet minder dan geniaal, het is inderdaad duidelijk te zien dat de acteurs hun rollen tot in de puntjes beheersten.
De uitermate mooie setting van de fabriek, enkele komische momenten en de werkelijk prachtige muziek maken het plaatje vervolgens compleet.

4* met kans op verhoging.

avatar van Wouters
voor mij persoonlijk het hoogtepunt van het festival. zaterdag laat wezen stappen, eerste voorstelling van de zondag maar ademloos zitten kijken. Het zeer sterke verhaal van Dostojevski's roman wordt op een zeer sterke manier neergezet. Acteren is van werkelijk heel hoog niveau. mooie shots, schitterende muziek van Kaczmarek die veel bijdroeg aan de film. Maar het sterkste punt vond ik nog de interactie tussen de gewone verhaaltjes en het echte toneelstuk. zo heb je een moment dat Ivan buiten een sigaret rookt en de man van de fabriek tegenkomt. hij groet en biedt hem een sigaret aan. Daarna loopt Ivan weg en komt hij zijn gekke halfbroer tegen en...ze gaan weer verder met hun dialoog van het toneelstuk. Briljantie.

Enige minpunt wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken was dat omdat de subs in de bios te snel gingen, heb k niet alle teksten ten volle kunnen volgen en dus waarderen. dus voor nu 4.5* met kans p de volle mep bij herziening.

avatar van Verhoeven
Iemand enig idee of dit op DVD te verkrijgen is?

avatar van Baggerman
Verhoeven schreef:
Iemand enig idee of dit op DVD te verkrijgen is?

Ja, hier, wel met alleen Engelse ondertiteling en in een kartonnen hoes (ziet er uit als een ouderwets single-tje).