Klip (2012)

Alternatieve titel: Clip

Servië

geregisseerd door Maja Milos
met Isidora Simijonovic, Vukasin Jasnic en Monja Savic

Jasna (Isidora Simijonovic) is een beeldschone tiener. Met thuis een terminaal zieke vader en een ontmoedigde moeder, is ze ontgoocheld door gebrek aan glamour in haar leven. Ze leeft in een afgelegen Servische stad. Ze komt tegen alles en iedereen, inclusief zichzelf, in verzet en begint woest te experimenteren met seks, drugs en het domweg doden van de tijd.

avatar van Olivier Jansen
Dat de VPRO het aandurft deze film uit te zenden op Nederland 2 (NPO 2) en niet op NPO 3, het kanaal voor de jeugd immers... Het zal wel met de netmanagers te maken hebben, eens temeer een pleidooi voor een referendum voor afschaffing van de STER.
KLIP is een genre film. Het genre is ontluikende jeugd. Nou daar had je er vroeger heel veel van en als je die nu terugziet zie je de vertegenwoordiging van geest door de censuur. Rebel With Out A Cause, Elvis Presley, het sop is de kool niet waard. Een vechtpartijtje hier of daar en een kusje gesteelt, daar was de film dan wel mee af. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat een vrouwelijke regisseur in 2011 daar een eigentijdse draai aan wil geven. Gedreven door een voortdurend doordenderende trein van stommiteiten die de jeugd zichzelf aandoet. En wat is er dan mooier dan de mobiele telefoon, die alles vastlegt, ook al je intieme momenten. Wat dit betreft exelleert deze film in de opvoedkundige waarschuwing dat je niet je prive leven als pornograaf op je mobieltje moet vastleggen. Wanneer de hoofdrolspeelster plotseling -als school opdracht- in een kinder opvang tehuis moet opdagen wordt haar telefoon door de kindertjes afgepakt. Gelukkig zijn ze te druk en te opgewonden en komen ze er niet achter wat er aan beeldmateriaal op die telefoon staat... Het is impliciet de boodschap van de film die verder alleen maar gewag maakt van puberaal gedrag in drank, drugs en sex. De sex is nogal expliciet en volgens de aftiteling door 18+ acteurs geensceneerd, maar daardoor wel goede voorlichting voor pubers. Daarom snap ik het uitzendtijdstip van de VPRO op NPO2 ook niet, deze film had gewoon na het jeugdjournaal op NPO 3 moeten worden uitgestraald. Of op SBS6. Het schijnt een regiedebuut te zijn, dus dan is de kans groot dat de film autobiografisch is, en dan praten we in Nederland over de gedramatiseerde documentaire. Schoolpleinscenes die zo in het wereld archief van West Side Story momenten kunnen worden bijgezet. Een bijzonder somber verhaal over ontluikende seks, dat is misschien wel een nieuw genre in deze eeuw. Feministisch? Ja. In 2017 (nu) lijkt me dit wel een werkje dat je aan pubermeisjes kan laten zien om ze te waarschuwen voor de gevaren van het leven in deze tijd van je leven. De pornografiese benadering is veel bekritiseerd maar zonder die toevoeging raakt de boodschap kant nog wal. Door na te doen wat is voorgekouwt bereikt het meisje haar doel niet. Een reeelere boodschap kan ik mij niet voorstellen. Ze probeert verliefd te worden op een hork van een agressieve lul die haar voortdurend negeert. Uiteindelijk zegt hij haar dat ze beter moet leren pijpen. Het is de treurigheid van het bestaan, en daar heb je als 14 jarig meisje niks aan. Genre film dus, ontluikende pubertijd, daarin erg geslaagd. Veel prijzen gewonnen. Terug te zien zonder ondertitels (Servische film, onverstaanbaar) op Pornhub. Uitzending gemist van de VPRO werkt niet (rechtenkwestie waarschijnlijk). Genoeg informatie voor een Hollandse remake.Een nieuwe Turks Fruit wellicht?

avatar van Woland
John Milton schreef:
Enige hoop voor mij?

Hoop is er altijd, en de meningen zijn erg verdeeld hier - maar ik zou 't niet doen.

avatar van gizzegiz
Prachtfilm! Over gevoelens en hoe daar mee om wordt gegaan; hoe om liefde wordt gesmeekt... En een heel logisch einde!

avatar van Ew_MK1
Hij was op tv gisteravond dus terwijl je dit opschreef had je kunnen kijken.

avatar van John Milton
Ik las het pas om 23.30 uur, toen was hij al begonnen. Lijkt inderdaad niet op gemist te staan. Och, ik luister wel naar Woland voor nu. Die kent mijn smaak al een paar jaartjes

avatar van Donkerwoud
Ik had 'm bijna gezien, maar mijn moeder bleef op de bank rondhangen. Vond het niet echt een filmervaring die ik met haar wilde delen.

avatar van mikey
wordt het niet tijd voor een tv op je eigen kamer?

mikey schreef:
wordt het niet tijd voor een tv op je eigen kamer?

avatar van .Fee.
Vooral saai. Daarnaast rauw, rommelig en tragisch. Over de geloofwaardigheid hoeven we niet te twijfelen lijkt me, dit soort dingen gebeuren.
Ik denk dat hel1 wat dat betreft goed inziet wat het idee achter deze film was.

avatar van Capablanca

Geboortejaar 1985? Meer tijd voor een eigen huis!

avatar van Capablanca
De eerste vijf minuten leek het boeiend te worden, daarna werd de repeatknop iets te vaak ingedrukt.

Capablanca schreef:

Geboortejaar 1985? Meer tijd voor een eigen huis!

Voordat iemand iets raars denkt: ik heb een eigen huis. Maar mijn moeder woont in het buitenland, dus eens in de zoveel jaar verlaat ik het Hollandse regenweer (juli/augustus) om bij haar te bivakkeren.

Donkerwoud schreef:

Gelijk heb je! Hoewel deze zomer me bijzonder meevalt!

avatar van Queno
Over slettengedrag in de kanslozenzone van de periferie van de samenleving erkens achter de Balkan. Als meiden door hun omgeving niet gestimuleerd worden (alles is asgrauw, zij dragen fluorescerende bubblegum jassen) vervallen ze in slettengedrag; puur voor aandacht en de spanning omdat die er verder niets is. Nou ja, dan weet u dit ook bestaat.

avatar van Warp
Best een hard filmpje, lijkt inderdaad wat op Kids, alhoewel deze toch wat saaier was. Verder was dat einde op een bepaalde manier toch best hartverwarmend.