24 Wochen (2016)

Alternatieve titel: 24 Weeks

Duitsland

geregisseerd door Anne Zohra Berrached
met Julia Jentsch, Bjarne Mädel en Johanna Gastdorf

Astrid is een succesvol cabaretière en haar man Lucas is haar manager. Ze hebben een negenjarige dochter en Astrid is opnieuw in verwachting. Astrid en Lucas vernemen dat hun ongeboren zoon het syndroom van Down heeft en bovendien kampt met een hartprobleem. Ze komen nu voor het dilemma te staan om een late abortus uit te voeren of een onzekere toekomst tegemoet te gaan. Astrid komt tot het besef dat zij alleen deze beslissing moet nemen.

Vanaf 22 september in de bioscoop (September Film)

avatar van Verhoeven
Verpletterend!

avatar van mrklm
De alarmbellen beginnen te rinkelen in de openingsscène waarin Julia Jentsch zich moet voordoen als een succesvolle komiek. Maar de intonatie en de timing is gewoon zwak, waardoor het moeilijk is om te geloven dat er mensen zijn die haar leuk vinden. Alhoewel... wij hebben Claudia de Breij natuurlijk. 24 Wochen is aangekondigd als een film die op uiterst ontroerende en pijnlijke wijze inzicht probeert te geven in het dilemma waar hoofdpersoon Astrid en haar man voor komt te staan wanneer ze ontdekken dat hun ongeboren zoon niet alleen het syndroom van Down heeft, maar ook een hartafwijking.
Hoewel de laatste scènes, waarin we de bevallingsprocedure tot in detail volgen, wellicht een lichte brok in de keel kunnen bezorgen, mist de film toch de beloofde emotionele impact. Dat komt vooral doordat Berrached de gedachten en gevoelens van de hoofdpersonen heel direct met ons deelt: de twijfel en de pijn is constant zichtbaar en bespreekbaar, iets dat niet alleen weinig realistisch is, maar ook weinig dramatisch. Oppervlakkige karakteriseringen maken het ook moeilijk om je te identificeren met de hoofdpersonen. De kracht van de suggestie - die bijvoorbeeld aanwezig was in het hartverscheurende echtscheidingsdrama What Maisie Knew - ontbreekt hier. De film mist bovendien visuele flair: de creatievere shotkeuzes suggereren geen gevoel, ze versterken een gevoel waarvan we allang weten dat dat er is. Ze voegen dan ook weinig toe.
Wie zich echt wil verdiepen in de ethiek rondom abortus doet er beter aan om naar de meesterlijke documentaire Lake Of Fire te kijken.

avatar van Redlop
mrklm schreef:
... de intonatie en de timing is gewoon zwak, waardoor het moeilijk is om te geloven dat er mensen zijn die haar leuk vinden. Alhoewel... wij hebben Claudia de Breij natuurlijk.

avatar van Moviestar1979
De film waarmee regisseuse Anne Zohra Berrached haar diploma en 2 filmprijzen won. Zij studeerde op de Filmacademie Baden-Württemberg in Ludwigsburg.

Het verhaal concentreert zich met name op de beslissingen die de hoofdpersonages moeten nemen. Hierdoor blijft het voor de kijker aantrekkelijk om de rit helemaal uit te zitten. Helaas ontbrak het mij op sommige momenten aan diepgaandere emoties. Toch worden diverse herkenbare faciliteiten goed in beeld gebracht. De acteerprestaties zijn overtuigend, maar ben ik eveneens van mening dat hoofdrolspeelster Julia Jentsch als cabaretière minder succesvol was. Gelukkig is dit echter niet de rode draad in deze film.

Naast 2 filmprijzen werden Anne Zohra Berrached, Julia Jentsch en Bjarne Mädel in totaal 6 keer hiervoor genomineerd.

PS: In de omschrijving van de film is een fout ontdekt. Het gaat in het verhaal om een ongeboren zoon met het syndroom van Down, en een hartprobleem i.p.v. een dochter. Dit zal voor het verhaal verder niets uitmaken, maar het viel mij gewoon even op.

3,0 *

Na het zien van deze delicate film blijf je met een fikse hoofdpijn achter....

avatar van lucdecoster
@stinissen : dat mag je zeggen. Een film die inslaat als een bom waar je eventjes niet goed van bent.

avatar van 93.9
Loodzware film.

avatar van K. V.
Dit drama eens bekeken en vond het wel een aanrader. Qua verhaal is het geen prettige film om naar te kijken, maar het werd wel goed gebracht. De cast deed het prima en visueel zat het ook wel snor.
Verder zat de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
De moeite om gezien te hebben.

Aangrijpend relaas over een echtpaar, dat zich tijdens een zwangerschap geconfronteerd ziet met ernstige problemen en de vraag hoe daarmee om te gaan. Serieuze kost dat ondanks het indringende camerawerk gaandeweg op een vreemde manier een beetje afstandelijk begint aan te voelen. De camera registreert, maar de protagonisten laten niet het achterste van hun tong zien. Ik ben er nog niet aan uit wat ik nou eigenlijk van deze film vind.

Intelligente, subtiele en aangrijpende film over een heel delicaat onderwerp.
Met meerdere sterke scènes zoals de tafelscène waarbij Astrid haar familie het slechte nieuws over de nakende geboorte mededeelt en de uiteenlopende reacties van de aanwezigen en zoals de contacten met de dokters (die trouwens zichzelf spelen) die nog slechtere vooruitzichten brengen.
Sober voorgesteld, nagenoeg zonder muziek en indien toch even, schiet de gevoeligheid van het gebeuren de hoogte in.
Sterke, ingeleefde vertolkingen.
Er zijn veel films die nazinderen, maar deze brengt je toch wel van je stuk.
Intrieste film, die, onafgezien van de beslissing van het hoofdpersonage, iedere moeder (en ook vader) zou moeten zien al was het maar om zich gelukkig te prijzen dat hun kinderen gezond zijn.