• 8.349.664 stemmen

Bekushiru: 2077 Nihon Sakoku (2007)

Animatie / Sciencefiction | 109 minuten

Genre: Animatie / Sciencefiction

Alternatieve titel: Vexille

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Fumihiko Sori

Met onder meer: Meisa Kuroki, Yasuko Matsuyuki en Shosuke Tanihara

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Bekushiru: 2077 Nihon Sakoku

"The dark secret of future Tokyo!"

In 2067 begint de mensheid in te zien dat de voortschrijdende ontwikkeling van robot-technologie grote negatieve gevolgen heeft voor de humanitaire kant van de mens. De VN neemt hierop een resolutie aan die de verdere ontwikkeling van deze zogenaamde cybertechnologie verbiedt. Japan, onder druk van het enorme bedrijf Daiwa Heavy Industries, marktleider in deze sector, wijst de resolutie af, trekt zich terug uit de VN en schermt zich af met een elektronisch schild. Het raakt hierdoor compleet afgezonderd van de wereld. Vexille is een jonge, vrouwelijke Special Agent van een eenheid in L.A. die cybertechnologie-criminaliteit onderzoekt. Ze komt in aanraking met een hoge baas van Daiwa en het blijkt dat hij gedeeltelijk robot is, zijn vlees is vervangen door bio-metaal. De wereld raakt ervan overtuigd dat er foute zaken gaande zijn in Japan...

imageimage

Aardig lange stream. Coolness.

avatar van gondwana

gondwana

enige japanse productie op gents filmfestival

ben nog aan het aarzelen, ziet er erg ghost in the shell - achtig uit...

avatar van gondwana

gondwana

Een pijnlijk gemiste kans deze...

Ze zitten hier dan met heel erg mooie animatie (zowel actiechoegrafie als settings), sound (cinema-ervaring is aangeraden), sfeer, enz. en dan verknallen ze het met een zwak tot ronduit ongeinspireerd verhaal en pathetische finale...

Leentjebuur bij Matrix, Dune, Renaissance, FinalFantasy,... en de maar matige gezichtsuitdrukkingen stoorden helemaal niet dankzij meeslepende actie en tempo maar naar het einde toe zat iedereen wat te grinniken met de naieviteit van het plot.

kleine 3*

Onderhond

Leentje-buur bij Matrix, Renaissance en Final Fantasy

Regelrecht gelift uit Ghost in the Shell, Appelseed en zelfs Patlabor zal je bedoelen. Erg geïnspireerd is het inderdaad niet maar veelal boeiender dan wat de meeste Westerse tekenfilms bieden.

Visueel vond ik het net tegenvallen. Misschien is de film gewoon te lang, hadden ze er een half uur af moeten kappen en meer tijd en geld moeten steken in het audiovisuele. Vooral de lichteffecten, stof en stoom effecten en de shadings ogen vaak pover. Krijgt daardoor een onterechte videogame look, terwijl er toch ook heel wat moois in zit.

De wormen komen rechtstreeks uit Dune maar zijn indrukwekkend en zorgen voor een paar toffe scenes. Verder vooral vermakelijk en af en toe leuk om volgen, maar schiet toch wat tekort om echt goed te zijn.

Vooral veel te gelikt allemaal, begrijp ook niet wat zo'n Oakenfold nu net komt doen bij de soundtrack, onnodig. Verder ook jammer dat iedereen Japans praat, zeker wanneer er met meerdere nationaliteiten gewerkt wordt (en Japan zogezegd al 10 jaar afgeschermd leeft van de rest van de wereld).

Gemiste kans inderdaad, maar vooral om het technisch door de mand valt.

avatar van nynkez

nynkez

Ik ga deze film binnenkort ( 27 juni) kijken op het Yume IChi Ya animefestival in Arnhem. Ben benieuwd! Ik zal jullie laten weten wat ik er van vond!

avatar van RickZ

RickZ

Orginele naam Bekushiru: 2077 Nihon sakoku (2007).

Een goede Japanse SF-actie-animatiefilm (engels gesproken) waar ik even 10 minuten aan moest wennen maar daarna werd het toch wel een stevige actiefilm met boeiend/spannend opbouwend verhaal.

Probeer even door het eerste kwartier heen te komen en te wennen, en als dat lukt dan zijn de resterende 1 uur en 3 kwartier(!!) zeker een aanrader.

avatar van Joeri_000

Joeri_000

nynkez schreef:

dat merken we ja

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Onderhoudend maar niet goed.

Althans, niet goed genoeg. De animaties zien er wonderschoon uit maar het verhaal vond ik niet bijster sterk. Ook de filmlengte is wat aan de lange kant. Oakenfold's muzikale bijdrage is pover.

Redelijk.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Beeldkwaliteit BR-Rental is overigens 9/10.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Verhaaltje is her en der wat bij elkaar gesprokkeld. En gelukkig ben ik niet de enige die bij de "wormen" aan Dune moest denken. En volgens mij zag ik ook nog die lopende schepen uit Star Wars rondlopen.

Bij vlagen echter ongelooflijk mooie animatie dat de hele film naar een hoger plan tilt.

Grootste minpunt echter zijn de gezichten. De lichaams-motoriek ziet er allemaal heel overtuigend uit. Maar de hoofden lijken wel rechtstreeks uit Jimmy Neutron te komen. Daar hadden ze toch echt wel wat beters voor mogen bedenken.

Theunissen

Niet meer dan een aardige tekenfilm. Zoals hierboven ook al verschillende keren is genoemd is deze film gewoon te lang. 60 tot 70 minuten was meer dan voldoende geweest. Ook jammer dat er alleen maar Japans wordt gesproken, maar dat zal wel te maken hebben dat deze film hoofdzakelijk bedoeld was voor de Japanse markt. Visueel zag het er allemaal best aardig uit.

avatar van PatrickB

PatrickB

Theunissen schreef:

De Engelstalige versie heet Vexille.

Persoonlijk heeft deze animaties niet echt veel indruk op mij kunnen maken. Verhaallijn was wat magertjes en er waren geen spraakmakende karakters aanwezig. Graphics waren redelijk, daarom toch een magere 3*

avatar van james_cameron

james_cameron

Qua verhaal best de moeite waard, maar visueel is de film helaas niet altijd even geslaagd. De animatie is wat aan de vlakke en saaie kant, met hier en daar spectaculaire aktiescenes. De 'jags' (enorme wormen van kolkende massa's metaal) zien er fantastisch uit, dat wel. Een iets hoger tempo en een kortere speelduur had de film ten goede gekomen. De soundtrack van Paul Oakenfold is overigens vrij nietszeggend.

avatar van Leviwosc

Leviwosc

Het verhaal is aan de magere kant, niet overal even goed uitgewerkt. Het verhaal had wat volwassener gemogen en men had ook wat dieper op details in moeten gaan.

De animaties stoorden mij nogal, ondanks het gegeven dat ze vrij realistisch zijn; zijn ze toch nogal vlak.

Ik had er meer van verwacht.

2 sterren

avatar van what is truth

what is truth

Tja, goede film. Geen meesterwerk, maar denk dat weinig mensen deze film gezien hebben en dat verdient het toch wel.

De tekeningen zijn geniaal. Hulde aan de makers.

avatar van DieGo

DieGo

Zonder enige voorkennis aan begonnen en ben echt in positieve zin verrast, door de animaties maar ook zeker door het verhaal. We krijgen een post-apocalyptische film voorgeschoteld wat voor de liefhebbers hiervan (zoals ik) zeer de moeite waard is. Het is wellicht niet overal even origineel maar met het interessante uitgangspunt en een paar verrassende plotwendingen blijft het absoluut boeiend.

Zoals gezegd, de animaties zijn geweldig. Vooral de 'Jags' zien er fantastisch uit en deze leveren meteen een paar vette actiescènes op bij de achtervolgingen. Daarnaast lijken de luchtshots zo uit een Shinkai te komen.

Gemiddelde hier valt me ietwat tegen. Misschien komt het doordat ik er niet veel van verwachtte maar ik heb me in ieder geval prima vermaakt.

avatar van FelixTheCat

FelixTheCat

Een hele leuke en mooie animatiefilm.

avatar van steph b

steph b

Dit is de eerste japanse animatiefilm die ik gezien heb. Om precies te zijn gisteren, en ik was redelijk onder de indruk. Ik ben niet zo bekend met dit genre, want heb ik nu naar een manga-film gekeken? Misschien dat iemand mij dit uit kan leggen.

Ik wil graag meer van dit soort films zien, dus goede tips zijn zeker welkom

avatar van dominion

dominion

fans van deze film moeten deze film eens opzoeken

A.Li.Ce (1999)

avatar van Baggerman

Baggerman

Mwoâh, krappe voldoende, want op één of andere manier vond ik het wel eens leuk een animatiefilm te zien met een simpel plot.

Ik vond de boel er wel vaak uitzien als een ouderwets computerspel, als Gabriel Knight 3, of zo! Net als ik me daar een beetje aan begon te ergeren kreeg je dan weer prachtig vormgegeven animatie. Erg wisselvallig van kwaliteit dus en nergens bijzonder.

avatar van _Moonwalker

_Moonwalker

Heel goede animatiefilm.

@steph b:

Manga film bestaat niet. Anime bestaat wel.

Manga zijn de getekende stripboeken die je koopt in de boekhandel. De animatie ervan (tekenfilm in andere woorden) wordt Anime genoemd.

Deze film hoort niet in de anime genre thuis. Het is een mengelmoes van 3D en anime eigenlijk. Anime is bijvoorbeeld series zoals: Dragonball z, One Piece, Naruto, Bleach, Death Note etc...:)

avatar van steph b

steph b

@ Moonwalker, bedankt voor de info!

avatar van louisvf

louisvf

In tegenstelling tot de meesten hier vond ik het verhaal sterk en de animatie zwak....

Film duurt iets te lang maar uiteindelijk perfect, volledig genietbaar.

avatar van Cleanshot

Cleanshot

Altijd moeilijk om Oosters verhaallijnen te doorgronden wat ze er nu precies mee heen willen.

Prima animatie verder.