A Soldier's Story (1984)

geregisseerd door Norman Jewison
met Howard E. Rollins Jr., Adolph Ceasar en Art Evans

In Tynen Louisiana wordt het doodgeschoten lichaam van de zwarte sergeant Waters gevonden, net buiten de legerbasis. Militair jurist Davenport, ook zwart, wordt vanuit Washington naar het zuiden gestuurd om de zaak te onderzoeken. Tijdens zijn onderzoek krijgt Davenport te maken met misleiding en vooroordelen.

WEER zo'n film over rascisme en discriminatie.
Ik vind het altijd wel akelige en soms erg gemakkelijke films om te maken.

Toch is deze "A Soldiers Story"goed onderhoudend en
boeiend genoeg om naar te kijken zonder vooroordeel.

Vond het nog een geslaagde film.
Sfeer was zeer goed gedaan en de muziek en achtergronden.
Acteren was ook zeer goed vond ik en de personages speelden hun rol zeer goed.
Verhaal was niet slecht maar ook niet goed.
Leuke film om eens te zien en een aanrader ook.
3.5 stemmen

avatar van Chuck Taylor
Vrij geslaagde film inderdaad. Redelijk standaard maar de rassenscheiding in het leger en de vooroordelen die onderling heerstte worden leuk op beeld overgebracht. Een lekker blues-sfeertje hangt er in het kamp van de 'negros' en een leuke, jonge Denzel.

Ik zag deze gisteren op RTL4. Ik zie nu dat hij uit 1984 komt ? Ik dacht juist dat het een begin jaren 90 film was. De film was overigens maar matig en ook zeer voorspelbaar.

avatar van Le Professionnel
Matige voorspelbare film.

In mn heeinnering een film met denzel washington

Ha klopt dus

Een ouderwets, boeiend, sterk, beklemmend zwart rechtbankdrama met een racistische ondertoon en enige humor, dat gebaseerd was op een toneelstuk. Het verhaal wordt in chronologische volgorde verteld en beetje bij beetje wordt de zaak helder. Typisch een film die je vanwege de rassenongelijkheid opnieuw doet afvragen hoe de mens zo diep gezonken kan zijn en je bovendien doet nadenken over je eigen positie in het maatschappelijk leven.

Had een spannende film kunnen zijn, wanneer niet vanaf de eerste verhoren al min of meer duidelijk was hoe de vork in de steel zat. De rassentegenstellingen in het zuiden van Amerika komen slechts sporadisch aan bod en missen echte scherpte. Niettemin best aardig om te zien, maar zoals de meeste films van Norman Jewison niet echt een topper.

avatar van rep_robert
Echt diep gaat de film niet, maar het moordonderzoek i.c.m. een legerbasis in het V.S. van de jaren 40 levert automatisch een film op die interessant is. Dat het onderzoek uiteindelijk vooral door verklaringen wordt opgelost is wel jammer. Het had misschien net even wat scherper geschreven mogen worden. Ook de rassenscheiding ligt er soms iets te dik bovenop. Hier had ook meer mee gedaan kunnen worden.

Zwak opgebouwd, matig acteerwerk en als film waarbij een onderzoek naar een moord wordt gevoerd, geen enkele spanning.

avatar van Filmkriebel
One less fool for the rest to be ashamed of

Uitstekende film over een zwarte officier die een onderzoek verricht naar de moord op een andere zwarte officier, Waters. De rassenvooroordelen worden op een niet clichématige manier uitgespeeld. Zo vond ik dat sterk dat de twee blanken die Waters een pak rammel gaven racistisch maar eerlijk waren met hun getuigenis . Tijdens interviews die Davenport heeft met andere soldaten wordt in flashback verteld hoe Waters geen kans liet liggen om een populaire soldaat, CJ, te jennen. Caesar maakt indruk met zijn rol als schofterige militair, maar Rollins als één van de stoerste negers ooit op het scherm (militair pak, zwart brilletje) krijgt niet veel anders te doen dan te ondervragen. Zeker een aanrader, al was het maar voor de debuterende Denzel Washington.

avatar van Moviestar1979
Gebaseerd op het toneelstuk "A Soldier's Play."

Regisseur Norman Jewison gebruikte dit thema 17 jaar eerder al voor zijn film In the Heat of the Night (1967). In 1999 deed hij dit nog eens dunnetjes over met The Hurricane (1999). (Eveneens met Denzel Washington). Jewison wilde met name de jonge doelgroep aantrekken. De doelstelling was om hen te laten zien, hoe heldhaftig hun voorouders waren. Hij ontwikkelde de film voor Warner Brothers. Zij beschikten over de rechten van Charles Fuller's toneelstuk, maar zagen geen toekomst in een filmversie. Ook Universal, MGM en United Artists sloegen het aanbod af. Uiteindelijk besloot Columbia Pictures om met Jewison in zee te gaan. Naar verluidt zou Jewison de film voor 5 miljoen dollar hebben gemaakt. De titel voor de filmversie werd echter aangepast naar "A Soldier's Story." Samen met
...And Justice for All. (1979) en Agnes of God (1985), is dit de 3e film voor Columbia Pictures onder leiding van Jewison.

Adolph Caesar, Denzel Washington en William Allen Young vertolkten hun rollen zowel in het theater, alsmede op het witte doek. Een jonge Denzel Washington stond erop dat hij zijn personage van een bril zou voorzien. Voor Caesar was dit zijn bekendste rol in een film. Later verscheen hij nog in Spielberg's The Color Purple (1985), en in Club Paradise (1986). Helaas overleed hij in 1986 op 52-jarige leeftijd. Acteur David Alan Grier vertolkte opnieuw een rol in een legerfilm. Dit nadat hij in 1983 zijn acteerdebuut maakte met Streamers (1983). Tevens was dit de 2e legerfilm waarbij een Afro-Amerikaanse acteur voor een Oscar werd genomineerd. Adolph Caesar heeft het gouden beeldje nooit in ontvangst mogen nemen. Dit in tegenstelling tot Louis Gossett Jr. Hij won hem in 1983 voor zijn rol in An Officer and a Gentleman (1982). Verder waren er o.a. cameo's voor Warren Clements, Robert Tyler, Patricia Brandkamp en zangeres Patti LaBelle. Samen met gitarist Larry Riley schreef en zong ze haar eigen nummers voor deze film.

Bill Clinton heeft destijds nog een belangrijk aandeel gehad bij het maken van de film. Hij bezocht regelmatig de set, en was erg optimistisch ingesteld. De film werd als één van de beste 10 films gezien die in 1984 werden gemaakt. Uiteraard nog niet wetende dat er vele films met dit thema zouden volgen. Voor mij is hij in elk geval voldoende om mee te nemen. Naast Adolph Caesar werd de film nogmaals 2 keer genomineerd voor een Oscar. Tot slot won hij 5 prijzen, en werd nogmaals 6 keer genomineerd voor andere filmprijzen.

3,0 *

avatar van Filmkriebel
Heel interessant allemaal maar we weten nu nog steeds niet wat je zelf van die film vond.

avatar van Moviestar1979
Filmkriebel schreef:

Gewoon goed, want anders had ik wel lager gestemd. Ik zat wel te twijfelen tussen 3,0 * of 3,5 *. Vooral omdat ik het thema al in meerdere films voorbij heb zien komen, en tot op de dag van vandaag nog steeds een veel besproken onderwerp in Amerika is. Het is ook meer een dramafilm dan een thriller. Als je op zoek bent naar veel spanning, dan kom je bedrogen uit. Ik ga ook niet bij elke recensie plaatsen wat ik b.v. van de acteerprestaties, script, camerawerk, geluid etc. etc. vond. Ik focus mij meer op de achtergrondinformatie. Echter begrijp ik je uitgangspunt.