MENU

The Hurricane (1999)

3,72

geregisseerd door Norman Jewison
met Denzel Washington, John Hannah en Deborah Kara Unger

In een bar schieten twee mannen zonder aanleiding drie bezoekers dood en vluchten. Een foute agent die de Amerikaanse held Rubin 'Hurricane' Carter al haat sinds hij klein was, arresteert de bokser op verdenking van de moorden. The Hurricane is onschuldig, maar hij heeft geen schijn van kans in de rechtszaal: hij gaat levenslang de gevangenis in. Duizenden mensen eisen zijn vrijlating, maar niets helpt. Na jaren onschuldig achter de tralies en met alle hoop vervlogen, komt een jongen in actie voor zijn vrijlating.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 13 november 2012, 14:54 uur, permalink
Behoorlijke boksersdrama met een schitterende rol van Denzel Washington als de bokser Rubin Carter alias The Hurricane. Deze film is ook bijna aan alle kanten te vergelijken met de latere Ali. Ook dit is weer een bijzondere, leerzame maar ook behoorlijk gemene biografie. We maken kennis met Rubin en volgen hem vanaf zijn jeugd. We zijn in de jaren 40-50 en 60, de tijd dat zwarten nog behoorlijk werden uitgekotst in Amerika, dat is ook de reden dat de jonge Rubin altijd er word in geluist door die corrupte klotesmeris Della Pesca, die een hekel heeft aan zwarten en er met zijn slimme trucjes altijd voor zorgt het leven van Rubin vanaf kinds af aan op de meest laffe wijze zuur te maken. Ondanks de vele drempels in zijn jonge jaren, word Rubin toch een wereldberoemde bokser, maar helaas kan Pesca het weer niet laten om hem lastig te vallen, dit keer met een moordzaak.

En zo word de beroemde "Hurricane" veroordeeld tot levenslang en iedereen vecht voor zijn vrijheid. Zo word de film van een boksersdrama een ijzersterke gevangenisfilm, die wat mij betreft zeker wel in het rijtje The Green Mile en The Shawshank Redemption valt. Je hebt ook gewoon erg veel respect voor Carter dat hij zich altijd erg sterk houd in de gevangenis en ondertussen, met behulp van zijn fans, de waarheid boven tafel probeert te halen en zijn onschuld te bewijzen. Ook die scene's met zijn zoontje, die geboren was toen hij in de gevangenis zat, waren hartstikke mooi. Ook uiteraard de scenes buiten Carter om, bv: met de familie van hem, en hoe zijn geliefden met zijn gevangeschap omgaan. De vrienden die Carter in de gevangenis maakt (bv die Massai) waren ook erg inspirerend.

Ook de rechtzaak en de hele ontknoping was een moment om niet te vergeten.

Voor de rest is dit een schitterende film en dit is wellicht een van de beste rollen van Denzel Washington vind ik. Meestal kiest hij voor thrillers en actie, maar ook voor biografische en realistische rollen ben je bij Washington ook zeker bij het goede adres.

geplaatst op 22 december 2012, 11:20 uur, permalink
Ik ben totaal geen fan van Denzel Washington, maar deze film is hierop een uitzondering. Eindelijk vond ik hem geloofwaardig in een zeer goed verhaal. De Making of met de echte Rubin Carter maakt het helemaal af.

Driello
geplaatst op 4 februari 2013, 15:40 uur, permalink
Een nogal eenzijgig verteld verhaal over Carter, die veel positiever wordt neegezet dan hij in werkelijkheid was. Dat is ware geschiedsvervalsing en doet serieuze afbreuk aan de film. Ook de nu en dan wel erg magere dialogen (vooral als dat dikke jochie aan het woord is) en de ingebouwde 'tear-jerker-momenten doen de film geen goed. Waschington acteerd wellicht best, maar dit lijkt me dan niet echt een moeilijke rol om te vertoken. Het nummer van Bob Dylan (een van mijn favoriete pop-songs ooit) is het hoogtepunt van de film en maakt meer los dan de film zelf.

avatar van Alonzo
geplaatst op 23 februari 2013, 22:40 uur, permalink
Topper! Meer kan ik niet zeggen.
Denzel was weer top!

avatar van benni
geplaatst op 8 september 2013, 23:16 uur, permalink
3e keer gezien, verhoogd van 4 naar 4,5... Top!

geplaatst op 15 november 2013, 13:27 uur, permalink
Wat een prachtige film is dit !!!
Waar gebeurd verhaal, een genre dat ik het liefste zie, en dit is er eentje om te onthouden.
Een sterke cast, Denzel Washington is subliem, maar ook de andere leden van de cast zijn prachtig, Deborah Kara Unger is uitstekend in deze film, in een rol die je zelden van haar ziet.
Echt dit is een aanrader mensen.
Heb de film gezien op TV, maar komt dadelijk op mijn verlanglijst terecht. Wil ik in mijn collectie !!

avatar van tattoobob
geplaatst op 24 oktober 2014, 15:14 uur, permalink
Geweldig mooie film die mij zeker geraakt heeft.....jaa een van de beste met Denzel Washington in de hoofdrol....zo zie ik de dit soort genre films het liefst.
Dikke aanrader.