MENU

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

nummer 98 in de top 250

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 4 november 2013, 17:22 uur, permalink
Tony Scott maakte wel lekkere films hoor. Compleet zijn eigen stijl, zo ook deze.

Spannend, lekker tempo. Gewoon lekker. Een van mijn eerste lievelingsfilms, nu wel meer gezien. Maar blijft goed zeg.

geplaatst op 17 november 2013, 18:17 uur, permalink
Absolute aanrader.topfilm!

avatar van knusse stoel
geplaatst op 1 december 2013, 12:40 uur, permalink
Boeiende film met goede acteurs en ook nog eens een mooi verhaal.
De combinatie van Denzel Washingon en Dakota Fanning (toen nog een kindsterretje) is een heel geslaagde en vormt ook een kracht in de film en een doel voor John (bear) Creasy.
Voor wij het wisten waren de 146 minuten die de film ongeveer duurt voorbij.
Ik ben niet iemand die snel 4 of meer sterren geeft, deze film is wel een 8 (dus 4 sterren) waard en is een uitstekend stuk werk!!!

geplaatst op 28 december 2013, 0:27 uur, permalink
JacoBaco schreef:
Ik heb hem weer eens opgezet, maar de 3 sterren blijven staan. De film begint lekker, maar op de één of andere manier gaat het mis zodra Pita ontvoerd wordt. Wederom verloor ik een beetje mijn interesse. Hoewel Creasy vanaf dat moment uit is op wraak vind ik het juist wat dom en saai worden en duurt het allemaal veel te lang en dat vind ik jammer en zonde. Ook het sentiment is zo nu en dan erg misplaatst. En de semi Gladiator score vind ik er ook niet bij passen.

Volledig mee eens, had er ook net iets meer van verwacht.

avatar van Insignificance
geplaatst op 31 december 2013, 18:10 uur, permalink
Gedurende de eerste autorit van Creasy en Pita is er een blik van Washington richting Fanning, die alles over haar zegt. Vervelend kind. Onderdeel van een drie kwartier waarin het nogal aanlummelt met allerlei dramatische perikelen rondom de hoofdpersoon. Scott mist alle fijnheid om zoiets een beetje subtiel over te laten komen. Neem alleen al het ontelbare aantal flessen Jack Daniel's dat de revue passeert.

Hij slaat zich er nog redelijk doorheen met een frisse aankleding, al was ik zo rond het beertje wel klaar met dat kleffe gedoe. Als basis voor wat komen gaat, volstaat het natuurlijk wel, zij het in te ruime mate. Strip het van driekwart van z'n drama en je hebt een bescheiden topper, want zodra Washington de beuk erin gooit, pakt de mix van een schaamteloos scenario en Scotts visuele aanpak ineens best goed uit.

De kidnap en de money drop pakt hij al stijlvol aan, daarna krijgt de film een boost door een dikke dosis venijn. Hard en genadeloos met een aantal opvallende muziekkeuzes. Dan heeft het nog steeds een overmoedig verhaal, maar die rave zit heel aardig in elkaar (die juichende massa!) en de adrenaline die Scott en Washington op het beeld toveren, wint het van andere zaken. Laatste anderhalf uur is prima.

avatar van fun in acapulco
geplaatst op 3 februari 2014, 19:58 uur, permalink
Ik houd wel van wraak films en dit is één van de betere. Washington is overtuigend good én bad.

avatar van kevin_vp
geplaatst op 6 maart 2014, 19:08 uur, permalink
ja, Denzel Washington is het enige pluspunt,
camerawerk is ronduit slecht met al die flashy generieke troep tijdens de hele film.
die kindactrice kon ook maar beter thuis naar Justin Bieber muziek luisteren
, i.p.v te acteren in deze film.
Hoe goed Denzel Washington ook acteert, dit is niet voldoende om de film te redden.
Zijn broer Ridley Scott heeft ten minste nog wat regie talent.
De enigste film van Tony Scott die ik goed vind is True Romance en dat komt waarschijnlijk omdat het scenario geschreven was door Tarantino.

Anyway, door het slecht camerawerk en het voorspelbare verhaaltje kom ik niet verder dan een 2

avatar van patrickman
geplaatst op 7 maart 2014, 1:23 uur, permalink
wat een top film Ik had hem nooit gezien maar genoten van begin tot eind maak iets mee in je leven en je snapt wat ik bedoel echt een topper

geplaatst op 16 juni 2014, 21:56 uur, permalink
Geweldige film! Na talloze keren gezien te hebben, blijf ik hem super vinden. Sterk verhaal, goeie cast en prachtige muziek.

avatar van neelis01

geplaatst op 10 juli 2014, 23:40 uur, permalink
ik ga hem eindelijk maar eens lekker kijken;) Benieuwd wat we kunnen verwachten.

avatar van patrickman
geplaatst op 11 juli 2014, 0:21 uur, permalink
absoluut in mijn top 10 wat een film heb hem net weer gekeken maar nu op bluray en echt geweldig wat een gevoel maak wat mee in je leven en je wil deze film het liefst 6 sterren geven

avatar van neelis01

geplaatst op 12 juli 2014, 0:45 uur, permalink
Gisteren dus gekeken. In 1 woord: GEWELDIG !!

avatar van tbouwh
geplaatst op 22 juli 2014, 19:06 uur, permalink
Redelijke film, die hier op MM erg hoog gewaardeerd wordt. In dat verband brengt Man on Fire toch net niet wat ik ervan had verwacht.
Het personage Creasy is zodanig monotoon, dat je er nergens in slaagt enigszins met de beste man mee te leven. In het begin van de film is al duidelijk dat deze man is getekend door het leven, maar hoe precies wordt nergens duidelijk. Na een wat vreemd, schokkerig begin volgt een alleraardigste 3 kwartier, waarin Washington door Fenning ´tot leven wordt gewekt´. De negatieve reacties op haar presteren snap ik niet: ik vond Fenning het beste dat de film kon overkomen. De interactie tussen de stille Washington en de speelse, intelligente Fenning levert komische momenten op, en een stukje luchtigheid waar het de film later aan ontbreekt.
Vanaf het moment dat Fenning gekidnapt wordt belandt je als kijker namelijk in een wraakrit, die goed past bij het acteerkarakter van Washington, maar lang niet zo weet te boeien als het halfuur met Fenning.
Dit ligt met name aan het constant schokkerige en onduidelijke camerawerk. Dit maakt de regie maar ook de film matig. Uit veel scenes had veel meer gehaald kunnen worden, en ook al zit de spanning er aardig in, ik werd er nooit volledig ingetrokken.
Soundtrack is dan wel weer aardig, en als de aftiteling loopt is mijn eindoordeel toch overwegend positief.
Maar echt een film die me zal bijblijven? nee, daarvoor waren er te veel minpuntjes.