Constantine (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Horror

geregisseerd door Francis Lawrence
met Keanu Reeves, Rachel Weisz en Shia LaBeouf

John Constantine (Keanu Reeves) is naar de hel geweest en teruggekeerd. Hij is geboren met een gave die hij niet wil hebben: het vermogen om engelen en demonen te herkennen die in menselijke gedaante op aarde leven. Zijn hulp wordt ingeroepen door een wanhopige, maar sceptische politie-onderzoekster Angela Dodson (Rachel Weisz) voor het oplossen van de mysterieuze dood van haar geliefde tweelingzuster. Het onderzoek neemt hen mee in de wereld van de demonen en engelen die in Los Angeles leven. Zij zijn beiden gevangen in een noodlottige reeks van bovenaardse gebeurtenissen. Is er uit deze hel op aarde nog een ontsnapping mogelijk?

avatar van Insignificance
The Spear of Destiny met half breed duiveltjes en engeltjes. Dat soort onzin. Zodra Lawrence gas terug neemt, iets van ernst aan de dag legt en met gezwollen dialogen aan de haal gaat, zakt z'n film meteen naar een heel bedenkelijk niveau. De cynische houding van Constantine wil niet echt los komen, al doet Reeves het niet eens zo loom. Ook de andere typetjes blijven ver verwijderd van memorabel. Stormare komt nog het dichtst in de buurt. Veel wanna be, ook in aankleding via een aantal aardige sets en shots, maar Lawrence gooit er tegelijkertijd ook hele klodders CGI tegenaan. Tien jaar later is dat niet meer zo imponerend, voor zover dat toen het geval was.

avatar van TornadoEF5
frans123 schreef:

Wat dacht je van goede thrillers, kijkhuisfilms, drama etc. etc.? Voor onzin heb/maak ik geen tijd en sla dus films voor pubers en lbo-ers over............xxx.

Waarom start je dan überhaupt met deze film te kijken? Je kon dit toch wel zien aankomen.

avatar van Rickazio
Niet zo zuur inderdaad. Maar even een goede score ter compensatie. Vond het een zeer originele film namelijk met goede special effects.

Geweldige film, het was zogoed dat ik hem ook zeker in mijn collectie wou, zelfs in deze film speelt Rachel Weisz in mee, voor mij hele top, dit is één van de mooiste mensen op aarde ! Deze film, een echte aanrader !

avatar van dvdfreak123
Prima filmpje deze constantine. Had deze ooit in de cinema gezien. Wist me toen niet zo te overtuigen. Na al die jaren weet deze mij nu meer te paaien. Film boeit van begin tot einde. Effecten zagen er zeer goed uit. Reeves vond ik zalig spelen als Constantine. Op het einde word het wel wat verwarrend vind ik persoonlijk. Geen meesterwerk, maar een boeiende vermakelijke film. 7,5/10

avatar van FlorisV
Prima comic-verfilming. Leuk weer een keer te zien: stijlvol, vlot gefilmd en een vermakelijk verhaal, waarbij alleen Lucifer nogal uit de lucht komt vallen. Reeves is lekker cynisch en stoer als kettingrokende exorcist Constantine en een interessante antiheld met zijn moeizame verhouding ten opzichte van de Here (hij mag niet naar de hemel), Weisz is prima maar Swinton (fascinerend om te zien) steelt de show als gevallen engel Gabriel. Daarnaast nog andere leuke bijrolletjes van bekende gezichten zoals Shia Leboeuf. Grafisch prima uitgevoerd hoewel iets te duidelijk CGI soms.

Voor de liefhebber: check ook de vlotte tv-serie, al is het maar 1 seizoen.

En blijf nog even kijken na de aftiteling!

avatar van Antonev
Zeer fijne thriller met her en der wat horror element. Bijzonder sfeervol, mooi geschoten en erg mysterieus. Als deze op TV komt, dan pak ik 'm altijd wel mee. Goede rol van Reeves ook.

De film kent zeker een handvol aardige scenes en leuke vondsten, maar buiten dat is het een weinig imponerend CGI-feestje dat niet beklijft.

avatar van FlorisV
Mooiste quote:

John Constantine: Gabriel. Figures. "And the wicked shall inherit the Earth".

Gabriel: You judging me now, John?

John Constantine: Betrayal, murder, genocide, call me provincial.

avatar van knusse stoel
Q Jones schreef:
Jammer dat er nooit een vervolg van is gekomen

Inmiddels is er een vervolg gekomen in 2018
Constantine 2 - IMDb

avatar van Q Jones
Maar niet Keanu reeves denk ik

avatar van Lovelyboy
Vermakelijk, stijlvol en vlot wegkijkertje. Voor een stripboek verfilming meer dan geslaagd met de nodige monsters, gekke karakters en de nodige spanning. Prima rolletjes van Stormare, Swinton en Rossdale. En Reeves zelf die wel aardig in zijn doen is als zwijgende en ziekelijke antiheld.

Prima filmpje.

avatar van Capablanca
Redelijk vermakelijke aaneenschakeling van pseudoreligieuze, onzinnige scenes.

avatar van Gerlof1378
Mooie en vooral sfeervolle film, het is een stripboek verfilming naar de strips van Hellblazer en is vooral geen Marvel De cast met o.a. Keanu Reeves, Rachel Weisz, Shia LeBeouf en Tilda Swinton spelen goed, vond vooral Tilda erg goed als Gabriel. Het enigste minpunt van deze film is dat het hoofdpersonage ten eerste niet blond is en niet uit Engeland komt wat de strips dus wel zo is. Voor de rest een erg leuke film die het kijken meer dan waard is. Voor de echte van is er naast een helaas uit 1 seizoen bestaande tv serie nu ook een animatie serie en film kijk maar eens op Constantine: City of Demons voor deze zeg ik kijk ze.

avatar van joeygamer2
Rare film...niet leuk en saai. Te langdradig vond ik deze film. Scénes waar ik van dacht: waarom gebeurt dit en waarom? Totaal niet vermaakt, snap niet dat dit zo'n hoog gemiddelde heeft. Ligt aan mij waarschijnlijk, maar ik vond deze film niet leuk!

avatar van Shadowed
Redelijk.

Niet echt mijn type film dit, veel te druk allemaal. Begon nog wel interessant maar valt al snel een beetje uiteen. De film springt van de ene scene naar de andere scene en daarmee is hij soms nogal warrig en komt het niet als horror over.

Ook de effecten zijn niet al te best, het voelt nogal oud aan. Reeves weet de film niet te dragen als Constantine, maar dat heeft te maken met zijn nogal saaie rol. Gelukkig zitten er wel een aantal prima horrorscenes in en een goed spelende Stormare.

Voor de rest een nogal saaie horror die me nergens wist te overtuigen. Pluspunten omdat het einde een stuk interessanter is, mede door Stormare, die een goede rol speelt. Voor de rest kan je dit naar mijn mening gewoon overslaan.