Constantine (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Horror

geregisseerd door Francis Lawrence
met Keanu Reeves, Rachel Weisz en Shia LaBeouf

John Constantine (Keanu Reeves) is naar de hel geweest en teruggekeerd. Hij is geboren met een gave die hij niet wil hebben: het vermogen om engelen en demonen te herkennen die in menselijke gedaante op aarde leven. Zijn hulp wordt ingeroepen door een wanhopige, maar sceptische politie-onderzoekster Angela Dodson (Rachel Weisz) voor het oplossen van de mysterieuze dood van haar geliefde tweelingzuster. Het onderzoek neemt hen mee in de wereld van de demonen en engelen die in Los Angeles leven. Zij zijn beiden gevangen in een noodlottige reeks van bovenaardse gebeurtenissen. Is er uit deze hel op aarde nog een ontsnapping mogelijk?

avatar van Insignificance
The Spear of Destiny met half breed duiveltjes en engeltjes. Dat soort onzin. Zodra Lawrence gas terug neemt, iets van ernst aan de dag legt en met gezwollen dialogen aan de haal gaat, zakt z'n film meteen naar een heel bedenkelijk niveau. De cynische houding van Constantine wil niet echt los komen, al doet Reeves het niet eens zo loom. Ook de andere typetjes blijven ver verwijderd van memorabel. Stormare komt nog het dichtst in de buurt. Veel wanna be, ook in aankleding via een aantal aardige sets en shots, maar Lawrence gooit er tegelijkertijd ook hele klodders CGI tegenaan. Tien jaar later is dat niet meer zo imponerend, voor zover dat toen het geval was.

avatar van TornadoEF5
frans123 schreef:

Wat dacht je van goede thrillers, kijkhuisfilms, drama etc. etc.? Voor onzin heb/maak ik geen tijd en sla dus films voor pubers en lbo-ers over............xxx.

Waarom start je dan überhaupt met deze film te kijken? Je kon dit toch wel zien aankomen.

avatar van Rickazio
Niet zo zuur inderdaad. Maar even een goede score ter compensatie. Vond het een zeer originele film namelijk met goede special effects.

Geweldige film, het was zogoed dat ik hem ook zeker in mijn collectie wou, zelfs in deze film speelt Rachel Weisz in mee, voor mij hele top, dit is één van de mooiste mensen op aarde ! Deze film, een echte aanrader !

avatar van dvdfreak123
Prima filmpje deze constantine. Had deze ooit in de cinema gezien. Wist me toen niet zo te overtuigen. Na al die jaren weet deze mij nu meer te paaien. Film boeit van begin tot einde. Effecten zagen er zeer goed uit. Reeves vond ik zalig spelen als Constantine. Op het einde word het wel wat verwarrend vind ik persoonlijk. Geen meesterwerk, maar een boeiende vermakelijke film. 7,5/10

avatar van FlorisV
Prima comic-verfilming. Leuk weer een keer te zien: stijlvol, vlot gefilmd en een vermakelijk verhaal, waarbij alleen Lucifer nogal uit de lucht komt vallen. Reeves is lekker cynisch en stoer als kettingrokende exorcist Constantine en een interessante antiheld met zijn moeizame verhouding ten opzichte van de Here (hij mag niet naar de hemel), Weisz is prima maar Swinton (fascinerend om te zien) steelt de show als gevallen engel Gabriel. Daarnaast nog andere leuke bijrolletjes van bekende gezichten zoals Shia Leboeuf. Grafisch prima uitgevoerd hoewel iets te duidelijk CGI soms.

Voor de liefhebber: check ook de vlotte tv-serie, al is het maar 1 seizoen.

En blijf nog even kijken na de aftiteling!

avatar van Antonev
Zeer fijne thriller met her en der wat horror element. Bijzonder sfeervol, mooi geschoten en erg mysterieus. Als deze op TV komt, dan pak ik 'm altijd wel mee. Goede rol van Reeves ook.

De film kent zeker een handvol aardige scenes en leuke vondsten, maar buiten dat is het een weinig imponerend CGI-feestje dat niet beklijft.

avatar van FlorisV
Mooiste quote:

John Constantine: Gabriel. Figures. "And the wicked shall inherit the Earth".

Gabriel: You judging me now, John?

John Constantine: Betrayal, murder, genocide, call me provincial.

avatar van knusse stoel
Q Jones schreef:
Jammer dat er nooit een vervolg van is gekomen

Inmiddels is er een vervolg gekomen in 2018
Constantine 2 - IMDb

avatar van Q Jones
Maar niet Keanu reeves denk ik

avatar van Lovelyboy
Vermakelijk, stijlvol en vlot wegkijkertje. Voor een stripboek verfilming meer dan geslaagd met de nodige monsters, gekke karakters en de nodige spanning. Prima rolletjes van Stormare, Swinton en Rossdale. En Reeves zelf die wel aardig in zijn doen is als zwijgende en ziekelijke antiheld.

Prima filmpje.

avatar van Capablanca
Redelijk vermakelijke aaneenschakeling van pseudoreligieuze, onzinnige scenes.

avatar van Gerlof1378
Mooie en vooral sfeervolle film, het is een stripboek verfilming naar de strips van Hellblazer en is vooral geen Marvel De cast met o.a. Keanu Reeves, Rachel Weisz, Shia LeBeouf en Tilda Swinton spelen goed, vond vooral Tilda erg goed als Gabriel. Het enigste minpunt van deze film is dat het hoofdpersonage ten eerste niet blond is en niet uit Engeland komt wat de strips dus wel zo is. Voor de rest een erg leuke film die het kijken meer dan waard is. Voor de echte van is er naast een helaas uit 1 seizoen bestaande tv serie nu ook een animatie serie en film kijk maar eens op Constantine: City of Demons voor deze zeg ik kijk ze.

avatar van joeygamer2
Rare film...niet leuk en saai. Te langdradig vond ik deze film. Scénes waar ik van dacht: waarom gebeurt dit en waarom? Totaal niet vermaakt, snap niet dat dit zo'n hoog gemiddelde heeft. Ligt aan mij waarschijnlijk, maar ik vond deze film niet leuk!

avatar van Shadowed
Redelijk.

Niet echt mijn type film dit, veel te druk allemaal. Begon nog wel interessant maar valt al snel een beetje uiteen. De film springt van de ene scene naar de andere scene en daarmee is hij soms nogal warrig en komt het niet als horror over.

Ook de effecten zijn niet al te best, het voelt nogal oud aan. Reeves weet de film niet te dragen als Constantine, maar dat heeft te maken met zijn nogal saaie rol. Gelukkig zitten er wel een aantal prima horrorscenes in en een goed spelende Stormare.

Voor de rest een nogal saaie horror die me nergens wist te overtuigen. Pluspunten omdat het einde een stuk interessanter is, mede door Stormare, die een goede rol speelt. Voor de rest kan je dit naar mijn mening gewoon overslaan.

avatar van LhKsoft
Ondanks dat sommigen deze film als "slecht" waarderen (lage scores), vond ik het een spectaculaire fantastische film. Als liefhebber van het genre een must-see film.
De rating staat gemarkeerd als zijn horror en thriller, maar voor mij is het meer een phantasy / action film. Een spanning van genot, van begin tot eind, keer op keer.

avatar van Lovelyboy
'Betrayal, murder, genocide, call me provincial.'

Luchtige en sfeervolle comic verfilming die me iedere keer weer bijzonder vermaakt.

Vanaf het begin, de Mexiaan die geplet wordt door de auto en het merkwaardig wezen dat John uit het meisje haalt, is meteen duidelijk dat dit een comicverfliming is met bijzonder duistere inslag, zelfs licht horror-achtige elementen. Laat dit nu meteen het grote pluspunt van de film zijn, een vlotte film met actie, spanning en spektakel maar vooral met een duistere sfeer en een al net zo duister en somber hoofdpersoon.

Een prima en niet al te moeilijk verhaal ontplooit zich met verschillende personages en bijzonder karakters als Gabriel, Balthazar en vooral Lu uiteindelijk. De duistere sfeer gemixt met een bepaald luchtige humor doet het erg goed en maakt de film lekker verteerbaar. De CGI ziet er voor een 14 jaar oude film ook nog best goed uit, had verwacht dat vooral de hel niet meer zo best zou zijn, maar viel me alleszins mee.

Niet te vergeten de acteurs, Reeves als getroebleerde antiheld toch wel in een soort rol die hem het beste ligt en natuurlijke de buitengewone en ronduit hilarische vertolking van Lucifer door Peter Stormare, één woord, briljant. Pruitt Taylor Vince trouwens ook meer dan prima.

Vermaak, vermaak, vermaak...en nog best goed ook.

avatar van Brave-Neo
Zoveel lof voor deze fraaie film Lovelyboy en dan maar een 3 vind ik wat magertjes. Mis ook nog de waardering voor de prima rol die Rachel Weisz hier neer zet.

avatar van Simon Belmont
Intussen heb ik deze film al drie keer gezien. De eerste keer vond ik het niets, terwijl het toch wel mijn type film is. De tweede keer vond ik hem al beter en de laatste keer goed. Als je een beetje van De Matrix en Keanu Reves houd, en zijn onderkoelde stijl, mag je deze film over demonen niet missen.

avatar van Kondoro0614
“I know I'm not one of your favorites. I'm not even welcome in your house. But, I could use a little attention.”

Of het de eerste keer is dat ik deze film heb gezien durf ik niet te zeggen, veel stukken kwamen me namelijk best bekend voor. Maar ik heb verschillende gedachten over deze film. Het verhaal wist me niet al even goed te pakken en het budget voor de CGI leek wel op maar, de acteerwerken vond ik erg vet en er zat genoeg actie en spanning in de film om dit keer niet in slaap te vallen. Maar toch miste de film soms zijn charmes en kon het af en toe best traag worden naar mijn mening.

De acteerkunsten waren toch wel heel erg leuk vond ik persoonlijk. Keanu Reeves speelt de rol van Constantine heerlijk. Maar dat is niet de enige die ik prima vond spelen in de film, hoewel Reeves toch wel één van mijn favoriete acteurs is. Ook de vrouwelijke Rachel Weisz speelde heel goed in de film en was eigenlijk mooi op Reeves in gespeeld. De twee waren een zeer mooi koppel. Voor de rest deden alle acteurs het verder nog wel tof, ik ga ze niet allemaal langs. Al vond ik Peter Stormare ook heel leuk spelen, als ‘Lucifer’ / ‘Satan’ was hij nog best komisch op psychologisch gebied.

Het verhaal was prima, al vond ik het soms wat minder interessant om te volgen. Een vrouw pleegt zelfmoord en het is de taak van Constantine samen met Angela de daad te achterhalen wat er nou precies is gebeurd en waarom. Ze komen onderweg verschillende hindernissen tegen zoals het exorcisme bestrijden, de wereld redden en zichzelf levend te houden omdat Constantine ziek is. Toch wel geinig, een hoofdverhaal met eigenlijk constant een paar afslagen in het verhaal waar het ergens anders over ging, ik kon er soms niet heel erg aan wennen maar dat hield je wel wakker.

Nee, soms heb je bij een film dat je de feeling niet echt krijgt wat eigenlijk de bedoeling was en dat had ik eigenlijk een beetje bij deze film. Ik kwam niet lekker in het verhaal waardoor het soms wat moeilijker was om alles te volgen. Het acteerwerk redde een hoop maar daar bleef het wel bij. De actie was leuk, de CGI was ruk. Niet echt helemaal mijn ding denk ik terwijl ik normaal wel in ben voor films als deze met karakters als ‘Lucifer’, ‘Baltazar’ en noem maar op, het duivelse .