Whisky Galore! (1949)

Alternatieve titel: Tight Little Island

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Alexander Mackendrick
met Basil Radford, Joan Greenwood en Catherine Lacey

Als gevolg van WO II is een Schots eiland "drooggelegd". Als er voor de kust een schip vergaat met 50.000 vaten whisky aan boord kunnen de bewoners de verleiding niet weerstaan. Ze beramen een plan om de whisky aan land te smokkelen onder de neus van de Engelse autoriteiten onder leiding van kapitein Waggett.

avatar van BlueJudaskiss
Gisteravond gezien en hij is zooooooooooo leuk! Het begin: 'There is NO whisky!' was een briljante opening, en zette ook meteen lekker de toon. Heerlijk, echt ouderwets gelachen!

Prachtige film, eindelijk op DVD.

avatar van Toon1
Mijn vijfde Ealing-comedy. Vond de vorigen die ik had gezien erg leuk, maar deze viel me toch wel tegen. Charmant filmpje, maar toch ietsje te oubollig vind ik. Verder is het einde ook wel een domper.

Vond er ook niet veel aan.

avatar van BlueJudaskiss
Even verhoogd naar 4,5*. Geniaal dit.

Oh jawel, dit is een heerlijk filmpje van een fantastisch regisseur. Eindelijk is er ook een nieuwe DVD van zijn film 'The Maggie' uit, dus die is binnenkort aan de beurt.

Movie_fan#
geniale film, met goede vermaak en mooie gebeurtenissen, en zoals al mensen zeggen hier is de regisseur toppie. Hele leuke film deze moet je gezien hebben!

Meneer Bungel
Een film van Mackendrick zie ik altijd naar uit. Zo ook 'Whisky galore!', zijn debuutfilm en mijn vierde na 'The ladykillers', 'Sweet smell of success' en 'The man in the white suit'. Allemaal tamelijk verschillende verhalen, maar toch in een typische Mackendrick stijl. Er gebeurt veel in een flink tempo met altijd een degelijk verhaal en gemiddeld flink wat (zwarte) humor.

Hier maken we kennis met een kleine gemeenschap op het Schotse eiland Todday dat worstelt met een drankprobleem... Er is namelijk geen drank! Daarbij is de bevolking behoorlijk streng in de leer, zodat, wanneer ze wél aan drank kunnen komen, ze het moeten laten omdat het zondag is... Dat soort dingen dus, erg grappig.

Weer mooi op de film gezet door Mackendrick en ook al blijft 'The ladykillers' mijn favoriet, 'Whisky galore!' is ook niet te versmaden!

4,5*.

Leuke klucht. Uitgangspunt is geslaagd, setting leuk en er gebeurt van alles. Heb me er erg mee vermaakt. 4 dikke sterren. De een Ealingsproductie is nog leuker dan de ander.

Driello
"Everybody who is against whisky is an enemy".

Zeer amusante film met een paar fraaie one-liners and wat memorabele scenes.
Kom er hier op moviemeter achter dat dit een film is van de zelfde regisseur als The Ladykillers. Wat een verschil. Waar the Ladykillers na een paar minuten al ontaard in een klucht, blijft Whisky galore! een leuke en amusante film, met soms natuurlijk wat flauwere of geloofwaardige dingetjes, maar overal een prima sfeertje. Her en der is er zelfs fraaie spanning ingebouwd, zoals met dat kapzijsende schip. De auto-achtervolging en de dronken bewaker met dat paswoord is hilarich. Zo ook de inventiviteit van de eilandbewoners waar ze hun whisky in kunnen verbergen. Erg leuk verzonnen allemaal en prima gefilmd.
Het acteren van de meeste 'acteurs' was behoorlijk aan de povere kant, maar dat neem ik bij deze film wat gemakkelijker voor lief dan bij sommige andere.
Die voice-over was een beetje mis. Zeker aan het eind. Overbodig, niet leuk en paste verder ook niet bij de film.
Leuk om op een regenachtige dag nog eens te herzien.

avatar van The One Ring
Whisky Galore! is niet het hoogtepunt van de Ealing Studio's, maar vooral ook niet het dieptepunt. De eerste helft is zelfs heerlijk, vanaf de openingsaankondiging dat er geen whisky meer is tot aan het moment dat de whisky eindelijk aan land is is het een klucht van hoog niveau, met kleurrijke karakters, sympathieke humor en genoeg waanzin. Hoe kan het ook anders in een film die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar waarin die invloed alleen voelbaar is doordat de whisky-aanvoer achteruit is gegaan. Dat vind ik die typische Ealing-ondeugendheid: vier jaar na een oorlog met zo'n enorme impact de setting alleen gebruiken voor een volslagen onzinnig whiskyprobleem. En dan ook nog eens de Engelsen belachelijk maken en alcoholistische Schotten veranderen in anti-helden. Ik mag dat wel.

Het beste is de film dan ook in het schetsen van een bepaalde tijd en plaats en de mensen die daarbij horen. Maar dan dik aangezet voor komisch effect. Die zieke, oud man bijvoorbeeld die de hoop op het leven opgeeft nu de whisky is verdwenen is een leuke creatie. Het lijkt ook wel bijna een subgenre: komedies over excentrieke, Schotse eilandbewoners die tegenover Britse gewoonten worden gezet. Zie ook I Know Where I'm Going en Local Hero. Mackendrick is ook wel een bovengemiddelde regisseur, die in al het werk dat ik van hem zie net altijd visueel dat extra schepje er bovenop doet, zoals hier de grappige close-ups en de soms bijna noir-achtige belichting als de absentie van de whisky de personages wel erg somber maakt.

Jammer alleen dat de film na een tijd wat stoom verliest. Zodra de whisky verstopt moet worden en de strijd tegen de autoriteiten echt begint wordt het allemaal wat minder grappig, doordat er minder nadruk op de personages komt te liggen en wat meer op achtervolgingen en dergelijke. De ontknoping is dan ook niet bijzonder. Hier had meer in gezeten. Dit zorgt ervoor dat dit niet de ultieme Ealingfilm is, maar wel een prima toevoeging aan hun catalogus.

P.S.: Joan Greenwood slaagt er wonderwel in om het wat ruwe Schotse accent enorm sexy te laten klinken.

P.P.S.: Zelden zo'n serieuze poster gezien bij zo'n grappige film. Op zich geen lelijke poster, maar het past er echt totaal niet bij.

The One Ring schreef:

Oh, yes.

En het was me nog niet opgevallen, maar de poster is inderdaad een vreemde keuze.

avatar van bunkerboy
goede humor , gewoon grappig , na de film ben je goedgezind

"A life without whisky is not worth living" en "Every man who stands between us and whisky is an enemy"...
Dat is zowat het thema van deze Britse komedie die zich maar al te graag nestelt tussen de kleine bevolkingsmentaliteit van de afgezonderde gemeenschap van een Schots eilandje en daar ook wonderlijk plezierig in slaagt.
Zonder twijfel een geliefkoosd onderwerp destijds voor cineasten : Amerikaan John Ford streek neer in een lieflijk Iers dorps met John Wayne en Maureen en O'Hara ("The Quiet Man"), Italianen maakten van Don Camillo een dorpspastoorheld en Fransen lieten Fernandel bij voorkeur los in de Provence (Le Boulanger de Valorgue")...
"Whisky Galore" kadert perfect onder deze prenten, het is pure nonsens, maar de tekening van de karakters is grappig, de setting is keurig en pittoresk, het onderwerp is natuurlijk sappig en het is vooral op en top Brits.

avatar van wendyvortex
Aaah het eerste waar ze 's ochtends aan denken ... whisky!!!
Nou valt wel mee hoor, maar toch maar een half uurtje eerder dan gebruikelijk op de zaterdag opgestaan om deze film mee te pikken op de BBC.
Lekker ouderwetse comedy over een Schots eiland dat in WO2 zonder whisky komt te zitten en dan loopt er een schip vast voor het eiland volgeladen met whisky. Zondagsrust en Basil Radford als plichtbewuste diender zijn de enige struikelblokken.

avatar van blurp194
Op zich best aardig, maar ook wel erg oubollig hier en daar. Een soort voorloper op Dad's Army wellicht, en ook wat van hetzelfde soort humor dat de hoofdrol speelt. Wat me verder wel opvalt is dat de film in technische zin wel wat achterhaald aanvoelt. Net als de gang van zaken op het eiland vanzelf, met als hoogtepunt de verplichte zondagsrust.

In een ruk gezien met de remake uit 2016, die ik eerlijk gezegd toch wel wat beter vind. En zelfs die is misschien meer iets voor diegenen die er een of ander jeugdsentiment bij voelen.

avatar van Pieter Montana
Hopeloos verouderd kneuterig Brits niemendalletje over een Schots dorpje dat ten onder gaat aan een slinkende voorraad whiskey. Als onderdeel van de nergens stoppende verheerlijking van de Britse oorlogsmentaliteit (ook vandaag nog in de Brexit-debatten te horen), valt deze Ealing-komedie op door haar weinig originele script of haar wel heel flauw bijtende maatschappijkritiek. Iets wat Mackendrick en Ealing later een hoop beter zouden doen in bv. The Lavender Hill Mob en The Man in The White Suit. 1,5*