Show Boat (1936)

Drama / Muziek

geregisseerd door James Whale
met Irene Dunne, Allan Jones en Charles Winninger

Magnolia Hawks groeit op op de showboot van haar vader, de Cotton Blossom. Ze ontmoet gokker Gaylord Ravenal, en wanneer die avond de steracteur en actrice van de show verhinderd zijn, nemen Magnolia en Gaylord hun plaats in. Ze worden verliefd en trouwen. Het leven met een gokker blijkt uiteindelijk niet over rozen te gaan en Magnolia zal opnieuw het podium moeten betreden.

Na het zien van de remake uit 1951 was ik erg benieuwd naar deze eerdere versie van de musical uit 1936. Dat is mij reusachtig meegevallen. Ten eerste omdat het verhaal anders, zeg maar leuker in elkaar zit en ten tweede omdat andermaal de muziek van Kern – Hammerstein II eruit springt. In dit laatste zit trouwens meteen een van de grote verschillen tussen de twee films. Irene Dunne is een voortreffelijk actrice met een groot aantal mooie films uit de jaren ’30 en ’40 op haar naam, maar haar zangstem komt in de verste verte niet in de buurt van de prachtige coloratuurstem van Kathryn Grayson. Mutatis mutandis geldt dat ook voor Allan Jones en Howard Keel. Daar staat tegenover dat de uitvoering van “Ol’ Man River” door Paul Robeson schier ongeëvenaard is.

Het leukste aan deze vooroorlogse versie is evenwel dat het verhaal een stuk grappiger en veel minder dramatisch is dan het plot van de remake. Ongeveer halverwege de film zit een toneelstukje dat op de Show Boat wordt opgevoerd. De interactie daarbij tussen de spelers op het toneel en de toeschouwers in de zaal is werkelijk kostelijk. Aartskomiek Charles Winninger kan zich helemaal uitleven. Ik heb er enorm om moeten lachen.
Een mooie film derhalve, die ik even hoog waardeer als de versie uit 1951, zij het om uiteenlopende redenen.