Pinocchio (1940)

Alternatieve titel: Pinokkio

Animatie / Familie

geregisseerd door Hamilton Luske en Ben Sharpsteen
met de stemmen van Dickie Jones, Cliff Edwards en Walter Catlett

Geppetto maakt een houten pop en noemt hem Pinocchio. Zijn wens dat Pinocchio een echt jongetje zal zijn wordt door een fee waarheid gemaakt. Ze wijst de krekel Jiminy aan om als Pinocchio's geweten op te treden en hem uit de problemen te houden. Hij is hier echter niet echt succesvol in.

avatar van Kondoro0614
Pinocchio

Zoals ik al eerder zij was ik vroeger echt verslaafd aan deze film! Wanneer ik de trailer zag net, kwam alles weer naar boven. Ik kan de film nu wel weer dromen zo vaak heb ik hem toen gekeken op V/H/S. Is ook nog zo, toen hadden wij nog geen DVD-Speler al weet ik niet of hij ooit verscheen op DVD? Vast wel. Al was deze klassieker niet mijn lieveling's film maar, dat was Lion King, heb ik toch nog uren kunnen genieten van Pinocchio en ik kreeg er maar geen genoeg van. De personages, het verhaal en het concept ik vond het allemaal gaaf. Deze vrolijke animatie film verdiend in mijn ogen een voldoende.

Vreselijke film.

Pure reclame voor een dictatuur dit. Gedraag je goed, anders krijg je een lange neus. Het ergste is dat dit een broodje-aap verhaal geworden is dat ouders gebruiken om hun kinderen bang te maken, en zich te laten gedragen. Een dictatuur werkt op dezelfde manier. Een religie ook - en daar werd handig gebruik van gemaakt door allerlei machtige figuren. Macht werd goedgepraat onder het doek van: "God heeft het zo gewild, en als je leven leidt zoals je leidt ga je naar de hemel". Doe je iets verkeerd in de maatschappij, dan ga je naar de hel. Ik ben daarom dus niet voor films met diepgewortelde religieuze of dergelijke boodschappen. Voor alle duidelijkheid: ik respecteer wel ieders religie.

Het probleem is dat Disneyfilms wel vaker last hebben van stereotiep opgebouwde personages, en kromme denkpatronen. Denk maar aan Sneeuwwitje - het mooie meisje - dat zich superieur moet voelen aan de wereld en waar ik meer sympathie kreeg met de boze heks dan met Sneeuwwitje zelf? En zo kan ik nog wel heel wat dingen benoemen. De enige reden om die films te waarderen is omwille van de puike animatie uit die tijd, en Sneeuwwitje was indertijd een vernieuwende film.

Prachtig.

Het verhaal en de zijtakken in de film Pinocchio zijn misschien wel de vreemdste die Disney ooit heeft ontworpen. Als je stout bent en je slecht gedraagt verander je in een ezel, als je liegt wordt je neus langer, een vader die zijn zoon gaat zoeken op de bodem van de oceaan (??) , een vos en een kat die vreemd opkijken omdat ze een houten jongen zien , maar zelf zijn ze tja een vos en een kat die kunnen spreken, Japie Krekel die niets tegen Gepetto gaat vertellen omdat het klikken is... Ja het is me wat maar ik kan het allemaal wel verkroppen door de prachtige manier hoe deze film is weergegeven.

De animatie ziet er gelikt uit, vooral als je de confrontatie met Monstro meemaakt. Wat een gigantisch en weergaloos dier is dat! Het gros van de personage worden iets meer in de verf gezet dan de voorgaande Disneyfilm en het verhaal zelf voelt ook completer aan. Ook deze film heeft zijn donkere en griezelige kantjes. De transformatie was gewoon bangelijk goed gedaan en het gedeelte met Monstro is spannend tot op het bot. Ook een vreselijk beeld als je Pinocchio daar dood ziet liggen in het water

De film heeft niet echt een schurk, maar dat heeft het ook niet nodig. Jantje Fatsoen is eentje om te onthouden en verder hebben we natuurlijk ook Stromboli en de coachman. Die laatste is gewoon vreselijk slecht, maar omdat hij niet zoveel voor komt minder memorabel dan de stiefmoeder in Sneeuwwitje. Maar soit, zoals ik al zei, een echte schurk heeft deze film niet nodig.

De magie zit er deze keer weer goed in. Wish Upon A Star is een prachtig nummer en zo heb je nog andere fijne liedjes die in je hoofd gaan zitten. De overige muziek past perfect bij de acties die de personages meemaken. Kortom Pinocchio is een prachtige animatiefilm. 4,5*

avatar van luukve
Film die zich na al die jaren niet in een vermakelijke kijkbeurt heeft weten te manifesteren voor mij. Moet gelijk bekennen dat ik deze film wellicht 1 keer heb gezien als kind.. en toen vond ik hem al niet zo leuk. Dus de nostalgie gaat voor mij niet op.

Film begon wel aardig met de creatie van Pinocchio. Wel leuk geanimeerd met al die klokkenspellen en de schattige huisdieren. Moment dat Pinocchio tot leven is gekomen gaat het echter sterk bergafwaarts. Het verhaal is erg zwak met een aantal vervelende personages. Kan eigenlijk geen een personage opnoemen waar ik enig sympathie voor had, buiten Gepetto.

De verandering van Pinocchio als pop naar jongen kon me ook gestolen worden. Snap nog steeds niet wat de bedoeling was van die poging tot een acteercarrière, was mijn inziens gewoon om wat tijd op te vullen. Had hem eerder liever in het dagelijks leven (school) gezien waarna hij verleid werd om naar Pleasure Island te gaan. De scènes onderwater werd ik ook gek van, wat een saaie bedoeling.

Daarbij vond de film het dus ook nodig om al zijn grappen tien keer te herhalen, alsof we het nog niet door hadden. Gaat nog wel een 1* vanaf voor Gepetto en zijn huisdiertjes.

avatar van Night's Watch
Fijne Disney!

Pinocchio is mij voor de volle honderd procent meegevallen en heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik heb de film als kind nooit gezien en zodoende was dit de eerste maal onder het motto ' alle Disney classics zien'.

Pinocchio zelf is een leuk personage maar het sterke van de film is dat hij constant wordt omringd door interessante/leuke personages. Het geheel is mooi getekend en de avonturen waar Pinocchio in terecht komt zijn origineel en vermakelijk.

Van het moraal in de film, wat hier vaak als negatieve kant van de film benoemd wordt, heb ik geen last gehad tijdens het kijken, het is in mijn ogen juist de neus en onwetendheid van Pinocchio wat hem interessant maakt. De liedjes vond ik niet erg sterk maar echt storend waren deze ook niet.

avatar van mrklm
Pinocchio is de naam van een houten marionet gemaakt door de vriendelijke houtsnijder Ghepetto, een specialist in het maken van klokken en speeldozen die zijn avonden slijt in het gezelschap van Figaro de kat en Cleo de goudvis. Wanneer hij een zogenaamde ‘wensster’ ziet, wenst hij dat een zoon krijgt. Die nacht bezoekt de Blauwe Fee zijn huis en brengt ze de houten Pinocchio tot leven. Ze belooft Pinocchio dat hij een echte jongen kan worden als hij bewijst dat hij zich goed weet te gedragen. Hij krijgt daarbij hulp van Jiminy Cricket, een krekel die de rol van Pinocchio’s geweten op zich neemt en wiens hulp hij ten allen tijd kan inroepen.

Het verhaal is doeltreffend eenvoudig en de karakteriseringen zijn perfect. Jiminy Cricket maakte veel ontwikkelingen door voordat de studio met het eindontwerp kwamen en de combinatie met de stem van Cliff Edwards raakt precies de juiste snaar. Zijn zachtaardige, zoetgevooisde stem is perfect voor de rol, maar ook voor de liedjes “Give A Little Whistle” en het sentimentele “When You Wish Upon A Star”, dat al jaren het onofficiële anthem van de Disney-studio’s is. Christian Rub heeft als Ghepetto enkele van de beste momenten in de film, waaronder het ontroerende “Little Wood Head”. Ook Walter Catlett als Honest John is perfect en het liedje “An Actor’s Life For Me” blijft nog uren in het hoofd zitten. In “Snow White” stond realistische animatie nog in de kinderschoenen, maar drie jaar later in “Pinocchio” is dat geperfectioneerd. Disney legde de lat bewust erg hoog, bijvoorbeeld wanneer Ghepetto ontdekt dat Pinocchio leeft en tientallen klokken tegelijkertijd luiden, maar zeker ook bij de spectaculaire scènes met Monstro de walvis.

Technisch gezien valt op dat Disney een aantal pan-shots maakt, waarbij het lijkt alsof de ‘camera’ zich van veraf richting de plaats van handeling beweegt. Zoiets is nu vanzelfsprekend, maar het was toen technisch zo complex dat het tot dan toe onmogelijk leek. Een deel van de film speelt zich in en onder water af en om dat visueel geloofwaardig – en niet zozeer fotorealistisch – te maken, werkte animator Sandy Strother een heel jaar aan de ontwikkeling van die effecten. De grootste verdienste van “Pinocchio” is dat de geniale techniek en de animatie nooit afleiden van waar het feitelijk om gaat: een hartverwarmend, hartverscheurend sprookje waar je keer op keer van blijft genieten met liedjes die je dagen later nog steeds kunt meeneuriën en de blauwdruk voor het Disney-universum dat het geloof in de innerlijke goedheid van de mens uitdraagt. Een universum dat overigens op briljante wijze werd geparodieerd door in een jubileum-uitzending van Family Guy, die de Disney-stijl op liefhebbende wijze op de hak neemt... om natuurlijk te eindigen met een onverwachte, zwart-komische wending. Die ironie ontbreekt in Pinocchio en dat is waarom de film, ook meer dan 75 jaar na zijn première, nog steeds inspireert.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Niet mijn favoriete Disney uit die periode, maar wel weer leuk. Mooi vormgegeven ook, zelfs na meer dan 75 jaar staat de animatie nog steeds als een huis. Pinokkio is niet meteen het leukste Disneypersonage. De film is af en toe wat donkerder dan gewoonlijk, maar daarom zeker niet slechter, integendeel.

avatar van Duke Nukem
Wat een mooie animatiefilm uit de oude stal van Disney! Inderdaad een beetje meer duister dan sommige andere Disney-films. Als kind was ik heel bang van die grote walvis, ik heb er nog jarenlang nachtmerries aan over gehouden. En ook van die stoute kindjes die in ezeltjes omgetoverd worden! Een topfilm dus, om de allerkleinsten bang mee te maken!

avatar van TornadoEF5
Geen stem op geplaatst, twee keer vaag gezien, maar omwille van de morele boodschap die achter de film schuilt, zou ik het een 0,5* geven. Kinderen zijn het doelpubliek van deze film, en het verhaaltje van "als je liegt, gaat je neus langer worden", wordt natuurlijk letterlijk geïnterpreteerd als kind. Dat is vergelijkbaar met het verhaal rond Sinterklaas. Ik vind dat ronduit schadelijk voor de ontwikkeling v/h kind, want daarmee rem je de vrijheid van je kind af, en soms is een leugentje van bestwil ook eens noodzakelijk. Interstellar heeft dat beeld bijvoorbeeld ook veranderd met: "ik vertel voor 90% de waarheid". Ik zal mijn kind zeker morele waarden leren, maar niet zo zwart-wit als in deze film. En weet je wat er nog zo ironisch is... als je dit vertelt, lieg je zelf. Een kind moet ook zelf leren ondervinden wat goed of wat slecht is, zonder dat alles hem voorgezegd wordt door een ander. Aangeleerd worden om zelf kritisch om te gaan met informatie dat hij hoort, leest en ziet, en dat gaat o zo belangrijk worden voor toekomstige generaties, omdat het zeer gemakkelijk zal worden om en masse fake nieuws te verspreiden, en het al gemakkelijk is om vanuit een andere visie een tekst te verwoorden. Dit is zeker een film die ik nooit aan mijn kinderen zou vertonen.

avatar van baspls
TornadoEF5 schreef:

Ik ben het volstrekt niet met je eens. Beter de harde waarheid dan een gelogen compliment. Ik kan zelf heel slecht tegen nepperij en onoprechtheid. Daarom vertel ik ook altijd de waarheid, wat er toe lijdt dat veel mensen mij geen aardig persoon vinden, maar dat is ook niet belangrijk. Ik vind het een zeer belangrijke les voor kinderen dat je nooit moet liegen. Maar overigens denk ik ook niet dat dat zo sterk wordt gepropageerd door Disney met deze film. Als er al echt een moraal in de film zit is het dat je niet zomaar met vreemde mensen mee moet gaan en dat lijkt me zeker geen slecht idee om aan kinderen op te dringen.

baspls schreef:

Ik denk niet dat je aan kinderen moet leren waarom ze niet mogen liegen, maar dat ze dat zelf moeten ondervinden. En soms is het beter dat omwille van de context, of omwille van wat er gaande is, iets te verzwijgen, te ontwijken of te liegen. De harde waarheid op het verkeerde moment, kan soms extra hard aankomen. Volgens mij is het allemaal niet zo zwart-wit als de waarheid vertellen is altijd goed, en liegen is altijd verkeerd. Besides, als we er dan toch een campagne van moeten maken, dan heb ik liever dat men zich concentreert op hetgeen men wel moet doen, in plaats van op hetgeen men niet moet doen. Men moet elkaar eens een complimentje geven. Men moet de waarheid vertellen. Men moet het goede doen, en niet het slechte vermijden. Maar daar gaat het mij al niet om.

Als je als ouder (of eender welke opvoederrol) je je al beroep moet doen: "je mag niet liegen, want anders wordt je neus langer", vind ik je een erg zwakke ouder. En daarmee stimuleer je het onafhankelijk denkvermogen of het kritisch denkvermogen van een kind, wat ik veel belangrijker vind, dan een kind dat gehoorzaamt en niet eens weet waarom het gehoorzaamt. Ik denk dat kinderen ook zelf moeten leren om keuzes te maken, en van die keuzes ook moeten leren. Als een leugen slecht uitpakt, zullen ze dat dan zelf wel ondervinden. Natuurlijk is de "strakke leiband" in sommige situaties wel van absolute noodzaak, zoals in het verkeer, waar ik wel altijd zal hameren op veiligheid (gordel aandoen, kijken als men oversteekt enzovoort), of om op te letten met welke mensen men omgaat (zeker bij een dochter).

avatar van MovieMind
Bla bla bla.. zever toch niet zo flauw, dit is gewoon een goede mooie klassieke animatiefilm!