Snow White and the Seven Dwarfs (1937)

Alternatieve titel: Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen

Animatie / Fantasy

geregisseerd door David Hand, William Cottrell, Wilfred Jackson, Larry Morey, Perce Pearce en Ben Sharpsteen
met de stemmen van Adriana Caselotti, Roy Atwell en Lucille La Verne

Een jaloerse koningin probeert haar mooie stiefdochter Sneeuwwitje kwijt te raken. Ze huurt een jager in om haar te vermoorden, maar hij kan het niet over z'n hart verkrijgen om haar ook echt te doden. Ze besluit te schuilen bij zeven dwergen in hun huisje in de bossen. De koningin neemt hier geen genoegen mee en probeert haar stiefdochter alsnog om te brengen.

avatar van Boneka
Dacht dat dit de oudste film was die ik op blu ray had gezien, maar dat blijft All Quiet on the Western Front uit '34. Afijn Sneeuwwitje dan in een prachtige steelbox versie en gelukkig met Nederlandse ondertiteling of Nederlandse stemmen. Gekozen voor originele sound track en Dutch Subtitles ?

Show white begint wat musicalachtig dus ik dacht waar ben ik aan begonnen. De film begint pas echt als sneeuwwitje verder het bos in wordt gejaagd. Sommige scènes zijn echt niet geschikt voor de kleinste onder ons maar het werd kennelijk toegestaan in '37. Maakt de film wel een stuk spannender. Eenmaal in het dwerghuisje gaat de film pas echt los. De 7 dwergen stelen voor mij de absolute show met ieder hun eigen karakter. Moet wel zeggen dat de dwergjes nogal kwijlend naar sneeuwwitje staren maar wel leuk. Zeker leuk is ook het schoonmaken en de badkuip. Voor de kinderen is het ook mooi om zowat het hele dierenrijk van het bos mee te nemen inclusief die schildpad.

The Queen later heks doet het goed tot het eind. Minder vond ik de prins die er ineens stond. Kus en weg waren ze. Te snel afgeraffeld. Jammer. Kennelijk was het budget op?

Overall heb ik me vermaakt met het mooie lange middenstuk. Het begin en eindje vergeten we dan maar. ?

avatar van alexspyforever
Deze nog eens herzien. Ok 4,5* is natuurlijk een beetje overdreven maar aan de andere kant het jeugdsentiment blijft. De heks blijft nog altijd een van de engste tekenfilmfiguren. In geen enkele andere versie van het sprookje hebben de dwergen ook zo een specifieke karaktereigenschap gekregen als deze. In de andere versies werden ze meestal aangeduid als 7 naamloze mannetjes. Sneeuwwitje zelf toch wel de mooiste Disneyprinses vind ik.

avatar van Onslaught
Goede animatie. Het verhaal en de muziek zal niet voor iedereen even leuk zijn, maar deze film is een ware klassieker.

avatar van Dievegge
Het moet een onvoorstelbare onderneming geweest zijn om dit te maken. Walt Disney stond aan het hoofd van een leger aan animatoren en andere medewerkers. Elk frame werd afzonderlijk getekend met enorme zin voor detail. Er zijn verschillende lagen om diepte te creëren. Menselijke modellen hielpen om elke figuur een passend uiterlijk en een eigen manier van bewegen te geven. Het resultaat is mooier dan veel moderne computeranimatie, met name de omringende natuur.

Deze natuur is bezield. Wanneer er iets ergs gebeurt, onweert het. In een treurige scène stroomt de regen als tranen neer; in een vrolijke scène schijnt de zon. De dieren lijken op die uit het korte Little Hiawatha een half jaar eerder. Ze hebben menselijke eigenschappen en kiezen partij. Wanneer de heks met de vergiftigde appel komt, zitten zeven vogeltjes toe te kijken.

Sneeuwwitje Is prefeministisch. Ze blinkt uit in huishoudelijke en opvoedkundige taken, maar moet passief wachten op haar mannelijke redder. De ijdele koningin is de stereotiepe boze stiefmoeder, die Jef Nys inspiratie zou bieden voor de koningin van Onderland. De jager had een wat grotere rol mogen krijgen, omdat hij met de twee kanten tegelijk samenwerkt. De dwergen zijn dubbelzinnige wezentjes. Ze zijn kinderlijk, maar hebben in zes van de zeven gevallen een baard. De prins is het zwakste personage. Deze necrofiele aristocraat komt op het einde even langs op z’n witte paard om de trofee op te strijken. Waarom trouwt ze niet met een van de dwergen?

De afwisseling tussen avontuur, romantiek en humor zorgt dat het boeiend blijft van begin tot eind. De muziek is uitbeeldend. De liedjes zijn nog in operettestijl. Zoveel jaren later blijft dit spel van kleur en beweging een belevenis voor jong en oud.

avatar van Bobbejaantje
Dievegge

[/quote]

Fijne review. Alleen kan je je er beter rekenschap van geven dat sprookjes dateren uit pre-moderne tijden. Het zijn niet zomaar willekeurige narratieven maar ze bevatten diepere psychologische lagen waarin elk element doelbewust een plaats heeft.