ad
  • 8.078.886 stemmen

Snow White and the Seven Dwarfs (1937)

Animatie / Fantasy | 83 minuten
3,46 1.585 stemmen

Genre: Animatie / Fantasy

Alternatieve titel: Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen

Geregisseerd door: David Hand

Met onder meer: Adriana Caselotti, Lucille La Verne en Harry Stockwell

Releasedatum: 21 december 1937

Over Snow White and the Seven Dwarfs

"The Happiest, Dopiest, Grumpiest, Sneeziest movie of the year."

Een jaloerse koningin probeert haar mooie stiefdochter Sneeuwwitje kwijt te raken. Ze huurt een jager in om haar te vermoorden, maar hij kan het niet over z'n hart verkrijgen om haar ook echt te doden. Ze besluit te schuilen bij zeven dwergen in hun huisje in de bossen. De koningin neemt hier geen genoegen mee en probeert haar stiefdochter alsnog om te brengen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Snow White (stem) (onvermeld)

Queen / Witch (stem) (onvermeld)

Prince (stem) (onvermeld)

Doc (stem) (onvermeld)

Sleepy / Grumpy / Dopey (hiccups) (stem) (onvermeld)

Happy (stem) (onvermeld)

Bashful (stem) (onvermeld)

Sneezy (stem) (onvermeld)

Dopey / Chipmunk and Squirrel Sneezes (stem) (onvermeld)

Magic Mirror (stem) (onvermeld)

avatar van Boneka

Boneka

Dacht dat dit de oudste film was die ik op blu ray had gezien, maar dat blijft All Quiet on the Western Front uit '34. Afijn Sneeuwwitje dan in een prachtige steelbox versie en gelukkig met Nederlandse ondertiteling of Nederlandse stemmen. Gekozen voor originele sound track en Dutch Subtitles ?

Show white begint wat musicalachtig dus ik dacht waar ben ik aan begonnen. De film begint pas echt als sneeuwwitje verder het bos in wordt gejaagd. Sommige scènes zijn echt niet geschikt voor de kleinste onder ons maar het werd kennelijk toegestaan in '37. Maakt de film wel een stuk spannender. Eenmaal in het dwerghuisje gaat de film pas echt los. De 7 dwergen stelen voor mij de absolute show met ieder hun eigen karakter. Moet wel zeggen dat de dwergjes nogal kwijlend naar sneeuwwitje staren maar wel leuk. Zeker leuk is ook het schoonmaken en de badkuip. Voor de kinderen is het ook mooi om zowat het hele dierenrijk van het bos mee te nemen inclusief die schildpad.

The Queen later heks doet het goed tot het eind. Minder vond ik de prins die er ineens stond. Kus en weg waren ze. Te snel afgeraffeld. Jammer. Kennelijk was het budget op?

Overall heb ik me vermaakt met het mooie lange middenstuk. Het begin en eindje vergeten we dan maar. ?

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19141 berichten

Deze nog eens herzien. Ok 4,5* is natuurlijk een beetje overdreven maar aan de andere kant het jeugdsentiment blijft. De heks blijft nog altijd een van de engste tekenfilmfiguren. In geen enkele andere versie van het sprookje hebben de dwergen ook zo een specifieke karaktereigenschap gekregen als deze. In de andere versies werden ze meestal aangeduid als 7 naamloze mannetjes. Sneeuwwitje zelf toch wel de mooiste Disneyprinses vind ik.

avatar van Onslaught

Onslaught

Goede animatie. Het verhaal en de muziek zal niet voor iedereen even leuk zijn, maar deze film is een ware klassieker.

avatar van Dievegge

Dievegge

Het moet een onvoorstelbare onderneming geweest zijn om dit te maken. Walt Disney stond aan het hoofd van een leger aan animatoren en andere medewerkers. Elk frame werd afzonderlijk getekend met enorme zin voor detail. Er zijn verschillende lagen om diepte te creëren. Menselijke modellen hielpen om elke figuur een passend uiterlijk en een eigen manier van bewegen te geven. Het resultaat is mooier dan veel moderne computeranimatie, met name de omringende natuur.

Deze natuur is bezield. Wanneer er iets ergs gebeurt, onweert het. In een treurige scène stroomt de regen als tranen neer; in een vrolijke scène schijnt de zon. De dieren lijken op die uit het korte Little Hiawatha een half jaar eerder. Ze hebben menselijke eigenschappen en kiezen partij. Wanneer de heks met de vergiftigde appel komt, zitten zeven vogeltjes toe te kijken.

Sneeuwwitje Is prefeministisch. Ze blinkt uit in huishoudelijke en opvoedkundige taken, maar moet passief wachten op haar mannelijke redder. De ijdele koningin is de stereotiepe boze stiefmoeder, die Jef Nys inspiratie zou bieden voor de koningin van Onderland. De jager had een wat grotere rol mogen krijgen, omdat hij met de twee kanten tegelijk samenwerkt. De dwergen zijn dubbelzinnige wezentjes. Ze zijn kinderlijk, maar hebben in zes van de zeven gevallen een baard. De prins is het zwakste personage. Deze necrofiele aristocraat komt op het einde even langs op z’n witte paard om de trofee op te strijken. Waarom trouwt ze niet met een van de dwergen?

De afwisseling tussen avontuur, romantiek en humor zorgt dat het boeiend blijft van begin tot eind. De muziek is uitbeeldend. De liedjes zijn nog in operettestijl. Zoveel jaren later blijft dit spel van kleur en beweging een belevenis voor jong en oud.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Dievegge

[/quote]

Fijne review. Alleen kan je je er beter rekenschap van geven dat sprookjes dateren uit pre-moderne tijden. Het zijn niet zomaar willekeurige narratieven maar ze bevatten diepere psychologische lagen waarin elk element doelbewust een plaats heeft.

avatar van stratmans

stratmans

heel mooi, ook ferm gedaan van Disney Studios, mooi gerestaureerd beeld en goeie klank

avatar van Jules Vismale

Jules Vismale

Sneeuwwitje wordt in deze versie van Walt Disney uit 1937 ook door haar stiefmoeder, de Boze Koningin, als een soort Assepoester behandeld terwijl ze ook hunkert naar een mooie prins! Helaas had de desbetreffende prins in dit verhaal geen echte persoonlijkheid, hij was maar vrij kort in beeld en leek nogal houterig over te komen. De jager was een stoere maar emotionele man die Sneeuwwitje spaarde van de dood maar zij werd op haar vlucht in het donkere bos door griezelige bomen belaagd alsof die door haar stiefmoeder waren betoverd!

De dieren in dit verhaal waren zeer hulpvaardig naar haar toe (alleen de schildpad was nogal sloom) en de zeven dwergen hadden ieder hun eigen persoonlijkheid en namen waardoor ze ook veel komischer overkwamen. Helaas wist de boze stiefmoeder Sneeuwwitje alsnog te vergiftigen waarna ze in een ravijn verdwenen en de prins haar weer wakker kuste!

avatar van Spoon

Spoon

De relatie tussen Snow White en Grumpy is eigenlijk de enige die een beetje interessant is. Alle andere personages zijn compleet gek van Snow White, of haten haar. Snow White zelf is enkel een ideaal. Verder bizar hoe snel en geruisloos de wederopstanding plaatsvindt. Maar aan de andere kant, what else is there to say? De heks moet nog vernietigd worden wellicht. Dat is mogelijk meer iets voor de moderne tijd, terwijl in oudere dagen misschien het kwaad als een onvermijdelijk deel van de wereld werd gezien. Ik lees er natuurlijk allemaal veel te veel in (Aha ik lees nu dat in het verhaal van de gebroeders Grimm de heks wel dood gaat.)

Anyway, eigenlijk komt het erop neer dat Snow White een sentimenteel plaatje is van eekhoorns die een keuken kuisen en dwergen die hun gezicht wassen. Overigens niks mis mee; deze scènes barsten van de creativiteit. Ik vind bijvoorbeeld bij veel van de Miyazaki films dat ze een beetje inkakken wanneer in de third act het verhaal semi-plichtmatig ontvouwd moet worden. De exploratie van de geschapen tekenwereld is meestal het hoogtepunt.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Sneeuwwitje is toch wel één van de oerklassiekers van Disney, de eerste zelfs zo blijkt. Het plot van de gebroeders Grimm is eigenlijk qua basis en plot al zo sterk dat je er alleen maar wordt door meegezogen en kan van genieten. Toch nog steeds één van mijn favoriete verhalen, denk ik.

Naast het sterke plot vallen ook de sterke personages op. De heks dito boze stiefmoeder is legendarisch, maar ook de dwergen en Sneeuwwitje zelf zijn knappe personages. Net zoals zovele sprookjes komt,de donkere duistere kant hier goed tot zijn recht. Prima geanimeerd trouwens voor een film uit 1937. De dwergen blijven met elk hun karakter fijn en ook de vele bosdieren bezorgen de film een mooie nostalgische afwisseling. Blijft een fijne animatiefilm!

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Ik ben van plan om alle Disneys eens te (her)zien, liefst chronologisch, maar waarschijnlijk wel op een traag tempo om een beter zicht te hebben op de evolutie van Disney. Mogelijk incorporeer ik ook andere animatiestudio's maar dat is toch nog niet voor nu. En uiteraard zijn er ook veel niet-animatiefilms een invloedsbron geweest (net zoals kortfilms en cartoons).

Snow White heb ik een keer of 2-3 gezien, maar ik weet niet goed of ik hem heel aandachtig heb gezien en voor de volledige lengte. Ik vermoed eenmalig wel, een jaar of 5-6 geleden. De vraag was of deze nu te gedateerd zou overkomen, zeker met de rugzak die ik nu heb.

Het antwoord is toch wel van wel. Niet zozeer op technisch vlak hoewel de animatie van nu veel beter is, heeft die van toen toch wel zijn charmes en stoort het me nergens. Maar wel vooral op inhoud. Al kan het ook zijn dat het sprookje me niet ligt.

Sneeuwwitje is de eerste geanimeerde speelfilm, maar cartoons en kortfilms waren er al eerder. Deze was commercieel een succes. De animatiefilms die zouden volgen waren dat niet echt, maar dat had meer met de geopolitieke situatie te maken. Ik vermoed dat de invloed die Sneeuwwitje op animatie had wat overschat werd Het ging er vroeg of laat toch wel komen, die eerste geanimeerde langspeelfilm. Maar het belang van Sneeuwwitje die het had op niet geanimeerde speelfilms wordt dan weer onderschat, zoals het gebruik van storyboards, maar ook inhoudelijk, qua pacing en hoe de muziek synchroniseert met de humor gestimuleerd door het viauele, al stamt dat dan weer af van cartoons waar humor hand in hand gaat met stereotypes en visuele humoristische situaties. Niet dat ik een fan ben van dje humor of het echt humor wil noemen, maar ee is nergens dialoog gedreven humor. Doordat het tijdperk van de stomme film nog maar pas voorbij was, is dat ook gewoon nog niet ontwikkeld toen.

Wat wel flink gedateerd was, was de inhoud. Sneeuwwitje speelt op dat vlak veilig en is een zeer moralistisch verhaal dat enorm teert op de aanwezige stereotypes. Dat maakt deze film bijna onkijkbaar. Ze is ook echt gewoon compleet achterlijk met momenten, en dat stoort. Maar hadden ze nu afgeweken van het sprookje en de prins geknipt of een dwerg haar laten redden, was het veel beter geweest. Nu redt een prins haar die ze eenmalig 5 minuten heeft gezien. De film ziet schoonheid ook als ideaalbeeld. Dat stoort mij ook. Er zijn enkele leuke scenes zoals haar vlucht naar het creepy bos. Die animatie is heel mooi uitgevoerd. De boze heks is buiten haar stereotiep overkomen ook wel een interessant figuur.

Ik heb me niet verveeld, de film bevat enkele goede eigenschappen, maar als geheel komt het anno 2021 gewoon tekort.

avatar van Sw7d

Sw7d

Wat een gigantisch meesterwerk blijft dit toch. Dit houd zich zo goed staande voor een film uit 1937. Fantastisch om Disney's eerste avondvullende creatie weer eens te zien.

Het enige kritiekpuntje: de prins komt toch wel enorm weinig aan bod! Daarom 4,5 sterren van mij.