Snow White and the Seven Dwarfs (1937)

Alternatieve titel: Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen

Animatie / Fantasy

geregisseerd door David Hand, William Cottrell, Wilfred Jackson, Larry Morey, Perce Pearce en Ben Sharpsteen
met de stemmen van Adriana Caselotti, Roy Atwell en Lucille La Verne

Een jaloerse koningin probeert haar mooie stiefdochter Sneeuwwitje kwijt te raken. Ze huurt een jager in om haar te vermoorden, maar hij kan het niet over z'n hart verkrijgen om haar ook echt te doden. Ze besluit te schuilen bij zeven dwergen in hun huisje in de bossen. De koningin neemt hier geen genoegen mee en probeert haar stiefdochter alsnog om te brengen.

avatar van alexspyforever
Ted Kerkjes schreef:
Oh, ik zie dat de links niet werken. Je kunt de geweldige songteksten van de liedjes vinden op http://www.disneyinfo.nl/songtekstendatabase.php , en dan moet je gewoon op "Sneeuwwitje" zoeken, en dan vind je alle teksten.

Dat was een hele boterham om te lezen maar wel heel aangenaam. Supergoed gedaan zeg! Ik zag zowat de hele tekenfilm weer aan me voorbij gaan, toch leuke herinneringen. Ik ben het erg met je eens over de persoonlijkheid van de dwergen, daar heeft Disney toch echt wel gestalte aan gegeven. In andere versies worden ze nauwelijks bij naam genoemd en lijken ze nauwelijks van elkaar te verschillen. De heks vind ik nog steeds de engste van alle Disney slechteriken. Vooral het moment waarop ze recht het publiek inkijkt met die enge ogen en valse lach vond ik altijd eng.
Het blijft inderdaad een moeilijk te evenaren sprookje op vele vlakken. Al is het niet mijn nummer 1 Disney animatie is het toch wel het best verfilmde sprookje van Disney.

Ebenezer Scrooge schreef:
Een héle mooie recensie, en de langste ooit geloof ik

Dat mag ook wel.
Hartstikke bedankt voor het compliment! Ik ben er zelf ook tevreden, maar ik denk niet dat ik dit nog een keer ga doen.

alexspyforever schreef:

Dankjewel voor het compliment. Het stukje met de heks dat jij bedoelt is waarschijnlijk deze.
Ik zie nu pas dat Sneeuwwitje 'Grumpy' op de taart schrijft -nou ja, eigenlijk schrijven de vogeltjes dat- , maar ik weet bijna zeker dat dat op mijn video niet het geval is... Is dat later gedaan of is
het me gewoon nooit eerder opgevallen?

avatar van rcuppen79
De eerste en nog altijd één van de beste animatiefilms van Walt Disney. Snow White mag gezien worden als één van de grootste experimenten in de filmgeschiedenis. Het was namelijk de eerste avondvullende tekenfilm van Amerikaanse bodem. Overigens is het niet de eerste avondvullende tekenfilm ooit, zoals wel vaker wordt beweerd. In Italië verschenen er in 1917 en 1918 twee avondvullende tekenfilms van de Italiaanse filmmaker Quirino Cristiani en in 1926 werd in Duitsland de avondvullende tekenfilm Die Abenteuer des Prinzen Achmed uitgebracht.

De animatiestudio van Walt Disney had al veel succes geboekt met de razend populaire avonturen van Mickey Mouse en oogstte veel lof met de baanbrekende animatiefilmpjes van Silly Symphonies waarbij de grenzen van animatie steeds verder werden verlegd. Het maken van een avondvullende tekenfilm zette de ambitieuze animatiestudio voor een nieuwe uitdaging: was het bioscooppubliek namelijk wel geïnteresseerd in een avondvullende tekenfilm. Tot dan toe duurden de meeste tekenfilmpjes nog geen 10 minuten, en het was een hele uitdaging om een tekenfilm van 80 minuten te vervaardigen. Daarnaast was de financiering een groot risico: met een budget van 1,5 miljoen dollar was het een enorme investering, die bij een flop het voortbestaan van de studio in gevaar kon brengen. De productie startte in 1934 en op 21 december 1937 ging de film uiteindelijk in première. De film was meteen een groot succes en bracht in haar eerste bioscooprelease zo'n 8 miljoen dollar in het laatje (het hoogste ooit voor een geluidsfilm op dat moment). De animatie was baanbrekend en maakte van Walt Disney de pionier op het gebied van animatie. Zelfs na 75 jaar heeft de film nauwelijks aan kracht ingeboet. De film is tegenwoordig misschien wat oubollig, maar dat is ook haar charme. De muziek en de humor staan nog steeds als een huis. Sneeuwwitje blijft één van Disney’s meest geliefde hoofdkarakters en in de originele versie werd haar stem perfect ingevuld door de destijds twintigjarige Adriana Caselotti. Ook de boze Stiefmoeder blijft één van Disney’s meest geliefde schurken. De dwergen stelen de show en elk van de dwergen kreeg voor de film z’n eigen karakter.

Naast het succes aan de bioscoopkassa’s wist Disney ook succes te boeken met de merchandising rondom de film. Van het geld dat Sneeuwwitje uiteindelijk opbracht werd in Burbank een peperdure animatie-studio gebouwd.

SnowWhite and the Seven Dwarfs is en blijft een tijdloze klassieker en een mijlpaal in de filmgeschiedenis.

avatar van J.V.L.
Een prachtige nostalgische film

Ebenezer Scrooge schreef:
Walt Disney ontving trouwens uit handen van Shirley Temple, naast een normale Oscar, speciaal voor hem gemaakt nog zeven kleine Oscarbeeldjes.
Ik heb laatst dit boek op de kop getikt waarin het hele productieproces staat omschreven. (Er staat in waarom we maar één moordpoging van de koningin zien en geen drie zoals in het sprookje, er staat in dat men aanvankelijk nog een scène in gedachte had waarin de koningin met de prins wil trouwen die dat niet wil omdat hij gezien heeft dat de koningin niet de mooiste van het land is en nog veel meer) En er staat ook in dat de zeer jonge Shirly Temple de Oscar aan Disney overhandigde waarop Disney zei dat hij wel uit elkaar kon spatten van trots. Hierop zei Shirley: 'O nee, niet doen hoor, mijnheer Disney!', waarop de zaal hard moest lachen.

avatar van Pieter Montana
Als je een geüpdatete versie wil hebben, kan ik je absoluut The Fairest One of All aanraden. Het Shirley Templemoment kan je hier herbekijken.

Pieter Montana schreef:
Het Shirley Templemoment kan je hier herbekijken.
Hier om iets preciezer te zijn, maar ik kan het helaas niet echt goed verstaan. Hier is ook nog een clipje.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Bij herziening toch een halve ster omhoog. Je moet toegeven dat de film soms wat verouderd blijkt te zijn. Een heel ander tempo en ook qua verhaal schiet dit er tussen uit. Waarschijnlijk omdat m'n nog een sprookje verfilmde (wat wel meer gebeurde bij Disney) en niet zoals veel latere films een boekverfilming (Bambi, Dumbo, Peter Pan, Jungle Book).

Mooi is hij wel met prachtige kleuren en verschillende mooie scènes. Alleen ontbreekt nog de ervaring omdat heel de film vast te houden. Wat eigenlijk maar al te logisch is, ervaring doe je op met de jaren. Wel opvallend is dat deze vrij donker is. In de zin van duistere mysterie. Met een slechterik waar veel Disneyschurken een puntje aan kunnen zuigen. Ook de dwergen die rennen door de bossen is magnifiek gedaan. Andere scènes halen dan weer de film terug naar beneden en het mag gezegd worden dat de achtergrond en de typische Disney-animatie (beestjes, muziekanimatie, ...) veel mooier zijn dan menselijke figuren als Sneeuwwitje zelf en de Prins.

Het einde is ook maar afgerammeld, wat heel spijtig is. Alle aandacht zijn gegaan naar de animatie en de muziek, waardoor sommige zaken een beetje 'vergeten' zijn. Maar het is wel een klassieker en een voorbeeld voor latere films die hieruit geleerd hebben en zo nog beter konden worden. Prachtig om zien, na meer dan 70 jaar. Knap!

Blijft een pareltjes. Een ietwat versleten pareltje, maar toch nog altijd mooi om zien. Eens moet een geanimeerde langspeelfilm de eerste zijn, en de start was zeker goed genomen. Disney was dan ook geen leek op dat vlak, alleen moest het wat langer, groter en epischer. Dat gaat de goeie kant op. Ondertussen zijn we al meer gewoon. Sommige dingen werken wat beter dan andere. De menselijke figuren zijn wat minder, af en toe is het te druk, maar verder wel mooi geanimeerd. Daar kunnen veel animatiefilms die later gemaakt werden, nog wat van leren. Ik ken beter animatiefilms dan dit, maar nog een pak meer slechtere.

avatar van John Barry
Snow White and the Seven Dwarfs vind ik een mooie film.

Sneeuwwitje zelf vind ik in deze film ook wel leuk personage. Maar eerlijk toegeven is het niet zij maar bijna alle andere bijfiguren die de show stelen. Allereest natuurlijk de zeven dwergen. Als geheel vind ik het een leuk stel. Elke dwerg is qua karakter ook anders en elk karakter is wel geslaagd te noemen. Vooral de chagrijnige Grumpy heb ik altijd leuk gevonden. Ook de dieren die een grote rol spelen in deze film zijn erg leuk. De leukste scene met de dieren is als ze sneeuwwitje helpen het huis van de dwergen schoon te maken.

Misschien wel de meest opmerkelijke scene in de film is de scene dat sneeuwwitje het bos in vlucht nadat de jager haar toch niet wilt vermoorden. Voor even lijken we even in een soort horror film te zijn beland. Het bos is angstaanjagend en sneeuwwitje lijkt verloren te zijn... Ik vind dit een heel erg sterk stuk van de film. Misschien wel mijn favoriete stuk van de film.

De stiefmoeder is in eerste instantie niet echt een goede schurk. Dit veranderd wanneer ze zichzelf transformeert in een lelijke oude vrouw. Als een lelijke oude vrouw komt de stiefmoeder heel erg goed op dreef. Dat lachen van haar alleen al…..

Deze film heeft veel liedjes. Ik vond ze allemaal wel geslaagd. Het beroemde He Ho lied van de dwergen is ook meteen het beste liedje van de film.

Wat ik wel jammer vind is nadat sneeuwwitje is ontwaakt de film vrij snel abrupt eindigt. Ik had zelf nog wel wat willen zien van de bruiloft van sneeuwwitje en de prins.

Al met al vind ik Snow White and the Seven Dwarfs een geslaagde film.

4 sterren voor deze film.

avatar van Pieter Montana
Voor de geïnteresseerden: Disney gebruikte vier jaar later de animatie van de zeven dwergen terug in een reclamefilmpje om mensen aan te moedigen om oorlogsobligaties te kopen (en dus zo de strijd tegen Nazi-Duitsland te financieren). Heigh-ho, it's off to buy we go!

avatar van Metalfist
Interessant om te zien

avatar van Ebenezer Scrooge
Inderdaad een interessant filmpje, zag gisteren toevallig Saving Mr. Banks.

avatar van Gang_Star
Leuk eerste deel uit de lange disney classics reeks. Een kleurrijke, vol humor en leuke personages tekenfilm. Het hoofdpersonage is niet het leukste personage want de dwergen stelen de show toch wel. Vooral Grumpy en Dopey zijn hilarisch.

avatar van John Milton
Herzien in het kader van het voornemen alle 'Disney Classics' in chronologische volgorde te herkijken, vermoedelijk voor het eerst in ruim vijfentwintig jaar dat ik de film in zijn geheel zie. Het zal nooit mijn favoriete animatiefilm of Disneyfilm worden, daarvoor is het bij vlagen té zoet, maar als mijlpaal in de filmgeschiedenis is Snow White eigenlijk niet te missen voor animatiefans.

De natuurlijk manier waarop de karakters bewegen, de details van de wereld, ook bijna tachtig jaar later ziet het er nog steeds goed uit. Vanaf de eerste beelden druipt het vakmanschap eraf. Waarom dan dat behouden cijfer? Mierzoete scènes en dialogen weerhouden mij van het echt opgaan in het verhaal, waardoor het toch voornamelijk bij filmtechnische waardering blijft. En de liedjes doen het voor mij (zoals wel vaker) ook niet echt.

Leuke trivia op IMDb trouwens, met eervolle vermelding voor het feitje dat men 'in het theater steeds noodgedwongen de bekleding van de bioscoopstoelen moest vervangen na iedere voorstelling, omdat ze doordrenkt waren met kinderpis (vanwege de verdwaald in het bos scène).'
Andere tijden....

Geweldige classic animatie film! Moet je als kind gezien hebben!

avatar van bjerik76
eindelijk eens een keer gezien.
Het is inderdaad allemaal mooi getekend, en past helemaal in de jaren 30 wat zeer begrijpelijk is dat het toen al een succes was, aangezien toen echt alles met potloden gebeurd moet zijn.

Wat ik alleen erg jammer vind, is dat de film al zo vrij direct begint.
Niet de scenes dat haar biologische moeder voor het raam zat met de wens een dochter te hebben met haar zo zwart al roet, een huidje zo bleek als sneeuw, en lippen zo rood als bloed, en de scene met de kikker die deze wens uit liet komen , en moeder overleed enz.

het begint al gelijk dat Sneeuwwitje mooier was dan haar stiefmoeder volgens de toverspiegel.
Maarja, het was toen 1937.

Ik ga ook eens een keertje alle lange animatie films van Disney bekijken die met de hand getekend zijn. Proberen om het zo nuchter mogelijk te bekijken want de meeste films zullen ruimschoots punten verdienen door de nostalgie en dat zou toch niet eerlijk zijn tegenover de rest die ik nooit als kind heb kunnen kijken. Beginnende met het begin en ziedaar Sneeuwwitje.

Heel veel gezien als kind, vond het waanzinnig grappig en eng en jaren later is daar nog niets aan veranderd. Deze film heeft een paar donkere beelden (episch moment in het bos, de eindconfrontatie, de transformatie , het stuk schoppen van een geraamte, vreselijk goed geanimeerde gieren) die mijn hart toch soms vast hielden. Wat Disney hier voorschotelt is de basis voor een erg sterke horrorfilm. Langs de andere kant heb ik ferm moeten lachen met de dwergen en de verschillende karaktereigenschappen en krijgen we voor de kids ook voldoende afwisseling met aangename en lieve momenten.

De animatie is vol, kleurrijk en levendig. De muziek en de vele liedjes zitten zo in je hoofd. Sneeuwwitje en de prins hebben niet zoveel persoonlijkheid maar de dwergen maken dit ruimschoots goed. De schurk heeft op zich ook niet veel om het lijf (Disney heeft in de jaren veel sterkere schurken ontwikkeld) maar ze is gewoon puur slecht en meer hoeft dat voor mij niet te zijn.

Het verhaal is niet zo diepgaand als de films die nog moeten komen. Eigenlijk is het merendeel gewoon pure filler. Waarom dan deze hoge score? Omdat Sneeuwwitje jaren later nog steeds dat magische gevoel bij mij kan doen opborrelen. Als ik nog maar de eerste zin hoor van Someday My Prince Will Come begin ik tranen te krijgen en dat is niet iets wat elke film kan ! 4*

bjerik76 schreef:
Wat ik alleen erg jammer vind, is dat de film al zo vrij direct begint.
Dat van die kikker is nieuw voor mij.

avatar van Ted Kerkjes
Ik ben het helemaal met jou eens, dr channard: zo sprookjesachtig en sfeervol is Disney na deze film eigenlijk nooit meer geworden.

Klopt. Als ik diep graaf in mijn gedachten meen ik me te herinneren dat de eerste vijf Disneyfilms van ontzettend goed niveau waren, en dan doel ik eerder op vlak van het werk dat er is in gestoken. Nog eens , dat voelt zo aan bij mij. Omdat Walt zelf bijna in het rood zat (had ik ergens gehoord) komt er in die films meer het gevoel van `Dit moet een kunstwerk worden`. Natuurlijk zullen er nog genoeg geweldige films de revue passeren en de beste is niet hetzelfde als favoriete

Dit is trouwens een stukje puur gebaseerd op mijn gevoel. Ik zou niet weten hoe de financiele toestand van Walt was na Snow White dus

dr channard schreef:
Sneeuwwitje was direct een succes. De productie had destijds uiteraard ook zeer veel media-aandacht gekregen, omdat het de eerste lange tekenfilm zou worden. Volgens Wikipedia was het budget $1.488.423 en de opbrengst $184.925.486.

Omdat tekenfilms maken, vooral in die tijd, een tijdrovende en zeer dure klus was, zullen ze er meer het gevoel hebben van: "Dit moet een kunstwerk worden!", zoals jij al schrijft. Als het flopt, ben je immers veel tijd en moeite kwijt.

avatar van Flavio
Deze Disney klassieker is verbonden aan mijn allervroegste filmherinnering: de scene dat Sneeuwwitje de dwergen op hun hoofd kust en Dopey steeds opnieuw in de rij aansluit. Toen was ik een jaar of 4 a 5 schat ik zo in. Daarna heb ik deze film nog wel eens gezien, en vandaag weer voor het eerst in lange tijd. Natuurlijk maakt het niet meer zo veel indruk, maar ik kan niet anders dan bewondering hebben voor het vakmanschap, de originaliteit en het engelengeduld die in deze film zitten.

Er zitten zo veel details in, niet alleen in de figuurtjes maar misschien wel meer nog in de achtergronden: als je de film op een willekeurig moment stilzet zie je die rijkdom in detail pas goed, in de deuren, muren, vloeren, raamkozijnen, meubels. Het moet echt monnikenwerk zijn geweest dat allemaal met de hand te schilderen. Zoals al eerder opgemerkt heeft Disney toch wel een eigen draai gegeven aan de ouderwetse sprookjes, die een film een typische Disney-feel meegeven. Inmiddels is dat wel een cliché te noemen, en ook niet direct complimenteus, maar in 1937 behoorlijk vooruitstrevend.

Opvallend dat Sneeuwwitje zelf nog het minst uit de verf komt, samen met de prins. De tekenaars konden duidelijk beter uit de voeten met dieren, en in veel volgende Disney films speelden dieren dan ook de hoofdrol.

Ik zie nu in de documentaire hoeveel werk het was zo een film te maken, binnenkort nog eens kijken.

avatar van mrklm
Walt Disney was bij lange na niet de eerste die zich bezig hield met animatiefilms [Gertie The Dinosaur uit 1914 is de oudste nog bestaande animatiefilm], maar hij was wel de maker van de eerste animatiefilm met dialoog. Dat was Steamboat Willie uit 1928, waarin Walt Disney zelf de stem insprak van de hoofdfiguur die we nu allemaal kennen als Mickey Mouse. Maar het maken van een tekenfilm was kostbaar, vandaar dat die vroege animatiefilms niet helemaal strak zijn getekend en dat ze niet langer dan 7 minuten duurden. Disney was zich snel bewust van het feit dat het medium van de animatiefilm onbegrensde mogelijkheden bood. En binnen een paar jaar na Steamboat Willie besloot Walt Disney om een dramatische, avondvullende animatiefilm te maken. De filmwereld verklaarde Disney voor gek: het project zou jaren in beslag nemen, hem een fortuin kosten en men was ervan overtuigd dat het publiek zich nooit emotioneel zou kunnen identificeren met getekende karakters en dat het dus een absolute flop zou worden.

Disney volhardde echter en produceerde in de voorafgaande jaren ook nog tientallen korte filmpjes om zo zijn droomproject te financieren. Disney was niet volledig doof voor alle kritiek en wist dat zijn hoofdpersonages er zo realistisch mogelijk uit moesten zien. Daarom gebruikte hij een balletdanseres om alle scènes van Sneeuwwitje uit te beelden en liet hij zijn animatoren de gefilmde frames van haar bewegingen frame voor frame natekenen. Dezelfde techniek gebruikte hij voor de Boze Stiefmoeder. Het resultaat is dat met name de bewegingen van beide karakters volstrekt overtuigen. Disney combineerde deze pogingen tot realisme met prachtige filmtechnieken. Sneeuwwitjes vlucht door het Donkere Woud is een meesterwerk van animatie, montage en geluid en is wellicht nog steeds de meest angstaanjagende scène uit een Disneyfilm ooit. En de transformatie van The Evil Queen naar de heks is ook nog steeds ééntje die kinderen ongetwijfeld de stuipen op het lijf jaagt.

Een ander artistiek hoogtepunt is de ‘Whistle While You Work- scène, waarin Sneeuwwitje met de hulp van tientallen duren het huis van de dwergen schoonmaakt. Het liedje is aanstekelijk, maar de scène maakt vooral indruk vanwege de talloze ideeën die erin zitten. De crew moet zich eindeloos vermaakt hebben met brainstormsessies over hoe ze de specifieke eigenschappen van een eekhoorn zouden kunnen gebruiken in deze schoonmaakscène. De zeven dwergen kregen elk herkenbare menselijke kwaliteiten, zodat iedere kijker zich wel kon identificeren met één van hen... en vaak ook nog iemand uit de directe omgeving.

Kortom: Snow White and the Seven Dwarfs werkt op alle fronten en was in het crisisjaar 1937 de enige film (!) die een positief resultaat behaalde. Belangrijker nog: deze film betekende het begin van de avondvullende avondfilm en we mogen dus gerust stellen dat de huidige animatiefilmindustrie berust op de waanzinnige droom en het ongekende succes van dit meesterwerk, dat elke keer opnieuw imponeert. En wanneer ik me realiseer wat voor enorme sprong voorwaarts deze film was, komen bij mij ook de emoties los bij het zien van deze film. Een film om te koesteren, now and forever.

avatar van missl
Iedereen is natuurlijk bekend met dit Disney verhaal dus wat valt daar nog over te zeggen? Behalve dat het briljant is om in 1937 een film te maken die men nu nog kijkt. (al geldt dat uiteraard voor bijna alle Disney films) Heerlijke feelgood movie, leuke liedjes en een redelijk spannend verhaal.

Hoi allemaal, hoe kunnen we de tweede nasynchronisatie 1984 krijgen van Sneeuwwitje en de zeven Dwergen vandaag?
Ik hou van Sneeuwwitje, dat is goed Disney animatie

avatar van baspls
IJsweeegenktja schreef:
Ik hou van Sneeuwwitje, dat is goed Disney animatie

Als je geluk hebt met een oude videoband. De versie uit begin jaren '90 komt een stuk meer voor nu.
Hier heb je in ieder geval een stukje van de 1984 versie: Scene Sneeuwwitje oude Nederlandse versie - YouTube.

Maar zoals je hier kunt lezen, zijn er nauwelijks verschillen tussen de 1984 en 1990 versie, de meeste stemmen zijn van dezelfde acteurs. De reden dat ze het opnieuw hebben gedaan heeft waarschijnlijk met audiokwaliteit en het feit dat de film een nieuwe grote VHS-release kreeg te maken: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (1937) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Ja dank u
Ik zag deze video on Youtube, ik ben op zoek naar de versie 1984
Maar dedoel u een videoband van bioscoop? En niet in videocassette?

avatar van IH88
“She's beautiful. Just like a angel!”

Disney klassieker die nog niets van zijn magie heeft verloren. Het knappe van deze oude Disney films is dat ze vanaf het begin een betoverende filmervaring zijn. De animatie, de muziek, de algehele warmte die de films uitstralen en gevoel van melancholie etc. Snow White and the Seven Dwarfs heeft het allemaal. De eerste Disney klassieker en nog steeds één van de beste. Al het werk dat hierin is gegaan, en de passie en creativiteit dat er vanaf straalt, blijft fenomenaal.

avatar van Boneka
Dacht dat dit de oudste film was die ik op blu ray had gezien, maar dat blijft All Quiet on the Western Front uit '34. Afijn Sneeuwwitje dan in een prachtige steelbox versie en gelukkig met Nederlandse ondertiteling of Nederlandse stemmen. Gekozen voor originele sound track en Dutch Subtitles

Show white begint wat musicalachtig dus ik dacht waar ben ik aan begonnen. De film begint pas echt als sneeuwwitje verder het bos in wordt gejaagd. Sommige scènes zijn echt niet geschikt voor de kleinste onder ons maar het werd kennelijk toegestaan in '37. Maakt de film wel een stuk spannender. Eenmaal in het dwerghuisje gaat de film pas echt los. De 7 dwergen stelen voor mij de absolute show met ieder hun eigen karakter. Moet wel zeggen dat de dwergjes nogal kwijlend naar sneeuwwitje staren maar wel leuk. Zeker leuk is ook het schoonmaken en de badkuip. Voor de kinderen is het ook mooi om zowat het hele dierenrijk van het bos mee te nemen inclusief die schildpad.

The Queen later heks doet het goed tot het eind. Minder vond ik de prins die er ineens stond. Kus en weg waren ze. Te snel afgeraffeld. Jammer. Kennelijk was het budget op?

Overall heb ik me vermaakt met het mooie lange middenstuk. Het begin en eindje vergeten we dan maar.