Pinocchio (1940)

Alternatieve titel: Pinokkio

Animatie / Familie

geregisseerd door Hamilton Luske en Ben Sharpsteen
met de stemmen van Dickie Jones, Cliff Edwards en Walter Catlett

Geppetto maakt een houten pop en noemt hem Pinocchio. Zijn wens dat Pinocchio een echt jongetje zal zijn wordt door een fee waarheid gemaakt. Ze wijst de krekel Jiminy aan om als Pinocchio's geweten op te treden en hem uit de problemen te houden. Hij is hier echter niet echt succesvol in.

avatar van Rianneke_Dan
Heel leuk meeslepend verhaal.
Weer een echte Disney die niet te overtreffen is.
Ook weer leuke liedjes en leuke personages, ik kan er niet meer over zeggen in een woord GREAT!

avatar van Matchostomos
Bijzonder grimmig en donker sprookje, dat zonder twijfel tot het betere werk van Disney kan gerekend worden. De makers van 'Pinocchio' gingen daarbij duidelijk inspiratie halen bij het expressionisme en dat levert om de haverklap een cinematografisch lekkernijtje op. Verbluffende animatie met andere woorden, maar 'Pinocchio' kan meer als een ander steunen op een indringend en gedetailleerd verhaal (de evolutie die Pinocchio doormaakt), een magistrale score, tijdloze zangnummers, maar bovenal onweerstaanbare figuren, die één voor één én op geheel eigen wijze weten te charmeren.

avatar van thunderball
Hum, lelijk getekend??
Ja, wanneer je tegenwoordig computeranimatie gewend bent wellicht?!
Dit is zonder meer een van de mooiste van Disney, prachtig (nog ambachtelijk zonder computer) getekend, mooie verhaallijn waarin we Pinocchio zien evolueren van egocentrische eigenwijze houten pop tot helfthaftige echte jongen.
Film kent vele hoogtepunten, maar de Luilekkerlandscene's spraken me als kind altijd het meeste aan.

5 sterren

avatar van jumpstylemovie
Dit is nou weer een geweldige klasieker.
Disney op hoogste niveau.
4***

Degelijke Disney klassieker alweer.

Vooral het begin is aardig. Opvallend veel detail in de achtergronden (iets wat ik nogal eens mis) en dan valt toch direct op dat de animatie spaarzamer is. Maar nog steeds best vloeiend en mooi, hoewel soms overdone.

Beetje jammer dat de slechterikken weinig spraakmakend zijn en de het verhaal zichzelf drie keer herhaald. Maakte de film een beetje saai, vooral naar het einde toe.

Iets duisterder dan andere Disneys die ik ken (maar niet genoeg om echt positief te zijn), wat mij vooral opviel was het detail in de tekeningen. Deed wel deugd. De fee daarentegen zag er verschrikkelijk uit en paste helemaal niet bij de stijl van de rest van de film, rare keuze.

Verder degelijk maar echt groots vind ik het nog steeds niet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mooie Disney die voorzien is van prachtige animatie en een leuk verhaal. Niet het meesterwerk waar hij vaak voor wordt aangezien maar wel een van de betere classics. Met een wonderschone soundtrack. Goed.

avatar van Spetie
Fijne Disney klassieker!

Erg mooie Disneyfilm. De figuren in de film Pinokkio zijn schitterend getekend en geven weer op perfecte wijze de karakters van de betreffende personages weer. Ook de liedjes in deze film zijn leuk en grappig, vooral degene waarbij Pinokkio moet dansen met een aantal echte marionetten., wat tevens een briljante scene is. Pinokkio is een echte tijdloze klassieker, die inmiddels de harten heeft veroverd van vele mensen uit huidige en vorige generaties en ongetwijfeld ook nog vele harten van toekomstige generaties zal veroveren. Oftewel een echte tijdloze animatieklassieker.

Ik vraag me af of ik deze versie ooit al eens gezien had. Er staat me achteraf gezien wel veel bij, maar dit beeld kan ook enigszins getroubleerd zijn door vele andere versies die ik van Pinocchio zag.

Deze versie staat vandaag de dag nog als een huis. Bij vlagen is het écht ontroerend, écht grappig en écht eng. Ze konden het vroeger wel, die mensen van Disney...

avatar van Alfred Mok
Recensie: Pinocchio.

Na het geweldige succes van Snow White, hoe kan je dat nu toch beter doen? Walt Disney wilde eerst Bambi doen, maar Pinocchio had toch de voorkeur omdat bij Bambi het verhaal nog niet helemaal duidelijk was (wat ze wilde doen). Pinocchio was een iets makkelijker verhaaltje maar wat zeg ik nu: Makkelijk? Zie het maar eens te animeren!

Maar dat deed de Disneygroep en de Nine Old Men ging weer aan de slag aan maakte een meesterwerk van de bovenste plank. Met de vrolijke Gepetto, de schattige Pinocchio en de humoristische Jimny Cricket is dit gewoon echt de allerbeste Disneyfilm van allemaal. Het bevat alles! Spanning (Strombolli), humor (scenes met Jimny Cricket), avontuur (onder water met Pinocchio). Ook die walvis is geweldig gemaakt. Maar wat is nu het grootste pluspuntje wat Pinocchio nou echt Pinocchio maakt?

Dat zijn natuurlijk de animators en de muziek.

Animatie:
Ward Kimball was een groot genie, hij maakte Jimney Cricket (ook wel Jappie Krekel in het Nederlands) en wat een leuk klein mannetje was dat. Ook Pinocchio is leuk geanimeerd, en oh wat is hij toch lief. In de boeken van Carlo Collodi (als ik het goed schrijf) was Pinocchio een kwajongen maar Walt Disney wilde wat anders en toverde hem om tot een lieve jongen met geen kwaad in de zin. Perfecte animaties van Pleasure Island tot de prachtige Ster van Betlehem en de bergen op de achtergrond. Ook de watereffecten met de walvis lijken net echt en voor 1940 is dat echt onwijs knap gedaan. En nu ongeveer 70 jaar later is deze film nog geweldig, hij blijft iedereen blij maken, en dat is de kracht van de oude disneyfilms!

Muziek.
Ook de muziek was zeer aanwezig in deze film.
Wat Snow White miste in de muziek heeft Pinocchio wel. Zoals JohnWilliams hierboven al zei hebben Harline en Smith voor een geweldige score gezorgd, vol met leuke liederen zoals Hi-die-le-die (als je het zo schrijft ) en Little Wooden Head. Maar laten we vooral niet: When You Wish Upon A Star vergeten, want dat is nu gegroeid tot het meest bekende disney theme ooit tevoren! De muziek is prachtig, speels echt gewoon in 1 woord: Geweldig.

Maar toch was de film in europa niet succesvol, maar dat kwam natuurlijk door de 2e wereldoorlog, ondanks dat is deze film nu bij iedereen wel bekend, een prachtige disneyfilm met alles erop en erin, van mooie animatiebeelden tot de mooiste muziek en liedjes!

Ja mensen van Moviemeter, dit is toch echt wel de beste Disneyfilm ooit. Zo'n prachtige Disneyfilm is nu in 2009 niet meer na te maken, al die nieuwe animatiefilms van Dreamworks en Pixar vind ik helemaal niets, misschien springt een enkeling er wel uit maar over het algemeen ben ik meer van de klassiekers, die blijven gewoon echt geweldig!

avatar van DeCol
Pinocchio is een echte Disneyklassieker maar niet de beste Disney. De film is erg mooi getekend. Uiteraard de personages maar wat me vooral nog bij is gebleven is de onderwaterwereld. Dat zag er erg leuk uit. De muziek is goed, zowel op de achtergrond die voor het magische aspect zorgt en de leuke liedjes die gezongen worden.

Toch vind ik Pinocchio niet meer dan gewoon leuk. Het verhaal en de gebeurtenissen zijn leuk maar niet meer dan dat.

avatar van The One Ring
Het afgelopen jaar heb ik weer een aantal Disneys herzien en vrijwel altijd waren ze zo leuk als ik me uit mijn kinderjaren herrinnerde, en soms bleken ze zelfs leuker te zijn. Pinocchio, één van mijn absolute favorieten als kind, blijkt helaas de eerste uitzondering op de regel te zijn.

Niet dat ik het nu een slechte film vind, integendeel. Er zit genoeg moois in. De animatie en het ontwerp zijn schitterend en de film heeft veel gedenkwaardige scènes. Met name de wat duisterdere scènes, met onder andere Pleasure Island en Monstro de walvis, blijven een hoogtepunt in Disneys werk. De film is soms eigenlijk net wat sinisterder dan andere Disneyfilms. Het meest opmerkelijke is echter nog wel dat niet één van de schurken gestraft wordt; ze eindigen zelfs rijk. Ongezien in een Disneyfilm en volgens mij behoort dit zelfs niet langs de Hays code te hebben kunnen glippen. Vreemd, maar het past geheel in de geest van de film. Pinocchio is van nature al wellicht het meest moralistische sprookje en door de schurken vrijuit te laten gaan blijft voor kinderen het idee hangen dat deze schurken nog altijd rondlopen.

Het probleem dat ik nu toch soms wel had met de film zat hem in een bepaalde kinderachtigheid. Natuurlijk, alle Disneyfilms zijn kindvriendelijk en daar stoor ik me nooit aan. Echter richtte met name Jiminy Cricket zich regelmatig direct tot de kijker en sprak dan wat betuttelende woorden, alsof hij dus een kind aanspreekt. Het was net iets te veel van het goede. Als moralistisch verhaal is Pinocchio goed uitgewerkt, maar soms ligt het er toch wat al te sik bovenop. En nog een kleiner kritiekpunt: de fee valt stilistisch wel érg uit de toon.

Een beetje een gemixt gevoel hou ik eraan over, maar ik kan er nog altijd wel 3,5* aan kwijt. Echter blijkt Disney toch wel betere films gemaakt te hebben.

avatar van dutchtuga
Technisch moet dit een vooruitstrevende film geweest zijn, als ik de making-of moet geloven en Pinocchio bevat dan ook een aantal leuke scènes en composities, maar een meesterwerk? Nee, absoluut niet.

Hoe vooruitstrevend dit ook geweest mag zijn, het script is me toch echt te moralistisch en teveel gericht op de kindertjes om dit als tijdloos meesterwerk te kunnen zien. Pinocchio is me teveel gepropt in een gecodeerde format om een bepaalde doelgroep te kunnen plezieren. Ik heb moeite met dit soort geforceerde cinema, helemaal als zo'n krekel elke gedachte ook nog eens moet bevestigen met woorden.

Deze nieuwe versie van het verhaaltje, ooit geschreven door de Italiaan Carlo Collodi, mist elk scherp randje en sombere insteek dat het origineel bevatte. Dat mensen het segment met de walvis donker vinden is mij een compleet raadsel. Enkel de scène in Pleasure Island mocht er wezen. Gelijk ook de beste scène uit de hele film.

Ik had verder nog nooit iets gelezen of gezien van het originele verhaal, maar de making-of liet duidelijk zien wat een wereld van verschil Collodi's versie en die van Disneys zijn. Zo'n boeiend, Frankenstein-achtig uitgangspunt als deze nodigt uit tot veel meer intrigerends dan wat we in deze zogenaamde klassieker te zien krijgen.

Jammer, een hoop verspilde potentie.

3* omdat het aardig wegkijkt en voor de erg mooie openingsnummer.

avatar van Vinokourov
Best aardige animatiefilm met veel oog van details, heel mooi . Het plot was helaas matig en moralistisch en lijkt het begin te zijn van een ietwat vervelende Disney-traditie, die nog steeds voortduurt.

avatar van movie acteurs
Mijn eerste Disney film die ik zag. Het boekje van Collodi vind ik beter. Vroeger was ik altijd bang voor Stromboli. Dit is een klassieker naar mijn mening. Ik geef het een 4,5 omdat ik me er vroeger mee kon vermaken en nu ook zelfs.

avatar van chevy93
Niet zo legendarisch als bv. Sneeuwitje of Bambi, maar toch zeker ook een juweeltje in de filmindustrie.

avatar van Fran
Van de Disney-films is dit qua uitvoering en beelden niet echt mijn favoriet. Het geheel komt best donker op mij over en dat vind ik niet echt toepasselijk voor een animatie voor kinderen. Dan is kleurgebruik toch best belangrijk.

Maar het verhaal daarentegen is wel weer eens iets anders dan het eeuwige prins / prinsessenverhaal die je zo vaak tegenkomt bij Disneyanimaties. Het verhaal zit bol van avontuur. Een beetje a la Peter Pan. Het spannendste stukje vindt ik nog steeds in de maag van de walvis. Grappig om te zien dat mijn dochtertje precies hetzelfde stukje ook het spannendst vind.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ben bezig met de herziening van de Disney animatiereeks en na het bekijken van Sneeuwwitje is dit toch wel een teleurstelling. Zo warm en ambitieus die vorige was, zo hard en grof getekend is deze film. Soms zelfs een beetje beschamend zelfs, al wordt het afgewisseld met scènes die zeer mooi afgewerkt zijn.

Net als in deze en nog enkele Disneyfims uit de oude doos, is de opvallende hardheid soms. En dat in een tijd dat kinderen volgens mij nog niet zo veel gewoon waren op het gebied van visuele entertainement (tv, film, games). Een boekverfilming dit keer en het verhaal is wel boeiend. Al zijn er toch momenten dat je nog oude Disneytruken tegenkomt (het speelgoed in beweging bvb). Daarin was Sneeuwwitje veel gedurfder.

Figuren als Jimmy, Figaro en Stromboli zijn om te snoepen. Net als de bijhorende scènes. Maar figuren als de vos en de kat zijn zelfs slecht getekend. Dat had toch beter gemogen. Je verwacht enige betering na een vrij sterk debuut met Sneeuwwitje.

Een film kortom die wel klassiek zal zijn door enkele figuren, liedjes en scènes maar zeker niet tot de beste Disneyfilms uit de reeks hoort als je naar de kwaliteit zelf gaat zien. Daarin heb ik meer vertrouwen in enkele opvolgers als Dumbo en Bambi.

avatar van DVD-T
Leuke film, met af en toe mooie animaties. Een van de weinige Disney's die ik nog niet gezien had.

De animaties zien er prachtig uit. Karakters zijn leuk gedaan, en ook de achtergronden zien er vaak mooi uit. Enige wat qua animatie een beetje buiten de boot valt is de Blue Fairy. Gewoon erg lelijk gedaan. Verloop van het verhaal is opzich wel leuk, maar de situaties volgen elkar iets te snel op. En een rijk verhaal als dit kan niet echt binnen zo'n korte speelduur verteld worden. Daardoor mist het soms wat aan impact in de scènes. Toch wel iets waar de rest van de film ook mee kampt. Nergens wordt het echt meeslepend. Je krijgt niet echt een binding met de personages, waardoor je het weinig kan schelen wat er vooral met Pinokkio gebeurt. Jiminy Cricket is wel een erg leuk personage, en geknipt als Disney's eerste echte sidekick.

Klinkt allemaal wat negatief, maar toch bevat de film wel een glimp van de echte Disney magie. De film blijft over de gehele speelduur best vermaken. Enkele hoogtepunten zijn wel Pleasure Island en het gevecht met de walvis. Ook prachtig geannimeerd. De film bevat ook een prachtig liedje in de vorm van Wish Upon a Star, een liedje wat in elke Disney film terug komt aan het begin met het kasteel.

Prachtige tekenfilm!
Toen ik klein was mijn lievelingsfilm
prachtig getekend voor die tijd, vrolijke( en ook mooie) liedjes en het verhaal is zo aangepast dat alle leeftijden ervan kunnen genieten, en daar waar de film sombere momenten heeft zorgt Japie Krekel voor wat luchtigheid.
Van het oorspronkelijke verhaal van Collodi is helaas maar 50 procent van gebruikt, maar de prachtige sfeer in het verhaal maakt het meer dan goed.

avatar van Ste*
Hartstikke leuk! Heb de film nooit als kind gezien, maar ik vond hem echt leuk. Vooral het eerste half uur is 5 sterren waard, wat lief, wat grappig, wat hartverwarmend.
Jammer dat het vanaf het ezel-gedeelte wat minder werd, en helemaal het stuk van de walvis is jammer. Hoe komt Gepetto uberhaupt ineens in een walvis terecht, en waarom is de walvis een enorm bloeddorstig beest met tanden?!
Ohja, en ik vond het nogal frappant dat dat neus-groei gedoe maar één keer in de film voorkomt! Terwijl Pinokkio daar nu toch vooral om bekend is. Vond ik wel verbazend.

Maar goed, prachtig voor die tijd, leuk verhaal, gewoon lief.

4* (8,5/10)

Niet zo lang geleden herzien en het is mijn favoriete (klassieke) Disney. Mooi geanimeerd, een ijzersterke opbouw en een perfecte combinatie van een warm en dramatisch goed uitgewerkte verhaal met humor. 4 dikke sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
In het kader van mijn poging oude Disneys te kijken/herzien ben ik bij nr 2 beland, Pinoccio. Toch wel een film die iedereen kent of waar het verhaal wel bekend van is. Helaas vond ik het herziening erg oninteressant. Pinoccio was al nooit mijn favoriete Disney verhaal en dat kan ik nu opnieuw bevestigen. De film heeft op zich wel een donker verhaal, helemaal later in de film met Pleasure Island, maar het weet me buiten dat niet te pakken. Daarvoor zijn de personages niet leuk genoeg en mis ik geslaagde humor. Bij Snow White and the Seven Dwarfs had je nog de dwergen waar je om kon lachen, bij Pinoccio eigenlijk niemand. Althans, ik vond niemand leuk. Alleen Gepetto wekte wel sympathie op als lieve, oude man. De schurken deden me ook niks, vond ze bijzonder storend.

Verder zijn zaken als beeld en geluid wel in orde. Het ziet er prima uit, soms met mooie details ook en de stemmen passen ook goed bij de karakters. Maar als het verhaal niet weet te overtuigen, dan houdt het op. Zeker richting het einde met de walvis sloeg eigenlijk nergens op.

Helaas ga ik hier een kleine onvoldoende voor geven.

Ik verlaag mijn 3* tot 2,5*.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken, want het was toch alweer een tijdje geleden dat 'k deze had gezien. Toen vond 'k die eigenlijk niet zo geweldig, maar een tweede kijkbeurt is me beter bevallen. De animaties zijn natuurlijk niet te vergelijken met de hedendaagse computeranimatiefilms, maar of de film daarom slechter is, zeker niet. Deze film bevatte enorm veel sfeer (al is die animatie toen Pinocchio op de zeebodem liep ook erg knap). Eigenlijk is dit ook een redelijk donkere/duistere animatiefilm, denk maar aan die kinderen die in ezels veranderen of Pinocchio die wordt opgesloten in een kooi.
De film bevat ook enkele memorabele scènes, natuurlijk wanneer die kinderen dus in ezels veranderen en Monstro, de grote walvis.
Blij dat 'k deze eens her bekeken heb, 'k heb er van genoten.

'Pinocchio' zal nooit mijn favoriete Disney worden maar het is oprecht een goede film.

Het verhaal komt traag op gang met een nodige introductie van de personages en komische scènes die weinig bijdragen aan het geheel en zelfs wat gedateerd voelen. Maar zodra Pinokkio het huis verlaat begint het avontuur. Hoewel alles doordrenkt van morele lessen zijn de ontwikkelingen toch spannend, ontroerend en vermakelijk. Pinokkio belandt samen met de kijker van de regen in de drup en de achtbaan van emoties doet de film goed. Samen met geweldige figuren die je je hele leven bij blijven en een mooi einde weet de film het langzame begin goed te maken.
Natuurlijk is alles prachtig getekend, hoewel de zeescenes niet mijn favoriet zijn qua uiterlijk. Maar dat maakt voor de boodschap niets uit. Fijn is ook dat de liedjes hier heel subtiel in het verhaal passen en nauwelijks op zichzelf staan.
'Pinocchio' is een meesterwerk in vertelling en thema's met heerlijke personages en een prachtige soundtrack, hoewel het ook, kleine, zwakke punten heeft. Een film die elk kind hoe dan ook gezien moet hebben.

TMP
Deze Disney-klassieker spreekt mij helaas niet echt aan. Hoewel de animatie er goed uitziet (op de fee na), kan ik met het verhaal en de personages (vooral Pinocchio zelf) niet zoveel. Geen slechte film, maar ik heb ook genoeg leukere Disneyfilms gezien...

Drie jaar na Sneeuwwitje kwam de tweede Disneyfilm Pinokkio uit. Deze keer niet gebaseerd op een sprookje, maar op het verhaal van de Italiaan Carlo Collodi. Een verhaal dat ik niet helemaal kende, in tegenstelling tot het sprookje Sneeuwwitje. Dat maakte het net wat interessanter voor me, dat een groot deel van het verhaal nieuw voor me was.

Ook dit verhaal is niet heel bijzonder, aangezien het behoorlijk voorspelbaar is. Vanaf het begin wordt al de nadruk gelegd op de naïviteit van Pinokkio, zodat je weet dat ie de hele tijd verkeerde dingen doet, maar je weet ook dat het een Disneyfilm is en dus dat het einde toch wel goed zal zijn. Erg is het allemaal niet overigens, zolang je er maar niet te veel van verwacht.

Wat me opviel is dat de film er ontzettend mooi uitziet (het jaartal in acht nemend natuurlijk), er is duidelijk een behoorlijke stap vooruit gezet sinds Sneeuwwitje. Op een gegeven moment zat ik me te verbazen over een stukje waar het donker was en regende, hoe goed en sfeervol dat eruitzag. Ook de muziek komt hier een stuk beter uit de verf. Simpele liedjes, maar over het algemeen lekker vrolijke, aanstekelijke deuntjes, die je zo meezingt, en in je hoofd blijven hangen. Af en toe een ballad.

Al met al een simpel, vlot filmpje, die erg aandoenlijk en charmant overkomt. Geinig, ruime 3* (waar Sneeuwwitje een erg krappe 3* van me kreeg).

avatar van mjk87
Wat een geweldige film. Wat direct opvalt is de schitterende sprookjesachtige animatie, zo mooi geverfd als de achtergronden hier zijn zie je niet vaak. Schilderijen lijken het, met zeer veel detail en mooie kleuren. Daarnaast erg mooie fotografie zoals er door de straten heen word gefilmd, zelfs in jongere films zie je dat niet altijd. Ook de muziek is fijn met leuke vrolijke liedjes, een geweldig samenspel met klokken en muziek, 35 jaar voor Alan Parsons dat deed met Pink Floyd en enkele zeer mooie scènes. Pinocchio zelf is een leuk poppetje, Gepetto een man die je gelijk weet te raken en de vijanden zijn prima.

De episodische structuur is apart te noemen - het zijn drie korte verhalen die we zien dat zo direct terugverwijst naar de ontstaansgeschiedenis- maar die met een intro en een overkoepelend thema toch als een geheel aanvoelt. Zeer knap gedaan. Toch had ik het idee ook nog scènes te kennen op school zelf of met Pinocchio die liegt om met zijn lange neus dingen te redden. Zal wel ergens anders vandaan komen. Enkel Jimmy Cricket kon ik niet uitstaan, daardoor net geen absolute topscore. 4,5*.

avatar van baspls
"Well... guess he won't need me anymore. What does an actor want with a conscience, anyway?"

Geweldige film. Puur uit jeugdsentiment is het al geweldig. Dit is de eerste film die ik ooit heb gezien en ik heb hem zo vaak op VHS gezien dat we meer dan 10 videobanden hebben moeten kopen. Dus toen ik de blue-ray zag kon ik hem niet laten liggen (bij wijze van spreken dan, ik koop mijn films namelijk niet). Nog steeds na 73 jaar doet Pinocchio het erg goed, bij kinderen maar ook volwassenen.

De gerestaureerde cel-animatie ziet er erg goed uit. De animatie had voor die tijd een erg goede kwaliteit en eigenlijk voor nu ook nog. De toen nog voltallige Nine Old Men hebben echt geweldig werk geleverd. De effect-animatie van bijvoorbeeld het water was voor die tijd echt heel erg goed. Wolfgang Reitherman heeft een geweldige Monstro gemaakt. De karakters zijn allemaal geweldig getekend; Pinocchio, Figaro, Cleo, Geppetto, Jimmy.... allemaal.

De Nederlandse stemmen waren zeker niet slecht en vooral Louis van Gasteren (als Geppetto) en Ko van Dijk jr (als Stromboli) waren erg goed. In de originele versie is cartoon-legende Mel Blanc erg goed.

De muziek van Leigh Harline & Paul J. Smith had een erg typische jaren 40-stijl en was af en toe best dramatisch voor een tekenfilm. Geweldige score en de liedjes ken ik door en door (hé dat rijmt).

Ongetwijfeld de beste verfilming van Pinocchio. Al was The Adventures of Pinocchio (1996) ook zo slecht nog niet.

Erg goede film die altijd leuk blijft.

avatar van alexspyforever
Hoewel Pinocchio nooit tot mijn favorieten heeft behoord en ik deze als kind ook weinig heb bekeken, heeft het altijd iets magisch gehad. Ik sta telkens weer versteld als ik zie dat deze tekenfilm dateert van 1940, slechts 3 jaar na Sneeuwwitje. Om eerlijk te zijn vind ik Japie Krekel nogal een irritant karakter. Nu goed Pinocchio had natuurlijk sturing nodig, maar hadden ze nu echt niets anders kunnen verzinnen dan een vermenselijkte krekel. Een wijze uil (zoals Archimedes uit Merlijn) of een elfje dat zou ik al veel beter hebben kunnen aanvaarden. Waar ik vooral van hou zijn de wijze lessen die je leert uit dit sprookje. Hoewel de vos en de kat boeven zijn van het laagste soort, vind ik het wel leuke karakters. Dit zal vooral te maken hebben met het feit dat ik vroeger een grammofoonplaat had van dit sprookje waarin de stem van Jantje Fatsoen alleen al deed uitbarsten van het lachen.

avatar van Black Math
Nee.

Ik heb duidelijk een voorkeur voor de oudere Disney films boven de nieuwere vanwege de slijmerige moraaltjes die in die laatste films gestopt worden zoals "je moet jezelf zijn." Nu bevatten de meeste sprookjes wel een moraal, zoals "het is niet verstandig mooier te zijn dan je kwaadaardige stiefmoeder", maar het moge duidelijk zijn dat het publiek zich niet aangesproken hoeft te voelen. Hoewel Pinocchio pas de tweede Disney film is, was het zelfs als toen ik nog klein was één van mijn minst favoriete films. Toen als vanwege het feit dat hier wel sprake is van een duidelijke moraal, die ook nog eens behoorlijk eendimensionaal wordt uitgewerkt: "wees braaf anders komt boontje om zijn loontje." Het wordt hier gepresenteerd alsof er duidelijk sprake van oorzaak en gevolg is. En dan natuurlijk ook het moraaltje dat je niet mag liegen, ja de film lijkt echt te proberen op te voeden en daar zit ik niet op te wachten.

Jammer, want wat er is verder genoeg om van te genieten, met name visueel. Allereerst alle speeldoosjes en klokken in het huis van Geppetto.Prachtig al die details, de manieren hoe de klokken een heel uur slaan, zoals de moeder die het kind een pak slaag geeft, of de kalkoen die (niet) geslacht wordt. Hier kan ik echt enorm van genieten. Het poppentheater was ook wel grappig, ik was een beetje verrast door de gogo-danseresjes, en dat in die tijd. Verder zag de scene met de walvis er ook erg mooi uit. Muziek was minder irritant dan bij Sneeuwwitje, dus dat is ook mooi meegenomen.

Rest de slechteriken, die redelijk vermakelijk waren, met name Honest John en Gideon. Maar die Stromboli had ook wel wat met zijn Italiaanse gevloek tussendoor. Hij deed me een beetje denken aan Pavarotti, hoewel die toen de film uitkwam nog maar 5 was en dus zeker niet als inspiratiebron heeft kunnen dienen.

Conclusie: Een mooie animatie die zonder de moraaltjes zonder meer hetzelfde had gekregen als Sneeuwwitje, maar het nu met een sterretje minder moet doen. 2*.